איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
אש משמים[quote] כתב:ישנם שני דינים האחד לא לצום בשבת ולזה מועיל כששותה מים קודם התפילה.
עזריאל ברגר כתב:מפורש בכמה פוסקים, שמי שלא אכל סעודת שבת בלילה - יאכל ג סעודות ביום, ובשו"ע אדה"ז כתב שלצורך מצווה (כגון סעודת מצווה בע"ש) יכול אפילו לנהוג כן לכתחילה!
ומכאן יש ללמוד שמותר לאחר סעודה לאחרי זמנה המקורי.
יוצא פוניבז' כתב:איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
לא הבנתי מה מוכח משם.
שעה שישית היא לפני חצות לכל הדעות. וכמו"כ לא מוכח משם אלא לענין שכך אורחא דמילתא, ועל כך כבר יש בידינו מקורות שאינם רחוקים מאותה התקופה, עי' מתני' שבת קיז ע"ב. (וע"ש בתוס' קיח רע"א).
ולעצם הענין עי' הלכות שבת בשבת ח"ד עמ' קנב ואילך, וע"ש שהביא כדברי ערוה"ש מדברי הב"ח בסי' שלד.
איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:מפורש בכמה פוסקים, שמי שלא אכל סעודת שבת בלילה - יאכל ג סעודות ביום, ובשו"ע אדה"ז כתב שלצורך מצווה (כגון סעודת מצווה בע"ש) יכול אפילו לנהוג כן לכתחילה!
ומכאן יש ללמוד שמותר לאחר סעודה לאחרי זמנה המקורי.
ראיה זו כבר הובאה בפמ"ג סי שלד כנגד הב"ח שם.
אבןטובה כתב:במג"א ססי' רפט דאם אין לו יין או פת לקדש עליו 'ימתין עד חצות' ואח"כ יאכל בלא קידוש
איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
יוחנן היה מגוש חלב יונתן מטבריהאיש גלילי כתב:איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
יונתן או יוחנן? (אין כעת ספר חיי יוסף לפני)
שערי חכמה כתב:גם אם אפשר לומר "בצהרא דשבתא", לומר "ואזמין בה השתא עתיקא קדישא" אי אפשר, כיון שזמנו בשחרית דוקא כמ"ש לעיל.
איש גלילי כתב:איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
יונתן או יוחנן? (אין כעת ספר חיי יוסף לפני)
מ"מ, שמעתי שהרה"ק ר' יודאל'י הורוויץ זצללה"ה (בעל ההילולא) היה מקפיד לאכול סעודת שבת לפני חצות. ופעם ראה את ר' מרדכי גנוט (בבחרותו) אוכל לאחר חצות, ואמר לו: איך אתה אומר 'בצפרא דשבתא'? ענה לו ר' מרדכי: אני מתקן ואומר 'בצהרא דשבתא'! אמר לו ר' יודאל'י: נו, אם כך אתה רשאי לאחר סעודתך, אבל אני כבר רגיל לומר 'בצפרא' ואינני יכול לשנות... (וכן מנהג ר' מרדכי גנוט עד היום...)
פרשנדתא כתב:שערי חכמה כתב:גם אם אפשר לומר "בצהרא דשבתא", לומר "ואזמין בה השתא עתיקא קדישא" אי אפשר, כיון שזמנו בשחרית דוקא כמ"ש לעיל.
שמעתי שכ''ק אדמו''ר מקלויזענבורג זצוק''ל היה אוכל סעודתא דעתיקא קדישא בשעה מאוחרת והיה אומר אסדר לסעודתא דצפרא דשבתא ולא ב
צפרא דשבתא
איש_ספר כתב:בחיי יוסף בחלק המתאר את מפגש של איש ריבו יונתן עם אנשי טבריה, שהתקיים בשבת בבית הכנסת, הוא מספר שבהגיע השעה השישית נאלצו להפסיק את המפגש משום שאז דרכם לאכול את הסעודה.
האם הבחינו בכך?
אש משמים כתב:ישנם שני דינים האחד לא לצום בשבת ולזה מועיל כששותה מים קודם התפילה. ויש עוד דין לעשות את סעודת השבת קודם חצות לחלק מהשיטות ובהם הב"ח ריש סימן שלד.
הב"ח כתב דאם הוא לאחר חצות אפילו אם עדיין לא אכל אין מציל כ"א מזון סעודה אחת ובפמ"ג מפקפק בזה
בתוך הגולה כתב:[מוקפץ לפי שמצאתי כעת...]
מנורת המאור פרק ח - כבוד שבתות וימים טובים עמוד 581
גרסינן במדרש עונג זה מה הוא הוי אומר, זו אכילה, דכתי' שמעו שמוע אלי ואכלו טוב ותתענג בדשן נפשכם, וכתי' אז תתענג על ה' והרכבתיך על במותי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דבר, וכתי' ויאכלו וישבעו וישמינו ויתעדנו בטובך הגדול. הרי עונג, ועמו אכילה, בשלשה פסוקים, כנגד שלש סעודות בשבת, אחת בליל שבת, שנית יום שבת קודם חצות, שלישית לאחר חצות.
בתוך הגולה כתב:
[מוקפץ לפי שמצאתי כעת...]
מטה עז כתב:שאלתי פעם הרב ישעיהו רוטנברג שליט"א (מבית וגן) מדוע העולם לא מקפיד על כך, והלא לכאורה זה מטבע עם שני צדדים, שכשם שאי אפשר לצאת ידי חובת סעודה שלישית לפני חצות, כך אי אפשר לאכול סעודה שניה לאחר חצות, והשיב שאין לדמות זאת כך, ברם לא האריך לבאר דבריו יותר.
עוד שאלתי מו"ץ חשוב בבית וגן, הלכה למעשה, האם כאשר אדם תלוי בדעת אחרים בשבת (אירוח), האם מוטב שיאכל סעודה שלישית לפני מנחה (מבחינה פרקטית כך יוצא), או שעדיף סעודה שלישית לאחר מנחה, ברם אז הסעודה שניה תהיה רק לאחר חצות (שוב, מבחינה פרקטית במציאות), ולא ידע להשיב...
עזריאל ברגר כתב:לא מסכים עם דבריך בשלמותם, אך עיקר הדברים - מתקבל על הדעת.
ובמילים אחרות: ניתן לומר שיש את "זמן הסעודה", ואם לא אכל - יכול "להשלים" אחר כך, וע"ד שמצינו בתפילה.
סעדיה כתב:עזריאל ברגר כתב:לא מסכים עם דבריך בשלמותם, אך עיקר הדברים - מתקבל על הדעת.
ובמילים אחרות: ניתן לומר שיש את "זמן הסעודה", ואם לא אכל - יכול "להשלים" אחר כך, וע"ד שמצינו בתפילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 120 אורחים