מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שליטא » ד' אפריל 06, 2011 2:45 pm

בשביל לצאת ממצרים היינו צריכים לקיים שתי מצוות (דם מילה ופסח) משא"כ בקריעת ים סוף לא היינו צריכים לעשות שום מצווה שהיא, והשאלה היא מדוע??

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שליטא » ו' אפריל 15, 2011 3:30 pm

זה משום שיציאת מצרים עניינו תיקון המעשים (מצוות מעשיות) משא"כ קריעת ים סוף עניינו תיקון הדעת (אמונה ועצות בעבודת ה' )
בשביל לתקן את המעשים אנחנו צריכים מצוות, אבל בשביל לתקן את הדעת המצוות לא מספיקות אלא צריך משהו אחר הנקרא דעת של צדיק יסוד עולם ומשום כך ביציאת מצרים אהרון הכהן מוזכר משא"כ בקריעת ים סוף שהוא לא מוזכר בכלל!! כוון שאפילו אהרון הכהן לא יכול לתקן לעם ישראל את הדעת רק נשמת משה רבינו ויש בזה אריכות..

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' אפריל 15, 2011 9:01 pm

עי בפדר"א (פמ"ב) שהים לא נקבע עד שהראהו ברית מילה וארונו של יוסף

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' אפריל 17, 2011 1:58 am

מדוע נעצרת כאן יש להקשות עוד באיזה זכות העמידנו לפני הר סיני וכו'
ואפשר שאותם זכותים "הספיקו" עד הסוף [כמובן בזכות רחמיו המרובים].

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שליטא » ב' אפריל 18, 2011 12:57 pm

שבטיישראל כתב:עי בפדר"א (פמ"ב) שהים לא נקבע עד שהראהו ברית מילה וארונו של יוסף


כן שכחתי להזכיר את זה כוון שזה אותו ענין שמשה רבינו לקח את עצמות יוסף עמו, בפשטות זה בגלל השבועה שהשביע יוסף אבל בפנימיות זה משום שמשה רבינו רצה להתחבר לעצמותו של יוסף שעל ידי זה אפשר שתהיה קריעת ים סוף וזה הכוונה "ויקח את עצמות יוסף" היינו את עצמותו- פנימיותו ומהותו של יוסף הצדיק שבזכות יוסף הצדיק ומשה רבינו נקרע לנו הים.

בזכות דם המילה יצאנו ממצרים ואה"נ שבשביל שיקרע הים היינו צריכים להראות את ברית המילה כעין אישור ואסמכתא לכל יציאת מצרים

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שליטא » ב' אפריל 18, 2011 1:01 pm

גם זה הבל כתב:מדוע נעצרת כאן יש להקשות עוד באיזה זכות העמידנו לפני הר סיני וכו'
ואפשר שאותם זכותים "הספיקו" עד הסוף [כמובן בזכות רחמיו המרובים].


עלה לי רעיון (שצריך לבדוק אותו כמובן), שאולי לגבי מעמד הר סיני זה שונה כי התורה היא חיינו ואורך ימינו היא מונחת בקרן זוית וכל הרוצה ליטול ויבוא ויטול, משום כך לא צריך לקיים מצווה בשביל לזכות למעמד הר סיני , כי מעמד הר סיני זה לא שלב ביניים אלא התכלית שאנחנו מיועדים לה

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי הבל הבלים » ד' אפריל 20, 2011 11:44 am

על ההבדל בין יצי"מ לקריעת הים
שמעתי כמדומה בשם החידושי הרי"ם מגור שאמר במקום שיש מסירות נפש תו לא צריכי לעוד זכויות ולכן לא הוצרכו שם עוד מצוות

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי שליטא » ד' אפריל 20, 2011 9:51 pm

ק"ק וכי ביציאת מצרים לא היה מסירות נפש?! אם נאמר שכן, היא גופא קשיא מדוע ביציאת מצרים ה' ית' ציווה אותנו לקיים מצוות (דם מילה ופסח) במקום שיצפה מאיתנו עד שנעשה מסירות נפש כמו בקריעת ים סוף??

יהודהא
הודעות: 1594
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ההבדל בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף??

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 11, 2023 9:54 am

שליטא כתב:בשביל לצאת ממצרים היינו צריכים לקיים שתי מצוות (דם מילה ופסח) משא"כ בקריעת ים סוף לא היינו צריכים לעשות שום מצווה שהיא, והשאלה היא מדוע??



ושמא
אין צורך לכך בעוד מצוות, שכן בקריעת ים סוף היא המשך והשלמה של אותו נס של יציאה ושחרור ממצרים ומהמצרים. - אם כי נכון שקרה בו דבר ייחודי ושידוד הטבע בעוצמה גדולה יותר והשירה המיוחדת תעיד ע"כ.


וכך מפורש בחזקוני שמות יד,ל.
ויושע ה׳‎ ביום ההוא לקיים מה שנאמר התיצבו וראו את ישועת ה׳‎ אשר יעשה לכם היום ואותו יום היתה הישועה שלמה, שמשם והלאה לא ראום....

וכן באור החיים שמות יב,טו
... ותמצא כי צוה ה' ב' מקראי קודש ביום הא' וביום הז' יום א' לצד נס יום ט"ו, ויום ז' לצד נס גמר הגאולה של קריעת ים סוף וכו'. ...

ומטעם זה ששביעי של פסח הוא השלמת והמשך נס מצרים - זה מה שקבע את קרבנו : שני פרים. כמו החגים ר"ח, פסח, שבועות וסוכות .
אבל בר"ה ויוה"כ מביאים רק פר אחד. וגם בשמיני עצרת מביאים פר אחד ,לעומת שני פרים בימי חג סוכות הקודמים לו.- לציין שהוא חג נפרד- ועניינו שונה. וכך מסביר זאת הרמבן :

ובמבט כללי -מעל כל הפסח הרי יש בו שלושה שלבים:
1. חג הפסח מי"ד בין הערביים - עד בוקר טו - על הקרבת קורבן הפסח, וכהצלה ממכת הבכורות.
2. חג המצות - מט"ו למשך שבעה ימים , על נס היציאה ממצרים וכו,
3. אולם מקרא קודש הם רק היום הראשון והאחרון , שכן המצרים עדיין רדפו אחריהם ועדיין היו תחת בפחד ואימה מהמצרים המאיימים עליהם. ובשביעי בקריעת הים הושלם נס היציאה ממצרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים