מאמר זה התפרסם בקובץ מוריה החדש. מפני הכבוד השמטתי את שמו של הרב הכותב.
לא זכיתי להבין את יסודות ההיתר.
אשמח לשמוע מהחברים כאן האם יש בידם להעמיד דברי הכותב.
המאמר במקור בן ג' עמודים, השמטתי את הפלפולים והשארתי רק את יסודות ההיתר ונימוקיהם.
איש_ספר כתב:י' רבינוביץ. נא לעיין בדברים במתון לפני תגובה.
קודם כל סמי מכאן דעת מרן השו"ע שמתיר נטל"פ בפסח, שהרי בני אשכנז מחמירים כרמ"א לאסור. כמו שהביא הכותב. (ואם היה רוצה לדחוק היה מביא דברי המשנה ברורה בס"ק צ"ח, שעל מש"כ רמ"א דנוהגים לאסור נטל"פ בפסח, הביא המ"ב מן האחרונים שבמקום שאין מנהג ברור, אפשר להקל). ההיתר היחיד שיש למקרה זה, הוא הבשמים ראש (ג"כ מקור...) דמה שנעשה נטל"פ קודם פסח, קייל טפי. ולכן המצקת שהיא נטלפי"ת קודם פסח אינה אוסרת. אבל הרי גם מהרש"ם לא סמך ע"ז מהטעמים שהביא הכותב. ומה נשאר? האם חמץ מיקרי דבר שיש לו מתירין או לא? מה זה משנה? הרי לבשמים ראש שנטל"פ דקודם פסח מותר, אפילו חמץ הוא דשיל"מ, מותר. בקיצור לא הבנתי מה יש כאן מקום להתיר חוץ מהבשמים ראש. ולא הבנתי מה כל האריכות על חמץ אם נקרא דשיל"מ.
י. רבינוביץ כתב:לפי הנראה לי, הבשמים ראש לא היה מקור לתשובתו, וכפי שהוא מסייג את דבריו בסופם: "אולם באמת בשאלתנו ההיתר מבוסס"וכו'. קשר הלוגי של המילה "אולם" ככל הידוע לי היא מילת ניגוד, ואם טועה אני לדעתך, אתה רשאי להעיר לי על כך.
נקודה כללית: הרב לא מספר מי היה השואל, אשכנזי/ספרדי, ואף לא ידוע לי מי הוא הרב עצמו זה אמור לספק תמונה רחבה ובהירה יותר.
איש_ספר כתב:אתה מגיב בלי לקרוא מאום.
הרי בתמונה הראשונה כותב הרב שהמקרה הוא מבני אשכנז ולכן הם יוצאים ביד רמ"א האוסר. ולכן השו"ע לא מעניין.
אם הבש"ר אינו ההיתר מהו נימוקי ההיתר?
תודה על ההפניות, בכ"ז אבקש ממי שיודע לבאר הדברים בשפה ברורה.
תודה ומועדים לשמחה.
שמח תשמח כתב:לי נראה להסביר, שאחר שהביא הסיבה להיתר, שוב כתב שלמעשה כל ההיתר הזה הוא רק אי נימא דחמץ בטל דלא חשיב דבר שיש לו מתירין, אבל לדעת הסוברים שאינו בטל, אין לנו היתר. ומסיק שיש היתר.
ברור שהרמ"א (ובעקבותיו כל נו"כ לרבות המ"ב) שלא חילק אימתי נעשה נטל"פ, לא שמיע ליה כלומר לא ס"ל סברת הבש"ר.שומע כתב:בכ"ז נ"ל שההיתר הזה לא מוסכם. אינני מונח בסוגי' כעת ולא אכתוב בבטחה, אבל מעיון קל במ"ב נראה שלמד בפשטות שגם נטל"פ בכלי מלפני פסח הרי הוא בכלל דברי הרמ"א להחמיר.
איש_ספר כתב:שמח תשמח כתב:לי נראה להסביר, שאחר שהביא הסיבה להיתר, שוב כתב שלמעשה כל ההיתר הזה הוא רק אי נימא דחמץ בטל דלא חשיב דבר שיש לו מתירין, אבל לדעת הסוברים שאינו בטל, אין לנו היתר. ומסיק שיש היתר.
לא הבנתי, הרי חמץ בפסח שאסור במשהו הוא לא רק משום דשיל"מ, לרש"י (באינו מינו) ולתוס' ועוד ראשונים הוא משום חומרתו. ומה לי אם הוא דשיל"מ או לא?ברור שהרמ"א (ובעקבותיו כל נו"כ לרבות המ"ב) שלא חילק אימתי נעשה נטל"פ, לא שמיע ליה כלומר לא ס"ל סברת הבש"ר.שומע כתב:בכ"ז נ"ל שההיתר הזה לא מוסכם. אינני מונח בסוגי' כעת ולא אכתוב בבטחה, אבל מעיון קל במ"ב נראה שלמד בפשטות שגם נטל"פ בכלי מלפני פסח הרי הוא בכלל דברי הרמ"א להחמיר.
אשמח אם תבאר לי מה בין בש"ר לספר יהושע, נראה מדבריך שהבש"ר מדבר על נטל"פ שלא בבליעה וספר יהושע בבליעה. וכאן הבן שואל היכי תמצי נטל"פ שלא בבליעה?שומע כתב:[אחזור שנית: מהרש"ם הביא 2 סברות להיתר. סברת הבש"ר שכל נטל"פ מלפני פסח אין בו בעיה גם לדעת הרמ"א ואת סברא זו דחה מהרש"ם. סברא שניה הביא בשם 'ספר יהושע' והיא מתייחסת רק לבלוע בכלי מלפני פסח ולא לתערובת בעין. את סברא זו לא דחה ולכאו' מסכים שיש בזה היתר .
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים