הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
מעט דבש כתב:הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
לפי הסוברים ש'מות מוחי' אינו מות כלל (למשל הגריש"א זצ"ל), אין הנושא כאן של 'חששות' אלא יש כאן רציחה ממש. שכן אין אפשרות של תרומת איברים אלא באופן של מות מוחי (שאז הלב עדיין פועם).
הגיונות כתב:בזמנו פרסם שטיינברג מאמר מרתק באסיא בו מספר על כמה פגישות ודיונים שהיו לו עם הגרשז"א בעניינים אלו, על ניסוים שערך ועל המסקנה הסופית של הגרשז"א זצ"ל.
מעט דבש כתב:הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
לפי הסוברים ש'מות מוחי' אינו מות כלל (למשל הגריש"א זצ"ל), אין הנושא כאן של 'חששות' אלא יש כאן רציחה ממש. שכן אין אפשרות של תרומת איברים אלא באופן של מות מוחי (שאז הלב עדיין פועם).
הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
אלא שיש איזשהו הסדר עם הרבנות הראשית שעל פיו האבר נלקח לאחר המוות ההלכתי של התורם. אינני יודע פרטי ההסדר ואינני יודע האם כולם סומכים ידם על אותו הסדר.
לקט של דעות הלכתיות בזמן קיבעת המוות הובאו אצל הפרופסור הרב אברהם שטיינברג באנציקלופדיה שלו.
הגיונות כתב:רק אעיר שה"רציחה ממש" איננה נזקפת לאדם התורם אלא לרופא הקוצר (ומ"מ יש לתורם דין של 'לפני עיור').
הגיונות כתב:יש גם כרטיס שנקרא בלבבי, כמדומה שמיסדו של הרב פרופסור אברהם שטיינברג. עד כמה שזכור לי כטיס זה נשען ומבוסס יותר על עמדת ההלכה בקביעת רגע המוות.
ישנו כתב:הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
אלא שיש איזשהו הסדר עם הרבנות הראשית שעל פיו האבר נלקח לאחר המוות ההלכתי של התורם. אינני יודע פרטי ההסדר ואינני יודע האם כולם סומכים ידם על אותו הסדר.
לקט של דעות הלכתיות בזמן קיבעת המוות הובאו אצל הפרופסור הרב אברהם שטיינברג באנציקלופדיה שלו.
יש כאן טעות בסיסית בנתונים, לדעת הפוסקים שרגע המוות אינו תלוי במות גזע המוח, אלא בהפסקת פעולת הלב, אין שום אפשרות טכנית לתרום איברים בלי רציחה, כל אפשרות התרומה היא רק אם רגע המוות נקבע לפי מות גזע המוח כשיש איברים שעדיין פועלים, כשהלב פוסק האיברים כבר אינם פועלים ואין מה לתרום.
כך שאין "חשש" שיקצרו את האיברים קודם רגע המוות, ולא יעזור שום הסדר, כי כל אפשרות התרומה היא ע"י רציחה.
הגיונות כתב:הצחוק יפה לבריאות, למרות שהוא ממש לא במקומו. זו לא 'המצאה' שלי, אלא כן כתבו הפוסקים, דיון מעניין על כך היה כמדומני גם בתחומין.
לעולם יהיה אדם כתב:הגיונות כתב:הצחוק יפה לבריאות, למרות שהוא ממש לא במקומו. זו לא 'המצאה' שלי, אלא כן כתבו הפוסקים, דיון מעניין על כך היה כמדומני גם בתחומין.
לא אמרתי שאין כאן גם לפני עיור, אבל כפי שכתבתי יש כאן סיכון שיקחו איברים קודם המוות. אם אתה חושב שזה כשלעצמו לא סיבה מספקת - אשמח אם תסביר.
בינוני כתב:הגיונות כתב:יש גם כרטיס שנקרא בלבבי, כמדומה שמיסדו של הרב פרופסור אברהם שטיינברג. עד כמה שזכור לי כטיס זה נשען ומבוסס יותר על עמדת ההלכה בקביעת רגע המוות.
http://bilvavi.co.il/
סלקא דעתך כתב:הרב מרדכי הלפרין בספר רפואה מציאות והלכה סיכם בקצרה ובתמציתיות את הדעות
שיטת הגר"מ פיינשטיין... קבעו שהמוות הוא מות גזע המוח
אין ספק בעולם וכן ידוע לי בבירור משיחה שניהלתי עם מורי זקני זצוק"ל בטלפון ואחר כך פנים אל פנים, תוך כדי עריכת הספר, שהשאלה נשאלה במקרים שהלב פועם". על חולה כזה - שוכב כמת ואין לו נשימה עצמאית - כתב מו"ח זצ"ל בתשובה הנ"ל ע"י המכונה הוא שייך שינשום אף שהוא כבר מת דנשימה כזו לא מחשיבו כחי
הגיונות כתב:קראתי כעת בספרו של הרב יצחק שילת, ' רפואה, הלכה וכוונות התורה', את שכתב בעניין זה באריכות.
אחרי אריכות בטטו"ד מצדד הרב שילת בעמדה הרואה את הפסקת פעילות הנשימה (או ברגע של פגיעה בלתי הפיכה בחלק שהמוח האחראי על ביצוע הנשימה), כרגע המוות.
ניכר שהרב שילת צועד בעקבות רבו הגאון ר"ג נדל זצ"ל בדרך לימודו המעמיק ברעיונות ובמשמעויות של המצוות. למרות שניתן בהחלט לחלוק על מסקנתו של כבוד הרב המחבר שליט"א, דבריו כתובים בבהירות רבה ובהחלט שווים קריאה.
הגיונות כתב:יש גם כרטיס שנקרא בלבבי, כמדומה שמיסדו של הרב פרופסור אברהם שטיינברג. עד כמה שזכור לי כטיס זה נשען ומבוסס יותר על עמדת ההלכה בקביעת רגע המוות.
הרב פרופסור אברהם שטיינברג
השתלת איברים - הצלת חיים
מסר חדש של "ערבים" ו"בלבבי"
עקרונות והנחות
העקרונות וההנחות הבאים מוסכמים כמעט על כל חלקי האוכלוסיה בישראל:
מחד גיסא -
ישנה חובה לכבד את המת
אסור לנוולו
אסור ליהנות ממנו
חייבים לקוברו בשלימותו, וסמוך ככל האפשר לאחר פטירתו
מאידך גיסא -
ישנה חובה להציל חיים
השתלת איברים חיוניים הם מצילי חיים
הבעייתיות -
כדי לקיים הצלת חיים באמצעות השתלת איברים חיוניים יש צורך להנציל את האיברים מן המת, אך בדרך זו פוגעים בכבודו של המת, מנוולים אותו, נהנים ממנו, ולא קוברים אותו בשלימותו וסמוך לפטירתו
הפתרון -
פיקוח נפש, היינו הצלת נפשות, כאשר החולה הזקוק להצלת חייו הוא בפנינו, דוחה את כל האיסורים הללו.
מסקנות:
מבחינה הלכתית ומוסרית ראוי ונכון לתרום איברים מן המת להצלת חולים.
כל האיסורים הרגילים הנוגעים למתים, וכל שיקולים מיסטיים/פסיכולוגיים אחרים צריכים להידחות מפני המצוה של הצלת חיים.
הבעיה העקרונית שאיננה מוסכמת על כל הציבור בישראל היא רגע מותו של האדם.
היינו אף שמוסכם על כולם שלאחר המוות יש חובה מוסרית לתרום איברים, אך הקביעה מתי הוא רגע מותו של האדם שנויה במחלוקת הלכתית - האם רגע זה הוא אחר הפסקת פעילות הלב, או אחרי הפסקה בלתי הפיכה של הנשימה שנקבעת על פי מוות מוחי סופי ובלתי הפיך.
נתונים ועובדות
מספר החולים הממתינים להשתלת איברים חיוניים בישראל הוא מעל 1000.
אחוז החתומים על כרטיס תורם נוכחי - כרטיס "אדי" - הוא סביב 10% מכלל האוכלוסיה הבוגרת.
אחוז המסכימים לתרומת איברים מקרוביהם במצב של מוות מוחי-נשימתי הוא סביב 50%.
מדובר באחוזים מהנמוכים ביותר במדינות המערביות.
אין נוסח לכרטיס תורם שהוא סטטורי ומחייב, אלא יש כרטיס שהונהג במשך שנים בשם כרטיס "אדי".
חתימה על כרטיס "אדי", או כל כרטיס תורם אחר, איננו מחייב על פי החוק, והוא מהווה רק הצהרת כוונות.
חלק מהחסמים
אחוז גבוה מהמסרבים לחתום על כרטיס תורם ומהמסרבים להסכים בזמן אמת לתרומת איברים מיקיריהם - אף שרובם אינם משתייכים לזרם דתי כלשהו - מנמקים זאת בסיבות דתיות, היינו הם מעוניינים להתנהג על פי ההלכה כאשר מדובר במצבי מוות, והם סבורים שמבחינה הלכתית אסור להסכים לתרומת איברים אחרי המוות.
לאחוז ניכר מהאוכלוסיה אין אימון מספיק במערכת הרפואית, וסיבת סירובם - הגלוי או הסמוי - הוא חוסר האימון שהרופאים אכן קבעו את המוות המוחי-נשימתי כראוי.
למרות קמפיינים מתמשכים של המרכז הלאומי להשתלות בעלויות גבוהות ביותר - לא חל שינוי ממשי באחוזים הנמוכים מזה שנים. הנתונים מצויים באתר הרשמי של המרכז הלאומי להשתלות.
קיימת סבירות להנחה שהסיבה לכשלון המתמשך בגיוס חותמים ומסכימים לתרומות איברים מהמת נובעת מחוסר יכולתו של המרכז הלאומי להשתלות לענות על שני הסיבות הבולטות לסירוב:
ההנחה של חלק גדול מהציבור שעל פי ההלכה הדבר אסור בכל מקרה ובכל מצב,
וחוסר האימון במערכת הרפואית בקביעת רגע המוות המוחי-נשימתי.
המסר החדש של ועד רבנים-רופאים "ערבים":
במחלוקת העקרונית בדבר קביעת רגע המוות על פי ההלכה - התגבשה קבוצה גדולה של רבנים המסכימים לעמדה ההלכתית שרגע המוות ההלכתי הוא הפסקת נשימה באופן סופי ובלתי הפיך, על פי הוכחה ברורה של הפסקת פעילות המוח בצורה אמינה ובלתי הפיכה.
קבוצה זו מבססת דרכה על פי פסיקותיהם של חלק מגדולי הפוסקים והרבנים בדורנו, ושל הרבנים הראשיים לישראל ומועצת הרבנות הראשית לישראל (אף שהיא מכירה בעובדה שיש חלק אחר מגדולי הפוסקים והרבנים בדורנו שאינם מקבלים עמדה זו).
קבוצה זו יוצאת בהודעה פומבית לציבור הרחב שלאור פסיקתם שמוות מוחי-נשימתי הוא רגע מותו של האדם על פי ההלכה, הרי שיש חובה מוסרית ומעשה חסד הלכתי נעלה לתרום איברים מצילי חיים, אך זאת בתנאי שהקביעה הרפואית של מוות מוחי-נשימתי נעשתה בצורה אמינה, מוסמכת ומוסכמת.
מסר חדש זה יש בו כדי להניח דעתם של חלק נכבד מהמסרבים לחתום על כרטיס תורם ומהמסרבים להסכים לתרומת איברים מיקיריהם במצב של מוות מוחי-נשימתי בגלל סיבות דתיות.
הסיבה שעד היום לא יצאה קריאה פומבית כזו של אותם הרבנים המאוגדים כיום בועד הרבנים והרופאים "ערבים" נובעת מרצונם המתמשך של הרבנות הראשית לישראל מזה למעלה מ-20 שנה לוודא שלא תחול חלילה טעות בקביעת רגע המוות המוחי-נשימתי, שהוא הליך מורכב בהרבה מקביעת מוות לבבי, ומתוך תפיסה יהודית-הלכתית עמוקה שאין לקרב מותו של אדם אפילו בשניה אחת, גם לצורך הצלת חיים של הזולת.
סדרת הדרישות של הרבנות הראשית לישראל להבטחת האימון במניעת טעות רפואית נדחתה במשך שנים על ידי המערכת הרפואית ומשרד הבריאות. הדבר בא לידי תיקון רק בשנת 2008 בחוק המוות המוחי-נשימתי שיזם והוביל חה"כ עותניאל שנלר. כמעט כל חברי הכנסת הצביעו בעד החוק, שאימץ במלואו את עמדת הרבנות הראשית לישראל, ודחה בצורה ברורה ונחרצת את עמדת נציגי ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות.
על מנת לחזק את האימון של הציבור בקביעה של המוות המוחי-נשימתי שנעשית על פי החוק הנ"ל על ידי רופאים שהחוק מגדיר ומסמיך לכך, דרשה קבוצת רבני "ערבים" לאפשר בדיקה נוספת על ידי רופאים מטעמה - כשליחי החותם על כרטיס תורם ובני משפחתו - שיוודאו שאכן בוצעו כל הבדיקות הנדרשות על פי דרישות הרבנות הראשית לישראל ועל פי החוק.
מסר חדש זה יש בו כדי להניח את דעתם של המסרבים לחתום על כרטיס תורם והמסרבים להסכים לתרומת איברים מיקיריהם במצב של מוות מוחי-נשימתי בגלל ספקות באמינות קביעת המוות המוחי-נשימתי.
המסר החדש של העמותה וכרטיס התורם "בלבבי":
הכרטיס הנוהג בישראל מזה שנים רבות הוא כרטיס "אדי", על שם אהוד בן דרור ז"ל שנפטר בהמתנה להשתלה.
נוסח הכרטיס הוא: "בתקווה, כי אוכל לעזור לזולת, אני מצווה בזה ותורם לאחר מותי ...".
כמו כן מכיל הכרטיס אופציה להתנות את תרומת האיברים באישורו של איש דת לפי בחירת המשפחה.
לנוסח הכרטיס הזה מספר בעיות:
א. הנוסח הוא קר וענייני, כעין חוזה מסחרי, בעוד שהמדובר במעשה מורכב ורגיש הנוגע לחיים ולמוות.
ב. יש בנוסח זה משום "פתיחת פה לשטן", אשר מהווה גורם להימנעות מחתימה על כרטיס כזה אצל חלק מהציבור.
ג. ההתנייה באישור איש דת לפי בחירת המשפחה יכולה לגרום לבעיות רבות, בהתאם לבחירת אותו איש דת.
כרטיס התורם החדש "בלבבי", על שם גב' בלהה הירשברג ע"ה שנפטרה במהלך ביצוע השתלה, מנוסח אחרת וההתנייה שלו שונה.
נוסח הכרטיס החדש מדבר על חשיבות הצלת חיים, על הקביעה שתרומת איברים היא צו מוסרי עליון, על קבלת קביעת מוות מוחי-נשימתי כפי עמדת הרבנות הראשית לישראל, ועל הסכמה לתרומת איברים. ההתנייה היא לאישור הליך קביעת המוות המוחי-נשימתי על ידי רופא נציג ועד "ערבים".
אשר על כן, כרטיס "בלבבי" החדש מתקן את הבעיות שהיו בכרטיס "אדי":
א. הנוסח הוא רגיש, נוגע ישירות לעניין קביעת מוות ותרומת איברים, ורואה בפעולה זו מעשה מוסרי עליון, ומוסכם הלכתית על פי עמדת הרבנות הראשית לישראל.
ב. אין בנוסח החדש משום "פתיחת פה לשטן".
ג. ההתנייה לנציג רפואי מטעם ועד רבנים ורופאים "ערבים" הוא מוגדר ואחראי, עם יכולת פניה טלפנית בקו 1-800 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, לצורך קבלת מענה מיידי.
מסר חדש זה של כרטיס "בלבבי" בא לגלם את שני המסרים האחרים, היינו להניח דעתם של המסרבים לחתום על כרטיס תורם והמסרבים להסכים לתרומת איברים מיקיריהם במצב של מוות מוחי-נשימתי הן בגלל סיבות דתיות, והן בגלל ספקות באמינות קביעת המוות המוחי-נשימתי.
הקמפיין הנוכחי:
כל הנאמר לעיל הובא בצורה גלויה ומפורטת בפני ועדת ההיגוי מכוח חוק ההשתלות, ונדחה מכל וכל.
הנימוקים לדחיה היו מוזרים וקלושים.
לאור הרצון העז של ועד הרבנים והרופאים "ערבים" לקדם את תרומות האיברים בישראל על פי שיטתם בפסיקת ההלכה הרלוונטית, על פי דרישתם לוודא ככל הניתן שלא תחול טעות בקביעה הרפואית של רגע המוות המוחי-נשימתי, ועל פי דרישתם לנסח כרטיס תורם שונה מהקיים, ולאור העובדה שפנייתם נדחתה על ידי המרכז הלאומי להשתלות, לא היתה ברירה אלא לצאת באופן עצמאי לטובת החולים הנזקקים לתרומת האיברים.
הטיעון המרכזי הנוכחי של נציגי הרופאים, המרכז הלאומי להשתלות, ומשרד הבריאות הוא הטיעון הבא:
חוק ההשתלות מאפשר ניקוד יתר למי שחתם על כרטיס תורם בהינתן מצב של שני מועמדים להשתלה שהם שווים לחלוטין מבחינת מצבם הרפואי, התאמתם לאיבר שנמצא, וזמן ההמתנה. כשלעצמו יש להניח שמצבים כאלה יהיו נדירים, אך הם מהווים הצהרת כוונות מהמערכת הציבורית להוקיר את המעשה הנאצל של חתימה על כרטיס תורם. והנה עלה חשד - הזוי ומוזר - שמטרת הכרטיס החדש "בלבבי" היא לאפשר לאנשים לחתום עליו ובכך לקבל את הניקוד העודף, אך בבוא העת, כשהחתום על הכרטיס יהיה במצב שמשפחתו תתבקש לתרום את איבריו, יבוא נציג "ערבים", וייעץ למשפחה שלא לתרום, ובכך נוצל לרעה הכרטיס החדש. אכן אילו היה עולה בדעת מאן דהוא לנצל לרעה, בדרך של הונאה, את הניקוד העודף של החותם על כרטיס תורם, תתאפשר רמאות כזו דווקא עם כרטיס "אדי" הנוכחי בדרך הבאה: יהודי שהמוות המוחי-נשימתי איננו מקובל עליו יכול לחתום בלב שקט על כרטיס "אדי", שהרי אין בו הצהרה שהחותם מקבל את העמדה שמוות מוחי-נשימתי הוא מות האדם, אלא רק את התקווה שיוכל לעזור לזולת על ידי תרומת איבריו לאחר מותו. ואמנם הוא באמת רוצה לעזור לזולת, אבל הוא יתנה זאת באישורו של איש דת לפי בחירת משפחתו, איש דת שאינו מזוהה בעת החתימה על כרטיס "אדי". בשלב זה הוא יקבל ניקוד עודף כי חתם על הכרטיס, אך בבוא העת תצטרך התרומה שלו לקבל אישור מאיש דת לפי בחירת משפחתו. ברור שהם יבחרו ברב המתנגד לקביעת מוות מוחי על פי תפיסתו ההלכתית הלגיטימית, והם ידחו את ההסכמה!! לעומת זאת על מנת שהונאה כזו תתקיים עם כרטיס "בלבבי", על החותם להצהיר שהוא מקבל את המוות המוחי כמות האדם, דבר שהוא שקר באותה עת, והרופא מטעם ועד "ערבים" יצטרך בבוא העת לשכנע את המשפחה שלא לתרום את איבריו!! טיעון זה הוא אבסורדי על פניו, שכן דווקא זיהוי מראש של הגוף המאשר מונע כל אפשרות להונאה על בסיס הניקוד העודף לחותם על כרטיס תורם. הסיבה לכך היא שמדובר בגוף של רופאים ורבנים - "ערבים" - שמצהירים בפומבי על תמיכתם במוות מוחי-נשימתי מבחינת ההלכה, ורואים בתרומת איברים צו מוסרי עליון, וברור שהם אלו שדווקא יעודדו את תרומות האיברים כאשר יתקיימו התנאים החוקיים ולא להיפך. יתר על כן, על פי המתווה של המסר החדש מי שיבדוק שלא נעשתה טעות באבחנה הם רופאים ולא רבנים, והם שיסבירו זאת למשפחות.
על פניו נראה ברור שמבחינה שוויונית, מבחינת זכויות הפרט, ומבחינה תועלתנית, אין כל היגיון והצדקה לתת לכרטיס מסויים אחד את זכות ניקוד היתר על פי חוק ההשתלות, ולשלול זכות זו מכרטיסים אחרים. התחייבות לתרום איברים בכל נוסח ועל ידי כל קבוצה צריכה להעניק אותן זכויות.
יחד עם זאת, לאור החשדות ההזויות וכדי להיות נקיים מה' ומישראל, החליטה עמותת "בלבבי" לוותר במודע על הזכות לניקוד יתר. העמותה סבורה שהחתימה על כרטיס תורם באופן אלטרואיסטי עולה לעין שיעור על חתימה שמתן תשלום בצידה.
החסמים לקבלת המתווה החדש של "ערבים" ושל כרטיס "בלבבי":
מובילי חסמים אלו הם מספר מצומצם של אנשים מהמרכז הלאומי להשתלות, ממשרד הבריאות, ומההסתדרות הרפואית, שכולם "נוגעים בדבר", ויש להם גישה אינטרסנטית:
רצון לשמר את הקיים, לא לסטות מכרטיס תורם נוסח "אדי", למרות שאין לכך כל ביסוס סטטוטורי, אין לכך כל היגיון ציבורי, ובשלב זה נראה שהכרטיס הזה מיצה את יכולתו.
רצון להרחיק את הרבנים ואת הדת מהעיסוק בשאלות רפואיות, וזאת למרות שקיימת התובנה שהמרכיב הדתי בסוגיה זו הוא דומיננטי, ובודאי שלחלק נכבד מהאוכלוסיה בישראל חשובה עמדת הרבנים יותר מאשר עמדת הרופאים. אין כל היגיון למנוע מחלק מהציבור לממש את תרומתו, אך בדרכו שלו.
חששות וחשדות בלתי רציונליות ובלתי מבוססות, שמעולם לא נבחנו, ואין בהם כל היגיון.
רצון למנוע פגיעה ביוקרה האישית והמקצועית של חלק מהעוסקים בתחום זה.
מסקנות
קבוצת "ערבים" ועמותת "בלבבי" פועלות בתום לב וברצון עז לקדם את תרומת האיברים בישראל בתנאים ובדרישות שיש בהם היגיון עקרוני ופנימי, ואין בהם פגיעה באחרים.
קבוצת "ערבים" ועמותת "בלבבי" עונות על שני החסמים הבולטים להסכמה של ציבורים רחבים בישראל לחתום על כרטיס תורם ולהסכים לתרומת איברים בזמן אמת.
קבוצת "ערבים" ועמותת "בלבבי" פונות לאותו מגזר בציבור הישראלי המקבל את הקביעה ההלכתית-עקרונית שמוות מוחי-נשימתי הוא רגע מותו של האדם, שיש צו מוסרי עליון לתרום איברים להצלת חיים לפנינו, שיש להקפיד הקפדה יתירה על מהימנות קביעת רגע המוות המוחי-נשימתי על ידי היצמדות מלאה וקפדנית לדרישות הרבנות הראשית לישראל ולדרישות החוק, ועל ידי בדיקה נוספת של רופא מטעם קבוצת "ערבים" לפי דרישת המשפחה ובשליחותה, דבר המעוגן ממילא באופן עקרוני בחוק המוות המוחי-נשימתי.
קבוצת "ערבים" איננה פועלת נגד משהו או מישהו אלא בעד משהו. היינו, קבוצת "ערבים" איננה פוסלת עמדות הלכתיות אחרות, איננה פוסלת אפשרויות אחרות לקביעת מוות מוחי-נשימתי, ואיננה פוסלת כרטיסי תורם בנוסחים אחרים.
קבוצת "ערבים" קוראת לציבור הרחב לבחור את דרכו בסוגיה זו על פי אמונתו, הבנתו ותפיסתו הערכית וההלכתית, ולא להתרשם מקמפיינים שליליים חסרי ביסוס והיגיון.
קבוצת "ערבים" קוראת לנציגי המרכז הלאומי להשתלות, לנציגי משרד הבריאות ולנציגי הסתדרות הרופאים להשתחרר מדעות קדומות וחשדות בלתי מבוססים, להשתחרר מטיעונים אמוציונליים ואינטרסנטיים, ולשלב ידיים במטרה הנעלה של הצלת חיים.
הגיונות כתב:אעיר שעד כמה שידוע לי כרטיס 'בלבבי' אינו מוכר על ידי המערכת הרפואית. מה שגורם למצב שייתכן ויהיו שני מועמדים להשתלה ותהיה העדפה לחותמים על כרטיס 'אדי'.
בן ציון46 כתב:בינוני כתב:הגיונות כתב:יש גם כרטיס שנקרא בלבבי, כמדומה שמיסדו של הרב פרופסור אברהם שטיינברג. עד כמה שזכור לי כטיס זה נשען ומבוסס יותר על עמדת ההלכה בקביעת רגע המוות.
http://bilvavi.co.il/
יפה מאוד. זה באמת לשם שמים, נראה שלא נכנסים דרך זה ל"זכות קדימה" במקרה שיצטרכו ח"ו. כמו באדי שמקבלים איזה זכות כזו.
אורח77 כתב:הגיונות כתב:יש גם כרטיס שנקרא בלבבי, כמדומה שמיסדו של הרב פרופסור אברהם שטיינברג. עד כמה שזכור לי כטיס זה נשען ומבוסס יותר על עמדת ההלכה בקביעת רגע המוות.
מה ההבדל המרכזי ?
מעט דבש כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=69225#p69225
ומשהו קצר:
מעט דבש כתב:הגיונות כתב:ישנם כמה חששות של בעיות הלכתיות בחתימה על 'כרטיס אדי' (שהבעיה המרכזית היא החשש שיקצרו את האבר קודם רגע המוות ההלכתי).
לפי הסוברים ש'מות מוחי' אינו מות כלל (למשל הגריש"א זצ"ל), אין הנושא כאן של 'חששות' אלא יש כאן רציחה ממש. שכן אין אפשרות של תרומת איברים אלא באופן של מות מוחי (שאז הלב עדיין פועם).
מנחם-כהן כתב:מעט דבש כתב:לפי הסוברים ש'מות מוחי' אינו מות כלל (למשל הגריש"א זצ"ל), אין הנושא כאן של 'חששות' אלא יש כאן רציחה ממש. שכן אין אפשרות של תרומת איברים אלא באופן של מות מוחי (שאז הלב עדיין פועם).
לפי המאמר שהובא אח"כ מפרופ' אברהם שטיינברג הדברים הללו כלל לא מדויקים!
מעט דבש כתב:מנחם-כהן כתב:מעט דבש כתב:לפי הסוברים ש'מות מוחי' אינו מות כלל (למשל הגריש"א זצ"ל), אין הנושא כאן של 'חששות' אלא יש כאן רציחה ממש. שכן אין אפשרות של תרומת איברים אלא באופן של מות מוחי (שאז הלב עדיין פועם).
לפי המאמר שהובא אח"כ מפרופ' אברהם שטיינברג הדברים הללו כלל לא מדויקים!
מה לא מדוייק בדעת הגריש"א?
לפי הידוע לי, לדעת הגריש"א מותר גם לכהן לגעת (ולהכנס לאהל) של מי שיש לו 'מוות מוחי'.
והיינו שהוא כחי לכל דבריו.
הגיונות כתב:ניכר שהרב שילת צועד בעקבות רבו הגאון ר"ג נדל זצ"ל בדרך לימודו המעמיק ברעיונות ובמשמעויות של המצוות. למרות שניתן בהחלט לחלוק על מסקנתו של כבוד הרב המחבר שליט"א, דבריו כתובים בבהירות רבה ובהחלט שווים קריאה.
יהודה הערשקאוויטש כתב:האם כל לומד שמעמיק, צועד בעקבות ר"ג נדל? האם עיקר עיסוקו של ר"ג נדל בדרך לימודו היה ברעיונות ובמשמעויות של המצוות?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים