דרומי כתב:שמעתי מפי מבין בעניני כשרות, ששאלתי אותו על כך שהגלידות של שטראוס החליפו לאחרונה חותמת כשרות. והשיב לי כי הרב לנדא מב"ב יש לו פקפוק הלכתי מסויים בקשר לחלב שבארץ, ולכן הוא משתדל למשוך את ידו מענינים חלביים. ואכן לא תמצא שוקולד חלבי בהכשר הרב לנדא, והשמועה טוענת כי הרב לנדא ממליץ על השוקולד של שמרלינג משווייץ, וכנראה משום שהחלב שם יותר מהודר מהבחינה הזאת, כי מדובר באיזה בעיה שיש יותר בארץ מאשר בחו"ל.
אך עכ"פ הרי במאפיות שבהכשר הרב לנדא כן מוכרים עוגות גבינה ופיצה, ומשתמשים במוצרים חלביים של תנובה ירושלים (העדה החרדית), וכנראה זה בלית ברירה.
יבואו היודעים ויוסיפו מידע.
יוצא פוניבז' כתב:אולי זה קשור למצלמות, שזו הסיבה ששטראוס עברה לרב רובין המיקל בזה.
ראה כאן
דרומי כתב:שמעתי מפי מבין בעניני כשרות, ששאלתי אותו על כך שהגלידות של שטראוס החליפו לאחרונה חותמת כשרות. והשיב לי כי הרב לנדא מב"ב יש לו פקפוק הלכתי מסויים בקשר לחלב שבארץ, ולכן הוא משתדל למשוך את ידו מענינים חלביים. ואכן לא תמצא שוקולד חלבי בהכשר הרב לנדא, והשמועה טוענת כי הרב לנדא ממליץ על השוקולד של שמרלינג משווייץ, וכנראה משום שהחלב שם יותר מהודר מהבחינה הזאת, כי מדובר באיזה בעיה שיש יותר בארץ מאשר בחו"ל.
אך עכ"פ הרי במאפיות שבהכשר הרב לנדא כן מוכרים עוגות גבינה ופיצה, ומשתמשים במוצרים חלביים של תנובה ירושלים (העדה החרדית), וכנראה זה בלית ברירה.
יבואו היודעים ויוסיפו מידע.
פלוריש כתב:בשווייץ יש השגחה על על כך שלא חולבים פרות טריפות ומנותחות?
הרואה כתב:קצת מוזר לחשוב שהרב לנדא חושש שהחלב בארץ לא כשר, ולא זו בלבד אלא עומד בנסיון ומפסיד הרבה כסף ע"י שמושך את השגחתו ממפעל ענק כמו שטראוס, ולא זו בלבד אלא לא מפרסם על החשש כלום, ולא זו בלבד אלא שהוא עצמו נותן הכשר על פיצה כי אין ברירה...
יואל הלוי כתב:האם היום יש היתר נכנס ויוצא להתיר חלב ישראל - דבסי' קכז לגבי יין נסך מבואר דנכנס ויוצא היינו כשיש אפשרות ליכנס מיד למקום היין בלי שהגוי יראה אותו - וגם אין היתר במקום שיש ב' גוים - שא' יכול לשמור הדרך - וא"כ היום שיש הרבה גוים בכל מחלבה ויש לכל א' פלאפון וכדומה אין דרך למשגיח לשמור על כל המחלבה - וגם הגוים יודעים מתי שהוא יגיע לכל מקום ויכולים בקל להכניס חלב למקום אחר - או הם ידעו מתי הוא נכנס למחלבה ויש זמן להסתיר הבקבוק של חלב טמא. [ולהכניס חלב טמא אינו לוקח יותר מרגע אחד]
וא"כ צ"ע על ההשגחות בחו"ל שסומכים על משגיח בתחילת החליבה ובסוף החליבה ופעם אחד באמצע - ולא מצינו ידינו ורגלינו להתיר שתיית חלב!!!!
איש גלילי כתב:ככל הידוע לי, הרב לנדא עומד על כך, שהתשלום יהיה ישר מהמפעל למשגיח, כדי שהוא (-הרב לנדא) לא יהיה משוחד מן המפעל (להיפך מעדה"ח, שם מקפידים שהתשלום יהיה לבד"צ, והבד"צ משלם למשגיח, כדי שהמשגיח לא יהיה משוחד).
יואל הלוי כתב:אנחנו מחמירים לא לסמוך על הפר"ח שהתיר כשאין בהמה טמאה בעדרו.
חלב ישראל צריך ישראל רואה [או יכול לקום לראותו] החליבה או נכנס ויוצא כמבואר בפוסקים.
עי' בפר"ח בהל' חלב עכו"ם שמציין השו"ע סי' קכ"ז גם לגבי חלב ישראל דכשיש ב' עכו"ם אין היתר של נכנס ויוצא. ועי' בשו"ת מנחת אלעזר ח"ד דמחמיר באופן שהגוי יכול לראות שמשגיח מגיע בסוס מרחוק שאינו נחשב חלב ישראל.
ובפרט שהחשש הוא שמא גוי יערבב אפי' קצת באופן שיש אלף חלב טהור נגד החלב טמא.
וצע"ג
יואל הלוי כתב:עי' באחרונים על השו"ע שוודאי חייב להיות שהישראל שומר שהגוי לא יביא חלב טמא מבחוץ או מעדר אחר - ןזה מספיק אע"ג דאינו רואה גוף החליבה. אין הספרים תח"י כרגע - בל"נ אכתוב מ"מ מדויק
יואל הלוי כתב:זן החליבה הוא כ8 שעות כל פעם - אין שום נכנס ויוצא לכל החליבה בכלל
יואל הלוי כתב:המשגיח הולך ממחלבה למחלבה ולא נמצא בשטח בכלל סבאמצע החליבה!
עמקן כתב:איש גלילי כתב:ככל הידוע לי, הרב לנדא עומד על כך, שהתשלום יהיה ישר מהמפעל למשגיח, כדי שהוא (-הרב לנדא) לא יהיה משוחד מן המפעל (להיפך מעדה"ח, שם מקפידים שהתשלום יהיה לבד"צ, והבד"צ משלם למשגיח, כדי שהמשגיח לא יהיה משוחד).
זאת אומרת, שהרב לנדא אינו לוקח כסף מהמפעל ועושה הכל בהתנדבות, שהרי אם הוא לוקח כסף מהמפעל מלבד ממשכרות המשגיח איזה הידור יש שמשכורת המשגיח לא יעבור דרכו. אני מקווה שהוא אינו אומר זה, שא"כ אני לא הייתי סומך עליו כלל.
עובדיה חן כתב:בחול העגלים פחות חשש טריפה ולפיכך יש סברה להדר בחלב חול שאין חשש טריפה.
שומע ומשמיע כתב:הדברים גלויים וידועים.
הרב לנדאו סובר שכל החלב מהדרין [חוץ משלו] הוא בעייתי משתי סיבות.
א] אינו סומך על מצלמות לעניין חלב עכו"ם.
ב] חשש טריפות מחמת ניתוחים.
לא ידוע לי שזה קשור לארץ. ייתכן שההכשר של שמרלינג, מקפיד על הדברים שהוא מקפיד.
לעומקו של דבר כתב:א. מה פירוש כל החלב, חלק גדול מהחלב הוא עדה חרדית. והם לא סומכים על מצלמות. ולפי"ז גם גם השוקולד עלית וכו'.
לעומקו של דבר כתב:ב. ומה היה בשטראוס בזמנו (והיום במחלבת "מהדרין") לטובה בנושא זה.
ההשגחה ב'שטראוס מהדרין'
שמעתי מדברים שהיתה כאן השגת גבול ואני רוצה להסביר: אף אחד לא הזיק לי בפרנסה. אני לא נהניתי מן ההכשר כמו בכל ההשגחות שלי. הדבר היחיד שנהניתי בגשמיות מההכשר הזה הי' שלקראת חג השבועות וחג הפסח הם היו מביאים מוצרי חלב לתלמידי הכולל ולאנשי המשרד. ומזה הביאו גם לביתי. זאת היתה ה'הנאה' היחידה שהיתה לי מהם.
אך, בהחלט כן היתה לי הנאה רוחנית גדולה שזכיתי לזכות את הרבים בחלב ומוצריו בהשגחה מתחילת החליבה. ובהשגחה שהחלב נחלב מבהמות שאינם מנותחות.
ואפרש שיחתי.
א) ברוב הרפתות היום חולבים גוים תאילנדים. בחלק גדול מהם בעל הבית היהודי אפילו לא נכנס לרפת בזמן החליבה, כי אין לו צורך. הגוים כבר רגילים, הם מכירים את הפרות והפרות מכירות את הגוים.. והוא אין לו מה לעשות שם, אם יקרה משהו ומתעוררת בעיה רפואית וכדו' יטלפנו לו, ולפעמים גם בפתרון לבעיות אלו מסתדרים הם לבד.
אמנם אין החלב נקרא חלב עכו"ם, כי הוא חלב שהבעה"ב שלו ישראל אך הוא 'חלב שחלבו עכו"ם'.
ובסייעתא דשמיא עלה בידי להנהיג ברפתות שתחת השגחתי, שבעל-הבית חייב להיות ברפת כל שעת החליבה. המשגיח בא בתחילת החליבה גם כדי לראות את הכלים, כדרישת ההלכה שיש לראות ולהשגיח שהכלים ריקים וגם כדי לראות שהבעה"ב היהודי נמצא ברפת בשעת החליבה. וכך חוזר לבדוק שוב, כדין 'יוצא ונכנס'.
ב) ישנה בעיה נוספת של פרות מנותחות: מצוי מאוד שפרות אחרי המלטה סובלות מהיפוך קיבה ובעקבות היפוך הקיבה הפרה אינה יכולה לאכול וכדי להצילה ממצב זה מנתחים אותה.
הבהמה נטרפת משתי סיבות:
1) עצם פתיחת הבטן בשביל הניתוח בשטח גופה הרואה פני הקרקע, מטריף את הבהמה וממילא את החָלָב [ח' קמוצה]. 2) הרופא מכניס את היד ותופר את הקיבה כדי שלא תתהפך שוב. וכמובן, תפירה זו היא נקב בקיבה וזה מטריף את הבהמה.
הרעש החל בארה"ב, כשפתאום גילו שם שיש ניתוחים כאלו וניסו לברר האם יש ששים בחלב הנחלב מאלו שאינן מנותחות כנגד החלב הנחלב מהמנותחות, [שם, בחלב במפעל שבבעלות הגויים הי' מועיל ששים] ולפועל נתברר שאין ששים.
כמובן שהרעש מכך הגיע הנה לארץ ישראל. התחילו גם כאן לבדוק והנהיגו שיעשו את הפתח בבהמה לא בשטח התחתון של הבהמה שרואה פני הקרקע, אלא מן הגב. הרופא הווטרינר מכניס את היד מהגב עם המחט פנימה והוא אמור לתפור בשומן ולא בקיבה.
כמובן, שלרופא הווטרינר אין כאן נאמנות מכיוון שאין לו סיבה מיוחדת להקפיד על כך, וממילא גם לא אכפת לו מהענין. ולכן הוא לא נבהל מלתת זריקה בקיבה או לתפור את הקיבה. הוא רק מקפיד שהתפירה תהי' בחלק העליון של הקיבה ולא בחלק התחתון כדי שלא ייזל כל הזמן מהקיבה. וממילא קשה לומר שהוא נאמן לומר לנו מה עשה בפנים.
אנחנו לא יכולים לראות מה הוא עשה כשהוא הכניס מהגב את היד פנימה אל הקיבה, והוא עצמו לא רואה מה שהוא עושה. הוא עובד רק עם חוש המישוש. ועוד לא קרה שרופא יבוא ויאמר 'נכשלתי, דקרתי בקיבה'..
בנוסף לכל זה, בהרבה מקרים כלל לא מספרים על הניתוח. ואין מי שיפקח כלל שיעשו מן הגב. כמובן שהגישה מהבטן הרבה יותר נוחה.
בסייעתא דשמיא גדולה, הגענו למצב שברפתות שתחת השגחתנו, הוציאו את כל הפרות המנותחות, וברגע שקרתה בעיה של היפוך קיבה, ניתחו את הפרה ומכרו אותה והחלב לא הגיע אלינו.
פרק ה:
השגת גבול
בזכות הזאת הייתי מוחזק. ולצערי ולרוב כאבי לא רק שהזכות נלקחה ממני, אלא היא מתבטלת. המפרסמים אומרים שהכל ימשיך כמו שהי', אבל בשביל זה צריכים גם פתי שיאמין.
אמנם נכון שבינתיים השאירו את המשגיחים שלי עם המצאה פשוטה: הבטיחו למשגיחים פיצויים על הפיטורים, אך בתנאי שיעבדו בינתיים עוד. אם יסרבו להמשיך בעבודה יפסידו הפיצויים. אינני יכול ואינני מסוגל לומר למשגיחים, אתם משגיחים שלי, תעזבו את העבודה ותפסידו את הפיצויים. ולכן ודאי הוא שהם ממשיכים בעבודה.
אבל זה טוב בשביל לספר, להשלות את הציבור. אך למעשה בפועל התחילו לעשות שוקו לא במחלבה בה השגחנו - בנתיבות אלא במקום אחר, בקיבוץ יטבתה על יד אילת. וגבינות עושים בצפון במקום אחר בכלל. על סמך הטענה ששני המשגיחים שלי במחלבה בנתיבות נשארו על מקומם, ובאים וטוענים שהכל אותו דבר!..
ובנושא השגת גבול ברצוני להוסיף:
על הפסוק בפרשת שופטים, (יט, יד.) "לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים", אומר רש"י: לא תסיג, פירושו מלשון נסוגו אחור.
"רעך", אומרים חז"ל: "רעך ורע אביך, זה הקב"ה". כאן מדובר על נסוגו אחור, גבולו של הקב"ה אשר בסייעתא דשמיא מרובה 'גבלו ראשונים', הוא אשר נסוג אחור ועל כך כואב הלב.
אני פונה מכאן למפרסמים שהם שומרי תומ"צ: זיכרו, לא את גבולִי שלי השגתם. אלא השגתם את גבולו של הקב"ה ורוצים לומר לציבור שזה נשאר כמו שהי'.
פרק ו:
מצלמות: העדר אמונה!
הם מפרסמים שמוסיפים הידור על ההשגחה שלנו, הוסיפו והתקינו מצלמות.
יש גבול כמה ניתן לעשות צחוק מהקב"ה. מה נותנות המצלמות?
דבר אחד הן נותנות: העדר אמונה!
הרי כולנו יכולים להבטיח שאין חלב טמא מעורב בחלב. אף אחד לא מעלה בדעתו שערבבו כאן חלב טמא. אם כן מה יתנו לנו כאן מצלמות?
הרי היו יכולים גם להימנע מהתקנת מצלמות ולתת את החלב למעבדה ולהוכיח אם יש כאן חלב טמא או לא?
אלא, שיש כאן ענין רוחני, שחז"ל אסרו "חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו"!
ובמקום שיהיה ישראל רואהו באים ואומרים יש מצלמות שרואות...
האם יעלה על הדעת שבכל מצב שההלכה דורשת שיהי' 'ישראל עומד על גביו', נסתפק בהתקנת מצלמות?!
ידוע מה שמבואר בספרי חסידות, שחלב עכו"ם מזיק בעיקר לאמונה.
כיום, כאשר רח"ל נפרצו פרצות בבתי ישראל, מה שלא הי' בדורות האחרונים, בנים ובנות טובים רח"ל שיצאו לתרבות רעה. מי יכול לתקוע לידנו, שלא החלב ששותים הוא הגורם.
המצלמות ברפתות באו בתחילה רק כהמצאה כדי לראות ולהבטיח שהחליבה שנעשתה בשבת היא ע"י גוי ולא ע"י יהודי. וגם זה לא הצליח ולא הועיל כפי שהמצלמות בשמיטה הוכיחו שאין בהם כל תועלת.
פתאום נפלה המצאה חדשה, לספר לציבור שע"י מצלמות יש כאן חלב ישראל.
האם יש לנו ספק שיש כאן חלב של 'דבר אחר', הרי גם כשבטוחים שאין דבר טמא בעדרו ואף לא בתחומו, עדיין אין זה מספיק כדי להיות חלב ישראל. וכאמור, הדין הוא שצריך חלב ישראל שישראל רואהו, לא חלב עכו"ם ולא חלב שחלבו עכו"ם.
פרק ז:
תהליך הענינים
וברצוני להסביר את תהליך הדברים כפי שארעו:
בהשגחתי הי' חלב ששמו הי' 'חלב יטבתה' וכן 'שוקו יטבתה', 'יוגורטים' ו'מעדנים'. מה שהי' חסר זו גבינה. דובר על כך הרבה זמן והבעי' היא שהגבינה היא החלק הפחות רווחי מאשר שאר מוצרי החלב. הגבינה מצריכה כמות גדולה של חלב ביחס למוצר הגבינה, כידוע.. ולכן הוא לא ריווחי כל-כך כמו היוגורט, החלב והשוקו.
לפני כשנה הוחלט בכל-זאת, שחב' שטראוס תתחיל לעשות גם גבינה בהשגחה. לא במפעל בנתיבות שהוא מפעל קטן מידי, אלא במפעל של שטראוס בצפון שהוא מפעל גדול וממילא מדובר על הרבה רפתות חדשות ועל צורך בארגון חדש של ההשגחה שם.
יותר מחצי שנה עבדנו לבדוק רפתות והכנו מסלול של רפתות שיהיו בלי פרות מנותחות ובאפשרות להשגיח עליהם מתחילת החליבה. וכן סידרנו מסלול של הובלת החלב. התכנון עדיין במגירה במשרדי.
אמנם, הנהלת שטראוס ביקשו שרוצים לעשות את כל הגבינות שמיוצרים על ידם תחת ההשגחה. אך הסברתי להם שזה יהי' קשה עבורם. ואין זה מציאותי שכל הגבינות כולם יהיו בהשגחה, מכיוון שהם לא יצליחו להגיע לכך שכל הרפתות הרבות יהיו בלי פרות מנותחות וכן הם יצטרכו להעסיק הרבה משגיחים.
ולכן הצעתי היא שמוכרחים לחלק את הגבינה שבהשגחה, בקו-יצור נפרד משאר הגבינות שלהם. וכן מובן שיצטרכו להוסיף מיכלי חלב חדשים ולשמור על הפרדה בין כלי החלב שבהשגחה למיכלי החלב שנחלב מבהמות המנותחות.
כמו כן, יצטרכו לעשות חלוקה ברורה בעיצוב ובכיתוב של האריזות (כפי שהי' נהוג עד היום) כדי למנוע בלבול בציבור בין הגבינות שבתוצרת הרגילה של שטראוס לבין הגבינות שבהשגחה שיהיו תחת הלוגו של 'שטראוס מהדרין'.
● ● ●
תוך כדי עבודה רבה על כל הנ"ל, פתאום שטראוס מבקשים פגישה. ובפגישה הם מסבירים שקיבלו הצעה שמְקֵלָה עליהם. חוסך בהשגחה, וממילא חוסך בהוצאות. מאשרים להם חלב של תנובה הרגיל. ומה שצריכים פיקוח, הרב יסדיר עם תנובה!
הם באו לבקש סליחה על כל העבודה שהשקענו בהשגחה ולהודיע לי שהם לא ממשיכים איתנו אלא מעבירים את הגבינות להכשר אחר.
אמרתי להם: אם זו החלטה שלכם, איני יכול לומר לכם מה להחליט ולעשות. אך דעו דבר אחד: אם תכתבו על הגבינה שזה "בהשגחה מתחילת החליבה" אני אסתלק גם מההשגחה של היוגורטים. שקר אני לא סובל.
אמנם, אני מוכרח לומר כי חב' שטראוס בטבעה היא חברה אמינה ולא היתה להם כוונה לרמות את הציבור. הם בכלל לא התכוונו לכך.
אחרי ארבעה חדשים שיצאה הגבינה, שוב מבקשים פגישה והפעם, היות שאנו עושים שוקו בשם 'יטבתה' אך באריזות קטנות, הם מוכרחים לעשות באריזות של שני ליטר וזאת רוצים לעשות לא בנתיבות אלא בקיבוץ יטבתה ליד אילת. ויעשו זאת ביטבתה בהכשר אחר. והוסיפו שזה דחוף מאד כי מפסידים הון רב בכל יום שזה מתעכב.
עניתי להם שלא ייתכן ש'שוקו יטבתה' יהי' עם אותו שם 'יטבתה', כשחלקו בהכשר שלי וחלקו בהכשר אחר. זה יטעה מאוד את הציבור. ולכן באם תחליטו לעשות בקיבוץ ביטבתה תחת הכשר אחר, איאלץ להפסיק לתת הכשר על השוקו ועל החלב, מחמת ששניהם נקראים 'יטבתה'. לא ייתכן לבלבל את הציבור.
נענו ואמרו: אם כך, אנחנו צריכים להחליט ונודיע החלטתנו. שואל אותי המנכ"ל האם אני מוכן לתת השגחה גם על קיבוץ יטבתה? עניתי שאינני יודע, לא בדקתי את יטבתה מעולם. ואם תרצו אני מוכן לבדוק אם שייך לתת השגחה.
א' המנהלים קלט שהגיע למבוי סתום, ואמר: "כן, אבל הרב ירצה 'השגחה מתחילת החליבה'?..."
כאומר, שאם כך שאלתו יורדת מהפרק, שהרי לא זו הכוונה בדבריו, שנשגיח מתחילת החליבה, שהרי יש לו רב אחר שמציע לו קולות ונותן השגחה גם ללא זה.
חיכיתי כמה ימים לתשובה, והגיעה אלי ידיעה מאחורי הקלעים, [אינני יודע היום עד כמה היא היתה אמיתית, אך כך נודע לי] שמתכננים יום השקה לשוקו יטבתה של 2 ליטר.
שלחתי להם מכתב שאני מבין שלקראת הפסח תעבירו הכל להכשר אחר כי יש לכם בעיות עם השגחתי בפסח כפי שאסביר להלן. ואם כן אין זו צורה מתאימה לעבור פריט פריט להכשר אחר, היינו כעת לרדת מן השוקו, ולקראת פסח יעברו עוד מוצר שאינני מאשר לפסח וכו'. הנהגה כזו אינה הוגנת כלפי הציבור וגם לא כלפיי. אם החלטתם לעבור להכשר אחר, עליכם לעשות את השינוי בבת אחת.
אני מוכרח לומר כפי שהגדרתי קודם את חברת שטראוס, הרגילה בהגינות ואמינות, מייד הם ענו שאני צודק. זה באמת לא הגון והם מוכנים לעבור הכל ומיד מפני שכבר לפני חודשיים הם הכינו אריזות מודפסות עם הכשר אחר...!!!
הכל מוכן ואין צורך אפילו להדפיס אריזות הם מוכנים מיד לעבור.
ובכן יום הרביעי ה' שבט נקבע ליום האחרון בהשגחתי. ביום החמישי השמידו המשגיחים את כל האריזות עם החותמת שלי. והתחילו לעבוד בהכשר אחר.
היתה מודעה מטעם חברת שטראוס, בנוסח של 'משטה אני בכם', נוסח שלא מתאים להגינות.
כותבים שהם מבקשים את טובת הציבור כדי שלא יתבלבלו הלקוחות, לכן הם מאחדים את ההכשרים...
בתשרי הכניסו הכשר אחר לגבינה כדי לבלבל הציבור ובשבט מאחדים את ההכשרים "כדי שלא לבלבל הציבור"...
זו היתה כ'עצת אחיתופל' שבעצם קלקלה את האמינות של שטראוס.
פרק ח:
בעיית המילקי ויוגורט 'דנונה' לפסח
אמרתי קודם שהיו להם בעיות אתי בקשר לפסח. וברצוני לבאר. אומרים שאני מחמיר. וברצוני להסביר את החומרות שלי.
בכל השנה ייצרו 'פודינג' מיוחד ששמו "מילקי". בפודינג הזה נכנס מייצב המגיע מחו"ל, והוא הרכיב ששומר על הפודינג נוקשה יותר, כדי שהפודינג יחזיק את עצמו. המייצב הזה מגיע מחו"ל עם הכשר לפסח של רב שהי' מאד מקובל אולם הרב הזה טעה בהלכה.
המייצב הזה מקבל את קשיותו ע"י ייצור באלכוהול. האלכוהול הזה בעצמו, הוא כשר וגם אינו ראוי לאכילה. הוא נקרא איזו-פרופיל אלכוהול.
בכל השנה, מבשלים באלכוהול זה 'מייצב' מחמץ. ובאותו אלכוהול שבישלו את המייצב של חמץ, בישלו גם את המייצב מסוכר לפסח. המפעל בחו"ל שמייצר את המייצב, סירב לפתרון של החלפת האלכוהול.
ואבאר את הענין. ובפרט שיושבים כאן רבנים וכן אברכי הכולל 'פעמי יעקב', אפשר קצת לדבר יותר למעשה:
הייצוב של החומר בא מן האלכוהול וממילא האלכוהול יש לו דין של 'מעמיד'.
אמנם, בכל האיסורים מעמיד אינו מתבטל ואוסר רק אם יש לו איסור 'עצמי'. אך אם יש בו איסור 'בלוע' בתוכו (בענייננו: החמץ הבלוע באלכוהול), הוא מתבטל.
אך מבואר במגן אברהם (סי' תמ"ב סק"ט), שבחמץ אוסרים אף מעמיד שבלע חמץ, כגון קיבה שהיתה שרויה מעת-לעת בכלי של חמץ ולאחר מכן העמידו עם הקיבה גבינה, הגבינה אסורה באכילה בפסח.
אכן, במחצית השקל הקשה: מדוע שונה דין מעמיד שבלע חמץ ממעמיד שבלע שאר איסורים? יש על כך תירוצים רבים.
החוות דעת במקור חיים כתב שדין זה שמעמיד שבלע איסור, אין לו דין מעמיד. סיבת היתרו הוא מכיון שהוא מוגדר כ'משהו' בלבד אך בפסח הרי חמץ איסורו במשהו. ולכן מעמיד שבלוע במשהו חמץ יהי' אסור מדין מעמיד.
ובמג"א מבואר, דגם כשנתערב לפני פסח הוא אוסר מדין מעמיד. וזה אמנם לכאורה לא מתאים עם ביאור החוו"ד במקור חיים, מכיון שלהחוו"ד האיסור כאן הוא מצד 'משהו חמץ' וקודם הפסח אין איסור משהו.
בכל אופן הלכה למעשה פוסק המגן אברהם כנ"ל שבחמץ אוסרים מדין מעמיד גם מעמיד שבלע חמץ.
ובאשר לדברי הרב הנ"ל שהאלכוהול אינו ראוי לאכילה ומחמת זה רצה להתירו,
במחילה מכבודו, יש בית יוסף מפורש בסימן פ"ז שמביא מחלוקת ראשונים ופוסק להלכה שגם 'פֶּרֶש' אעפ"י שהוא עצמו אינו ראוי לאכילה, בכל זאת הוא יכול לשמש כמעביר טעם של איסור לתוך היתר.
כלומר, הפרש עצמו אינו יכול להפוך לאיסור כי אינו ראוי לאכילה, אבל הוא נושא עמו טעם ומעבירו לשני. ובעניננו: האלכוהול נושא עמו ומעביר את טעם החמץ למייצב שעשוי לפסח.
זו הסיבה שלא נתתי לייצר מילקי לפסח.
היו עוד שינויים שדרשתי בכל היוגורט 'דנונה', בכל הסוגים והטעמים של היוגורט, בגלל בעיה של קטניות. וכעת באו שרוצים לשנות מהדרישות שהיו עד היום. אך אינני יכול לעכב את הציבור בפרטי הלכות ובאריכות הדברים ולכן לא נאריך בכך.
אלו 'החומרות' שלי... אינני יודע איך להקל בהם. ולכן יש הכשר עדיף ממני.
א) ברוב הרפתות היום חולבים גוים תאילנדים. בחלק גדול מהם בעל הבית היהודי אפילו לא נכנס לרפת בזמן החליבה, כי אין לו צורך. הגוים כבר רגילים, הם מכירים את הפרות והפרות מכירות את הגוים.. והוא אין לו מה לעשות שם, אם יקרה משהו ומתעוררת בעיה רפואית וכדו' יטלפנו לו, ולפעמים גם בפתרון לבעיות אלו מסתדרים הם לבד.
אמנם אין החלב נקרא חלב עכו"ם, כי הוא חלב שהבעה"ב שלו ישראל אך הוא 'חלב שחלבו עכו"ם'.
ובסייעתא דשמיא עלה בידי להנהיג ברפתות שתחת השגחתי, שבעל-הבית חייב להיות ברפת כל שעת החליבה. המשגיח בא בתחילת החליבה גם כדי לראות את הכלים, כדרישת ההלכה שיש לראות ולהשגיח שהכלים ריקים וגם כדי לראות שהבעה"ב היהודי נמצא ברפת בשעת החליבה. וכך חוזר לבדוק שוב, כדין 'יוצא ונכנס'.
ב) ישנה בעיה נוספת של פרות מנותחות: מצוי מאוד שפרות אחרי המלטה סובלות מהיפוך קיבה ובעקבות היפוך הקיבה הפרה אינה יכולה לאכול וכדי להצילה ממצב זה מנתחים אותה.
...
בסייעתא דשמיא גדולה, הגענו למצב שברפתות שתחת השגחתנו, הוציאו את כל הפרות המנותחות, וברגע שקרתה בעיה של היפוך קיבה, ניתחו את הפרה ומכרו אותה והחלב לא הגיע אלינו.
פרק ה:
השגת גבול
בזכות הזאת הייתי מוחזק. ולצערי ולרוב כאבי לא רק שהזכות נלקחה ממני, אלא היא מתבטלת. המפרסמים אומרים שהכל ימשיך כמו שהי', אבל בשביל זה צריכים גם פתי שיאמין.
אמנם נכון שבינתיים השאירו את המשגיחים שלי עם המצאה פשוטה: הבטיחו למשגיחים פיצויים על הפיטורים, אך בתנאי שיעבדו בינתיים עוד. אם יסרבו להמשיך בעבודה יפסידו הפיצויים. אינני יכול ואינני מסוגל לומר למשגיחים, אתם משגיחים שלי, תעזבו את העבודה ותפסידו את הפיצויים. ולכן ודאי הוא שהם ממשיכים בעבודה.
אבל זה טוב בשביל לספר, להשלות את הציבור. אך למעשה בפועל התחילו לעשות שוקו לא במחלבה בה השגחנו - בנתיבות אלא במקום אחר, בקיבוץ יטבתה על יד אילת. וגבינות עושים בצפון במקום אחר בכלל. על סמך הטענה ששני המשגיחים שלי במחלבה בנתיבות נשארו על מקומם, ובאים וטוענים שהכל אותו דבר!..
ובנושא השגת גבול ברצוני להוסיף:
על הפסוק בפרשת שופטים, (יט, יד.) "לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים", אומר רש"י: לא תסיג, פירושו מלשון נסוגו אחור.
"רעך", אומרים חז"ל: "רעך ורע אביך, זה הקב"ה". כאן מדובר על נסוגו אחור, גבולו של הקב"ה אשר בסייעתא דשמיא מרובה 'גבלו ראשונים', הוא אשר נסוג אחור ועל כך כואב הלב.
אני פונה מכאן למפרסמים שהם שומרי תומ"צ: זיכרו, לא את גבולִי שלי השגתם. אלא השגתם את גבולו של הקב"ה ורוצים לומר לציבור שזה נשאר כמו שהי'.
פרק ו:
מצלמות: העדר אמונה!
הם מפרסמים שמוסיפים הידור על ההשגחה שלנו, הוסיפו והתקינו מצלמות.
יש גבול כמה ניתן לעשות צחוק מהקב"ה. מה נותנות המצלמות?
דבר אחד הן נותנות: העדר אמונה!
הרי כולנו יכולים להבטיח שאין חלב טמא מעורב בחלב. אף אחד לא מעלה בדעתו שערבבו כאן חלב טמא. אם כן מה יתנו לנו כאן מצלמות?
הרי היו יכולים גם להימנע מהתקנת מצלמות ולתת את החלב למעבדה ולהוכיח אם יש כאן חלב טמא או לא?
אלא, שיש כאן ענין רוחני, שחז"ל אסרו "חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו"!
ובמקום שיהיה ישראל רואהו באים ואומרים יש מצלמות שרואות...
האם יעלה על הדעת שבכל מצב שההלכה דורשת שיהי' 'ישראל עומד על גביו', נסתפק בהתקנת מצלמות?!
ידוע מה שמבואר בספרי חסידות, שחלב עכו"ם מזיק בעיקר לאמונה.
כיום, כאשר רח"ל נפרצו פרצות בבתי ישראל, מה שלא הי' בדורות האחרונים, בנים ובנות טובים רח"ל שיצאו לתרבות רעה. מי יכול לתקוע לידנו, שלא החלב ששותים הוא הגורם.
המצלמות ברפתות באו בתחילה רק כהמצאה כדי לראות ולהבטיח שהחליבה שנעשתה בשבת היא ע"י גוי ולא ע"י יהודי. וגם זה לא הצליח ולא הועיל כפי שהמצלמות בשמיטה הוכיחו שאין בהם כל תועלת.
פתאום נפלה המצאה חדשה, לספר לציבור שע"י מצלמות יש כאן חלב ישראל.
האם יש לנו ספק שיש כאן חלב של 'דבר אחר', הרי גם כשבטוחים שאין דבר טמא בעדרו ואף לא בתחומו, עדיין אין זה מספיק כדי להיות חלב ישראל. וכאמור, הדין הוא שצריך חלב ישראל שישראל רואהו, לא חלב עכו"ם ולא חלב שחלבו עכו"ם.
שש ושמח כתב:[וגם חסר פרק ג' ד' מדבריו].
סגי נהור כתב:עמקן כתב:איש גלילי כתב:ככל הידוע לי, הרב לנדא עומד על כך, שהתשלום יהיה ישר מהמפעל למשגיח, כדי שהוא (-הרב לנדא) לא יהיה משוחד מן המפעל (להיפך מעדה"ח, שם מקפידים שהתשלום יהיה לבד"צ, והבד"צ משלם למשגיח, כדי שהמשגיח לא יהיה משוחד).
זאת אומרת, שהרב לנדא אינו לוקח כסף מהמפעל ועושה הכל בהתנדבות, שהרי אם הוא לוקח כסף מהמפעל מלבד ממשכרות המשגיח איזה הידור יש שמשכורת המשגיח לא יעבור דרכו. אני מקווה שהוא אינו אומר זה, שא"כ אני לא הייתי סומך עליו כלל.
למיטב ידיעתי הרב לנדא אכן אינו נוטל שכר מהמפעלים שתחת אחריותו, ורק המשגיחים מקבלים משכורתם.
ידידיה כתב:שכרו של הרב שליט"א משולם ע"י תושבי בני ברק
עמקן כתב:פתי יאמין לכל דבר. אין דבר כזה שמישהו ינהל הכשר בכל הארץ וגם מחוץ לגבולות הארץ בגודל של הכשרו, בלי שהוא מקבל שום שכר על זה.
אם הוא מקבל שכר מעריית בני ברק זה עבור הכשר על חנויות ומפעלים בתוך בני ברק, כמקובל ברבניות אחרות, ואין לו שום התחייבות מצד הרבנות שלו בב"ב לדאוג ליותר, וא"א לומר שהוא מקבל משכורת על זה ע"י תושבי בני ברק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים