אבןטובה כתב:הבלא מפיק הבלא
אבןטובה כתב:ואם כותב יזל מדליו הבל בדברי הרמב"ם אי אפשר שלא להגיב שהוא מבהיל ומבהל את הענין וגדול כבוד הרמב"ם מכבודו
אבןטובה כתב:מה זו שאלה אם צריך ישראל לעבור על ל"ת של דבריהם מחמת כבוד הבריות של עכו"ם הרי"ז דוחה
ואם כותב יזל מדליו הבל בדברי הרמב"ם אי אפשר שלא להגיב שהוא מבהיל ומבהל את הענין וגדול כבוד הרמב"ם מכבודו
אבןטובה כתב:לטלטל אבנים מקורזלות בשבת בכרמלית לגוי
וליזל מדליו: עשה אזנך כאפרכסת לא שייך כבוד הבריות עכשיו על מה שיהיה לעתיד לבא
אבןטובה כתב:לטלטל אבנים מקורזלות בשבת בכרמלית לגוי
וליזל מדליו: עשה אזנך כאפרכסת לא שייך כבוד הבריות עכשיו על מה שיהיה לעתיד לבא
בר ישראל כתב:בכל מקרה שאנחנו דוחים ל״ת של דבריהם מפני כבוד הבריות של איש אחר שייך לשאול מה הדין בעכו״ם - ואינני רואה קושיתו של ר׳ יזל מדליו
בר ישראל כתב:מניין לך דבי״ד שם מדובר על מת מצוה? אכן אין לנו חיוב לקבור מתי עכו״ם כמו בישראל, אבל הדין של כבוד הבריות בישראל המושלך על הקרקע הוא דין שונה ממצות קבורה- ומניין לך שבמקום שאכן העכו״ם יישאר מושלך ברחוב אין לנו חיוב של מת מצוה? והתשובה שהזכרתי מההתעוררות תשובה הוא פה - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 72&hilite=
אבןטובה כתב:לטלטל אבנים מקורזלות בשבת בכרמלית לגוי
וליזל מדליו: עשה אזנך כאפרכסת לא שייך כבוד הבריות עכשיו על מה שיהיה לעתיד לבא
בר ישראל כתב:מניין לך דבי״ד שם מדובר על מת מצוה? אכן אין לנו חיוב לקבור מתי עכו״ם כמו בישראל, אבל הדין של כבוד הבריות בישראל המושלך על הקרקע הוא דין שונה ממצות קבורה- ומניין לך שבמקום שאכן העכו״ם יישאר מושלך ברחוב אין לנו חיוב של מת מצוה? והתשובה שהזכרתי מההתעוררות תשובה הוא פה - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 72&hilite=
אבןטובה כתב:א' שאל אותי היום בהלויית הג"ר פישל זצ"ל אי גדול כבוד הבריות אי הוי גם לעכו"ם
ואמרתי לו שברמב"ם ה' סנהדרין כ' דזהו גם בעכו"ם. והלך ממני ואיני יודע מיהו זה ואיזהו לכך אני בא עכשיו בתשובה שלימה לפניו כי מסתמא הוא כאן עובר אורח
ברמב"ם פכ"ד מה' סנהדרין ה"ו כ' ואל יהי כבוד הבריות קל בעינינו שהרי הוא דוחה ל"ת של דבריהם וכל שכן כבוד בני אברהם יצחק ויעקב המחזיקים בתורת אמת שיהא זהיר שלא יהרס כבודם.
הנה מפורש בד' הרמב"ם דגם בעכו"ם שייך כבוד הבריות ודוחה ל"ת דאל"כ אין כאן ק"ו.
והנה מל' הגמ' מצוה לרוץ לפני מלכי ישראל ולא לפני מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לפני מלכי עכו"ם שאם יזכה יבחין וכו' אראבר"צ מדלגין היינו ע"ג ארונות. י"ל ב' דרכים אי מותר לטמאות עצמו למלכי עכו"ם ג"כ או דהוא רק מצוה לרוץ לפניהם, אבל לטמאות עצמו הותר רק למלכי ישראל עי' מג"א סי' רכד סק"ז. והמג"א ציין לרמב"ם סופ"ג מה' אבל דה"ה לקראת מלכי או"ה מותר לטמאות עצמו בטומאה דרבנן, וי"ל דהרמב"ם לשיטתיה אזיל מה' סנהדרין הנ"ל
וע"ע כוכבי יצחק לר' יצחק שטרנהול ז"ל ח"ג קו' כבוד מלכים אות ד
וגם דן שם לענין נשים אי י"ל מצוה לרוץ לפני מלכים או דהוי בכלל כל כבודה בת מלך פנימה יע"ש.
ובזה גמרתי לך התשובה אתה פלוני אלמוני שאיני מכירך ונשמע בשו"ט (ואמיתיות לפי הרב מאוקריינא)
אבןטובה כתב:א' שאל אותי היום בהלויית הג"ר פישל זצ"ל אי גדול כבוד הבריות אי הוי גם לעכו"ם
ואמרתי לו שברמב"ם ה' סנהדרין כ' דזהו גם בעכו"ם. והלך ממני ואיני יודע מיהו זה ואיזהו לכך אני בא עכשיו בתשובה שלימה לפניו כי מסתמא הוא כאן עובר אורח
ברמב"ם פכ"ד מה' סנהדרין ה"ו כ' ואל יהי כבוד הבריות קל בעינינו שהרי הוא דוחה ל"ת של דבריהם וכל שכן כבוד בני אברהם יצחק ויעקב המחזיקים בתורת אמת שיהא זהיר שלא יהרס כבודם.
אבןטובה כתב:אם ודאי שאחר יבא להשתמש שם לביהכ"ס איזה חילוק בין הוא בין אחר שניהם הוא כבוד הבריות
וכן בחולה שצריך לחלל עליו את השבת וכי נאמר שאם הוא יכול לחלל עבור עצמו הוא עדיף מאחר לחלל את השבת וכנודע מד' מהרש"א שלהי ערובין
אלא אם רוצה לטלטל הרבה אבנים מחמת שאולי יבא גם אחר כאן בשבת ע"ז שייך כבר לדון אם הוא טירחא א' לטלטל הרבה בפעם אחת וז"פ
ישנו כתב:
כדכד כתב:כל הדין שמפרנסים עניי גויים עם עניי ישראל וכן כל הדברים שהתירו להיטיב עם גוים כולם מפני דרכי שלום שלא ילמדו הגויים להרע לישראל אבל ודאי שאין שום ענין לכבד גוי בפני עצמו ובזכות עצמוומה שכתהבו שהוא בריה משום שנברא בצלם אלקים - זו טעות שכן רק ישראל נבראו בצלם וכמפורש במהר"ל בדה"ח על המשנה "חביב אדם שנברא בצלם".
אבןטובה כתב: ולענין קבורה הלא קיי"ל משום בזיונא וכבר ציינתי לך הגמ' ב"ב כב. מאן דלא שהייה לאוניתא דמלכא דאדום וכו' ששרפו אותו ולא קברו אותו וכ' רש"י משום בזיון
וילהא"ט
אבןטובה כתב:
ולשלמה בן חיים: עי' ב"ק ג: דצרורות קרי לה תולדה דרגל ולא תולדה דשן ולמה אתה כותב 'צרורות ניתזין מפיו'???
אבןטובה כתב:למה לא עשית נקודות כמקדמת דנא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים