ויעויין במהרש"א ח"א בשבועות (כט, א), וז"ל,
כשהשביע משה את ישראל. כתבו התוס' ק"ק מה היתה מועלת השבועה כמו שהיה ירא שיעבדו את ע"ז כו' עכ"ל. ונראה דלק"מ דהשבועה עצמה היא קבלת התורה, ואי לאו השבועה בדיבורא בעלמא ליכא קיבול ולא היו נענשים אם יעברו עליה, וכן מוכיח המקרא דכתיב לעברך בברית ה' אלהיך ובאלתו וגו' והרבה כמוהו וק"ל.
ומבואר מדבריו שבאמת לא היתה השבועה במעמד הר סיני עצמו, אלא רק לאחר מכן בשבועה שהשביע משה בערבות מואב, ומעין זה בספר תורת חיים שם, והדברים מחודשים מאוד!
ויצויין עוד מה שכתב בחזו"א (יו"ד סי' ב' ס"ק כז), וז"ל,
ונראה דאע"ג דהשביע משה ע"ד וע"ד המקום לשמור התורה כדאמר נדרים כ"ה א' מ"מ אין הדורות הבאים באיסור שבועה ממש אלא ברית, ומ"מ הוא כשבועה, אבל אין חייבין עליו משום שבועה, דא"כ כל ל"ת שאין בה מלקות ליתרו בה משום שבועה ולילקי, ועוד הא לא חלה שבועה על איסור משום אין איסור חל על איסור. אלא נראה הא דהזכירו בגמ'... מושבע ועומד לאו דוקא, אלא מוזהר ועומד הוא ואין שבועה חלה.