אבןטובה כתב:יש לומר כיון שאי אפשר לעשות שני מוזיקה דתרי קלי לא משתמעי
ושיר שזה אוהב זה שונא וא"כ א"א היה לעשות כרצון איש ואיש
לכך שוא"ת עדיף
בספר ידי משה (לרבי משה אלמושנינו (המאה ה16, היה רב בסלוניקי יוון) הביא בשם רבי מאיר עראמה (בנו של רבי יצחק עראמה, בעל העקידה) כדבריכם
שאין כל הדעות שוות בשמיעת הנגון כי יש מהאנשים שלא ירצו לשמוע כלי שיר ויתעצבו בשומעם הנגון ויש מהאנשים ישמחו במין הזה מהנגון ויצטערו בשומעם מין אחר אמנם בחוש הראות וחוש הריח והמשוש כלן מתענגים בו בשווי.
אולם הוא הקשה על דבריו
ווהנה הטעם הזה לא יכולתי להולמו יען מצאנו ראינו כמה אנשים מצטערים מאד בקצת דברים מריחים אשר יתענגו אחרים בהם ויתעצבו קצת באחרים ש זולתם יצטערו בהם ויה ההתחלפות יקרה בחוש הריח יותר מבחוש השמע אצל הנגון שכלם מתענגים בו בין רב למעט.
והוא עצמו תירץ
על כן הטעם הנכון אצלי בזה הוא, שהתענוג אצל חוש השמע, הוא סבת הטרדת המתענג בו מהתענג בשאר החושים. כי המתענג בנגון, אם יהיה אוכל לא ירגיש באכילתו בהיותו טרוד בתענוג חוש השמע בנגון, וזה נראה לחוש. אמנם פעולת שום אחד משאר החושים לא יטרידו פעולת חוש אחר, אדרבא יוסיף תענוג. כי המריח ריח טוב, בהיותו אוכל יוסיף תענוג באכילתו, שיראה לו שהמאכל עצמו יש לו הריח הטוב ההוא. וכמו שהמאכל המריח בריח טוב יהיה יותר מענג לאוכל אותו, כן יוסיף תענוג בו הריח הבא מחוץ וההפך בריח הרע. וכן המשוש הטוב, כשהאדם אוכל, אם יהיה יושב במקום טוב ונאות אל המשוש, יתענג יותר באכילתו, ואם יצטער במשוש לא יתענג במאכל. ועל כן השתדל המלך להמציא תענוג החושים כלם שמוסיפים זה לזה כמדובר, והסר תענוג חוש השמע, להיותו סבת מניעת תענוג שאר החושים, והוא טעם נכון ואמתי.