דעת_האברך כתב:בספר חובות הלבבות שער הביטחון פרק ג' בהקדמה הרביעית, כותב שאחת ההקדמות למידת הביטחון היא השגחה והשתדלות חזקה לקיים מצוותיו של הבוי"ת ולא להמרות את ציוויו, אבל מי שבוטח על ה' ובה בעת ממרה אותו כמה הוא סכל והכרתו חלשה, כי זו הסיבה החזקה שיימנע ממנו הדבר אותו הוא מקוה בבטחונו. ועיין שם שמביא כמה ראיות לדבריו מפסוקים ומהמשנה באבות עשה רצונו כרצונך וכו'.
ונפשי בשאלתי, אם כן נשמט למעשה כל הקרקע מתחת מידת הבטחון, שהרי אין אדם צדיק שיעשה טוב ולא יחטא, ואף יעקב אבינו דאג מן החטא, ואיך אפשר לבטוח בקב"ה אם כל לב יודע מרת נפשו כמה הוא מקצר בעבודת ה', בכוונה בברכות, וכו' וביטול תורה כנגד כולם. ואם כן לעולם אי אפשר להשתמש במידת הבטחון, שהרי המרה פיו של הבורא בו הוא בוטח. [ואולי סגי בזה שאינו עושה במרד אלא לתיאבון?].
ובאמת, גם בלי הקושיא מדברי חובות הלבבות, איך אפשר לומר לאדם אל תדאג, בטח בה' ותהיה בהשקט הדעת, הרי מזה גופא הוא חושש, שמא ה' רוצה להענישו.
וידעתי גם ידעתי דברי מרן החזון איש באמונה ובטחון, שאין פירוש הבטחון לבטוח שתמיד יהיה טוב, אלא לבטוח שמה שיקרה הוא רצון ה', אך אין זה מרגיע ומשקיט את הנפש, כי אולי רצון ה' שיהיה לאדם רע להענישו ולייסרו?
מה שנכון נכון כתב:ע"ע בנפוצות ישראל לח"ח ספ"ח.
מה שנכון נכון כתב:צינתי לדעה אחרת החולקת על החו"ה, שלא הובאה בדבריך.
מלשון החו"ה נראה שאין כוונתו שא"א לבטוח בה' בגלל שאולי מגיע לו עונש על חטאיו בעבר, אלא למה שמובן בהגיון פשוט שא"א להכעיס מישהו (גם אם עושה כן לתיאבון) ויחד עם זה לבקש ממנו טובות, וכדרך בהנהגת בנ"א זל"ז, והעושה כן כמה הוא סכל וחסר דעת, וע"כ מי שנזהר בד"כ מלחטוא, ואם נכשל לפעמים חוזר בתשובה, וכ"ש אם חטאיו הן בשגגה אינו בכלל זה. וחטאים שלפי טבע האדם קשה מאד להנצל מהם כעיון תפלה או בטול תורה וודאי שאינם בכלל דבריו. ומי שכשר להיות ש"ץ למשל עונה על התנאים ויכול לבטוח בה'.
ככלל, מה שכיום מקובל כדבר פשוט שכולם בגדר חוטאים, וחיים עם מצב כזה בשלום, אינני בטוח שהיה כן בזמן הראשונים.
ברים כתב:מיהו בעמה''ח לב הארי?
עושה חדשות כתב:לגבי הערת הרב משנ"נ לעיל, אוסיף בנוסח השאלה כך: ריב"ז שאמר לפני מיתתו איני יודע באיזו דרך מוליכין אותי, האם לא יכל להשתמש במידת הביטחון לפי שיטת החוה"ל?
סגי נהור כתב:עושה חדשות כתב:לגבי הערת הרב משנ"נ לעיל, אוסיף בנוסח השאלה כך: ריב"ז שאמר לפני מיתתו איני יודע באיזו דרך מוליכין אותי, האם לא יכל להשתמש במידת הביטחון לפי שיטת החוה"ל?
במחילת כת"ר, מה פשר שאלה משונה זו? וכי ריב"ז חשש שירביצו לו ותכאב לו הרגל?!
כפשוט ריב"ז בוכה על מצבו הרוחני, שאינו יודע אם עבד את ה' כראוי.
עושה חדשות כתב:הקרה ה' לפני היום:
עושה חדשות כתב:לעיל צירפתי ב' קטעים מספר 'לב הארי' שמרחיב בשאלה הנידונית כאן באופן מצויין.
(ומשונה בעיני שעדיין לא הורדו הקבצים כלל לע"ע, זה אומר שהשאלה לא באמת מענינת את השואל?)
אביגדור כתב:המציאה באמת יפה אבל מה הפשט הזה שההלכה כמ"ד בין כך ובין כך קרויים בנים? מי ואיפה ולעניין מה פסק כך?
איתן נוי כתב:האם ביטחון מועיל לאדם רשע?
מה שנכון נכון כתב:מחלוקת החו"ה והח"ח.
תוכן כתב:איתן נוי כתב:האם ביטחון מועיל לאדם רשע?
גמרא מפורשת: גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא. וזה נאמר כפירוש ל'בכל דרכיך דעהו'.
איתן נוי כתב:מה שנכון נכון כתב:מחלוקת החו"ה והח"ח.
כבודו יואיל בטובו להביא לכאן את דברי קדשם.
וההקדמה הרביעית, שתהיה השגחתו חזקה והשתדלותו גדולה לקיים מה שחייבו בו הבורא מעבודתו, ולעשות מצוותיו ולהזהר מאשר הזהירו ממנו, כפי מה שהוא מבקש, שיהיה הבורא לו במה שהוא בוטח עליו בו, כמ"ש רז"ל: עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו, בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך, ואמר הכתוב: בטח בה' ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה. ואמר: טוב ה' לקויו לנפש תדרשנו. אבל מי שיבטח על הבורא והוא ממרה אותו, כמה הוא סכל וכמה דעתו חלושה והכרתו, כי הוא רואה, כי מי שנתמנה לו מבני אדם על דבר, כשהוא מצוה אותו להתעסק בצורך מצרכיו או מזהיר אותו מדבר ויעבר על מצוותיו, ויגיע לממנה עברו על מצותו, כי יהיה הסבה החזקה להמנע ממנו העשות מה שבטח עליו בו, כ"ש מי שעבר על חקי האלהים ומצוותיו, אשר יעד והעיד עליהם, שתהיה תוחלת הבוטח עליו נכזבה כשימרהו, ולא יהיה ראוי להקרא בשם בוטח באלהים, אך הוא, כמ"ש הכתוב: כי מה תקות חנף כי יבצע כי ישל אלוה נפשו הצעקתו ישמע אל, ואמר: הגנב רצח ונאף והשבע לשקר, ואמר: ובאתם ועמדתם לפני בבית הזה אשר נקרא שמי עליו, ואמר: המערת פריצים היה הבית הזה אשר נקרא שמי עליו.
ודע עוד דמדת הבטחון אין תלוי בזכותים שאפילו הוא אדם שאינו הגון אך שחיזק בטחונו בה' כח הבטחון מגין עליו ומתחסד עמו הש"י כ"כ הגר"א [ודלא כחו"ה] ושמעתי שכן איתא במדרש על הפסוק רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו וכן מוכח פשטיה דקרא עין ה' אל יראיו למיחלים לחסדו להציל ממות נפשם ולחיותם ברעב ומדלא כתיב יראיו המיחלים לחסדו משמע דתרי מילי נינהו ושמענו מזה דאפילו איננו עדיין בכלל כת יראי ה' רק הוא מיחל לחסדי ה' ג"כ עין הקדוש ברוך הוא עליו להחיותו ברעב ומה מאד ראוי ונכון בימינו שמתרבה מצוקות הזמן מאד שנתנהג כמו יעקב אבינו בעת צר לו שהבטיח ליתן מעשר מכל אשר הש"י יזמין לו וכדכתיב וידר יעקב נדר לאמר וגו' וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך ונתינת מעשר מביא ברכה לתוך ביתו של אדם וכדכתיב הביאו את כל המעשר אל בית האוצר וגו' ובחנוני נא בזאת אמר ה' אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די נמצא דע"י ג' דברים באה ברכה לתוך ביתו של אדם ע"י קיום התורה כדכתיב את הברכה אשר תשמעו וגו' וע"י מדת הבטחון וע"י נתינת מעשר ומי שמתחזק בשלשתן בודאי אשרי וטוב לו בעוה"ז ובעוה"ב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 490 אורחים