הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' מאי 25, 2017 4:15 pm
סיכום שרשמתי לעצמי (לא מוגה, אשמח לתיקונים):
ברמ"א (תצ, ט) לא מבואר שהמנהג הוא דווקא לאומרו על סדר התפילה.
בכתבי האר"י מוזכר לקרוא 'רות' במהלך התיקון, אך בשל"ה וסדר היום השמיטו זאת, והיה מקום לשער שהטעם להשמטה הוא משום שבא"י קוראים בבוקר את מגילת רות [וראה כעי"ז במנהגי החת"ס פי"א א-ב שלא היה אומר סדר תרי"ג מצוות כי עלה השחר וסמך על האזהרות שאומרים לפני מוסף], ולפי סברא זאת הרי שדי לאומרה בלילה ול"צ להוסיף ולאומרה בתפילה. אמנם יש להקשות על סברא זו מכך שהרמ"ק הזכיר לקרוא ב'רות' למרות שהיה חי בא"י.
בנטעי גבריאל הביא שבחב"ד וגור המנהג שאינה נאמרת על סדר התפילה.
בלוח דבר בעתו כתב שניתן למתפללים ותיקין לחסוך זמן ולקרותה מיד אחרי עלוה"ש (וכן ראיתי בירושלים במועדיה שבועות לרב נבנצאל שניתן להנהיג כן 'בשעת הצורך') "ויש קוראים אותה אחה"צ אלא שאז מבטלים התקנה לקרותה לפני קריאת התורה". ומשמע שהבין שהתקנה לפני קריאת התורה אך לאו דווקא לאחר שחרית,
ולא הבנתי מנין הסיק כך שהרי במחזור ויטרי סי' שיב רואים שהמנהג היה לקרותו אחרי הלל לפני קריאת התורה. גם במנהיג הל' סוכה עמ' תטז-תיז (או עמ' נח) נראה שנהגו לקרות המגילות "לפני קריאת התורה", וברוקח סי' רצו "מנהג לקרות רות בעצרת קודם קריאת התורה", ונראה לענ"ד ברור ע"פ הויטרי שכוונתם סמוך לפני קריאת התורה, כלומר – לאחר ההלל (וכן במפורש הובא בלבוש תצד ב).
[באבודרהם (הל' קריאת התורה במועדים, או בהלכות תפילת הפסח) לא כתב אימתי המגילות נקראות, וכך גם במנהגים טירנא (חג שבועות אות נב) וברמ"א הנ"ל, ובשועה"ר תצד, יג. אך לא נראה שיש מזה ראיה, אלא שלא נחתו לפרט אימתי בדיוק הקריאה].
במסכת סופרים יד, טז: "אמר ר' לוי מגילת אסתר צריך לקרותה בלילה ולשנותה ביום... לפיכך נהגו לקרותה במוצאי שבתות שתים... ונהגו העם לאומרה במוצאי שבתות של אדר ... בשיר השירים, קורין אותו בלילי שני ימים טובים של גליות האחרונים, חציו בלילה אחד, וחציו בלילה השני. ברות, במוצאי יום טוב הראשון של עצרת עד חציו, ומשלים במוצאי יום טוב האחרון, ויש אומרים בכולן מתחילין במוצאי שבת שלפניהם. ונהגו כן העם, שאין הלכה נקבעת עד שיהא מנהג, וזה שאמרו מנהג מבטל הלכה, מנהג וותיקין, אבל מנהג שאין לו ראייה מן התורה, אינו אלא כטועה בשיקול הדעת"
ראיתי באוצר החכמה בפורום שהביאו מהתשובות והנהגות ב, שנא שסבר שאם במהלך התפילה לא יהיה מגילה כשירה אזי עדיף לקרוא במגילה כשירה לפני התפילה, אמנם כשלא מרויחים עי"ז קריאה במגילה כשירה בזה כתב ש"אין לשנות מנהג ישראל שנהגו לקרוא לפני התפילה".