מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה בין "ארון" ל"תיבה"

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אין_חקר
הודעות: 131
הצטרף: א' דצמבר 30, 2012 8:33 pm

מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי אין_חקר » ד' יולי 06, 2016 8:14 pm

מהו החילוק בין משמעות המילים "ארון" ו"תיבה" בלשון הקודש?
לא ראיתי שמדברים על זה בספרי השמות הנרדפים הידועים (המלבי"ם ומהרשא"ו וכדו').
ולכאורה הם ממש נרדפים שבמקרא נקרא ארון-העדות בשם ארון אבל בחז"ל מבואר שהיו ג' תיבות. ואולי יש לחלק בין לשון המקרא ללשון חכמים.
עכ"פ בעברית המודרני יש חילוק משמעותי בין ב' המילים.

חיימקה
הודעות: 1333
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי חיימקה » ה' יולי 07, 2016 12:30 am

בשורשים לרד"ק שורש "ארן" כתב על הארון "עניינו ידוע והוא כמו תיבה".

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 07, 2016 1:09 pm

תוספות שבת לב:
על שקורין לארון הקדש ארנא - לארון שבבית הכנסת, אף על גב דבכל דוכתי קרי ליה תיבה כדתנן העובר לפני התיבה היורד לפני התיבה (ברכות פ"ה דף לד.) אור"י אשכחן נמי דקרי ליה ארון כדאמר תשעה וארון מצטרפין (שם פ"ז דף מז:).

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 27, 2017 10:49 pm

ראיתי כעת ביאור מחודש בטעם החומרא לקרות את הארון ארנא:

איי הים.png
איי הים.png (139.83 KiB) נצפה 4222 פעמים

לוצאטי
הודעות: 720
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי לוצאטי » ו' מאי 12, 2017 4:23 pm

ע"פ ממצאים ארכיאולוגיים מתברר שהארון נקבע במקומו בתקופה מאוחרת ביחס, כנראה בזמן האמוראים. קודם לכן היתה תיבה ניידת ובה היו הספרים.
יש בתי כנסת עתיקים שנמצא בהם חדר צדדי קטן, שכנראה הכיל את התיבה עם הספרים - בקרית ספר, ביריחו ובמגדל.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי א' זעירא » ו' מאי 12, 2017 4:30 pm

הלשון 'העובר לפני התיבה' מוזכר כבר במשנה. ועם כל הכבוד לממצא הארכיאולוגי, דבריהם אינם עולים בקנה אחד עם המתואר במשנה ובתוספתא.

לוצאטי
הודעות: 720
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי לוצאטי » א' מאי 14, 2017 9:23 am

א' זעירא כתב:הלשון 'העובר לפני התיבה' מוזכר כבר במשנה. ועם כל הכבוד לממצא הארכיאולוגי, דבריהם אינם עולים בקנה אחד עם המתואר במשנה ובתוספתא.

הנראה שמר לא הבין או לא קרא מה שכתבתי. אין כל סתירה בין הממצאים למשנה ולתוספתא. אדרבה, הם מסתייעים מן התוספתא מגילה ג כא 'כשמניחין את התיבה פניה כלפי העם ואחריה כלפי קודש', ומבואר שהיתה ניידת. לאחר הנחת התיבה היה הש"צ עובר לפניה.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי א' זעירא » א' מאי 14, 2017 11:59 am

כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
ואם מהמשנה מבואר שתמיד בעת תפילת ציבור היו מוציאים את התיבה ומניחים אותה לפני העם והש"ץ היה עובר לפניה, למה היו צריכים להניחו בחדר צדדי ולטלטלו מדי שחר וערב? למה לא היה אפשר לקבעו במזרח ביהכ"נ במקום לטלטלו תמיד מהכא להתם.
האם הארכיאלוגים מצאו הוכחות מוצקות להסבר שלהם, או שרק מצאו מחסן צדדי בכל ביהכ"נ והניחו מסברא ששם שמו את התישה בין התפילות?

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » א' מאי 14, 2017 12:16 pm

[quote="א' זעירא"]כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).

וכן בט"ז יו"ד סק"ד רפב באריכות
וכמדומה שתיבה מיועדת להשתמש על גבה שסוגרים המכסה ויושבים על התיבה או תשמיש אחר

לוצאטי
הודעות: 720
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי לוצאטי » א' מאי 14, 2017 3:42 pm

א' זעירא כתב:כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
ואם מהמשנה מבואר שתמיד בעת תפילת ציבור היו מוציאים את התיבה ומניחים אותה לפני העם והש"ץ היה עובר לפניה, למה היו צריכים להניחו בחדר צדדי ולטלטלו מדי שחר וערב? למה לא היה אפשר לקבעו במזרח ביהכ"נ במקום לטלטלו תמיד מהכא להתם.
האם הארכיאלוגים מצאו הוכחות מוצקות להסבר שלהם, או שרק מצאו מחסן צדדי בכל ביהכ"נ והניחו מסברא ששם שמו את התישה בין התפילות?

יפה ראייתך. לענין השאלה, לדעתי היא צריכה להיות הפוכה - מדוע קבעו ארון קודש באופן כ"כ מפואר, בעוד שאינו אלא תיבה לשמירת הספרים.
מצאו חדרים צדדיים בכמה בתיכ"נ, וכיון שהם קטנים מאוד וללא מוצא חיצוני משערים שנועדו לשמירת הספרים. ביריחו גם נמצא בחדרון חלק תחתון ששימש לפי ההשערה כגניזה, מעין הבור שנמצא במצדה.

ההוא גברא
הודעות: 615
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' מאי 28, 2017 1:25 pm

בפשטות גם בזמנם היו גנבי ספרי תורה רח"ל, וכמעשה בנרשאה דגנב ספרא וכו', ומנעולי חדרים היו חזקים יותר ממנעולי תבות.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים