מן הדרום כתב:הרמ"א התיר , המ"ב לא התיחס. ראו במצורף כמה מ"מ שהענין לא פשוט למשל- נוב"י שזה שייך רק אם אומרים שמותר להסתפר בליל ל"ג. שכנה"ג שזה משהו נקודתי כשספרים לא עבדו ביום א. מה דעתכם?
לא הבנתי לשונך כל כך בכל אופן המשנה ברורה לא אסר להסתפר בליל ל"ג אדרבה הוא כתב שמותר ורק העולם היום נוהג לאסור.'לפי הנוב"י יש לשאול הרי המ"ב ,שלא היחס כלל לעניננו, אסר להסתפר בליל לג [ועיין ברב קרפ שפקפק בדעת האוסרים] , א"כ יאסר עלינו, אף שאיננו אומרים תחנון בערב ל"ג',
ש. ספראי כתב:הגרח"ק שליט"א מספר את ילדי החלאקה כבר ביום שישי, וצ"ע שהרי כל ההיתר להסתפר בער"ש הוא משום כבוד השבת, וזה לא שייך לכאו' בילדי חלאקה, ובפרט שהם הרי רק גוזזים כמה שערות אצל הרבנים בער"ש ואת עיקר התספורת יעשו בל"ג בעומר.
ואולי לא פלוג.
ואולי בגזיזת כמה שערות יש להקל. וצ"ע.
ש. ספראי כתב:ר' אליהו מן אמר שמרן הגרח"ק התיר לספר גם בליל שישי, והשמועה צריכה בירור, ועדיין לא הצלחתי לבררה.
הגרח"ק שליט"א מספר את ילדי החלאקה כבר ביום שישי, וצ"ע שהרי כל ההיתר להסתפר בער"ש הוא משום כבוד השבת, וזה לא שייך לכאו' בילדי חלאקה, ובפרט שהם הרי רק גוזזים כמה שערות אצל הרבנים בער"ש ואת עיקר התספורת יעשו בל"ג בעומר.
ואולי לא פלוג.
ואולי בגזיזת כמה שערות יש להקל. וצ"ע.
ש. ספראי כתב:ר' אליהו מן אמר שמרן הגרח"ק התיר לספר גם בליל שישי, והשמועה צריכה בירור, ועדיין לא הצלחתי לבררה.
(רמ"א: ואין להסתפר עד ל''ג בעצמו ולא מבערב) ויש מאחרונים שמקילין להסתפר מבערב [מי''ט וא''ר] וסיים א''ר דמ''מ לענין נשואין לא ראיתי מקילין כ''א ביום ל''ג בעומר בעצמו ולא בלילה שלפניו אכן כשחל ל''ג בעומר בע''ש והוא לו שעת הדחק לעשות ביום אפשר שיש להקל לו לעשות בלילה שלפניו:
מן הדרום כתב:לתןמי חשבתי שכל הנפ"מ היא לאשכנזים אבל לספרדים אין נפ"מ כי מחכים לל"ד בעומר. כעת ראיתי בפורום אחד את הדברים הבאים על מנהג מרוקו:
יש 3 מנהגים במרוקו בעניין תספורת בימי העומר
יש שנהגו שלא להסתפר עד ל"ג לעומר
ראה בספרו של הרה"ג יהושע מאמאן שליט"א, 'עמק יהושע' חלק ד' יו"ד סימן ב' וז"ל: "הלא תראה הלכה רווחת אצלינו להסתפר ביום ל"ג לעומר בבוקר כדעת הרמ"א ע"ה (באור"ח סי' תצ"ג ס"ב), זולת איזה תלמידי חכמים שמחמירין, ולא מסתפרין עד יום ערב חג השבועות, כדעת רבנו האר"י ע"ה" וכו', ע"ש.
יש שנהגו שלא להסתפר עד ל"ד לעומר כפי שיטת מר"ן
ראה בספרו של הרה"ג ברוך אסבאג זצ"ל, 'מנחת משה' עמוד 42. וכן ראה בספרו של הרה"ג יוסף בן נאיים זצ"ל, 'נוהג בחכמה', עמוד מ"ט, שם הביא את שני המנהגים – כפי שיטת מר"ן זצ"ל וכפי שיטת המקובלים. והוסיף שלנוהגים עד ל"ד בעומר, אם חל ל"ג בעומר ביום א' מגלחים ביום ו' לכבוד שבת. וכ"כ הרה"ג אברהם עמאר שליט"א בקונטרס הערות על ספר 'מגן אבות' וז"ל: "המנהג של הת"ח של עירנו עד ערב חג השבועות כדברי האר"י, ושאר בעלי בתים יראי ה' עד ל"ד בעומר".
ויש שנהגו שלא להסתפר עד יום ערב חג השבועות כפי מנהג המקובלים
וכ"כ מרן החיד"א זצ"ל בספרו 'מורה באצבע' סי' ח' סעיף רכ"א : "מנהג שלא יגלח בימי העומר. ולפי דעת רבנו האריז"ל אינו מטעם אבלות כאשר כתבו הפוסקים, רק יש סוד בדבר. ולפי הרב האר"י, צריך שלא לגלח מערב פסח עד ערב חג השבועות, ולפי דעתו כל מאי דשרו האחרונים לגלח בראש חודש או אם הוא חתן וכיוצא, וביום ל"ג או ל"ד לעומר – הכל אסור". וכך נהגו בג'רבא ראה בספרו של הרה"ג משה כלפון הכהן זצ"ל, 'ברית כהונה' אות ע' סעיף ט"ו. כמו"כ מנהג ג'רבא שלא עורכים חתונות בין פסח לשבועות.
השנה, של"ג לעומר חל במוצ"ש, גם לנוהגים להסתפר ביום ל"ג וגם לנוהגים להסתפר ביום ל"ד, המנהג להסתפר ביום שישי לכבוד שבת.
שלמה בן חיים כתב:פשוט וברור בלא צל של ספק שאסור להסתפר בלא סיבה מיוחדת בליל ששי, מרן הגראי"ל כנראה אמר כן ביחס למי שלא יכול להסתפר ביום ששי שבגוונא שאינו יכול ביום, יכול להסתפר בליל ששי. אבל אם יכול להסתפר בליל ששי ברור שיסתפר רק ביום ששי ולא בליל ששי. לא ראיתי את העלון בפנים אבל אם כתוב בו אחרת הוא פשוט טעה בהבנת דברי מרן הגראי"ל.
שמואל דוד כתב:הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג רבה של שיכון ה' בבני ברק, מביא בעלונו התורני היוצא לאור מידי שבוע, את דברי הרמ"א בסימן תצ"ג סעיף ב' שכתב "אם חל ל"ג בעומר ביום ראשון נוהגים להסתפר ביום שישי לכבוד השבת".
הרב זילברברג אף הוסיף "שמעתי ממורי ורבי מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א שמותר להסתפר כבר מליל שישי כיוון שזה נחשב לכבוד השבת".
אולם עיין משנה ברורה רס ס"ק ה
אבישי פרי כתב:ומה עם להתגלח ביום שישי? לכאורה על אחת וכמה וכמה שמותר, לכבוד שבת?
שמר כתב:שמואל דוד כתב:הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג רבה של שיכון ה' בבני ברק, מביא בעלונו התורני היוצא לאור מידי שבוע, את דברי הרמ"א בסימן תצ"ג סעיף ב' שכתב "אם חל ל"ג בעומר ביום ראשון נוהגים להסתפר ביום שישי לכבוד השבת".
הרב זילברברג אף הוסיף "שמעתי ממורי ורבי מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א שמותר להסתפר כבר מליל שישי כיוון שזה נחשב לכבוד השבת".
אולם עיין משנה ברורה רס ס"ק ה
מה שכתבת שלכאורה המשנ"ב חולק ע"ז נראה שאינו נכון דהמשנ"ב דן להסתפר ביום חמישי ולא בליל שישי.
גלעד כתב:האם מותרת גם שמיעת מוזיקה ביום שישי?
שלמה בן חיים כתב:טעות מוחלטת המשנה ברורה לא מדבר על תספורת אלא על נישואין בליל ל"ג בעומר. וראה אליה רבה.
שמואל דוד כתב:שמר כתב:שמואל דוד כתב:הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג רבה של שיכון ה' בבני ברק, מביא בעלונו התורני היוצא לאור מידי שבוע, את דברי הרמ"א בסימן תצ"ג סעיף ב' שכתב "אם חל ל"ג בעומר ביום ראשון נוהגים להסתפר ביום שישי לכבוד השבת".
הרב זילברברג אף הוסיף "שמעתי ממורי ורבי מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א שמותר להסתפר כבר מליל שישי כיוון שזה נחשב לכבוד השבת".
אולם עיין משנה ברורה רס ס"ק ה
מה שכתבת שלכאורה המשנ"ב חולק ע"ז נראה שאינו נכון דהמשנ"ב דן להסתפר ביום חמישי ולא בליל שישי.
לא הבנתי
מגדל כתב:בכתבי תלמידי האר"י האחרים
במסתרים כתב:מגדל כתב:בכתבי תלמידי האר"י האחרים
מי?
שמר כתב:שמואל דוד כתב:שמר כתב:שמואל דוד כתב:הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג רבה של שיכון ה' בבני ברק, מביא בעלונו התורני היוצא לאור מידי שבוע, את דברי הרמ"א בסימן תצ"ג סעיף ב' שכתב "אם חל ל"ג בעומר ביום ראשון נוהגים להסתפר ביום שישי לכבוד השבת".
הרב זילברברג אף הוסיף "שמעתי ממורי ורבי מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א שמותר להסתפר כבר מליל שישי כיוון שזה נחשב לכבוד השבת".
אולם עיין משנה ברורה רס ס"ק ה
מה שכתבת שלכאורה המשנ"ב חולק ע"ז נראה שאינו נכון דהמשנ"ב דן להסתפר ביום חמישי ולא בליל שישי.
לא הבנתי
יש הבדל בין יום חמישי בבוקר לבין יום חמישי בערב/לילה שכבר מוכדר ע"פ היהדות כיום שישי, וכל מה שכ' המשנ"ב עוסק ביום חמישי בבוקר אבל בליל שישי אין משמעות מדבריו. מובן יותר?.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים