בעקבות אשכול בענינים אלו שסטה מהפסים, אבקש לברר כמה נידונים הלכתיים בנושאים אלו, שהם מעשיים בכמה אופנים, ובפרט בשנה זו יש בזה נ"מ למעשה האם מותר לנסוע למירון בשעות הלילה של ל"ג בעומר או שחייבים לדחות את העלייה לשעות מאוחרות יותר. אנסה לפרט את הנידונים ולהביא את המקורות כפי שהובאו באשכול הנ"ל, ואשמח מאד לכל תוספת מקור בנושא. [המעוניין להתנגח בנושאים מפלגתיים ודומיהם מתבקש להגיב באשכול הנ"ל ולא כאן]:
1. האם מותר לקיים אירוע המוני לפני שבת באופן שעי"ז יהיה הכרח לחלל שבת בהיתר לצורך פיקו"נ. - לענ"ד הנידון דומה ממש לדין הפלגה בספינה באופן שיוצרך לחלל שבת בפיקו"נ, שמבואר בסימן רמ"ח שבתוך ג' ימים לשבת אסור, ולצורך מצוה מותר.
2. . האם מותר לקיים אירוע לאחר השבת לצורך מצוה באופן שעי"ז יש הכרח לחלל שבת? שלכאו' יש מקום לומר שבאופן כזה לא נאמר כלל היתר דפיקו"נ, כיון שבזמן החילול עדיין יכולים לבטל את האירוע, או שגם אם נאמר שיש בזה היתר של פיקו"נ, אולי לא הותר להכנס למצב זה אפי' לצורך מצוה?
3. מה נקרא צורך מצוה, הרמ"א שם בסוף הסימן הביא שנהגו לסמוך על הסוברים שאפי' פרנסה הוא צורך מצוה, אך המ"ב הביא שבמקום שלא נהגו להקל אין כדאי לכתחלה להקל דכמה פוסקים סוברים דבעינן מצוה גמורה, עכ"ל. ויש לדון לדעת המחמירים, האם דבר שאינו חיוב אלא מעלה וכגון שגורם התעוררות ביר"ש או קיום מנהג ישראל וכדו' נקרא צורך מצוה? [נא לא להכנס לדיון האם יש ענין לעלות למירון או לא, יש ע"ז אשכולות מיוחדים].
4. האם מותר לקיים אירוע באופן שיגרם עי"ז חילול שבת באיסור, שלא לצורך פיקו"נ, כשאין רצון המשתתפים בזה [וכגון הפגנה שבאים שוטרים כנגד המפגינים]? והאם יש לחלק בזה בין צורך מצוה לשאינו צורך מצוה? [בענין ההפגנות בשבת צויין לתשו' הגרי"ש שהתיר ע"פ שו"ת מהריל"ד קו"א אות קמ"ד, ולתשובות והנהגות ח"א תתמ"ב].
5. בהנ"ל, מה הדין כשרצון המשתתפים בזה אלא שאפשר לעשות במוצ"ש או ביום ו' ומ"מ ידוע לנו שהשוטרים/הנהגים יערכו את ההכנות בשבת?
6. ומה הדין כשרצון המשתתפים במלאכות, וידוע שא"א לעשותם אלא תוך חילול ש"ק?
7. האם במציאות עבודות המשטרה באבטחת אירועים בכלל ובעלייה למירון בפרט כולם לצורך פיקו"נ או שיש בהם גם מלאכות שאינם פיקו"נ?
8. האם עבודות המשטרה וחברות האוטובוסים במירון נעשות בשבת? והאם הקדמת תחילת העבודות היא לצורך הנוסעים או רק לנוחות השוטרים/נהגים?