ביקורת תהיה כתב:האם ועל כן נקוה אינו המשך לעלינו לשבח, מה המקור ולעל כן נקוה
שמר כתב:ועלתה השערה בלבי ליישב מדוע אומרים בקידוש לבנה גם ועל כן, מבואר בשו"ע (או במשנ"ב אינני זוכר כעת הסימן) שאם התפללו ערבית בסמוך למנחה - מיד לאחריה - אי"צ לומר עלינו לשבח בסוף מנחה אלא יתחילו מיד ערבית ויאמרו אח"כ, ולכאורה משמע מינה שאם מחברים התפילות הוי כאילו אחת ואומרים עלינו לשבח בסוף וכאילו עולה לשניהם, ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
ועוד י"ל לפי"ז, דהנה בברית מילה המנהג לומר עלינו וועל כל, ולכאורה מובא בפרמ"ג (או"ח תקפד) שהטעם לומר עלינו זו הודאה על הבדלתנו בין התועים עיי"ש, וא"כ מה הטעם לאמירת ועל כן במילה, ואפשר דה"ה דהלא המנהג הקדום היה למול הילד בשחריץ אחרי אשרי ובא לציון או בסוף התפילה, ולכן נהגו לומר את העלינו לשבח וועל כן של שחרית בסוף הברית כיוון שסמוכות הן זו לזו.
שמר כתב:ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
אברמוב כתב:שמר כתב:ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
אבל מה נעשה שאותם האומרים אף ועל כן אחרי קידוש לבנה בד"כ אף אומרים עלינו לפני קידוש לבנה אחרי מעריב.
פלגינן כתב:שמר כתב:ועלתה השערה בלבי ליישב מדוע אומרים בקידוש לבנה גם ועל כן, מבואר בשו"ע (או במשנ"ב אינני זוכר כעת הסימן) שאם התפללו ערבית בסמוך למנחה - מיד לאחריה - אי"צ לומר עלינו לשבח בסוף מנחה אלא יתחילו מיד ערבית ויאמרו אח"כ, ולכאורה משמע מינה שאם מחברים התפילות הוי כאילו אחת ואומרים עלינו לשבח בסוף וכאילו עולה לשניהם, ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
ועוד י"ל לפי"ז, דהנה בברית מילה המנהג לומר עלינו וועל כל, ולכאורה מובא בפרמ"ג (או"ח תקפד) שהטעם לומר עלינו זו הודאה על הבדלתנו בין התועים עיי"ש, וא"כ מה הטעם לאמירת ועל כן במילה, ואפשר דה"ה דהלא המנהג הקדום היה למול הילד בשחריץ אחרי אשרי ובא לציון או בסוף התפילה, ולכן נהגו לומר את העלינו לשבח וועל כן של שחרית בסוף הברית כיוון שסמוכות הן זו לזו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=33247
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=23027
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים