צר לי חכם באשי שאתה לא מתייחס לגופו של הטענה הראשית ובחרת לדלג על ההרים ולקפץ על הגבעות בבירור טיבו של מדרש לקח טוב ועל גדלותו של הפייטן.
השאלה המרכזית הנשאלת כאן היא כזאת:
יום יציאת מצרים מפורש בחז"ל שהוא יום חמישה עשר בניסן כן הוא בגמ' שבת דף פ"ז וכן הוא בסדר עולם וראה בקבצים המצורפים כאן.ועתה יפרש לנו ידידינו חכם באשי
איך יתכן שפייטן גדול ככל שיהיה יאמר בניגוד לדעתם של חז"ל והאם יתכן שרס"ג יאמר בניגוד לחז"ל.
הייתכן שבגלל קושיא כל שהוא בדברי הפסוק בפרשת מסעי ממחרת הפסח נחלוק על דבריהם המפורשים של חז"ל.
וגם אם נכונים הדברים שרס"ג כך פירש את הפסוק בפרשת מסעי שהכוונה היא לט"ז ניסן וכמו שכתוב בספר יהושע הסבר לנו חכם באשי את כוונתו של הרס"ג האם לפירוש בעלמא אמר כן או שמא מכוח קושיא יצא לחלוק חלילה על דברי חז"ל וכפי שמשמע מלשון הפייטן.
והרי עיניך הרואות שלא עלה על דעת איש גם לא על דעתו של האבן עזרא לפרש את הפסוק במסעי ממחרת השבת שהכוונה בזה שיצאו ביום ט"ז וכפי שהפסוק מתפרש בספר יהושע – אין זה אלא מפני שידע האבן עזרא ושאר הראשונים שדבר זה לא יתכן והוא בניגוד גמור לדברי חז"ל.
הסבר לנו במילים פשוטות לאן אתה חותר האמנם רצונך לקבוע מסמרות שיש חולקים על הבבלי וסדר עולם בנוגע ליום צאתם מארץ מצרים. – ושמא כוונתך לומר שפייטן זה לא גרס גמ' זו וגם לא את דברי הסדר עולם.
הואיל בטובך להסביר במלים פשוטות לקשיי הבנה כמונו איך דברי הפייטן והלקח טוב מסתדרים עם דברי חז"ל.
- מתוך סדר עולם רבא לרבי יוסי בן חלפתא.png (35.45 KiB) נצפה 5957 פעמים
- שבת פז עמוד ב ובחמשה עשר יצאו.png (26.72 KiB) נצפה 5957 פעמים