מאיר נפתלי כתב:מישהו יודע עובדות סיפורים והנהגות על גדולי ישראל בקשר ללימוד נ״ך? למדו נ״ך? פחות למדו?
מאיר נפתלי כתב:הרואה כתב:מאיר נפתלי כתב:מישהו יודע עובדות סיפורים והנהגות על גדולי ישראל בקשר ללימוד נ״ך? למדו נ״ך? פחות למדו?
ולגבי לימוד הגמרא, מישהו יודע ג"כ אם גדולי ישראל למדו וכמה למדו?
כן הם למדו הרבה גמרא. כל היום. השאלה היתה כמה זמן הקדישו ללמוד נ״ך.
קראקובער כתב:לא בטוח ידוע דברי הרש"ש בריש בבא בתרא יכנסו בעל גמרא וכו' שמשמע שהיו בעלי גמרא ולא בעלי מקרא.
קראקובער כתב:לא בטוח ידוע דברי הרש"ש בריש בבא בתרא יכנסו בעל גמרא וכו' שמשמע שהיו בעלי גמרא ולא בעלי מקרא.
הרואה כתב:משמע שם שהיו גם בעלי מקרא שאינם בעלי גמרא
יעקב_ב. כתב:שוב פעם חוזרים על הטעות המפורסמת "מזמן הההשכלה חששו מלימוד נ"ך בכמה מקומות", כאילו לפני כן למדו במזרח אירופה נ"ך בחדרים.
פרנקל תאומים כתב:תכל'ס, היום לומדים תנ"ך, בהחלט. אתה אומר שבעבר לא למדו? אולי.
לא הבאתי ראיה מרבינו הגרח"ק ללימוד ב'חדרים'. נושא האשכול איננו הלימוד ב'חדרים', כ"א "גדולי הדורות בלימוד הנ"ך".
אמנם התייחסתי גם לנושא הלימוד ב'חדרים', מפני שהאווירה של האשכול היתה כאילו "החרדים אינם לומדים תנ"ך", וזו עלילה מטופשת השגורה על שפתותיהם של אחינו היקרים אשר אינם משתייכים למגזר החרדי.
ברור שכבר דורי דורות שלא לומדים בדיוק לפי סדר הגילאים שבמשנה (אאל"ט י"א דהיא ברייתא), אינני יודע ממתי.
לייטנר כתב:ויוזכר כאן ביאליק שנטה להשכלה, והגיע לוולוז'ין כי שמע ששם לומדים תנ"ך...
פרנקל תאומים כתב:תכל'ס, היום לומדים תנ"ך, בהחלט. אתה אומר שבעבר לא למדו? אולי.
לא הבאתי ראיה מרבינו הגרח"ק ללימוד ב'חדרים'. נושא האשכול איננו הלימוד ב'חדרים', כ"א "גדולי הדורות בלימוד הנ"ך".
אמנם התייחסתי גם לנושא הלימוד ב'חדרים', מפני שהאווירה של האשכול היתה כאילו "החרדים אינם לומדים תנ"ך", וזו עלילה מטופשת השגורה על שפתותיהם של אחינו היקרים אשר אינם משתייכים למגזר החרדי.
ברור שכבר דורי דורות שלא לומדים בדיוק לפי סדר הגילאים שבמשנה (אאל"ט י"א דהיא ברייתא), אינני יודע ממתי.
איש גלילי כתב:קראקובער כתב:לא בטוח ידוע דברי הרש"ש בריש בבא בתרא יכנסו בעל גמרא וכו' שמשמע שהיו בעלי גמרא ולא בעלי מקרא.הרואה כתב:משמע שם שהיו גם בעלי מקרא שאינם בעלי גמרא
ולא משמע שם שהיו (אלו ואלו) נחשבים מ'גדולי ישראל', אלא שלא היו עמי הארץ.
החושב כתב:מה שאתה מציין, שלומדים בגיל צעיר וברמה המתאימה לגיל זה, ולא לומדים בגיל מבוגר יותר, נראה לי הולם היטב את מה שהזכירו לעיל, שישנה הסתייגות מסוימת מלימוד הנ"ך.
לימוד הנ"ך ללא מפרשים ידוע כדבר בעייתי - יש סכנה ברורה שהדברים לא יובנו כראוי ויביאו לשיבושים חמורים.
בשביל הדורות האחרונים (מאז ההשכלה?) שהאנשים הם הרבה פחות תמימים, אולי הלימוד עם המפרשים הקלסיים נחשב במידה מסוימת כלימוד ללא מפרשים. וזאת משום שהמפרשים הקלסיים ממעטים לעמוד על השאלות המטרידות את הלומדים של היום.
בשביל הלומד של היום, המעשה של יבש גלעד הוא דבר בלתי נתפס - למה להרוג את כולם כולל נשים וטף? הוא מוריד את העיניים לכיוון המפרשים, ורואה שאותם העסיקה שאלה אחרת: איך ידעו להבחין בין אשה שידעה משכב זכר לכזו שלא ידעה, האם הושיבו אותן על החבית או העבירו לפני הארון.
או אחד שעד עכשיו היה חי על ההבנה הפשוטה של ירידת הדורות, ועל מה ששמע בשם הגר"א שאין לנו מושג ברמה הרוחנית הגבוהה של אנשים הפשוטים של תקופת הבית השני - וכעת נתקל בפסוקים מפורשים בספר נחמיה שהיה חידוש מה שמצאו בתורה שצריך לעשות סוכות.
ועוד כהנה וכהנה שאלות שעלולות להשאיר את הלומד מבולבל לגמרי. האם הוא יגיע בכוחות עצמו לתשובות הנכונות? האם יידע להגיד לעצמו בצורה ברורה - זה דבר שאני לא מבין כעת, נקודה. או אולי ייצא עם איזו הבנה משובשת?
לייטנר כתב:ודאי.
ארי שבחבורה כתב:החושב כתב:מה שאתה מציין, שלומדים בגיל צעיר וברמה המתאימה לגיל זה, ולא לומדים בגיל מבוגר יותר, נראה לי הולם היטב את מה שהזכירו לעיל, שישנה הסתייגות מסוימת מלימוד הנ"ך.
לימוד הנ"ך ללא מפרשים ידוע כדבר בעייתי - יש סכנה ברורה שהדברים לא יובנו כראוי ויביאו לשיבושים חמורים.
בשביל הדורות האחרונים (מאז ההשכלה?) שהאנשים הם הרבה פחות תמימים, אולי הלימוד עם המפרשים הקלסיים נחשב במידה מסוימת כלימוד ללא מפרשים. וזאת משום שהמפרשים הקלסיים ממעטים לעמוד על השאלות המטרידות את הלומדים של היום.
בשביל הלומד של היום, המעשה של יבש גלעד הוא דבר בלתי נתפס - למה להרוג את כולם כולל נשים וטף? הוא מוריד את העיניים לכיוון המפרשים, ורואה שאותם העסיקה שאלה אחרת: איך ידעו להבחין בין אשה שידעה משכב זכר לכזו שלא ידעה, האם הושיבו אותן על החבית או העבירו לפני הארון.
או אחד שעד עכשיו היה חי על ההבנה הפשוטה של ירידת הדורות, ועל מה ששמע בשם הגר"א שאין לנו מושג ברמה הרוחנית הגבוהה של אנשים הפשוטים של תקופת הבית השני - וכעת נתקל בפסוקים מפורשים בספר נחמיה שהיה חידוש מה שמצאו בתורה שצריך לעשות סוכות.
ועוד כהנה וכהנה שאלות שעלולות להשאיר את הלומד מבולבל לגמרי. האם הוא יגיע בכוחות עצמו לתשובות הנכונות? האם יידע להגיד לעצמו בצורה ברורה - זה דבר שאני לא מבין כעת, נקודה. או אולי ייצא עם איזו הבנה משובשת?
זהו כבר טיעון אפולוגטי מסוג שונה לחלוטין. הווי אומר: אכן אנו לא למדים תנ"ך, אבל יש לזה סיבה טובה - כי אנחנו מפחדים...
האבסורד בטיעון הזה הוא שדווקא במרביתן של אותן סוגיות 'בעייתיות' יתקל כל אחד בשלב כזה או אחר בגמרא: פילגש בגבעה, שמשון, דוד ובת-שבע, שלמה והנשים הנכריות, רובן ככולן מוזכרות בגמרא שאף דנה בהן מכיוונים שונים, ואף אחד לא חשב להפסיק ללמוד גמרא או לצנזר את כל המקומות הללו, אבל לזרוק הצידה את כל הנ"ך בגלל אותן סוגיות זה בסדר.
ובכלל, כל הטיעון הזה מפוקפק למדי וכפי שהעירו למעלה שגם לפני תקופת ההשכלה לא למדו תנ"ך במזרח אירופה בצורה משמעותית יותר. לפי דעתי ברור ופשוט שאין כאן ולא היתה כאן איזו שהיא אידאולוגיה נגד לימוד תנ"ך אלא התמקדות בלימוד הגמרא וממילא כל שאר הנושאים נזנחו יותר ויותר. לא רק תנ"ך גם הלכה. אלא שהלכה כל אחד לומד בסופו של דבר במדה זו או אחרת (אם ספרי ליקוטים ואם באופן מעמיק יותר) כי מה לעשות - צריך לדעת איך לחיות, אבל תנ"ך שאפשר להסתדר בלעדיו אז ממשיכים להסתדר בלעדיו.
בן אדם כתב:איש גלילי כתב:קראקובער כתב:לא בטוח ידוע דברי הרש"ש בריש בבא בתרא יכנסו בעל גמרא וכו' שמשמע שהיו בעלי גמרא ולא בעלי מקרא.הרואה כתב:משמע שם שהיו גם בעלי מקרא שאינם בעלי גמרא
ולא משמע שם שהיו (אלו ואלו) נחשבים מ'גדולי ישראל', אלא שלא היו עמי הארץ.
האבן עזרא כידוע לא היה מבעלי התלמוד אלא מבעלי המקרא, האם לדעתך הראב"ע משום כן לא היה מ'גדולי ישראל'? וא"כ מהו פירושו של 'גדול ישראל'?
בדיוק כעת בלמדי דברי הרמב"ן ראתי שדוחה את דבריו באומרו "והטעם הזה לא יסבול אותו אלא מי שאינו רגיל בתלמוד".
ארי שבחבורה כתב:לייטנר כתב:ודאי.
אגב, משום מה הנצי"ב טרם הוזכר באשכול הזה, אבל הוא דוגמא מצוינת לגדול בישראל שהיה 'גדול' גם בתנ"ך - הן בבקיאות והן בעיון.
פירושו לתורה 'העמק דבר' ידוע ומפורסם, אולם בין כתביו מפוזרים רבבות ביאורים לפסוקים ואף לפרקים שלמים בנ"ך, שקובצו בספר 'דבר העמק', ומשם ניתן ללמוד על גדלותו גם בחלק זה של התורה.
החושב כתב:מה שאתה מציין, שלומדים בגיל צעיר וברמה המתאימה לגיל זה, ולא לומדים בגיל מבוגר יותר, נראה לי הולם היטב את מה שהזכירו לעיל, שישנה הסתייגות מסוימת מלימוד הנ"ך.
לימוד הנ"ך ללא מפרשים ידוע כדבר בעייתי - יש סכנה ברורה שהדברים לא יובנו כראוי ויביאו לשיבושים חמורים.
בשביל הדורות האחרונים (מאז ההשכלה?) שהאנשים הם הרבה פחות תמימים, אולי הלימוד עם המפרשים הקלסיים נחשב במידה מסוימת כלימוד ללא מפרשים. וזאת משום שהמפרשים הקלסיים ממעטים לעמוד על השאלות המטרידות את הלומדים של היום.
בשביל הלומד של היום, המעשה של יבש גלעד הוא דבר בלתי נתפס - למה להרוג את כולם כולל נשים וטף? הוא מוריד את העיניים לכיוון המפרשים, ורואה שאותם העסיקה שאלה אחרת: איך ידעו להבחין בין אשה שידעה משכב זכר לכזו שלא ידעה, האם הושיבו אותן על החבית או העבירו לפני הארון.
או אחד שעד עכשיו היה חי על ההבנה הפשוטה של ירידת הדורות, ועל מה ששמע בשם הגר"א שאין לנו מושג ברמה הרוחנית הגבוהה של אנשים הפשוטים של תקופת הבית השני - וכעת נתקל בפסוקים מפורשים בספר נחמיה שהיה חידוש מה שמצאו בתורה שצריך לעשות סוכות.
ועוד כהנה וכהנה שאלות שעלולות להשאיר את הלומד מבולבל לגמרי. האם הוא יגיע בכוחות עצמו לתשובות הנכונות? האם יידע להגיד לעצמו בצורה ברורה - זה דבר שאני לא מבין כעת, נקודה. או אולי ייצא עם איזו הבנה משובשת?
הרואה כתב:כלומר למשל בדוגמא שהבאת, לא שייך שיקשה ללומד מדוע נצרכו להרוג את כל יושבי יבש גלעד, כי הוא פשוט יבין שעל דבר כזה מגיע להם למות. אח"כ כשיגדל יוכל לנסות להבין יותר מה בדיוק הגדרים בזה, אבל זה צריך להיות המושכל ראשון.
ילד שלומד דברים לרוב לא שואל שאלות, הוא פשוט מבין שכך הוא הדבר, ועל כן גם אין חשש שיגיע לתשובות שאינם נכונות.
ועל דרך הפשט, יאמר הכתוב כי כל המחרים משלו בין אדם בין בהמה ושדה אחוזתו הוא קודש לשם, שהן חרמים לכהנים ואין להם פדיון, אבל המחרים מן האדם שאינו שלו כגון הנלחמים על אויביהם ונודרים נדר אם נתון תתן את העם הזה בידי והחרמתי את עריהם (במדבר כא ב), ימותו כל האדם הנמצא בהם. והטעם, שאין דעת הנודר כן לתתו לכהנים, רק שיהיה הכל אסור בהנאה, כי נתכוון להכרית האויבים ולכלותם:
ומצינו אנשי יבש גלעד שעברו על שבועת הקהל ולא באו אל המצפה, וכתיב (שופטים כא י) וישלחו שם העדה שנים עשר אלף איש מבני החיל ויצוו אותם לאמר לכו והכיתם את יושבי יבש גלעד לפי חרב, ואין הסברא נותנת שעשו כל העדה רעה כזאת להמית אנשים רבים מישראל שאינם חייבים מיתה, ופנחס היה שם ועל פיו נעשה כל הענין ההוא:
ועוד מצאתי באגדה בילמדנו, תניא רבי עקיבא אומר החרם הוא השבועה והשבועה הוא החרם, אנשי יבש עברו על החרם ונתחייבו מיתה. ולכך אני אומר כי מן הכתוב הזה יצא להם הדין הזה שכל מלך בישראל או סנהדרי גדולה במעמד כל ישראל שיש להם רשות במשפטים, אם יחרימו על עיר להלחם עליה, וכן אם יחרימו על דבר, העובר עליו חייב מיתה, והוא חיובן של אנשי יבש גלעד, ושל יהונתן שאמר לו אביו (ש"א יד מד) כה יעשה אלהים וכה יוסיף כי מות תמות יונתן, ומהיכן נתחייבו אלו מיתה מן הדין חוץ מן המקום הזה:
וזה היה טעותו של יפתח בבתו, כי חשב כאשר חרם נגיד ישראל חל וקים להמית אנשים או העובר על חרמו חייב מיתה, כן אם נדר בעת מלחמה לעשות מאיש או אנשים זבח יחול הנדר, ולא ידע כי חרם המלך והסנהדרין חל על המורדים לכלותם או על העובר גזירתם ותקנתם, אבל לחול הנדר לעשות עולה מדבר שאין ראוי לה' חס וחלילה. ולכך אמר בב"ר (ס ג) שאפילו הקדש דמים לא היה חייב ונענש בדמה:
הרואה כתב:ולמשל בדוגמא מנחמיה וכדומה, צריך ללמוד קודם מה כתוב:
א. "וימצאו כתוב בתורה וגו' אשר ישבו בני ישראל בסוכות וגו'". זה מה שכתוב.
ב. הפרשנות שמתבקשת לכאורה, שוימצאו מלמד שלא ידעו על כך קודם לכן.
ג. לכאורה תמוה איך עם ישראל לא ידע על דבר כל כך בסיסי מהתורה.
ד. אפשר לתרץ בכמה וכמה אופנים, אבל הפסוק לא יזוז ממקומו: א. שוימצאו זה לאו דוקא שלא ידעו על כך קודם, אלא שהתחזקו בזה יותר. ב. שמה שהתחדש זה "אשר ישבו בני ישראל בסוכות", ולפני כן לא שמו לב שזה הגדרה של כלל ישראל שיושב בסוכות וחגים את החג ביחד, אלא התרגלו לראות כל אחד את החלק שלו. ג. שוימצאו זה כלל הגישה של חידוש התורה ולקרוא אותה כרלוונטית מחדש בעת העליה לארץ ישראל, ולא רק לקרוא אותה על דרך הציבי לך תמרורים. ד. פירוש אחר שלא חשבתי עליו.
דכתיב: ויעשו בני הגולה השבים מן השבי סוכות וישבו בסוכות כי לא עשו מימי יהושע בן נון כן בני ישראל וגו' ותהי שמחה גדולה מאד, אפשר בא דוד ולא עשו סוכות עד שבא עזרא? אלא מקיש ביאתם בימי עזרא לביאתם בימי יהושע, מה ביאתם בימי יהושע מנו שמיטין ויובלות וקדשו ערי חומה, אף ביאתן בימי עזרא מנו שמיטין ויובלות וקדשו ערי חומה;
דהא כי לא עשו לאו אסוכות מהדר אלא הכי קאמר כי לא עשו מה שעשו עכשיו מימות יהושע ומאי ניהו קדושת הארץ.
הרואה כתב:עקביה כתב:הרואה כתב:כלומר למשל בדוגמא שהבאת, לא שייך שיקשה ללומד מדוע נצרכו להרוג את כל יושבי יבש גלעד, כי הוא פשוט יבין שעל דבר כזה מגיע להם למות. אח"כ כשיגדל יוכל לנסות להבין יותר מה בדיוק הגדרים בזה, אבל זה צריך להיות המושכל ראשון.
ילד שלומד דברים לרוב לא שואל שאלות, הוא פשוט מבין שכך הוא הדבר, ועל כן גם אין חשש שיגיע לתשובות שאינם נכונות.
תאבני לדעת, הרב הרואה, מה הכוונה "שעל דבר כזה מגיע להם למות". הרי הרגו שם נשים וילדים שאין להם שום אחריות על מה שקרה.
מה יקרה אם כשיגדל הילד הוא יתחיל לשאול שאלות (כגון אנא...)?
אם אני מבין נכון, השאלה שלך היא שהרי הם לא חטאו.
כלומר אתה מניח הנחת יסוד שאיש בחטאו ימות, ואין לנשים וטף חלק בחטא האנשים, ולכן קשה לך.
הנחת היסוד הזו שגויה. למה? שאלה טובה.
אבל ילד שלומד תנ"ך מבין כמושכל ראשון שככה זה.
אין לי תשובה ברורה, אבל הכיוון הכללי הוא שיש מושג של ישות של שבט ומשפחה בישראל, כפי שרואים בכמה מקומות (שעכן נלכד לשבטו ולמשפחתו, שהרגו הנשים והטף לבנימין וליבש גלעד על פי אורים ותומים, ששאול הבין שצריך להרוג את נוב, שמשפחת אחאב מתה כולה, ועוד ועוד (גם אם תפרוך אחת או יותר מהדוגמאות בתירוץ אחר, יש עוד הרבה) וגם בחז"ל על משמרת בלגה ועוד).
וכמו שאדם שחטא בידו לא אומרים ידו תקצץ, אלא כולו חייב, כך גם משפחה ושבט, הכל לפי סוג העבירה האם זה חטא שיש בו שייכות למשפחה ולשבט או שזה חטא פרטי של האדם (למשל המקושש / צלפחד, ובני קרח לא מתו (תלוי איך נסביר את זה) ועוד), וחומרת המעשה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 55 אורחים