ברים כתב:אולי תסביר למה ההפגנות ההמוניות נגד חילול שבת בהשתתפות אלפי שוטרים לא יכלו להתקיים ביום ראשון? סו"ס הציבור החרדי גרם ביודעין להרבה מאוד חילול שבת, איזה תירוץ הוא זה שהמטרה למעט חילול שבת? ההיפך, איזה טעם יש לזה שכדי למעט חילול שבת גורמים לחילול שבת המוני?
אלא מאי, אין אנו אחראים על החילול שבת של המשטרה, אנו לא מבקשים את בואם. ה"נ בנד"ד.
כל הנ"ל בהנחה שאכן זמן פסק ההלכה.
בברכה המשולשת כתב:על הפגנות המחאה בהיבט זה בדיוק יש תשובה של הגרי"ש אלישיב זצ"ל לרבה של פ"ת הגרב"ש סלומון זצ"ל
מרחביה כתב:בברכה המשולשת כתב:על הפגנות המחאה בהיבט זה בדיוק יש תשובה של הגרי"ש אלישיב זצ"ל לרבה של פ"ת הגרב"ש סלומון זצ"ל
לרבה השני של פ"ת, הרב מלכה.
ברים כתב:מישהו יכול להביא את הציטוט ממהריל"ד?
ברים כתב:מישהו יכול להביא את הציטוט ממהריל"ד?
פרנקל תאומים כתב:ברים כתב:אולי תסביר למה ההפגנות ההמוניות נגד חילול שבת בהשתתפות אלפי שוטרים לא יכלו להתקיים ביום ראשון? סו"ס הציבור החרדי גרם ביודעין להרבה מאוד חילול שבת, איזה תירוץ הוא זה שהמטרה למעט חילול שבת? ההיפך, איזה טעם יש לזה שכדי למעט חילול שבת גורמים לחילול שבת המוני?
אלא מאי, אין אנו אחראים על החילול שבת של המשטרה, אנו לא מבקשים את בואם. ה"נ בנד"ד.
כל הנ"ל בהנחה שאכן זמן פסק ההלכה.
בהפגנות, שבואם של השוטרים הוא למורת רוחנו והם יודעים זאת היטב, אין מעשי החילול שלהם מתייחסים אלינו, שהלא אינם מחללים עבורנו, שהרי אנו מתנגדים לבואם בכל תוקף.
במירון, אנו מעוניינים בשוטרים ומבקשים את בואם, דאל"ה אסון הלוויתו של הרב וואזנר זי"ע היה חוזר על עצמו במירון במימדים נוראיים(ח"ו), וא"כ הם מחללים בשבילנו ועל דעתנו.
פרנקל תאומים כתב:ברים כתב:אולי תסביר למה ההפגנות ההמוניות נגד חילול שבת בהשתתפות אלפי שוטרים לא יכלו להתקיים ביום ראשון? סו"ס הציבור החרדי גרם ביודעין להרבה מאוד חילול שבת, איזה תירוץ הוא זה שהמטרה למעט חילול שבת? ההיפך, איזה טעם יש לזה שכדי למעט חילול שבת גורמים לחילול שבת המוני?
אלא מאי, אין אנו אחראים על החילול שבת של המשטרה, אנו לא מבקשים את בואם. ה"נ בנד"ד.
כל הנ"ל בהנחה שאכן זמן פסק ההלכה.
בהפגנות, שבואם של השוטרים הוא למורת רוחנו והם יודעים זאת היטב, אין מעשי החילול שלהם מתייחסים אלינו, שהלא אינם מחללים עבורנו, שהרי אנו מתנגדים לבואם בכל תוקף.
במירון, אנו מעוניינים בשוטרים ומבקשים את בואם, דאל"ה אסון הלוויתו של הרב וואזנר זי"ע היה חוזר על עצמו במירון במימדים נוראיים(ח"ו), וא"כ הם מחללים בשבילנו ועל דעתנו.
ההבדל בין ההיתר להפגין למרות חילול שבת, לבין האיסור לגרום לחילול שבת וליהנות ממנו, מבואר מאליו, וכפי שהתבאר במאמר בקובץ המצורף. יתר על כן, הא לא דמיא אלא להא (מתוך הקובץ המצורף):
ה. דחיית ברית מילה כשיש חשש לחילול שבת
ראיה לדברי הרב רוזן יש להביא מדברי הציץ אליעזר (חלק ו סימן ג) בדבר עריכת ברית מילה בשבת כאשר המוהל יודע שיהיו מוזמנים שיחללו את השבת בנסיעה. לטענת הציץ אליעזר, "מכיוון שאין פעולת המילה זוקקת כלל לחילול השבת על ידי העבריינים, ולא היא הגורמת באופן ישיר לחילול, ואין כאן שום הושטת דבר איסור לעבריינים", לכן אין בזה משום איסור "לפני עיוור" ומסייע. כן הסכימו האגרות משה (יו"ד ח"א סימן קנו), יביע אומר (חלק י או"ח סימן לב), והמנחת יצחק (ח"ג סימן לה) שכתב:
וכי יעלה על הדעת דמשום חשש גרמא באיסורים ידחה מצוה דאורייתא, דאם לא כן נאמר דיבטלו תפילה בצבור בשבת לשומרי שבת כהלכתו, משום שישנם בעונותינו הרבים כאותם שבאים לבית הכנסת בדרך איסור, אך בוודאי החיוב מוטל על מי שיש בידו למחות, להזהירם ולהתרחק מהם.[1]
עם זאת, יש פוסקים שאסרו על המוהל לקיים ברית מילה בשבת במצב כזה, כך כתב הגר"ש וואזנר שליט"א (שבט הלוי ח"ד קלד):
אם יש חשש מבוסס וקרוב לוודאי שיחללו על ידי זה שבת הן לפני המילה על ידי הסעות במכוניות, והן בשעת המילה חילולי שבת שלא הותרו על פי הלכה... כבר פסקתי כמה פעמים דאין לעשות בזה הברית בשבת.
כך הובא גם בשדי חמד (כרך ו כללי הפוסקים טז, ט), וכך פסקו המהרש"ג (ח"ב סו"ס קכד) והגר"מ אליהו זצ"ל (שו"ת הרב הראשי ח"א סימן יב).
גם הסוברים שאין בזה כל איסור, הסכימו כי כאשר חילול השבת נעשה בידי המשפחה עצמה כחלק מן ההכנות לברית, במקרה זה על המוהל לדחות את הברית ליום ראשון - כך פסקו הרב משה שטרנבוך (תשובות והנהגות ה, רצ) והגרי"ש אלישיב זצ"ל (ישא יוסף ח"ב סימן מז), זאת על אף שלכאורה אין זיקה ישירה בין ברית המילה שעורך המוהל ובין חילול השבת של המשפחה, ובוודאי שאין כאן נתינה או כוונה להכשיל באיסור חילול שבת.
ברים כתב:פרנקל תאומים כתב:ברים כתב:אולי תסביר למה ההפגנות ההמוניות נגד חילול שבת בהשתתפות אלפי שוטרים לא יכלו להתקיים ביום ראשון? סו"ס הציבור החרדי גרם ביודעין להרבה מאוד חילול שבת, איזה תירוץ הוא זה שהמטרה למעט חילול שבת? ההיפך, איזה טעם יש לזה שכדי למעט חילול שבת גורמים לחילול שבת המוני?
אלא מאי, אין אנו אחראים על החילול שבת של המשטרה, אנו לא מבקשים את בואם. ה"נ בנד"ד.
כל הנ"ל בהנחה שאכן זמן פסק ההלכה.
בהפגנות, שבואם של השוטרים הוא למורת רוחנו והם יודעים זאת היטב, אין מעשי החילול שלהם מתייחסים אלינו, שהלא אינם מחללים עבורנו, שהרי אנו מתנגדים לבואם בכל תוקף.
במירון, אנו מעוניינים בשוטרים ומבקשים את בואם, דאל"ה אסון הלוויתו של הרב וואזנר זי"ע היה חוזר על עצמו במירון במימדים נוראיים(ח"ו), וא"כ הם מחללים בשבילנו ועל דעתנו.
א. גם בהפגנות מול החילוניים יש סכנה גדולה ללא שוטרים, ובעצמי נוכחתי כאשר יצא מישהו מרכב וירה מס' יריות ואך בנס לא פגע. [הדבר היה בערך בשנת תשמ''ה ברח' י.ב. מתתיהו בירושלים].
ב. האם מאז הלווית הרב ואזנר יש דינים חדשים? מעולם לא שמענו שהחרדים מעוניינים בהגעת השוטרים. כן שמענו שיש מאבק איתנים בצמרת המשטרה מי יזכה סכותרות על ניהול ''המבצע הגדול של ל''ג בעומר''.
שש ושמח כתב:ברים כתב:פתאום ''אנשי ההלכה'' שוכחים שיש הלכה ועובדים עם הרגשות.ברים כתב:ממש לא חכמה לקפוץ כשמדובר במשהו שאצל הזולת הוא בדרגת חשיבות גבוהה ולהטיף לו מוסר, בשעה שבחיי היום יום של האדם הפרטי מסתמכים על מה שמותר הלכתית
בחיי היום יום לא מצוי כלל נסיעה באוטובוס שמתקיימת בגלל חילול שבת, [ועוד יותר לא מצוי שתלוי בציבור החרדי]. אני בטוח שאם היה כדבר הזה, כל אחד מאיתנו היה מקבל צמרמורת מהמחשבה להניח כף רגלו על האוטובוס.
[
בקיצור, יש כאן 2 נידונים: 1. האם מותר לעלות בהנחה שיש בזה ענין. 2. האם מותר לעלות בהנחה שאין בזה ענין. וכל אחד יכול להביע דעתו בכל אחד מהנידונים, בלי קשר לדעתו בנידון האם יש בזה ענין או לא, שהוא שייך לאשכול אחר.
הנסיעה למירון היא ודאי צורך מצוה יותר מזה, כאשר כרוך בזה התעוררות עצומה לרגילים ולמאמינים בזה כידוע ליודעים, מאות אנשים מגיעים מחו''ל ומוותרים על כמה ימי עבודה שמנים, ורבבות מסתכנים לנסוע בפקקים מתישים בצהרי יום ובאמצע הלילה, לא בשביל לשתות מח''י ראטל מיץ ענבים, או בשביל לקבל בסקוויטים בחניון מהדרין.שש ושמח כתב:כבר כתבתי שאין לדמות כלל גרימת חילול שבת בהיתר פיקו"נ לגרימת חילול שבת שלא לצורך פיקו"נ אלא לצורך הכוונת התנועה וכדו'. ואמנם גם כשיש היתר פיקו"נ לא תמיד מותר וכמו שהובא למעלה דין איסור להפליג בספינה וכו'.
ולדעתי פשוט שבנידו"ד נגרם [גם] חילול שבת שלא לצורך פיקו"נ. ולכן הדוגמאות שהבאת, שעוסקות בחילול שבת לצורך פיקו"נ אינם דומות לנידו"ד. [ואף שמסתמא נעשה שם גם חילול שבת יותר מההיתר, הרי אינו נצרך להולכים, משא"כ בנידו"ד, שכל נציגי הציבור דורשים מהשמטרה להערך להכוונת התנועה וכו'].
ואמנם גם שם יש לדון, ואם כי בלימוד תורה שגורם חילול שבת בהיתר ברור שמותר,לגבי ללכת לכותל בליל שבועות באמת יש לעיין אם הוא צורך מצוה המתיר להכניס עצמו לפיקו"נ [אינני יודע מה הענין ללכת לכותל, חוץ מכך שאין כח ללמוד בסוף הלילה...].זה לא לצורך תלמוד תורה, אפשר לעשות משמר כ''א בבית בלי שום חילול שבת
ברים כתב:[qu
סוף דבר, החילוק היחיד המהותי הוא, שמשמר ליל שבועות הוא בעיני הכותבים כאן חשוב מאד, וההרגש עבורו חזק, וממילא גובר על ההרגשים בענין חילול יו''ט בהיתר הנגרם עבור זה, ומבינים מאליו לסמוך על המותר עפ''י דין.
ואילו אצל אלו שהתחנכו וטעמו טעם ל''ג בעומר במירון ההרגש הזה חזק פי כמה, וממילא פשוט להם שהשאלה היא הלכתית נטו, אם מותר נוסעים [ובודאי צריך לעשות כל האפשרי לגרום מיעוט חי''ש, וכן נעשה בפועל] ואם אסור בודאי יבטלו אלף מנהגים ולא אות אחת מן התורה.
ואלו שהתגדלו על הזלזול בכל ענין ל''ג בעומר וכ''ש על הנסיעה למירון רואים בעצם הדבר ''ביטול תורה'', ''יהדות חדשה'', [כמש''כ חלק מהכותבים כאן] ועיניהם כלות לראות איך מיום ליום גובר הצימאון בכל שכבות העם עד שהיום נשתנה לחלוטין מרקם העולים לשם כ''י, וכל ליטאי שיש בו לחלוחית קופץ ג''כ על העגלה, אם בל''ג בעומר ואם סתם כך בעת מצוא, וממילא איך שיש איזו אמתלה, אם בגלל חשש חילול שבת, או טומאת כהנים, קופצים מיד מעורם לקנא קנאת התורה. והלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות.
ברים כתב:הנסיעה למירון היא ודאי צורך מצוה יותר מזה...
ברים כתב:אין שום חילול שבת להכוונת תנועה, הבלאגן של התנועה מתחיל הרבה אחרי צאת השבת. החילול שבת הוא בהתארגנות למבצע במקום עצמו, כי למשטרה לא איכפת להקדים ע''ח השבת לאו דוקא מחמת צורך, וכמו''כ מי שראה פעם הצטופפות סביב אוטובוס במצבי לחץ שם יודע שבהחלט גם זה ספקו''נ,
ברים כתב:זאת ועוד, א''א לטעון לחומרא מחד, שאנו מעוניינים בשוטרים כי אחרת יחזור ע''ע מה שהיה בהלווית הר''ו, ומאידך לטעון שאין זה פיקו''נ.
ברים כתב:סוף דבר, החילוק היחיד המהותי הוא, שמשמר ליל שבועות הוא בעיני הכותבים כאן חשוב מאד, וההרגש עבורו חזק, וממילא גובר על ההרגשים בענין חילול יו''ט בהיתר הנגרם עבור זה, ומבינים מאליו לסמוך על המותר עפ''י דין.
ואילו אצל אלו שהתחנכו וטעמו טעם ל''ג בעומר במירון ההרגש הזה חזק פי כמה, וממילא פשוט להם שהשאלה היא הלכתית נטו, אם מותר נוסעים [ובודאי צריך לעשות כל האפשרי לגרום מיעוט חי''ש, וכן נעשה בפועל] ואם אסור בודאי יבטלו אלף מנהגים ולא אות אחת מן התורה.
ואלו שהתגדלו על הזלזול בכל ענין ל''ג בעומר וכ''ש על הנסיעה למירון רואים בעצם הדבר ''ביטול תורה'', ''יהדות חדשה'', [כמש''כ חלק מהכותבים כאן] ועיניהם כלות לראות איך מיום ליום גובר הצימאון בכל שכבות העם עד שהיום נשתנה לחלוטין מרקם העולים לשם כ''י, וכל ליטאי שיש בו לחלוחית קופץ ג''כ על העגלה, אם בל''ג בעומר ואם סתם כך בעת מצוא, וממילא איך שיש איזו אמתלה, אם בגלל חשש חילול שבת, או טומאת כהנים, קופצים מיד מעורם לקנא קנאת התורה.
ברים כתב:והלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות.
שש ושמח כתב:כבר כתבתי שאין לדמות כלל גרימת חילול שבת בהיתר פיקו"נ לגרימת חילול שבת שלא לצורך פיקו"נ אלא לצורך הכוונת התנועה וכדו'. ואמנם גם כשיש היתר פיקו"נ לא תמיד מותר וכמו שהובא למעלה דין איסור להפליג בספינה וכו'.
ולדעתי פשוט שבנידו"ד נגרם [גם] חילול שבת שלא לצורך פיקו"נ. ולכן הדוגמאות שהבאת, שעוסקות בחילול שבת לצורך פיקו"נ אינם דומות לנידו"ד. [ואף שמסתמא נעשה שם גם חילול שבת יותר מההיתר, הרי אינו נצרך להולכים, משא"כ בנידו"ד, שכל נציגי הציבור דורשים מהשמטרה להערך להכוונת התנועה וכו'].
ואמנם גם שם יש לדון, ואם כי בלימוד תורה שגורם חילול שבת בהיתר ברור שמותר, לגבי ללכת לכותל בליל שבועות באמת יש לעיין אם הוא צורך מצוה המתיר להכניס עצמו לפיקו"נ [אינני יודע מה הענין ללכת לכותל, חוץ מכך שאין כח ללמוד בסוף הלילה...].
ודאי דברים אלו אינם מתיישבים עם ההלכה, אך נתחדש על פי תורת החסידות שיש ערך של צדיק שהוא למעלה מההלכה, וכעין שאמרו שפיקוח נפש דוחה את המצוות.
כתב ומכתב כתב:לזיכוי הרבים, הריני לצרף את תוכן הניוזלטר של 'מחלקי המים'.
בעל 'מחלקי המים' נודע בהתבוננותו המפוקחת במדרשי חז"ל, ובכושר הגשתם כשולחן הערוך ומוכן. גישתו המקורית והפשטנית מייתרת ויכוחי סרק והתפלפלויות תפלות.
הדברים לשיפוטכם
הכהן כתב:בעיה 'קטנה' והלכתית יש בדחיית מעשי ההילולא ליום ל"ד, והיא שאי אמירת תחנון יישאר כמתכונתו בל"ג, בעוד שביום ההילולא בפועל יאמרו תחנון.
ברים כתב:אילו חפצה נפשי להכות רעי בסתר, ולהשיב מנה אחת אפיים ל"חסיד המעצבן הזה" שמתעקש משום מה לא להוריד את הראש מול כל השמצה מתנשאת, הייתי נכנס באלמוניות ובעילום שם, ועושה כמעשיך, "בשם כמה חסידים".
וכנראה ה"צדיקי אמת" שאתה מייצג רואים באדמו"ר מבויאן למשל, מישהו שאי אפשר לפנות אליו כי אם דרכך פה בפורום.
מעניין גם מי המה צדיקי האמת שהורו לשותי מימיהם להמנע מנסיעה למירון האי שתא.
רק שהייתי משתמש בלשון מעט יותר נקייה ופחות משתלחת כדי להסוות את זהותי האמיתית.
יש כללי אנוש ובאל"ח בסיסיים גם כשכותבים בפורום בעילום שם.
אלו היית אחד הכותבים הקבועים כאן ניתן היה לבדוק בקלות את מי ומה אתה מייצג בדרך כלל, ומשבאת בפנים רעולות, המסקנא ברורה מאליה.
מחול לך. מחול לך. מחול לך.
ברים כתב:לתומי חשבתי ש"אורח" זה כפשוטו (תמימות חסידית...) בכל אופן תודה על הגיבוי ולהנהלה על המחיקה המתבקשת
חוקרנוביץ כתב:מצ"ב מכתב מרא דאתרא דמירון שמבקש לדחות את ההדלקה וכידוע האיש חסיד מובהק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים