אש משמים כתב:ראיתי (לא זוכר איפה) בשם הגר"י זילברשטיין שאסור להטעין פלאפון וכדו' בבית כנסת.
אש משמים כתב:ראיתי (לא זוכר איפה) בשם הגר"י זילברשטיין שאסור להטעין פלאפון וכדו' בבית כנסת כולל או בית מדרש משום מעילה, לא ראיתי נזהרים בזה מדוע?
האם יש חולקים?
אולי מוטב יהיו שוגגין?
מלחמתה של תורה כתב:אש משמים כתב:ראיתי (לא זוכר איפה) בשם הגר"י זילברשטיין שאסור להטעין פלאפון וכדו' בבית כנסת.
זו הלכה פסוקה (ש"ע או"ח קנד יד).
[ולענ"ד, זה אפילו ק"ו, דהא התם מיירי במידי דלא חסר כלום, ואפ"ה אסרינן, ק"ו בהזרמת חשמל לסוללה, דבהכי מתבזבז החשמל שעליו משלמים מתפללי בית הכנסת. וגם יש לאסור מן הטעם שלא תמיד ניחא למתפללי בית הכנסת לשלם בעבור כל אדם שרוצה לטעון סוללה לצורכו הפרטי מהחשמל של בית הכנסת, מבלי שאותו אדם מבקש רשות מאלה שמשלמים בעבור חשמל בית הכנסת].
דרומי כתב:למה השאלה היא דוקא על הטענת פלאפון - הרי יש עוד מקרים רבים דומים.
לדוגמא, מי שעובד באיזה חדר סופרים וכדומה ואין לו שם שירותים, ומשתמש לשם כך באלו השייכים לבית כנסת סמוך. או נוטל את ידיו שם לסעודתו.
מה שנכון נכון כתב:זרם החשמל עוד לא בא לעולם.
מה שנכון נכון כתב:זרם החשמל...אין בו ממש.
מה שנכון נכון כתב:זרם החשמל...לא חלה עליו קדושת בה"כ, משא"כ בנר.
מה שנכון נכון כתב:ובפרט לדעה השניה בשו"ע שכשצריך לכבותו מותר, ה"ה כאן בזמן שאין בה"כ משתמש בחשמל זה.
מה שנכון נכון כתב:וכיום שנעשה הדבר שכיח, יש לדון גם מצד לב ב"ד מתנה שכתב הרמ"א.
מה שנכון נכון כתב:יש רק לדון מצד דיני ממונות, ואם משלם גם חשש זה אין.
מה שנכון נכון כתב:ואם משלם יותר ממה שנהנה אפשר שיש כאן היתר נוסף גם לענין הקדושה.
ברים כתב:מדובר בפחות מש"פ.
ברים כתב:במה זה שונה ממי ששותה כוס מים מהברז או מקנח אפו בטישיו...ומה שונה הטענת טלפון מכל שימוש אחר, שרובם עולים הרבה יותר.
ברים כתב:דעת התורמים לכל שימוש מקובל במקום שנמצאים בו אנשים.
ברים כתב:בבימ"ד שאני מתפלל בו, התקינו הגבאים בפרוזדור עמדת הטענה לטלפון סלולרי.
מלחמתה של תורה כתב:ברים כתב:מדובר בפחות מש"פ.
האם לכתחילה היית קוטף מחצר חברך איזשהו סביון שהוא פחות מש"פ?ברים כתב:דעת התורמים לכל שימוש מקובל במקום שנמצאים בו אנשים.
בשביל זה צריך לעשות סקר תורמים, כדי לדעת האם ניחא להם בזה שהם משלמים על הטענת סוללה של אדם פרטי לצורך שימושו הפרטי בלבד ושלא לצורך ביהכ"נ עצמו. ולענ"ד, אילו היו עושים כזה סקר היה מתברר דרובא דרובא של התורמים לא ניחא להו כלל בשימוש פרטי כזה, ולא על דעת כן תרמו.
אש משמים כתב:רבותי ת"ח!
אני לא שאלתי מדין גזל כלל ובזה יש הרבה לדון. אני ראיתי שיש דין מעילה ובזה לא מועיל דעת גבאים או תורמים.
אם מישהו זוכר איפה ראיתי זה אשמח אם יראה לי.
ברים כתב:אני בסביבתי האישית איני מכיר אפילו אחד ממאה שלא ניחא ליה להנות יהודי ממונו בפ' מש''פ, [הטענה של סלולרי עולה כ10 אג' ל7 שעות] רוב האנשים לא יתכופפו להרים מטבע של 10 אג' מתחת למקרר...
ברים כתב:בתורתינו הק' כתוב ועשית הישר והטוב, וחזקה על יהודים יראים ושלמים שמקיים את עיקר תורתינו, דרכיה דרכי נועם.
ברים כתב:ואם ישנו אחד כזה אשר מחמת שיקולי ממון איכפת ליה [לא מסיבות אחרות של הפרעה לתפלה וכבוד ביהמ''ד, שזה ענין אחר] הייתי מציע לו שבמשך חצי שנה יעזוב את רוב סדרי לימודו, וילמד בספרי יראה, כדי שיזכה להיות יהודי כשר העושה נחת לבוראו.
ברים כתב:א''צ שום סקר.
יש הסבר למה אתה חושב כך, ואשמור את מחשבותי לעצמי, מטעם הידוע.מלחמתה של תורה כתב:ברים כתב:אני בסביבתי האישית איני מכיר אפילו אחד ממאה שלא ניחא ליה להנות יהודי ממונו בפ' מש''פ, [הטענה של סלולרי עולה כ10 אג' ל7 שעות] רוב האנשים לא יתכופפו להרים מטבע של 10 אג' מתחת למקרר...
א. עדין לא ענית על שאלתי הראשונה: האם לכתחילה היית קוטף מחצר חברך איזשהו סביון שהוא פחות מש"פ, בטענה שבסביבתך אינך מכיר אפילו אחד שלא היה מוחל לכל אותם אורחים מזדמנים, שלפעמים עוברים בחצרו, ושכל אחד מהם קוטף ממנה רק סביון בודד ששוה פחות מש"פ, אבל כל הסביונים הנקטפים מצטרפים לחשבון גדול?
ב. מי שמטעין סוללה הוא לא אדם בודד. אחד מטעין, ועוד אחד ועוד אחד, ולבסוף הכול מצטרף לחשבון גדול. מנין לך - שהתורם עשרה שקלים לחודש - היה מסכים, שחמישה שקלים ממה שהוא תורם - ילך למימון סוללות שמוטענות לצורך פרטי?
ג. האם אתה מכיר בסביבתך אפילו תורם אחד, שהיה מוכן שמחצית ממה שהוא תורם ילך למימון ההטענות שנעשות לצורך פרטי, באופן שכל ההטענות יחדיו מצטרפות לחשבון גדול?
זו דמגוגיה במיטבה. קודם כל מדובר במי שתרם את כספו ואינו שלו, כך שכל השוואה לנטילה מתוך שדהו של חבירו אינה נכונה.
שנית אתה מציג דוגמה שבה 50% מתרומתו ילך למטרה זו, בשעה שכל ההטענות יחד אינם עולות אפילו לאחוז אחד מהתרומות לביהמ''ד, .
[להמחשה - אם כל יום עשרה אנשים מטעינים שעתיים כ''א, שזה כבר גוזמה, יצא לחודשיים כ17 ש''ח. אם התקציב החודשי של ביהכנ''ס הוא 2500 ש''ח, (יש הוצאות נוספות חוץ מחשמל) מדובר בשליש אחוז, כך שמי שתרם עשרה שקלים נחסר ממנו שלוש אגורות!!!]ברים כתב:בתורתינו הק' כתוב ועשית הישר והטוב, וחזקה על יהודים יראים ושלמים שמקיים את עיקר תורתינו, דרכיה דרכי נועם.
נכון, זה כתוב בתורתנו הק'. אבל בתורתנו הק' גם כתוב: "לא תגנוב", וחזקה על כל מי שתורם לביהכ"נ מאה שקל לחודש, שאומר לעצמו:
"חזקה על יהודים יראים, שמקיימים את עשרת הדיברות, ושלכן לא ירצו לעבור על איסור גזל, ושלכן לא ישתמשו לצורך עצמם בחשמל של ביהכ"נ הממומן מתרומותיי, מבלי שהם יבררו קודם לכן האם בכלל יש להם רשות לעשות את זה".
מכיון שאין כאן גזל כדלקמן, אין בדבריך ממש.ברים כתב:ואם ישנו אחד כזה אשר מחמת שיקולי ממון איכפת ליה [לא מסיבות אחרות של הפרעה לתפלה וכבוד ביהמ''ד, שזה ענין אחר] הייתי מציע לו שבמשך חצי שנה יעזוב את רוב סדרי לימודו, וילמד בספרי יראה, כדי שיזכה להיות יהודי כשר העושה נחת לבוראו.
ואם אמור יאמר התורם: "שמעתי את הצעתך ללמוד ספרי יראה, ואף על פי כן אני מודיע לך, דלא ניחא לי שהכספים שאני תורם ישמשו אנשים להטענת סוללות לצורכם הפרטי"...
אז האם מה שהיצעת לו ללמוד ספרי יראה, יעזור למטעינים להימלט מאיסור גזל? לכל היותר תוכל לטעון, שבאדם הזה אין יראת שמים - שהרי אינו מוכן לוותר על חמישה שקלים (שזה ההצטברות של החשבון אחרי שיש הרבה שמטעינים); אבל זה שהוא לא ירא שמים (כי אינו מוכן לוותר על חמישה שקלים) - לא אומר שכעת כל המטעינים רשאים לגזול ממנו חמישה שקלים (במצטבר כאמור).
קודם כל אין גזל [לרוב הדעות] בפחות מש''פ, בודאי שכאן אחר שהאדם תרם את כספו לתועלת הציבור ואין זה של אדם מסויים אלא עצבים חלשים של חולה נפש שחושב שהאגורות הספורות של ההטענה באו על חשבונו, וחז''ל התירו ליטול קיסם לחצוץ בו שיניו, הטענת טלפון היא כעין זה, אפילו מכסף שלא נתרם.
כמו''כ מאחר ויהודי אינו חשוד שכל מהותו היא היפך התורה, והקפדה על 3 אגורות שכבר תרמת בשביל שלא יהנה חברך, היא היפך כל תורתינו הק' , ואני ממעט בדברים עד היכן הדברים מגיעים בעיני, בודאי בטלה דעתו אצל כל אדם ואין להניח שיש בין תורמי ביהמ''ד אחד כזה.ברים כתב:א''צ שום סקר.
בסדר, לא "צריך" סקר. אבל אני עדין טוען, ש"אם" תעשה סקר (לא ש"צריך" לעשות אותו אלא ש"אם" תעשה אותו), אז לענ"ד יתברר לך ההפך ממה שאתה חושב על רוב התורמים לביהכ"נ.
ברים כתב:מדובר במי שתרם את כספו ואינו שלו.
ברים כתב:כך שכל השוואה לנטילה מתוך שדהו של חבירו אינה נכונה.
ברים כתב:אתה מציג דוגמה שבה 50% מתרומתו ילך למטרה זו, בשעה שכל ההטענות יחד אינם עולות אפילו לאחוז אחד מהתרומות לביהמ''ד...מדובר בשליש אחוז, כך שמי שתרם עשרה שקלים נחסר ממנו שלוש אגורות!!!
ברים כתב:מכיון שאין כאן גזל כדלקמן, אין בדבריך ממש.
ברים כתב:קודם כל אין גזל [לרוב הדעות] בפחות מש''פ.
ברים כתב:שהאדם תרם את כספו לתועלת הציבור.
ברים כתב:ואין זה של אדם מסויים אלא עצבים חלשים של חולה נפש שחושב שהאגורות הספורות של ההטענה באו על חשבונו.
ברים כתב:וחז''ל התירו ליטול קיסם לחצוץ בו שיניו, הטענת טלפון היא כעין זה, אפילו מכסף שלא נתרם.
ברים כתב:כמו''כ מאחר ויהודי אינו חשוד שכל מהותו היא היפך התורה, והקפדה על 3 אגורות שכבר תרמת בשביל שלא יהנה חברך, היא היפך כל תורתינו הק' , ואני ממעט בדברים עד היכן הדברים מגיעים בעיני, בודאי בטלה דעתו אצל כל אדם ואין להניח שיש בין תורמי ביהמ''ד אחד כזה.
ברים כתב:יש הסבר למה אתה חושב כך, ואשמור את מחשבותי לעצמי, מטעם הידוע.
ברים כתב:יש כאן חידוש עצום, שגזל של עשרה אנשים המצטרף יחד לפרוטה אחת, הופך להיות גזל של ש''פ.
ברים כתב:מעבר לכך, ע''ז שאתה משוכנע שרוב התורמים אינו מסכים שיהודי יהנה מכספם בפ' מש''פ, או שיהודי שתורם 1000 ש''ח מקפיד שלא להנות עשרה יהודים חודש שלם תמורת 3 שקלים מהכסף שתרם.
ברים כתב:אוסיף ואומר, שאילו הייתי כותב על חוג מסוים, שאצלם אפשר לשער ש''בוודאי רוב התורמים אינם מסכימים שמישהו יהנה מתרומתם בפ' משווה פרוטה", מנהלי הפורום היו מאשימים אותי ב''הכללות פרועות וגסות המורידות את רמת הפורום לתחתית שאין למטה הימנה''.
ברים כתב:אולי תואיל לדבר ברור?
הבעיה היא של תורמים שרוצים שלא יטעינו טלפון בבית המדרש, ומשתמשים עבור זה בטיעון של גזילה?
או באנשים שיש להם בעיה כספית?
מלחמתה של תורה כתב:ברים כתב:אולי תואיל לדבר ברור?
הבעיה היא של תורמים שרוצים שלא יטעינו טלפון בבית המדרש, ומשתמשים עבור זה בטיעון של גזילה?
או באנשים שיש להם בעיה כספית?
לא זה ולא זה.
מדובר באנשים שרוצים שכספם ילך לענייני קדושה ולא לענייני חולין, דאדעתא דהכי הם תרמו את כספם, ולכן אינם מוכנים לוותר אפילו על שו"פ, כדי לוודא שבאמת כספם ילך רק לענייני קדושה (כולל צדקה), אך לא לענייני חולין (כגון לשימושם הפרטי של אנשים, שאינם עניים כלל).
ברים כתב:הדגשתי מתחילת דברי שאם הנושא הוא קדושת ביהמ''ד, זהו נושא אחר.
ברים כתב:אתה מתעקש שיש כאן בעיה של גזל.
ברים כתב:ואני טוען שיש כאן אומדנא דמוכח שמבחינה כספית אין יהודי שמקפיד שלא להנות את חבירו בכגון דא.).
ברים כתב:וכיון שכן ברור לנו שע''מ כן תורמים לביהמ''ד.
ברים כתב:ואדם שהאומדנא היא שאיכפת לו שיהודי יעזר בכספו בהוצאה כזו אסור לדור בשכונתו ומוטב אילו נהפכה שלייתו על פניו.
ברים כתב:ואין צריך כלל להסכמת הגבאים לזה.
ברים כתב:כמו שא''צ לגשת לשאול את הגבאי אם הטישין מיועד גם לקינוח האף, או אם מותר ליטול ידים לחומרא ח' פעמים, או אם מותר לחכך גבו בקיר ביהמ''ד.
ברים כתב:אמרתי שח''ו לומר על כלל ישראל שיש אומדנא שהם מקפידים ע''כ.
ברים כתב:ואם מישהו חושש שיש חולה נפש כזה, יכול לבטח עצמו ע''י שיתרום לביהכנ''ס תרומה חד פעמית של 2 ש''ח ע''מ שיספיק לכסות על החלק החולני הזה עד סוף ימיו. ועל תשלום מראש ודאי אין חשש גזילה.
ברים כתב:ולשיטתך יהיה כאן סוגיא של תליוהו וזבין.
המעיין כתב:מחמת שהרב מלחמתה של תורה מעריך שאין כוונת התורמים שישתמשו בשום שימוש חול בתרומות כספם, צריך לומר ק"ו שאין רצונם שישתמשו בשימוש של איסור בכספם, ומעתה כל המדבר דבר בטל בבית המדרש והוא יושב על הספסל הרי הוא עובר בגזל גמור ואין לו תקנה אפילו בתשובה אלא בעשיית צרכי רבים, וגם אז יש בעייה שאם יעשה צרכי רבים כגון תרומה לבית הכנסת הרי בזה מחטיא את הרבים שעלולים לדבר גם הם דברים בטלים ולהכשל בעוון גזל שאינם יכולים לפרעו שהרי אם יעשו צרכי רבים וכולי.
ברים כתב:בכוונה הפכת את דברי?
ברים כתב:שתוכל לעדור בהם כאילו היו נולדים מצאצאיהם?
ברים כתב:כתבתי שכדי לצאת ידי חשש חולי הנפש...יתן מראש 2 שקלים לקופת בית הכנסת ע"מ שיהא קדש גם לקיום מצוות גמ"ח של הטענת סוללות, ואז ימשיך להשתמש ע"ח כספו הוא...למשך שנות מתושלח.
ברים כתב:כמובן רק מי שאיתרע מזלו לדור עם נחשים בכפיפה...בלי להזדקק להוריד את חולה הנפש מנכסיו...ובלצ"ג ולחולי הנפש רפו"ש א"ס
אוצר החכמה כתב:הכוונה לקישוט כמו ביומא יא א. ולא לקשירת עניבה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 316 אורחים