חכם באשי כתב:מתפעל,
הקדושתא ממנה העליתי צילום, מצויה בשמונה כתבי יד חלקיים, והנוסח: "יום חמישה עשר בניסן ברומימה" מצוי רק בכת"י אחד. השאר מסכימים לנוסח: "יום שישה עשר".
זה שהפייטן לא ידוע, לך עכ"פ, לא הופך את דבריו לבלתי רלבנטיים.
כנראה גם לא ידעת לפענח את הנוטריקון "לק"ט" = לקח טוב (המכונה בטעות: פסיקתא זוטרתא), והוא מביא את דברי רס"ג.
פירוש-דרשני זה נכתב בידי אחד מגדולי דורו באיטליה, בן דורו של רש"י, וחלקו השני נדפס בוינציאה ש"ו, והיה מקובל וידוע אצל חכמי הדורות.
סכומו של דבר,
גם אם אין יודעים כיצד ליישב את המקראות לדעה זו, אַל לנו לשלול שהיו שסברו כן, או לפחות אמרו דעה זו לאיזה צורך.
שבטיישראל כתב:ומ"מ דעת רס"ג מנוגד למש"כ בירושלמי (מס' חלה פ"ב הל' א') דקמפרש שם להדיא כוונת הפסוק "ממחרת הפסח" שהוא ביום חמשה עשר
וכמו"כ בתרגום יונתן איתא להדיא שהכוונה ליום חמשה עשר, וז"ל: וּנְטָלוּ מִן פִּילוּסִין בְּיַרְחָא דְנִיסָן בַּחֲמֵשַׁת עַסְרָא יוֹמָא לְיַרְחָא קַדְמָאָה מִבָּתַר דְאָכְלוּ נִכְסַת פִּסְחָא נְפָקוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּרֵישׁ גְלֵי לְמֵחְמֵיהוֹן דְכָל מִצְרָאֵי:
תולעת ספרים07 כתב:בכל אופן מכל זה אני נוטה לומר שאין כזה רס"ג ודברי מדרש לק"ט מזוייף מתוכו הוא שלא יעלה על לב איש שיאמר מאן דהוא בניגוד למה שאמרו חז"ל מה גם שקושיא מעיקרא ליתא שהיה לו לשבש את הפסוק ביהושע ומדוע החליט לשנות את הפסוק בפרשת מסעי והדברים פשוטים עד למאוד.
תולעת ספרים07 כתב:ברור שזה נגד ההלכה ולשם כך הבאתי כמה וכמה גמ' בעניין אמירת הלל ביום ט"ו ניסן בפסח וגם כל הסוגיא בשבת שם נוגע לדינים ביו"ד כמה ימים צריך פרישה ואין צריך לפנים.
הור ההר כתב:תולעת ספרים07 כתב:ברור שזה נגד ההלכה ולשם כך הבאתי כמה וכמה גמ' בעניין אמירת הלל ביום ט"ו ניסן בפסח וגם כל הסוגיא בשבת שם נוגע לדינים ביו"ד כמה ימים צריך פרישה ואין צריך לפנים.
לא ללכת רחוק מדי, זה לא נגד ההלכה, כי אף לרס"ג נס הגאולה והיציאה מעול פרעה אירע בט"ו בניסן. השאלה מתי יצאו מתחומי מצרים.
תולעת ספרים07 כתב:מה קרה לך?
הרי כל המחלוקת בין הצדוקים לחז"ל היה על קבלת זה שפירשו שהכוונה בספר יהושע ממחרת הפסח שהכוונה בזה ליום ט"ז ניסן וזהו כל המקור למחלוקת מתי אמורים להתחיל בספירה.
זה אחד הקבלות של חז"ל שנשפכו עליו סופרטנקים של דיו.
תולעת ספרים07 כתב:יפה מאוד אם כן עליך לשנות את הכותרת המוזרה ותו לא.
תולעת ספרים07 כתב:אפשר לפרש שלא כפי חז"ל עד גבול מסויים - עד מקום שזה מתחיל לערר את יסודות האמונה והאני מאמין והדברים פשוטים למאוד.
חבל שנגררתי לוויכוח טפשי זה.
תולעת ספרים07 כתב:חבל שנגררתי לוויכוח טפשי זה.
חכם באשי כתב:אני מעדיף להשאר עם קושיא ותמיהה מאשר עם תירוצים דחוקים וקביעה מתמיהה של זיוף וכו' (גישה רווחת בקרב חוגים מסויימים שלא יודעים להסתדר עם דורות קודמיהם. וד"ל).
חכם באשי כתב:מתפעל,
הקדושתא ממנה העליתי צילום, מצויה בשמונה כתבי יד חלקיים, והנוסח: "יום חמישה עשר בניסן ברומימה" מצוי רק בכת"י אחד. השאר מסכימים לנוסח: "יום שישה עשר".
זה שהפייטן לא ידוע, לך עכ"פ, לא הופך את דבריו לבלתי רלבנטיים.
כנראה גם לא ידעת לפענח את הנוטריקון "לק"ט" = לקח טוב (המכונה בטעות: פסיקתא זוטרתא), והוא מביא את דברי רס"ג.
פירוש-דרשני זה נכתב בידי אחד מגדולי דורו באיטליה, בן דורו של רש"י, וחלקו השני נדפס בוינציאה ש"ו, והיה מקובל וידוע אצל חכמי הדורות.
סכומו של דבר,
גם אם אין יודעים כיצד ליישב את המקראות לדעה זו, אַל לנו לשלול שהיו שסברו כן, או לפחות אמרו דעה זו לאיזה צורך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים