הודעהעל ידי בעל קורא » ה' אפריל 27, 2017 11:44 am
כמה הערות שרשומים אצלי בקשר לברכות ההפטרה:
בסידור ר' שבתי סופר כתב (בהקדמה הכללית לסידורו): הלא יראו בעיניהם שהקדמונים עשו נגוני הטעמים בברכה שלפני ההפטרה על פי הבנתם הענין (וכיו"ב כתב גם בתפילת שחרית ב"שירה חדשה שבחו גאולים לשמך").
בנוגע לאופן ההטעמה ישנן כמה נוסחאות שונות:
ר' שבתי סופר בסידורו:
בָּר֤וּךְ אַתָּה֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ מֶ֖לֶךְ הָֽעוֹלָ֑ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים וְרָצָה֙ בְּדִבְרֵיהֶ֔ם הַנֶּֽאֱמָרִ֖ים בֶּֽאֱמֶ֑ת בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה הַבּוֹחֵ֤ר בַּתּוֹרָה֙ וּבְמשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ וּבְיִשְׂרָאֵ֣ל עַמּ֔וֹ וּבִנְבִיאֵ֥י הָֽאֱמֶ֖ת וָצֶֽדֶק:
הערות לנוסח זה:
תיבות "ה' אלקינו" מחברות בטעם (ולכאורה כך ראוי להיות), אלא שיש שני אתנחתות בברכה, ואולי כיון שאין זה פסוק שייך להטעים כן, ואולי צריך להגיה האתנחתא השניה לסו"פ והברכה מורכבת משני פסוקים, וכמו שהטעימו אחרים (עיין להלן).
מחזור לר"ה יו"כ תקס"ג (רוו"ה) – בית תפילה לרז"ה:
בָּר֣וּךְ אַתָּ֔ה יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֑ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים וְרָצָ֥ה בְדִבְרֵיהֶ֖ם הַנֶּאֱמָרִ֥ים בֶּאֱמֶֽת: בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה הַבּוֹחֵ֤ר בַּתּוֹרָה֙ וּבְמשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ וּבְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ וּבִנְבִיאֵ֥י הָאֱמֶ֖ת וָצֶֽדֶק:
הערות לנוסח זה:
גם כאן תיבות "ה' אלקינו" מחברות בטעם. הברכה מחולקת לשני פסוקים.
דובראוונא תקס"ד:
בָּר֤וּךְ אַתָּה֙ יְהֹוָ֔ה אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֑ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים וְרָצָה֙ בְּדִבְרֵיהֶ֔ם הַנֶּֽאֱמָרִ֖ים בֶּֽאֱמֶֽת: בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה הַבּוֹחֵ֤ר בַּתּוֹרָה֙ וּבְמשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ וּבְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ וּבִנְבִיאֵ֥י הָֽאֱמֶ֖ת וָצֶֽדֶק:
הערות לנוסח זה:
גם כאן מחולק לשני פסוקים. הטעמת ראשית הברכה היא בעצם כניגון הקוראים שאינם בקיאים כ"כ בטעמים, שמטעימים כך אף שבסידורים שלפניהם מוטעם "בָּר֨וּךְ אַתָּ֤ה יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֙ינוּ֙ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֔ם" (אפשר לשמוע כן לרוב).
סדור שפה ברורה (רוו"ה), עבודת ישראל (בר), תפילת ישרים (ברכר), וכן הטעמים המקובלים ברוב הסידורים:
בָּר֨וּךְ אַתָּ֤ה יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֙ינוּ֙ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֔ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים וְרָצָ֥ה בְדִבְרֵיהֶ֖ם הַנֶּאֱמָרִ֣ים בֶּאֱמֶ֑ת בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה הַבּוֹחֵ֤ר בַּתּוֹרָה֙ וּבְמשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ וּבְיִשְׂרָאֵ֣ל עַמּ֔וֹ וּבִנְבִיאֵ֥י הָאֱמֶ֖ת וָצֶֽדֶק:
הערות לנוסח זה:
הטעמת ראשית הברכה לקוחה מהפסוק בדה"א כ"ט י': וַיְבָ֤רֶךְ דָּוִיד֙ אֶת-יְהוָ֔ה לְעֵינֵ֖י כָּל-הַקָּהָ֑ל וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗יד בָּר֨וּךְ אַתָּ֤ה יְהוָה֙ אֱלֹהֵי֙ יִשְׂרָאֵ֣ל אָבִ֔ינוּ מֵעוֹלָ֖ם וְעַד-עוֹלָֽם. אלא שהטעמה זו מנוגדת לדרכי הטעמים, שאין באים שני פשטות זה אחר זה אלא אם קדם להם רביע (למעט חריג אחד בכל המקרא, ש"א ב' ט"ז), ועוד, שלכאורה תיבות "ה' אלקינו" ראויות להיקרא ברצף שהם ענין אחד, ותיבת "ברוך" קאי על שניהם, ואין ללמוד מהפסוק גבי הברכה, משום ששם כתוב "אלקי" וע"כ הוא נסמך לאחריו, וממילא מופסק משלפניו, אך בברכה שכתוב "אלקינו" ואינו נסמך לאחריו, הוא ראוי להיקרא יחד עם תיבת "השם".
ברויאר בספרו "טעמי המקרא" (עמוד 389):
בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה אֱלֹהֵ֙ינוּ֙ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֔ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים וְרָצָ֥ה בְדִבְרֵיהֶ֖ם הַנֶּאֱמָרִ֣ים בֶּאֱמֶ֑ת בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה יְהֹוָ֗ה הַבּוֹחֵ֤ר בַּתּוֹרָה֙ וּבְמשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ וּבְיִשְׂרָאֵ֣ל עַמּ֔וֹ וּבִנְבִיאֵ֥י הָאֱמֶ֖ת וְהַצֶּֽדֶק:
הערות לנוסח זה:
הטעים כמו הניגון המקובל, למעט תיקונו ע"פ דרכי הטעמים שאין פשטא אחר פשטא אם לא קדם לו רביע, וע"כ הגיה והפך את הפשטא הראשון לרביע, ויש לעיין שכיון שמצאנו חריג אחד במקרא אולי אין ההטעמה המקובלת טעות גמורה.
לגבי גרסת "והצדק" במקום "וצדק", הנה שתי הנוסחאות נכונות ע"פ דקדוק, ואע"פ שהדרך ליידע את שני תיבות התואר, מצאנו פעמים רבות במקרא שה"א הידיעה במילה הראשונה כוללת גם את הידיעה שבמילה שאחריה (מושך עצמו ואחר עמו), אך נראה שכל זה נכון רק אם תיבות "הָאֱמֶת וָצֶדֶק" מחוברות בטעם, שאז שייך לומר שה"א הידיעה הראשונה כוללת גם את הידיעה לתיבה השניה, אך אם תיבת "הָאֱמֶת" מוטעמת בטעם מפסיק, לכאורה לא שייך לומר אח"כ "וצדק" ללא ה"א הידיעה, וצ"ל "והצדק", ואולי לכן כתב ברויאר נוסח "והצדק".