בן ראובן כתב:סיבה הכרחית, בלשוני, היא סיבה שאם נמחק אותה מהציור המדובר, ולא נכניס במקומה סיבה חלופית, לא יתקיים המסובב.
בוא ניקח את ההגדרה שלך, ואת הציור של אברהם שהוליד את משה שהוליד את אברהם. ובכן אני אמנם יכול להבין למה - היות אברהם ילוד - היא סיבה הכרחית להיותו של משה מולידו של אברהם, שהרי אם אמחק מציור זה את היות אברהם ילוד - אז משה לא יוכל להוליד את אברהם. זה מובן ומוסכם. אבל אולי תסביר כעת לסומא שכמותי, איך מההגדרה שלך נובע כי - היות אברהם ילוד - היא סיבה הכרחית להיותו מוליד. האמנם אתה טוען כי, אם אמחק מהציור את היות אברהם ילוד - אז הוא לא יוכל להוליד? מה פתאום? הרי אם אמחק מהציור את היות אברהם ילוד - באופן שאברהם יהיה למשל אדם הראשון ששמו השני הוא אברהם, אז זה מקסימום ימנע ממשה להוליד את אברהם - כך שבציור אני לא אראה צאצא של צאצאיו אלא אראה את אדם הראשון (הבלתי ילוד) - אשר נקרא אצלי (סתם כך) גם "אברהם" - ואשר הוליד את משה, אבל מנין לך שהמחיקה הנ"ל - גם תמנע מ"אברהם" הנ"ל להיות מוליד?
בן ראובן כתב:ברגע שאתה מתאר מצב מעגלי, שבו המסובב הוא סיבה הכרחית לסיבתו (מאחר שהציור המדובר אינו מכיל סיבה חלופית), יצרת פרדוקס.
טענתך החוזרת הנ"ל, מחזירה אותי שוב לשאלתי החוזרת שעליה טרם קיבלתי תשובה: מנין לך שיש כאן מסובב שהוא סיבה הכרחית לסיבתו? בציור הנ"ל, אני רואה רק שתי סיבות הכרחיות: מצד אחד יש כאן את היות אברהם ילוד - שזו סיבה הכרחית להיותו של משה מולידו של אברהם, ומצד שני יש כאן את היות משה ילוד - שזו סיבה הכרחית להיותו של אברהם מולידו של משה, אבל איפה אתה מוצא - בתוך צירוף שתי הסיבות ההכרחיות הללו - מסובב שהוא סיבה הכרחית לסיבתו?
הייתי מבין את טענתך החוזרת הנ"ל, רק אילו היית מוכיח לי, שהיותו של אברהם ילוד היא סיבה הכרחית להיותו מוליד, או שהיותו של משה ילוד היא סיבה הכרחית להיותו מוליד, אבל זה טרם הוכח לי - בכפוף להגדרתך הנ"ל של מושג הסיבה ההכרחית. לפרטים, אודות למה זה טרם הוכח לי, ראה בפיסקה שבתחילת הודעה זו.
בן ראובן כתב:העובדה שלחיצת היד שלך אינה סיבה הכרחית ללחיצת היד שלי אינה משום שאפשר לצייר ציור אחר, אלא משום שבציור זה גופא לחיצת היד שלי נובעת מסיבה אחרת - ההחלטה שגמלה במוחי ללחוץ את ידך. למעשה אין שום קשר סיבתי בין לחיצת היד שלך ללחיצת היד שלי.
דבריך הנ"ל, הם בדיוק מה שניתן לטעון, כנגד טענתך האומרת שבציור שלי יש מעגל קסמים שבו כביכול - היות משה מולידו של אברהם - היא סיבה הכרחית להיות אברהם מולידו של משה. ואכן, לדעתי, היות משה מולידו של אברהם - איננה סיבה הכרחית להיות אברהם מולידו של משה, שכן (כלשונך) "בציור זה גופא", הולדת אברהם את משה "נובעת מסיבה אחרת - [והיא] ההחלטה" של אברהם "שגמלה במוחו" להוליד את משה; "למעשה אין שום קשר סיבתי" (כלשונך שוב), בין הולדת משה את אברהם, לבין הולדת אברהם את משה.