לעולם יהיה אדם כתב:מלחמתה של תורה כתב:לעולם יהיה אדם כתב:אם אתה חושב שהקיום מוגדר רק ע"י הנשמה, הדיון צריך לעבור לשאלה האם נשמה יכולה להתגלגל בגוף הנולד לצאצא.
כבר מתוך קריאת הודעתי הקודמת תוכל להסיק שאני באמת נוטה לאפשרות שקיום האדם מוגדר ע"י נשמתו. אם אכן נגדיר כך אז, כאשר אני שואל האם יתכן צאצא של צאצאיו, אני בעצם שואל - האם נשמת האדם שמת יכולה להתגלגל בתוך גוף של אחד מצאצאי האדם הזה. אם היא יכולה, אז יוצא שהאדם הזה הוא צאצא של צאצאיו! למשל, נניח שאברהם הוליד את משה, ואז יוצא שאברהם הוא אביו של משה. ברגע כלשהו, אברהם מת. ברגע כלשהו, נשמת אברהם מתגלגלת בתוך הגוף של הבן שנולד ממשה, ואז יוצא שמשה הוליד את אברהם. אם כן מה שיוצא לנו בסך הכול הוא - שאברהם הוליד את משה - ושמשה הוליד את אברהם, כך שבסיכומו של דבר - אברהם הוא הנכד של עצמו (וממילא הוא הסב של עצמו) - וממילא אברהם הוא צאצא של צאצאיו.
נכון מאוד, אם כן מדוע הגדרת בפתיחת האשכול, שברור לך מהמציאות שאדם לא יכול להיות צאצא של צאצאיו?
לכאורה הדבר אפשרי בהחלט, אלא אם כן נמצא אחרת בספרים, על זה מתווכחים הודעות?
הבה נעשה סדר:
א. אם האדם מוגדר לפי גופו ("רק" לפי גופו או "גם" לפי גופו), בעוד שהזמן זורם - בקו ישר (מה שמאפשר לדעת מה מוקדם ומה מאוחר) - במקום לזרום בדרך מעגלית (שכמובן מונעת לקבוע את הנ"ל), אז אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו
[לפחות בתנאי שנקבל את הנחתך, שאי אפשר להגדיר שני גופים - כשייכים לאותו אדם "רק בגלל ששניהם מורכבים מאותם יסודות חומר", שאגב זו הנחה - שאמנם מצד השכל הטהור אפשר להתווכח אתה - אבל לצורך האשכול הנוכחי הבה נניח שאנחנו מקבלים אותה].
ב. אם האדם מוגדר רק לפי נשמתו, אז אפילו אם נגיד שהזמן זורם בקו ישר, עדין - לפחות מבחינה שכלית טהורה - אין מניעה עקרונית שיוכל אדם להיות צאצא של צאצאיו. אבל מתוך ניסיוננו עם המציאות, אנחנו יכולים לומר, שטרם נתקלנו בשום עדות לכך שהדבר אפשרי.
ג. אם הזמן זורם באופן מעגלי - וממילא "אין מוקדם ומאוחר" בלידות, אז אפילו אם נגיד שהאדם מוגדר לפי גופו ("רק" לפי גופו או "גם" לפי גופו), עדין - לפחות מבחינה שכלית טהורה - אין מניעה עקרונית שיוכל אדם להיות צאצא של צאצאיו. אבל מתוך ניסיוננו עם המציאות - אנחנו יכולים לומר, שטרם נתקלנו בשום עדות לכך שהזמן זורם באופן מעגלי, ולכן בפשטות אנחנו מניחים שהוא זורם בקו ישר, ולכן יוצא שאין אדם שהוא צאצא של צאצאיו - לפחות בהנחה שהוא מוגדר לפי גופו ("רק" לפי גופו או "גם" לפי גופו).
לגוף שאלתך:
אמנם כתבתי באשכול הזה: "העובדה שאין צאצא של צאצאיו, נשענת על חקירת המציאות"; ועוד כתבתי: "זה שאין צאצא של צאצאיו, כן נשען על חקירת המציאות...שהמציאות הראתה לנו שאין צאצא של צאצאיו"; ועוד כתבתי: "ורק אל תחשוב שאני חושב ש[צאצא של צאצאיו ]זה תסריט ריאלי. אני רק טוען, שהדרך לפרוך אותו, אינה נשענת על השכל הטהור, אלא על נתוני הניסיון המציאותי". אבל בכל דבריי הנ"ל, התכוונתי אך ורק להגיד את מה שעולה מסעיפים ב',ג' הנ"ל; כלומר התכוונתי להגיד, שכל עוד שלא הכרענו איך האדם מוגדר (האם לפי נשמתו או לפי גופו או לפי שניהם וכדומה), וכל עוד שלא הכרענו איך הזמן זורם (האם ישר או במעגל), אז אמנם מבחינה שכלית טהורה - אין לשלול על הסף שיהיה אדם שהוא צאצא של צאצאיו (שהרי אולי האדם מוגדר לפי נשמתו בלבד או אולי הזמן זורם באופן מעגלי); אבל למרות שכאמור לא ניתן לשלול זאת על הסף עדין: מתוך ניסיוננו עם המציאות, אנחנו יכולים לומר - שטרם נתקלנו בשום עדות לכך שהדבר אפשרי, ולכן בפשטות אנחנו מניחים שהדבר אינו מאפשרי - על אף שכאמור הוא אינו נשלל על הסף מצד השכל הטהור.
מאידך, כשכתבתי באשכול הזה את המשפט: "מתוך הניסיון שלנו עם המציאות - אנחנו יודעים שאין אדם כזה [שהוא צאצא של צאצאיו], כי בפשטות בני האדם נולדים בשורת לידות ולא במעגל של לידות", התכוונתי להגיד את סעיף ג.