אבי 1000 כתב:1 נראה לי מדבריך שאתה סבור שאותו אברהם [לוי] יוכל להיות גם נכדו.
"יוכל", כלומר השכל לבדו לא מונע את זה.
אבל למרות שהשכל לבדו לא מונע את זה, אולי המציאות כן תמנע את זה. למשל, השכל לבדו (אם מתעלמים מדברי חז"ל), לא מונע ששמה של אמו של אברהם אבינו היה אסנת. אך מה נעשה, והמציאות היא ששמה היה אמתלאי, כפי שמובא במדרש. זה לא עניין של שכל, אלא מציאות, כפי שחז"ל גילו לנו אותה.
אבי 1000 כתב:2 האם גם בחיי אדם ניתן להיות אותו אדם או שזה גם אתה מסכים שזה מנוע [נא לברר במדור קבלה] כי מבחינה פיזית הכפלה של גוף וד. נ. א. היא לא מופרכת.
אני בכוונה הבאתי דוגמה של נכד שהוליד את סבו, כדי להימנע ממצב של שני גופים חיים ששייכים לאדם אחד, כי אולי אדם מוגדר גם לפי גופו ולא רק לפי נשמתו, וממילא אם יש לפנינו שני גופים אז בהכרח שיש לפנינו גם שני בני אדם שונים.
אבל אולי לא. על כל פנים, האפשרות שיהיו שני גופים חיים, וכל אחד מהם גלגול של השני, זאת שאלה פתוחה, וצריך לברר אצל יודעי סוד הגלגולים, למשל כאן:
http://www.otzar.org/aspcrops/152236_15 ... 342017.aspאבי 1000 כתב:3 האם כל אדם צריך לחשוש שמא הוא סבו או כל אדם אחר או שישנם סימנים מובהקים שידועים רק לאנשי סוד.
לפי בעלי סוד הגילגול, ברור שכל אדם צריך לחשוש שהוא גילגול.
אבל אתה שואל גם האם כל אדם צריך לחשוש שהוא גלגול של סבו. אז תלוי האם סבו חי. אם הוא חי, אז זה מחזיר אותנו לשאלתך הקודמת. אם הסבא מת, אז האדם צריך לחשוש לזה רק אם הוא נשען על השכל לבדו, כי כאמור השכל לבדו לא מונע שיהיה אדם שהוא צאצא של צאצאיו. אבל עדין יתכן שהמציאות מונעת את זה, כפי שציינתי לעיל סעיף 1.
אבי 1000 כתב:4 לדבריך שזהו אותו אדם האם הוא אסור בקרובותיו כגון אמו של אברהם [הראשון] ואחותו.
מה פירוש "הראשון"? אין ראשון. למשל, בוא נניח שאברהם הוליד את משה, ומשה הוליד את אברהם. אז האם אפשר לקבוע, מי קדם למי, האם אברהם למשה, או שמא משה לאברהם? אי אפשר. לכן, גם אין איזשהו אברהם שקדם לאברהם אחר, כי יש רק אברהם אחד ויחיד, שהוא הנכד של עצמו, והוא גם הסב של עצמו (
ב"נכד" אני מתכוון אל בן הבן, וב"סב" אני מתכוון אל אבי האב). אין כאן אברהם "ראשון", אלא יש כאן אברהם יחיד, וכמו שגם אמר יחזקאל (לג כד): "אחד היה אברהם". עכשיו, מה אתה שואל לגבי איסורי קירבה? ברור שאברהם (היחיד כאמור) אסור באמו, ובאחותו, וכו'. מראש לא מתעוררת שום שאלה, כי "אחד היה אברהם".
אבי 1000 כתב:5 באם 4 נכון אזי יש לחוש שמא יבעל אותו נכד את אם סבתו והרי אם הוא אברהם הרי הוא אסור בה, וכן יאסר בבת אשתו.
כאמור, מכיוון שיש רק אברהם אחד, אז אין שאלה. בודקים האם היא קרובה שלו, ולפי זה קובעים האם הוא אסור בה. אם האדם מכיר את אמו, אז אין שום סיבה שהאדם יחשוש שמא גם אשה אחרת היא אמו, כי לכל אדם יש רק אימא אחת, ורק אב אחד, ולכל היותר שני סבים, ולכל היותר שתי סבתות, וכו' כו'. וזה אפילו אם נגיד שיש אדם שהוא צאצא של צאצאיו.
אבי 1000 כתב:6 באם 5 אינו נכון האם זה מחמת רוב או כדומה.
אכן 5 אינו נכון, אבל מטעם אחר, כמבואר לעיל בתגובתי לסעיף 5.
אבי 1000 כתב:7 באם 4 אינו נכון האם זה מחמת שמיתתו הפקיעה האיסורים ונחזור למה שדשו בו רבים לעניין מי שקם לתחייה.
4 נכון חלקית: כל אדם אסור בקרוביו הידועים, כי אין לו קרובים אחרים חוץ מהידועים, וזאת משום שכאמור אין שני אברהם (ראשון ושני), אלא כמו שאמר יחזקאל: "אחד היה אברהם". רק מה, אברהם הזה, הוא נכד של עצמו, וגם סב של עצמו.