מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אפריל 10, 2011 9:33 pm

תולעת ספרים07 כתב:ואם נכונים הדברים מה שכתב בהגדת שלמה אפשר נתקדם בעוד רבע צעד והכל על מקומו יבוא בשלום.
ואני מעתיק:
בנוסח שונה קצת נמצא השיר גם בסדר תפילות שבחות ושירים לקהלות קוגין וסינגלי (אמסטרדם שנת תקי"ז) כשיר לשבת שבע ברכות ע"כ.
ולפי זה הדברים נפלאים שאפשר שהיה זה חלק מהברכה לחתן וכלה שיולידו לתשעה חדשים.
והוא הפלא.

אף שאיני ראוי וכדאי להכניס ראשי בין ההרים הגדולים המתנצחים בענינים העומדים ברומו של פיוט. עכ"ז אעירה נא לפום ריהטא, מדוע לא אמרו שבעת ימי משתה, אי נמי שבעה ברכות לחתן וכלה? הלא לדברי כב' נתחבר הפיוט לכבוד חו"כ ומה לו להביא לחמו ממרחק?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אפריל 11, 2011 3:13 am

ועוד יש לדון,
מדוע לא קבעו את לשורר את הפיוט בסעודת ברית מילה, הרי נאמר בו "שמונה ימי מילה"!
וצע"ג...

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אפריל 11, 2011 4:03 am

חכם באשי כתב:ועוד יש לדון,
מדוע לא קבעו את לשורר את הפיוט בסעודת ברית מילה, הרי נאמר בו "שמונה ימי מילה"!
וצע"ג...

דומני שבפורום שלנו כבר מזמן עברנו את הקצבה של "אחד עשר כוכביא" .....

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' אפריל 11, 2011 7:14 am

זקן ששכח כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ואם נכונים הדברים מה שכתב בהגדת שלמה אפשר נתקדם בעוד רבע צעד והכל על מקומו יבוא בשלום.
ואני מעתיק:
בנוסח שונה קצת נמצא השיר גם בסדר תפילות שבחות ושירים לקהלות קוגין וסינגלי (אמסטרדם שנת תקי"ז) כשיר לשבת שבע ברכות ע"כ.
ולפי זה הדברים נפלאים שאפשר שהיה זה חלק מהברכה לחתן וכלה שיולידו לתשעה חדשים.
והוא הפלא.

אף שאיני ראוי וכדאי להכניס ראשי בין ההרים הגדולים המתנצחים בענינים העומדים ברומו של פיוט. עכ"ז אעירה נא לפום ריהטא, מדוע לא אמרו שבעת ימי משתה, אי נמי שבעה ברכות לחתן וכלה? הלא לדברי כב' נתחבר הפיוט לכבוד חו"כ ומה לו להביא לחמו ממרחק?

יפה שאלת.
והנראה בזה ליישב האחת שפזמון זה תוקן גם במידה ואין שם פנים חדשות באופן שאי אפשר לומר במעמד זה שבע ברכות [בלעדי בשבת קודש שאין צריך בו פנים חדשות] - ועוד יש ליישב שלא רצו לבייש את האלמון שנושא אלמנה וכדו' שאין אצלהם שבע ברכות.
ובנוגע לאחד הכותבים ששאל מדוע אין שיר זה מושר בברית מילה צריך ליישב ששיר זה הוא ברכה לחתן וכלה שיעשו ברית לאחר תשעה חדשים וברגע שיש ברית לא נותר לנו אלא לברכם שיזכו לגדלו לתורה ולחופה וכו'.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי דמשק » ו' אפריל 14, 2017 1:31 am

נוטר הכרמים כתב:בפיוט אחד מי יודע: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה.

וצ"ב, מה נכנס כאן באמצע תשעה ירחי לידה כאשר שאר הדברים המנויים כאן הם ענינים מיסודות היהדות כמו שני לוחות הברית וחמשה חומשי תורה.

חשבתי בדרך דרוש די"ל שהוא השלמה לשלשה אבות, כי ידוע שליצני הדור היו אומרים מאבימלך נתעברה שרה, וממילא ערערו על ענין שלשה אבות, אמנם כבר דברו בספרים כי לא יתכן ליצנותם כי מעשה אבימלך היה בפסח כמ"ש בפיוט דנת מלך גרר בחלום לילה, ולידת יצחק היה או בפסח או בסוכות כמבואר בר"ה יא., וא"כ ממעשה דאבימלך עד לידת יצחק היה או ו' חדשים או י"ג חדשים (למבואר שם דשנה מעוברת היתה), וממילא נמצא דע"י הך כללא דתשעה ירחי לידה, קמה וגם ניצבה הא דשלשה אבות גם נגד ליצני הדור.

א גאליציאנער
הודעות: 665
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ו' אפריל 14, 2017 11:17 am

עיין כאן בעמוד ז' ועובר לעמוד ח' ותמצא נחת... איני יודע כיצד לפרק קובץ פד"ף לגורמים ולהעלות עמודים נבחרים, לכן לא העליתים בנפרד ועמכם הסליחה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
,

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי דמשק » ו' אפריל 14, 2017 1:34 pm

א גאליציאנער כתב:עיין כאן בעמוד ז' ועובר לעמוד ח' ותמצא נחת...

עי' כאן באשכול הזה בעמוד 1 ותמצא את הנחת הזה... הביאו הרב הנוטר מהגש"פ ילקוט שמעוני בשם זקינו בעל מחנה ישראל, שגם הוא היה גאליציאנער
נערך לאחרונה על ידי דמשק ב ה' יוני 01, 2017 10:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א גאליציאנער
הודעות: 665
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ש' אפריל 15, 2017 10:35 pm

דמשק כתב:
א גאליציאנער כתב:עיין כאן בעמוד ז' ועובר לעמוד ח' ותמצא נחת...

עי' כאן באשכול הזה בעמוד 1 ותמצא את הנחת הזה... הביאו הרב הנוטר מהגש"פ ילקוט שמעוני בשם זקינו בעל מחנה ישראל, שגם הוא היה גאליציאנער

ייש"כ, וחבל שלא ידעתי קודם לכן... בכל אופן היות והשיח באשכול הזה מסביב להיכן שמובאת הפנינה הזו הינו הזוי מעט [וכמדומני שזה בעמוד 2], היה החיפוש קשה עלי... ועמכם הסליחה...
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי ידידיה » א' אפריל 16, 2017 10:40 am

חכם באשי כתב:בקיצור,
לא מצאו חכמי הפורום איזה מספר תשע עם 'ייחוס',
ומכיוון שכך, מדוע לא לחשוב שהפייטן נקט "תשעה ירחי לידה", שאין בו 'ייחוס' (לטענת השואלים), כי לא היה לו שום דבר אחר!
(ממש כמו שרגילים הפייטנים להוסיף מילים עקב החרוז וכדומה),
וממילא אין כל שאלה.

אם נלך בגישה זו, יש לברר מה בכלל היתה מטרת הפייטן, ומדוע עצר בשלוש עשרה?
ושמא כל הכוונה היא לעורר יג מידות דרחמי בליל זה, וכל השאר היכי תימצי.

אוהב&דעת
הודעות: 26
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 1:48 pm

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה היחוס בזה?

הודעהעל ידי אוהב&דעת » א' אפריל 16, 2017 1:08 pm

[quote/]
אתה גורר אותי לדבר בגסות אך תורה היא וללמוד אני צריך.
כידוע תאוות המשגל אי אפשר שתיעשה אלא אם חשקת בה הגע בעצמך אם יחשוב בחיבור על ההפסדים שלו בבורסה באותו יום ועוד כהנה על פי דרך הטבע המוכר לנו איש זה לא יבוא למשגל והדברים ברורים. - עתה אמור לי האמנם יעלה על הדעת לומר על כל הקדושים אשר בארץ המה שהיו בעליית נשמה ודבקות בבורא ללא הפסק איך זה שהגיעו למשגל שהרי לא נתקיים בהם וחשחקת בה.
והפלא הוא שהרע"א בצוואתו כותב שבזמן החיבור חשב בלימוד והוא פלא גדול.
בכל אופן אני באמצע לחפש את מאמרו של בעל הנתיבות שלום ז"ל והוא כותב שם בפירוש שחלילה לנו לומר ולחשוב שהנביאים רשב"י האר"י הגר"א והבעש"ט היו ילודי אשה במובן שלנו ובחטא חוללו הם ובניהם.

ומה שכבודו מפנה אותי לספרים הק' וכו' תודה ואין צורך, אני מכיר היטב את שער הקדושה לרמב"ן עד מאמרו של הסטייפלר בחיי עולם. - דרך אגב אם תאוות המשגל לדבריך זהו הקדושה בתפארתה איך יסביר מר את דברי דוד המלך עליו השלום בחטא יחמתני אמי ובעוון חוללתי - ובעוון?!
כמו כן ראה בטור הדרגה השלישית כאילו כפאו שד - ועוד הרבה כהנה בחז"ל שש נטיעות נטעתי וכו' לדבריך כל אלו וויתרו על הקדושה לשיטתך. וצ"ע.[/quote]

תולעת הספרים כתב דברים אשר לא ראויים להיאמר, ואביא מנועם אלימלך (אגרת הקודש) את יחס גדולי החסידות לנושא זה:

"...בקיצור הם מקדשים עצמם כל כך עד שנתבטל מהם כח התאוה הגשמי ואין להם שום תאוה וחמדה לשום תענוג עולם הזה ומידי דברי במדה הזאת זכור אזכרנו לטובה לפני אהובי דודי מה ששמעתי פעם אחת מגדול אחד שבהם פירש על פסוק אחד (ויקרא כו, ג) אם בחוקותי תלכו, וכתיב (שם, ד) ונתתי גשמיכם בעתם, פירש רש"י ז"ל בלילי שבתות, פירוש כי אדם צריך לקשר עצמו כל כך במחשבותיו הטהורים תמיד בעבודת השם יתברך ברוך הוא עד שמגיע למדריגה זו שיתבטל החמדה מגופו כל עיקר ולא יהיה לו שום תאוה לתענוגי העולם הזה הן אל אכילה ושתיה ומשגל והן שאר תענוגי האדם כמו הכבוד וכדומה לו אך כשהוא במדריגה זו אין יכול לקיים מצות עונה האמורה בתורה המוטלת על אדם בחיוב ותירץ לזה שהשם הטוב ברחמיו הגדולים מרחם על האדם כזה שהוא במדריגה זו ויתן לו בעת הצורך הגמור כח גשמי ותאוה לזמן ההוא בלבד כדי שיהיה יכול לקיים המצוה ואחר כך חוזר למדריגתו הראשונה אשר היה בו מקדם ונשאר בביטול כל חמדת ותאוה הגשמי כאשר פעל בעצמו על ידי מעשיו הטהורים ומחשבותיו הקדושים ולפי זה פירוש הפסוק מובן מעצמו אם בחוקותי תלכו, והיינו כמו שכתבתי לעיל שהצדיק הולך במחשבות והשם יתברך תמיד בלי הפסק עד שבא למדריגה זו שיתבטל ממנו כח התאוה כנ"ל ונתתי גשמיכם בעתם, הבטיח השם יתברך שיתן לו גשמיות חדש לעת הצורך לקיים עונה דאורייתא ועל זה כתב רש"י היינו בלילי שבתות, שהוא עונת תלמיד חכם, היש חיך מתוק מזה... "

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אפריל 18, 2017 10:10 pm

ראיתי (ואם כבר הובא לעיל או בשם מישהו אחר, אני מתנצל מראש) שבעל התו"ת עמד על שאלה זו וציין לגמרא בסוף יומא על הריונה של אמו של רבי יוחנן, כדי לומר שגם בתשעת ירחי לידה יש קדושה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 18, 2017 10:18 pm

יש בספרי קבלה וסוד, אשר המספר תשעה ירחים הוא מכוון כנגד תשע ספירות, ובא' הספרים ראיתי פעם אשר גם לעתיד לבוא שעתידה אשה שתלד בכל יום ולא תצטרך ט' חדשים, הרי עכ"פ יהיה צורך בעיבור של תשע שעות, ומזה למדנו שיש במספר זה ענין גדול, וכמדומני שמקשרים לזה גם את המזמור 'למנצח יענך' אשר הוא סגולה לאומרו בעת העיבור ויש בו ט' פסוקים. כ"ז כתבתי מזכרון כללי ואיני זוכר מ"מ ואתכם הסליחה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה ה'יחוס' בזה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 18, 2017 10:41 pm

אולי אפשר לומר ע"פ מארז"ל שבר"ה בטלה עבודה מאבותינו, והתראת מכת דם היתה ג רביעי חודש לפני כן, והיינו מז-ח באלול, והו"ל ט ירחים מכאן ועד מתן תורה (בפרט למ"ד שתורה ניתנה בז סיון).

ואם נפשך לומר שיצי"מ היא הנקראת בכתוב "יום הולדת אותך" - אז יש למנות ז חדשים מר"ה, והיולדת לשבעה יולדת למקוטעין.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה - מה היחוס בזה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 19, 2017 5:48 pm

היא שיחתי כתב:אכן רוב העיבורים בל"ט?
זהו זמן הביוץ בדר"כ?

כן, כך למדתי מפי רב מומחה לנושא שזמן הביוץ הוא בד"כ שבועיים לערך קודם הוסת הבאה וזה יוצא די מכוון עם תאריך הטבילה וזו אחת הסיבות שהחמירו לא לדחות טבילה


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים