מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות על ספר פסקי תשובות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ינואר 26, 2017 6:10 pm

אין עוור כמי שמסנוור את עצמו לדעת.

רוב הטענות לא היו על הלגיטימציה שלו, והצגת הדברים כך הוא שקר וזיוף המתאים לספר פסקי תשובות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ינואר 26, 2017 7:04 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:לדעתי, לא כדאי לקחת את הדיון על הספר הנ"ל למקום של מגמתיות המחבר ועל האג'נדה שהוא מייצג, כי כפי שצפוי זה גורר ויכוח אידאולוגי על עצם הלגיטימציה שלו לחבר כזה חיבור,
לדעתי עדיף למקד את הביקורת בשיבושים הנוראים כמעט בכל עמוד במקורות המוטעים והמטעים אשר כל אחד שיפתח כמעט כל סוגיא יתקל בשיבוש של לפחות אחד מהמקורות, (אני כותב זאת כאחד שנכווה בעבר, ולקח לי זמן לקלוט מניין באו אלי הטעויות) .
דיון כזה אני חושב שיהיה יותר תועלתי כי ככה כולם מסכימים עם הביקורת ויוכלו לקבץ פה הערות ותיקונים לתועלת הכלל.


אכן, ר' נקדש, אתה צודק. אבחנה טובה ומועילה.

ובאמת, בכל עניין האג'נדה צריך להדגיש, שבאמת אין בכך שום פסול ח"ו לכתוב ספר עם "אג'נדה" כזו, אבל פשוט היה צריך להוסיף השער שורה אחת: כמנהגי ישראל קדושים ההולכים בדרך רבינו ישראל בעש"ט.
איזה צורה זו, כיום כשנתקבצו לא"י (ולאמריקה) אנשים מכל הגלויות וכל אחד נוהג כמנהגיו, לכתוב "נהגו" "וכן המנהג" כאשר המדובר רק על ק"ק חסידיות? והמדובר כמובן לא רק על "ונהגו" אלא גם על דרך הפסק.

ובפרט כאשר הספר נעשה על המשנה ברורה ולא על שו"ע הגר"ז.

לכן בנושא זה צריך להדגיש שהתלונה היא רק על כך שהספר יצא באיצטלא של ספר לכלל ישראל.

אבל באמת עיקר התלונה הן הטעויות שיש בכל עמוד בספר זה כפי שיראה כל מי שבודק. וגם אם אין בכוחו לבדוק, אז יעבור על אשכול זה מתחילתו, וימצא עדויות שוב ושוב של חכמים ונבונים אשר ידענו את חכמתם, וראש לכולם הרה"ג משנ"נ, אשר חוזרים ומגידים ומספרים "לא ראינו כמותו לרוע".

ולכן אין המחבר עושה טובה לאף אחד כאשר מעירים לו על טעות והוא מתקנה, אלא הוא צריך לעבור מחדש על כל הספר, ולתקנו מכל טעויותיו. ואם כבדה עליו המלאכה, שיתן לאחרים, או שיפסיק לפרסם הספר.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי בתבונה » ה' ינואר 26, 2017 8:20 pm

ספר מראי מקומות, יעיל למי שמתכוון לבדוק במקור עצמו

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ה' ינואר 26, 2017 9:04 pm

בעוד שהנכם אומרים שיש כך וכך טעויות, ויש לכם דרישות לספקר נקי ומנופה מכל שגיאה,
הקדמונים שערכם כנראה היה גדול מדורנו, הסתפקו בכך שאמרו "דבר אחד טוב מציל על כל הספר".

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ינואר 26, 2017 9:06 pm

זה נכון לספר של פילפולים או דרוש ולא ספר הלכה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' ינואר 26, 2017 9:07 pm

צורם לי כל הוויכוח פה.
נראה לי שחלק גדול מהנזעקים להגן על הספר - רואים את הבקורת, כאילו באה לתקוף את הסמכות החסידים לפסוק כמנהגיהם. וכן חלק מהמבקרים תלו את בקורתם על נקודה זו, ובהאשמה שלמרות שהחסידים רשאים לעשות כן, אבל כספר פסקי הלכה הניתן לציבור הרחב, אין לעשות כן, ובוודאי לא כקונטרה למשנה ברורה.

חבל, אכן אלה שני צדדים נכונים שצריכים להידון בפני עצמם בפורום אחר, עד לליבון הענין.

ביחס לפסקי תשובות אין זה שייך כלל.

הטענה העיקרית שצריכה להאמר שוב ושוב, ולהודיע בשער בת רבים - הספר כולו מלא טעויות, מתחילתו ועד סופו. כמעט לא ימצא עמוד, בלא 2-3 טעויות לכל הפחות.

המכירים אותי בפורום, יודעים שהנני שייך לא' הקהילות החסידיות החשובות אשר מנהגי ישראל נר לרגליהם, ואיני חשוד בזלזול במנהגי החסידים, או בהעדפת פסקי המשנה ברורה על גביהם. וגם חושבני שיש גם מקום ללקט את דברי הפוסקים החולקים על משנה ברורה - בהנחה שיש קהילות הנוהגות כן. -- אמנם הנני מעיד שהדבר חמורים הרבה יותר ממה שכתוב כאן. הן לגבי העתקת דברי הפוסקים - שטעיות רבות נובעות מהבנת הנקרא. והן בטעיות בשיקול הדעת, שהוא מצרף דעות שונות שלא פגעו ולא נגעו לאיזה צד מסוים. הן טעיות בסיכום הענינים להכרעת ההלכה. והרבה פעמים זה לא טעות, אלא מתוך אג'נדה מסוימת שהוא נוטה לצד מסוים, שבו נהג 'אא"ז מביאלה' ולכן הוא מנתב את כל הפוסקים לשיטתו. ולפעמים פשוט טעויות 'עם הארציות'. וסתם ציטוטים לא נכונים. ובכלל גיבוב מראה מקומות, זה אולי טוב לספר המפתח, אבל לא להכרעת הדין.
בתחילה ציינתי בגליונות ספרי את הטעיות, בכדי לשלוח למחבר לתקנם. אולם מאחר שראיתי שפשוט אין לדבר סוף, והדבר ממש נעשה בצורה שיטתית, פשוט התייאשתי. והודעתי - לכל מי שהיה מעוניין לשמוע דעתי (וישנם כאלו) - שאסור לסמוך על ספר זה בשום אופן.

איני שולל את המחבר ואת עבודתו. הספר נמצא על שולחני הרבה, והוא די משומש. אבל אך ורק למטרה אחת - כספר מפתח לחפש מראי מקומות העוסקים בנידון. וכאמור, לפעמים מופיע כמו שהוא כותב. לפעמים להיפך (וגם זה שירות, שאני מוצא את המראה מקום שעוסק בזה), ולפעמים זה פשוט טעות - הספר עוסק בענין דומה, והוא סתם תקע אותו. אבל בשום פנים ואופן אין לסמוך על הכרעתו כלל.
[כמובן יש גם מקרים רבים שהוא קולע לאמת, וכותב נכונה - כמובן לפי שיטתו. וכנראה כך הוא ברוב המקרים. אבל עדיין ספר 30% אחוז ממנו הוא מוטעה, אסור לסמוך עליו בשום אופן!!!].

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' ינואר 26, 2017 9:10 pm

דוד העיתונאי כתב:בעוד שהנכם אומרים שיש כך וכך טעויות, ויש לכם דרישות לספקר נקי ומנופה מכל שגיאה,
הקדמונים שערכם כנראה היה גדול מדורנו, הסתפקו בכך שאמרו "דבר אחד טוב מציל על כל הספר".


פשוט אחזור על דבריך בכדי להבינם.
ספר הלכה שכל כולו מלא פסקים מוטעים ומכשילים, ופסק אחד טוב, מכשיר את הספר, ואפשר לקיימו.

(לא התכוונתי ח"ו לומר שפסקי תשובות מוטעה עד כדי כך. אבל רציתי להבין האם לזה התכוונת?).

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ה' ינואר 26, 2017 9:42 pm

עתניאל בן קנז כתב:
דוד העיתונאי כתב:בעוד שהנכם אומרים שיש כך וכך טעויות, ויש לכם דרישות לספקר נקי ומנופה מכל שגיאה,
הקדמונים שערכם כנראה היה גדול מדורנו, הסתפקו בכך שאמרו "דבר אחד טוב מציל על כל הספר".


פשוט אחזור על דבריך בכדי להבינם.
ספר הלכה שכל כולו מלא פסקים מוטעים ומכשילים, ופסק אחד טוב, מכשיר את הספר, ואפשר לקיימו.

(לא התכוונתי ח"ו לומר שפסקי תשובות מוטעה עד כדי כך. אבל רציתי להבין האם לזה התכוונת?).


רבי נחוניה בן הקנה התפלל שתי תפילות
1. שלא יארע דבר תקלה על ידי, להגיד על טמא טהור טהור טמא, מותר אסור אסור מותר.
2. וישמחו בי חברי, שחברי לא ישמחו לתפוס אותי בקלקלתי.

אנחנו לא יכולים לומר דבר כזה, אך מהגמרא רואים שיכול להיות "תנא" ו"לטעות", וצריך להתפלל לסייעתא דשמיא על זה.

אני לא עברתי על טענה שמובאת באשכול ולדון בה היטב אם היא נכונה או לא, אבל גם אם יש טעויות, יש שיקול שגדולי ישראל יכולים לקבוע בשיקלול של כל המעלות והחסרונות, האם הספר מביא תועלת בקיום התורה וההלכה או לא. והם הכריעו בהסכמותיהם שהספר הזה יביא טובה גדולה לכלל ישראל.

ועתה אחרי שעברו כ"כ הרבה שנים והרבה ניסו, ואף אחד לא הצליח לעשות יצירה שתשמש תחליף לספר מוצלח זה, רואים שזה אכן היה כדאי.

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 181
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » ה' ינואר 26, 2017 10:07 pm

במחילה מכבוד מגיני הספר, הטענות שלכם מקוממות כל מבקש אמת.
אתם לא מנסים בכלל להתכחש לאלפי הטעויות בספר, אלא פשוט לומר שזה ליגיטימי ,
לאן הגענו !!!

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ינואר 26, 2017 10:19 pm

דוד העיתונאי, זה שאסור להעביר ביקורת על הספר בגלל שגדולי ישראל נתנו הסכמה למרות כל הטעויות שחור על גבי לבן הולך לשיטתך בענין אמונת חכמים??!!

viewtopic.php?p=334272#p333665

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ינואר 26, 2017 11:15 pm

רבי עתניאל, ש"י.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' ינואר 27, 2017 12:18 am

להרב 'נקדש' ועוד:
לא לגיטימי ולא שום דבר, אני בסה"כ כואב ע"ז שמבזים פה ת"ח, עושים לו משפט שדה מבלי שהוא יכול להגיב [כי הוא לא גולש באינט' כמו החכמים כאן...]
פוגעים בצורה אישית ולא מכובדת.
אפשר לחלוק ולהעיר ואף מצוה להזהיר על טעיות אבל! בכבוד הראוי שאינני חושב שיש כאן מי מהמעירים שהספיקו למלא כרסם בש"ס ופוסקים כמוהו ובכ"ז מרשים לדבר עליו, משל היה אברך צעיר לימים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ינואר 27, 2017 12:52 am

תראה לאן הגענו!

שיטה זו שאסור לחלוק על מכתבים מגדולי ישראל הוא הירוס הדת ממש! משיטה זו באים לידי זלזול בתורה, זלזול בפסק הלכה, זלזול באמת ועקירת דת ישראל ממקומה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' ינואר 27, 2017 8:40 am

אוהב אוצר כתב:להרב 'נקדש' ועוד:
לא לגיטימי ולא שום דבר, אני בסה"כ כואב ע"ז שמבזים פה ת"ח, עושים לו משפט שדה מבלי שהוא יכול להגיב [כי הוא לא גולש באינט' כמו החכמים כאן...]
פוגעים בצורה אישית ולא מכובדת.
אפשר לחלוק ולהעיר ואף מצוה להזהיר על טעיות אבל! בכבוד הראוי שאינני חושב שיש כאן מי מהמעירים שהספיקו למלא כרסם בש"ס ופוסקים כמוהו ובכ"ז מרשים לדבר עליו, משל היה אברך צעיר לימים.

גם לבע"ב צעיר לימים אסור לעשות משפט שדה.
לא עושים משפט שדה למחבר אלא מבקרים את הספר, ותאמין לי שהוא יכול לשלוח מישהו להגיב כאן. או להגיב בבמה אחרת וישמחו להעלות לכאן את דבריו.

וכל הלימודי זכות המשונים האלו רק מחדדים כאן את הביקורת, ואין בזה תועלת.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' ינואר 27, 2017 11:05 am

אני יודע שקשה לאדם לומר: "טעיתי".
מהיכן הוא אמור לדעת שדורסים אותו פה? הוא לא כמוני וכמוך שיושב מול האינט' וגולש.
ואנכי איש קטן, לא מסוגל לצער איש רם ות"ח כמוהו ולהתקשר אליו ולספר לו מה שמעוללים לו באכסניה של אוצר החכמה.
מה שבטוח, שזו לא דרכה של תורה בכלל ות"ח בפרט לדון ולתת תשובות בדרך האתרים וד"ל.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' ינואר 27, 2017 11:11 am

מי שבאמת חשקה נפשו באמת וירצה שתהיה בזה תועלת, יעלה לכאן מידי פעם את כל הערותיו, תיקוניו, ולסקל כל אבן ומכשול, וכך האשכול הזה יהיה לפחות לש"ש ולכוון לאמיתה של תורה ולא לתת פורקן ליצר הרכילות.
[במצב כזה, אהיה מוכן בל"נ להיות השליח ולקבל על לעצמי להעביר לרב המחבר]

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 29, 2017 1:28 am

בס"ד
חשוב לדעת כי הרב המחבר שליט"א מתייחס להערות הנשלחות אליו ומודה מאד על כל תיקון.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' פברואר 07, 2017 9:18 pm

למדתי היום איזה נושא, וככסיל שב וכו' הסתכלתי בס' פסקי תשובות ואשתף אתכם באיזה משהו נחמד "על הדרך".

אכתוב בקיצור גדול כי לצערי אינו שווה יותר.

יש מחלוקת על פסיק רישא במוליד ריחא
בקיצור: שיטת רוקח ומהרי"ל וכן פסק ברמ"א, ומג"א (לפי המחצה"ש והמ"ב ובראיות ברורות), ומ"ב, – שאסור (ובמ"ב כתב שאולי אפשר להקל בשעהד"ח). וכ"ד אליהו רבא וחכם צבי (והמ"ב כתב שכן יוצא גם מחמד משה ונהר שלום).
ושיטת מהרש"ל וכן פסק בט"ז (ולדעת הגר"ז גם המ"א וזה צע"ג) והגר"ז – שמותר. וכ"ד בן איש חי. (וכן מצדד גם בשאילת יעב"ץ).

מה עשה בפסקי תשובות?
ובכן כך:
במקום אחד (שכ"ב ז') כתב להקל כהמהרש"ל בלי להזכיר למעלה בכלל חולק! ובהערה אסף כי רוכלא את כל הפוסקים שסוברין כן כפי שהביאם הגר"ז, והשמיט כל החולקים (שחלקם מוזכר גם בגר"ז וחלקם במ"ב), והוסיף כה"ח כביכול גם ס"ל כן למרות שגם בדעתו יש סתירה, ורק בסוף הערה ארוכה כתב שאכן "אין להתעלם מהמ"ב שכותב להקל רק בשעת הדחק...". באמת תודה... וכנ"ל, מהראשונים ומהרמ"א כנראה יש להתעלם אפילו הכי, שהרי מי הם לעומת הגר"ז. ורק המ"ב זכה לאזכור.

ובמקום שני, (תרנ"ח ב') ששם הרמ"א נמצא, הביא דברי הרמ"א להיפך מהמהרש"ל, ושוב - בלי שום חולק!, ורק הביא עצות פרקטיות איך להסתדר עם דברי הרמ"א. ועוד פרטי דין בזה מהכה"ח (!).
מה הסוד? כי במקום שהרמ"א נמצא ולגבי השאלה הנידונה שם, אין בידינו את הגר"ז... ולכן שם הוא לא שם לב כלל לשיטת המהרש"ל (והגר"ז..)...

(בנ"ב וא"צ לכל זה, הגר"ז כדרך הפוסקים מבאר שהרבה ראשונים ופוסקים אוחזים בשיטתו, וכך מצטטם הפס"ת, אבל האמת ליישב דברי החולקין, יש לדון בכ"ז הרבה, ובפרט מה שכתב בשי' המג"א שס"ל כוותיה ואף שיש סתירה בדבריו סוגיא בדוכתא עדיפא, הוא פלא ממש וכבר תפסו ע"ז באורחו"ש ועוד, ובאמת המחצה"ש הבין בדעת המג"א כהרמ"א, וכן המ"ב הביא כך את המג"א.)

אם תרצו ללמד זכות על "הסתירה" בתוך הפס"ת, תיישבו שמש"כ בשכ"ב ז' הוא במהדו"ב שלו, (במהדו"ק אין שם התייחסות כלל לנושא זה), ומש"כ בתרנ"ח הוא ממהדו"ק. וכשיהיה מהדו"ב שם כבר ימחק שם את הרמ"א והמ"ב. אולי. (או שיש כבר מהדו"ב לתרנ"ח?). בכ"א הסתירה זה רק חלק מהעניין.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ב' אפריל 24, 2017 7:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יניק וחכים
הודעות: 48
הצטרף: ג' אפריל 12, 2016 2:02 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי יניק וחכים » ו' אפריל 21, 2017 5:21 pm

כמה תמיהות תוך כדי עיוני בפסקי תשובות
בחוברת סוף ח"ב הדבר הראשון הוא בענין ברכת שהכל מנהג אדמו"רים לשתות משהו לפנ"כ כדי לברך על ההנאה
וכן בה' טבילת עזרא ליקוט אדיר מראשונים שלא הוזכרו בכל הספר

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 23, 2017 10:31 am

מאז ומתמיד הערכתי מאוד את הספר פסקי תשובות וחשבתי שהוא אחד מהיצירות המוצלחות ביותר שיצאו לאור בדורנו. ב"ה אני משתמש בו רבות וכמובן תפסתי אותו על כמה טעויות פה ושם, אבל עדיין התועלת היא עצומה לאין שיעור.

כמה שהערכתי את הספר עד כה (את המחבר שליט"א איני מכיר), הרי עכשיו - לנוכח קריאת אשכול זה מתחילתו ועד סופו - התחזקה הערכתי אליו שבעתיים. אשריו ואשרי חלקו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי קראקובער » א' אפריל 23, 2017 11:49 am

היות שבאופן תמוה אתה מעדיף דווקא ספר שאינו מוגה אפשר להמליץ לך על עוד כמה כאלה, תפנה באישי.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 23, 2017 11:52 am

דרומי כתב:מאז ומתמיד הערכתי מאוד את הספר פסקי תשובות וחשבתי שהוא אחד מהיצירות המוצלחות ביותר שיצאו לאור בדורנו. ב"ה אני משתמש בו רבות וכמובן תפסתי אותו על כמה טעויות פה ושם, אבל עדיין התועלת היא עצומה לאין שיעור.

כמה שהערכתי את הספר עד כה (את המחבר שליט"א איני מכיר), הרי עכשיו - לנוכח קריאת אשכול זה מתחילתו ועד סופו - התחזקה הערכתי אליו שבעתיים. אשריו ואשרי חלקו.


מעניין אותי לשמוע באיזה סולם הערכה למדידת ספר, האשכול הזה מחזק את ההערכה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 23, 2017 2:33 pm

כשראיתי תגובות שליליות נגדו הנכתבות מתוך גסות רוח והשקפה מעוותת, הבנתי שהוא עשה עבודה טובה. והאלוקים יבקש את נרדף.

חלק מהתגובות באשכול פה הזכירו לי את אחד מחכמי הפורום שכתב פעם כנגד הבן איש חי ש"העיז" לחלוק על הגר"ע יוסף... ודי למבין.

לענין הטעויות - מדובר בעבודה ענקית וטבעי הדבר שתהיינה טעויות. כשיש שאלה אקטואלית בפניי אפתח בבת אחת כמה מהמלקטים ואשווה ביניהם (לדוגמא: כשיש פרט מעשי בהלכות שבת אפתח גם את ה'שמירת שבת כהלכתה', גם את ה'ארחות שבת' וגם את ה'פסקי תשובות' - ועוד ספרים לפי הנושא הספציפי, וכגון 'משנה ברורה למעשה' שמביא פסקים של הגר"ש וואזנר), ובדרך כלל כל אחד מהם לא עשה עבודה שלימה עד הסוף ויש לחבירו מה להשלים אותו ולפעמים גם לתקן. בדרך כלל ה'פסקי תשובות' הוא הכי מוצלח מביניהם לפחות מבחינה פרקטית.

בכל מקרה, מי שלומד ספר בסגנון זה כתורה מסיני אינו אלא שוטה, כי ברור שמחבר בן דורנו שלקח על עצמו מעמסה כה כבידה יטעה פה ושם בשיקול הדעת וגם בטעויות טכניות. ברור גם שמחבר מכניס פה ושם את תפיסתו האישית ויתן עדיפות לדברי אבותיו וכדומה. זו זכותו הבלעדית ומי שיש לו טענות לא יקנה. יכול אתה גם להוציא קונטרס השגות והשלמות, אבל לא לפסול ספר שנתקבל בהערכה כה רבה בכל תפוצות ישראל.

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי משוש דורים » א' אפריל 23, 2017 3:33 pm

אני לא חושב שיש לו טעויות פה ושם, יש לו טעויות יותר מגדר הנורמה, 2 3 בכל עמוד, וזה יותר מידי.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 23, 2017 3:41 pm

השוואתו למלקטי דורנו עושה להם עוול גדול (אצ"ל: גסות רוח וכו').
למשל: שש"כ אורחו"ש נטעי גבריאל ספרי ר"צ כהן אשי ישראל קש"ע פפויפר בירור הלכה.
(גם ביניהם יש חילוקים, כמובן. אבל הבאתי להוכיח שאין גזירת שמים שמלקט בן דורינו יצור זיבורית דווקא).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 23, 2017 5:43 pm

השש"כ כתוב בקיצור נמרץ ואינו מביא את מגוון הדעות (אלא ברמזים כמו "ועיין...", כשלפעמים קרובות צריך לשבור את הראש למה היתה הכוונה).

הארחות שבת מלכתחילה בנוי רק על שיטות מסויימות.

הנטעי גבריאל מלא סתירות פנימיות כרימון.

ספרי ר"צ כהן ארוכים יתר על המדה ואנשים בני דורנו אין להם סבלנות.

בקיצור, לכל ספר יש את החסרון שלו ואף אחד אינו מושלם, אך מכאן ועד להגדרה המעודנת 'זיבורית' - הדרך רחוקה.

יקנה כ"א את הספר הרצוי בעיניו ויניח לחבריו לקנות את הספרים המתאימים להם (לי אישית יש את כל הספרים הנזכרים וגם לרבות ילקוט יוסף ועוד...), ובפרט בימים אלו שבהם אנו מתאבלים על מי שלא נהג כבוד זה בזה.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי עמקן » א' אפריל 23, 2017 6:01 pm

דרומי כתב:הנטעי גבריאל מלא סתירות פנימיות כרימון.

יתכן שנטעי גבריאל עוד יותר גרוע מפסקי תשובות. רק לכתחילה לא לוקחים אותו כ"כ ברצינות, וממילא לא מדקדקים אחריו.
אחד הראה לי פעם טעות גסה בנטעי גבריאל, והוא הראה לי מקור הטעות, שהוא העתיק מליקוט אחר בלי לבדוק המקורות כלל [אאל"ט אותו ספר לא טעה, אבל הנ"ג טעה בהבנת הנקרא שם].

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 23, 2017 6:02 pm

אריכות וקיצור/ בחירת מי מפוסקי דורינו להביא זה עניין שגלוי לכל קורא וגם באמת הוא שאלה של התאמה. (גם הבאת ר' אליהו שלזינגר כפוסק במקום הגריש"א, למשל, יהיו שיראו בה טרחנות). (אגב "ועיין" בשש"כ נכתב בתחילה למה כוונתו - אולי רק במהד' המאוחרות). חסרונות הפסקי תשובות אינם נגלים בהשקפה ראשונה וגם שניה בפרט לעניין בלתי מזויינת בידיעת התורה - שלעיניים כאלו הוא מיועד ונפוץ - ולכן ההשוואה לא נכונה.
בקיצור לא שמענו בלתי היום, וכמדומה נ"ל שנשמט זה מספר ח"ח להגרי"מ מראדון, שכאשר נאמר על מישהו לשון הרע/הוצש"ר, הפתרון לזה הוא להשמיץ את כל האחרים בני גילו ועניינו וממילא החסרון שלו לא יהיה ניכר. ולכאו' גם אם כן עושים כך, עדיף שלא בימי ספיה"ע וכו'.


על הנטע"ג איני יודע. וראה כאן viewtopic.php?f=56&t=4958&start=80#p86968
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב א' אפריל 23, 2017 6:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שלום אידלמן
הודעות: 44
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 11:53 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי שלום אידלמן » א' אפריל 23, 2017 6:04 pm

הייתי פעם בביתו של גאון ישראל רבי אברהם גנחובסקי זצוק"ל, ועל שולחנו היה מונח הספר פסקי תשובות, פתחתיו וראיתי שכמעט כל עמוד מעוטר בגליונות והערות למכביר, שאילתיו על זה, וענה שכדרכה של תורה תמיד יש הערות, ובמשך דקה ארוכה פיו היה מלא תהלה ושבח על זכותו של המחבר שזכה והספר נמצא בכל בית יהודי וכו' וכו'.
(איני זוכר את לשון קדשו במדויק, אך זה היה תוכן הדברים).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 23, 2017 6:09 pm

חלילה לא באתי להשמיץ אף אחד. באתי להראות שאין שלם אלא אחד (=הקב"ה), והציפיה לשלימות ממחבר בן דורנו היא בלתי אפשרית. עבדתי על כמה נושאים בהלכה והשתמשתי בכל הספרים שהזכירו, וראיתי במו עיניי שכל אחד יש בו מעלה וגם חסרון, וכך ברא הקב"ה את בני האדם שכוחותיהם מוגבלים, ומי שמצליח בפרט זה נופל מחבירו בפרט אחר. לכן יש לקבל בסלחנות את המשגים והטעויות ולהתרכז במעלות.

ובמלים פשוטות וקצרות, מי שיש לו טענות על פסקי תשובות בוא ונראה אותו מחבר ספר אחר שיהיה מוצלח כמוהו, ואל תדין את חבירך עד שתגיע למקומו.

[כמובן אין בכל הנ"ל סתירה להוצאת קונטרס של תיקונים וכו' בצורה מכובדת].

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי קראקובער » א' אפריל 23, 2017 6:14 pm

שלום אידלמן כתב:הייתי פעם בביתו של גאון ישראל רבי אברהם גנחובסקי זצוק"ל, ועל שולחנו היה מונח הספר פסקי תשובות, פתחתיו וראיתי שכמעט כל עמוד מעוטר בגליונות והערות למכביר, שאילתיו על זה, וענה שכדרכה של תורה תמיד יש הערות, ובמשך דקה ארוכה פיו היה מלא תהלה ושבח על זכותו של המחבר שזכה והספר נמצא בכל בית יהודי וכו' וכו'.
(איני זוכר את לשון קדשו במדויק, אך זה היה תוכן הדברים).


הרי זה בא ללמד ונמצא למד על ר' אברהם שלא לא היה מסוגל להוציא מילה מגונה על יהודי.

שלום אידלמן
הודעות: 44
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 11:53 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי שלום אידלמן » א' אפריל 23, 2017 6:20 pm

קראקובער כתב:
שלום אידלמן כתב:הייתי פעם בביתו של גאון ישראל רבי אברהם גנחובסקי זצוק"ל, ועל שולחנו היה מונח הספר פסקי תשובות, פתחתיו וראיתי שכמעט כל עמוד מעוטר בגליונות והערות למכביר, שאילתיו על זה, וענה שכדרכה של תורה תמיד יש הערות, ובמשך דקה ארוכה פיו היה מלא תהלה ושבח על זכותו של המחבר שזכה והספר נמצא בכל בית יהודי וכו' וכו'.
(איני זוכר את לשון קדשו במדויק, אך זה היה תוכן הדברים).


הרי זה בא ללמד ונמצא למד על ר' אברהם שלא לא היה מסוגל להוציא מילה מגונה על יהודי.

אגב, שתיתי שנים ארוכות ממימיו המתוקים , ואכן מעולם לא נשמע מפיו רמז ולו קטן ביותר בגנותו של יהודי, הדבר היחיד ששמעתי ממנו פעם אחת היה כשפעם אחת בשהותי בביתו רפרפתי בספר אחד מאבות משפחתו שבאותה תקופה י"ל מחדש, כשראה שאני קורא את דברי ההקדמה של אחד מקרובי משפחתו ... אמר לי בזה"ל:
את זה אינך צריך לקרוא!!!

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 24, 2017 5:09 am

במחילה הרב דרומי, איני מצליח לרדת לסוף דעתך.
מה כן צריך לקרות כדי שתצא ביקורת חריפה על ספר, אם 2—3 טעויות בעמוד אינם עילה מספקת לכך? איזו מן טענה זו שהמבקרים יוציאו ספר יותר מוצלח?
אם רופא היה טועה כך, היוכל לטעון "תהיו אתם רופאים מוצלחים יותר"?
וההשוואה לנטע"ג, לטעמי, היא השמצה גרועה יותר משל כל המבקרים לפניך, וד" ל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אפריל 24, 2017 10:17 am

שלום אידלמן כתב:
קראקובער כתב:
שלום אידלמן כתב:הייתי פעם בביתו של גאון ישראל רבי אברהם גנחובסקי זצוק"ל, ועל שולחנו היה מונח הספר פסקי תשובות, פתחתיו וראיתי שכמעט כל עמוד מעוטר בגליונות והערות למכביר, שאילתיו על זה, וענה שכדרכה של תורה תמיד יש הערות, ובמשך דקה ארוכה פיו היה מלא תהלה ושבח על זכותו של המחבר שזכה והספר נמצא בכל בית יהודי וכו' וכו'.
(איני זוכר את לשון קדשו במדויק, אך זה היה תוכן הדברים).


הרי זה בא ללמד ונמצא למד על ר' אברהם שלא לא היה מסוגל להוציא מילה מגונה על יהודי.

אגב, שתיתי שנים ארוכות ממימיו המתוקים , ואכן מעולם לא נשמע מפיו רמז ולו קטן ביותר בגנותו של יהודי, הדבר היחיד ששמעתי ממנו פעם אחת היה כשפעם אחת בשהותי בביתו רפרפתי בספר אחד מאבות משפחתו שבאותה תקופה י"ל מחדש, כשראה שאני קורא את דברי ההקדמה של אחד מקרובי משפחתו ... אמר לי בזה"ל:
את זה אינך צריך לקרוא!!!

הר"ר דוב?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אפריל 24, 2017 10:20 am

דרומי כתב:[כמובן אין בכל הנ"ל סתירה להוצאת קונטרס של תיקונים וכו' בצורה מכובדת].


לפעמים אני חושב שאכן צריך להוציא. אבל אז אני חושב, וכי מישהו עובד אצלו? האם אחד צריך להשקיע זמן וכח בגלל השיבושים שלו? אם הוא מסכים לשלם כראוי, יש על מה לדבר. (ובאמת הוא מחויב ע"פ דין לעשות את זה, לשכור מישהו שיתקן שגיאותיו - אם הוא עצמו לא מצליח למצוא את הטעויות, כפי שנראה שהמהדורה השניה לא יותר טובה).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 24, 2017 10:21 am

בכל רשימת הטעויות דלעיל לא ראיתי שום טעות קריטית (עיינתי ברפרוף, לא בעיון עמוק). אם טעה וכתב בשם המנחת חינוך להיתר ובאמת המנחת חינוך אסר - נו, ובכן? אז יש פוסקים אחרים שהתירו ועליהם סומכים. בלאו הכי רוב ההכרעות להלכה מצורפות מכמה סניפים וסניפי סניפים ורחוק מאוד שתהיה טעות להלכה ממש, מכשול כפשוטו. (בכלל כמדומני שהוא די מחמיר בהכרעותיו ומשתדל תמיד לצאת ידי כל הדיעות, גם במקרים שלכאורה אין בזה כל צורך, ואכמ"ל).

כמובן שיש להתריע כי אין לסמוך על ספר זה כסומים בארובה, כמו שאין לסמוך על ספרים אחרים. וכבר הארכתי בזה לעיל (אגב, את ההשואה לנטע"ג ערך מישהו לפניי ואני בסך הכל עניתי לו). אך להגדיר ספר זה כ"עוולה" ("אל תשכן באהליך עוולה") היא עוולה נוראית, וכל עוד לא יימצא ספר טוב ממנו בוודאי שיהודים רבים וטובים נעזרים בו וימשיכו להיעזר בו עד ביאת גואל צדק. אפשר גם לבקש או לעזור למחבר לעבור על הטעויות ולתקנן, אך לא לפסול את הספר.

ובמלים פשוטות: תנמיכו ציפיות. זה לא אנציקלופדיה תלמודית אלא ספר שנועד לכוון לפסיקה הלכתית-מעשית, ותו לא.

ולמען הדיון העניני, אציג בזה טעות שמצאתי אני הקטן בדבריו:

בסימן קסז הערה 39 חקר המחבר האם הדין לתת עשר אצבעותיו בפת בשעת הברכה הוא גם בפת הבאה בכיסנין שמברכים עליה מזונות.

ודבריו תמוהים, שהרי בשו"ע מפורש (סקס"ז ס"ד) "יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה, שיש בהן עשר אצבעות כנגד עשר מצוות התלויות בפת, ולכך יש עשר תיבות בברכת המוציא" - והרי בברכת מזונות יש רק תשע תיבות, וא"כ אין שום מקום לספק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אפריל 24, 2017 10:34 am

דרומי כתב:ולמען הדיון העניני, אציג בזה טעות שמצאתי אני הקטן בדבריו:

בסימן קסז הערה 39 חקר המחבר האם הדין לתת עשר אצבעותיו בפת בשעת הברכה הוא גם בפת הבאה בכיסנין שמברכים עליה מזונות.

ודבריו תמוהים, שהרי בשו"ע מפורש (סקס"ז ס"ד) "יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה, שיש בהן עשר אצבעות כנגד עשר מצוות התלויות בפת, ולכך יש עשר תיבות בברכת המוציא" - והרי בברכת מזונות יש רק תשע תיבות, וא"כ אין שום מקום לספק.


אוקי, אז הערות כאלו הם לחלוטין לא הנושא. וכל מי שקורא את האשכול יודע את זה.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 24, 2017 4:47 pm

דרומי כתב:בכל רשימת הטעויות דלעיל לא ראיתי שום טעות קריטית (עיינתי ברפרוף, לא בעיון עמוק). אם טעה וכתב בשם המנחת חינוך להיתר ובאמת המנחת חינוך אסר - נו, ובכן? אז יש פוסקים אחרים שהתירו ועליהם סומכים. בלאו הכי רוב ההכרעות להלכה מצורפות מכמה סניפים וסניפי סניפים ורחוק מאוד שתהיה טעות להלכה ממש, מכשול כפשוטו. (בכלל כמדומני שהוא די מחמיר בהכרעותיו ומשתדל תמיד לצאת ידי כל הדיעות, גם במקרים שלכאורה אין בזה כל צורך, ואכמ"ל).

כמובן שיש להתריע כי אין לסמוך על ספר זה כסומים בארובה, כמו שאין לסמוך על ספרים אחרים. וכבר הארכתי בזה לעיל (אגב, את ההשואה לנטע"ג ערך מישהו לפניי ואני בסך הכל עניתי לו). אך להגדיר ספר זה כ"עוולה" ("אל תשכן באהליך עוולה") היא עוולה נוראית, וכל עוד לא יימצא ספר טוב ממנו בוודאי שיהודים רבים וטובים נעזרים בו וימשיכו להיעזר בו עד ביאת גואל צדק. אפשר גם לבקש או לעזור למחבר לעבור על הטעויות ולתקנן, אך לא לפסול את הספר.

ובמלים פשוטות: תנמיכו ציפיות. זה לא אנציקלופדיה תלמודית אלא ספר שנועד לכוון לפסיקה הלכתית-מעשית, ותו לא.

ולמען הדיון העניני, אציג בזה טעות שמצאתי אני הקטן בדבריו:

בסימן קסז הערה 39 חקר המחבר האם הדין לתת עשר אצבעותיו בפת בשעת הברכה הוא גם בפת הבאה בכיסנין שמברכים עליה מזונות.

ודבריו תמוהים, שהרי בשו"ע מפורש (סקס"ז ס"ד) "יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה, שיש בהן עשר אצבעות כנגד עשר מצוות התלויות בפת, ולכך יש עשר תיבות בברכת המוציא" - והרי בברכת מזונות יש רק תשע תיבות, וא"כ אין שום מקום לספק.

אם הוא מביא בשם המנ"ח שמתיר, כאשר הוא בעצם אוסר, וזו לא טעות חד פעמית אלא דבר שיטתי, אזי צריך לכתוב על הספר מבחוץ שאין לסמוך על שום דבר שמובא בספר ללא בדיקה.

אני מודע לכך שרוב המבקרים כאן הם ליטאים שאינם אוהדים את המחבר וסגנונו, אבל אם המציאות היא כזו שמתוארת כאן, וגם אתה לא מכחיש זאת, ע"ז נאמר שהאמת אין ראוי לה שתהיה לא ביישנית ולא פחדנית.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 24, 2017 4:49 pm

דרומי כתב:בכל רשימת הטעויות דלעיל לא ראיתי שום טעות קריטית (עיינתי ברפרוף, לא בעיון עמוק). אם טעה וכתב בשם המנחת חינוך להיתר ובאמת המנחת חינוך אסר - נו, ובכן? אז יש פוסקים אחרים שהתירו ועליהם סומכים. בלאו הכי רוב ההכרעות להלכה מצורפות מכמה סניפים וסניפי סניפים ורחוק מאוד שתהיה טעות להלכה ממש, מכשול כפשוטו. (בכלל כמדומני שהוא די מחמיר בהכרעותיו ומשתדל תמיד לצאת ידי כל הדיעות, גם במקרים שלכאורה אין בזה כל צורך, ואכמ"ל).

כמובן שיש להתריע כי אין לסמוך על ספר זה כסומים בארובה, כמו שאין לסמוך על ספרים אחרים. וכבר הארכתי בזה לעיל (אגב, את ההשואה לנטע"ג ערך מישהו לפניי ואני בסך הכל עניתי לו). אך להגדיר ספר זה כ"עוולה" ("אל תשכן באהליך עוולה") היא עוולה נוראית, וכל עוד לא יימצא ספר טוב ממנו בוודאי שיהודים רבים וטובים נעזרים בו וימשיכו להיעזר בו עד ביאת גואל צדק. אפשר גם לבקש או לעזור למחבר לעבור על הטעויות ולתקנן, אך לא לפסול את הספר.

ובמלים פשוטות: תנמיכו ציפיות. זה לא אנציקלופדיה תלמודית אלא ספר שנועד לכוון לפסיקה הלכתית-מעשית, ותו לא.

ולמען הדיון העניני, אציג בזה טעות שמצאתי אני הקטן בדבריו:

בסימן קסז הערה 39 חקר המחבר האם הדין לתת עשר אצבעותיו בפת בשעת הברכה הוא גם בפת הבאה בכיסנין שמברכים עליה מזונות.

ודבריו תמוהים, שהרי בשו"ע מפורש (סקס"ז ס"ד) "יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה, שיש בהן עשר אצבעות כנגד עשר מצוות התלויות בפת, ולכך יש עשר תיבות בברכת המוציא" - והרי בברכת מזונות יש רק תשע תיבות, וא"כ אין שום מקום לספק.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: הערות על ספר פסקי תשובות

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אפריל 24, 2017 5:03 pm

דרומי כתב:ולמען הדיון העניני, אציג בזה טעות שמצאתי אני הקטן בדבריו:

בסימן קסז הערה 39 חקר המחבר האם הדין לתת עשר אצבעותיו בפת בשעת הברכה הוא גם בפת הבאה בכיסנין שמברכים עליה מזונות.

ודבריו תמוהים, שהרי בשו"ע מפורש (סקס"ז ס"ד) "יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה, שיש בהן עשר אצבעות כנגד עשר מצוות התלויות בפת, ולכך יש עשר תיבות בברכת המוציא" - והרי בברכת מזונות יש רק תשע תיבות, וא"כ אין שום מקום לספק.


פסקי תשובות הערות סימן קסז הערה 39
39. ולכאו' עפ"י הטעם דנתינת י' האצבעות על הפת הוא כנגד י' מצוות התלויות בפת (כמפורט במשנ"ב) י' תיבות בפסוק מצמיח וכו', לכאו' שייכי כל טעמים אלו גם באוכל מיני מזונות, ומ"מ לא מצאתי להעיר בענין זה, וכנראה דתיקנו לרמז טעמים אלו רק בפת מפאת חשיבותו המיוחדת דקובע ברכה לעצמו וברהמ"ז, אמנם אם קובע סעודתו על מזונות באופן שמברך עליו המוציא וברהמ"ז ודאי שייכי הלכה זו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 225 אורחים