לייטנר כתב:החמאה לא היתה ממרח כמו בימינו אלא יותר כמו שמנת סמיכה (משהו דומה במקצת למה שהתימנים קורים 'סאמנה'). ייתכן שזה דומה לתיאור של דבורה את יעל המגישה לסיסרא "בספל אדירים" חמאה.
[במקרא] שֻׁמַּן חָלָב נוֹזֵל, כְּגוֹן שַׁמֶּנֶת אוֹ זִבְדָּה אוֹ "לֶבֶּן": "חָלָב נָתָנָה, בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה" (שופטים ה כה). "נַהֲרֵי נַחֲלֵי דְּבַשׁ וְחֶמְאָה" (איוב כ יז).
שבטיישראל כתב:פירש"י ז"ל "ולחם לא הביא לפי שפירסה שרה נידה".
וק"ל טובא דא"כ למה הביא "חמאה" והלא חמאה אינו מאכל בפנ"ע כי אם לפתן ללחם וכדו' ?!
(ובכלל איך אכלו החמאה ?)
נאשער כתב:בדעת זקנים מבעלי התוס' הביאו בפרש' וירא את המדרש שכשהמלאכים טענו תנה הודך על השמים השיב להם משה הרי אכלתם בשר בחלב גבי אברהם ובתורה כתי' לא תבשל גדי בחלב אמו וכן מובא בשיטמ"ק במס' בכורות.
לכאו' קשה לי מאז כמה קושיות לא מצאתי כעת תי',
א. הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
ב. הרי כל זה היה קודם מת"ת ואיך שייך לומר למלאכים שיקיימו את התורה שלא ניתנה עדיין, ובשלמא לאברהם שבחוהו במידה זו שקיים את כל התורה עד שלא ניתנה אבל האם המלאכים צריכים לקיים את התורה בכלל---וכ"ש קודם מת"ת,
ג. בפרט לפי המדרש (?) שבן הבקר אשר עשה אברהם היה זה במה שהוא עשה בספר יצירה, והנה ידוע שי' ריה"ג במס' חולין וכך נהגו אנשי גליל כוותי' כמבו' במס' שבת דבשר עוף בחלב אין איסור לאכלו דלא תבשל גדי בחלב אמו כתי' והאי אין באמו חלב-בעוף, וא"כ בבן בקר זה ג"כ לא היה באמו חלב כיון שנוצר בספר יצירה וא"כ מהי טענה עליהם?
נאשער כתב:בדעת זקנים מבעלי התוס' הביאו בפרש' וירא את המדרש שכשהמלאכים טענו תנה הודך על השמים השיב להם משה הרי אכלתם בשר בחלב גבי אברהם ובתורה כתי' לא תבשל גדי בחלב אמו וכן מובא בשיטמ"ק במס' בכורות.
לכאו' קשה לי מאז כמה קושיות לא מצאתי כעת תי',
א. הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
ב.
ג.
לייטנר כתב:החמאה לא היתה ממרח כמו בימינו אלא יותר כמו שמנת סמיכה (משהו דומה במקצת למה שהתימנים קורים 'סאמנה'). ייתכן שזה דומה לתיאור של דבורה את יעל המגישה לסיסרא "בספל אדירים" חמאה.
נאשער כתב:הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
שמר כתב:יאיר כתב:
ראיתי לסטייפלער אם איני טועה שכתב שכיון שהמלאכים הם "אש" יש כאן בעיה של "לא תבשל..." (מקוה שדייקתי).
ישנו נושא גדול בשריפת חמץ אם מותר לשרוף בשר וחלב יחדיו (אע"פ שלכלייה קאי) דעת הרב אונדרטליך וגרי"ש אלישיב להחמיר בזה דמקרי בישול בשר בחלב.
אמנם דעת הדובב מישרים (סוף סימן ל' כמדומני) שאין לאסור דכל האיסור בישול בשר ביחלב מותנה באכילתו, וזהו חידוש גדול, ואודה למי שיוכל להביא ציטוט מדבריו שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים