סגי נהור כתב: ההבדל מתחיל חד-משמעית כבר במשנתו של הרב קוק. בכלל, השורש האמיתי של הוויכוח בין הציבור החרדי לד"לי הוא היחס למודרנה - לערכים, למדע ולתרבות שהתפתחו בעולם במאות השנים האחרונות.
להיצמד לעניין הציונות והלאומיות זה להניח את האצבע במקום הלא נכון. גם בארה"ב, לדוגמא, יש חרדים ויש "מודרן אורתודוקס", והנושא הציוני והלאומי הוא כמובן די שולי
אתה בעצם אומר שכל היחס של חרדים לעניין הציוני מגיע מהיחס שלהם למודרנה וכל הכרוך בזה, הנחה מעניינת.
לפי זה אתה גם משווה את המודרן אורתודוקס לציוני הדתי, זו נקודה שנתתי את דעתי עליה כבר זמן רב. אמנם זה קצת קשה לי מכיוון שלמודרן אורתודוקס אין שום מה שנקרא "פאנטיות", לעומתם אצל הד"לים כל מה שנוגע לעניין המדינה וארץ ישראל הוא קדוש בצורה "פאנטית" שמזכירה את האדיקות שלנו לערכים שאנו כן מאמינים בהם. לפי זה יצאתי מנקודת הנחה שבעצם אין חילוק בינינו לבין הד"לים רק בענייני ארץ ישראל והציונות, אמנם יש בהם ציבור אחר שיש לו גם מודרנה בנוסף ועל זה שאלתי.
אמנם מאוחר יותר ראיתי (שלא כדברי הרב ארזי ביתר) שאצל רבים מהציבור הנקרא חרד"ל ומתנחלים אין להם שום בעיה עם עניינים אלו, ולפי דבריך יוצא שמקורו במשנת הרב קוק, אני מכיר את משנתו של הרב קוק רק בצורה שטחית לכן איני יודע למה מכוונים הדברים.
בכל אופן, אם זה באמת נובע ממשנתו של הרב קוק ביחס למודרנה, אדרבה על זאת שאלתי מהו החילוק? איפה עובר הגבול? הרי גם חייב להיות גבול.