מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אנא עבדא
הודעות: 380
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' אפריל 13, 2017 3:10 am

בסילוק היוצרות של יום ב' דפסח [בחו"ל] נאמר: וּכְנָדוּ לְעֵילָם, כִּסְאֲךָ הוּשָֹם בְּעֵילָם. וּכְנָעוּ לְיָוָן, עוֹרַרְתָּ בֹּא לְיָוָן.
ושאלתי מתי זה היה שנסעו - נדו ונעו - בני ישראל ליון ??

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אפריל 13, 2017 8:33 am

אנא עבדא כתב:בסילוק היוצרות של יום ב' דפסח [בחו"ל] נאמר: וּכְנָדוּ לְעֵילָם, כִּסְאֲךָ הוּשָֹם בְּעֵילָם. וּכְנָעוּ לְיָוָן, עוֹרַרְתָּ בֹּא לְיָוָן.
ושאלתי מתי זה היה שנסעו - נדו ונעו - בני ישראל ליון ??

להעיר, שהשאלה שלך היא על הירו' (תענית פ"א ה"א) שהוא מקורו של הפיוט (כמו שציין גולדשמידט), שכתוב שם "גלו ליון".

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' אפריל 13, 2017 11:11 am

הכוונה כמובן לגזירות אנטיוכס הידועות בשם גלות יון (הגם שלא גלו בפועל לארץ יון).
וכן מפורש בשמות רבה טו טז, שם מובאים דברי הירושלמי הנ"ל, ונוסף שם: "ביון לא כתבו על קרן השור שאין להם חלק באלקי ישראל". נראה בעליל שמדובר בגלות יון.
וביפה מראה לירושלמי תענית שם מובא שאין הכוונה לגלות ממש, שהרי לא גלו מארץ ישראל, אלא נקטו 'גלו ליון' "משום ריהטא דלשון גלות דנקט בכולהו".

אנא עבדא
הודעות: 380
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' אפריל 13, 2017 5:57 pm

קאצ'קלה כתב:הכוונה כמובן לגזירות אנטיוכס הידועות בשם גלות יון (הגם שלא גלו בפועל לארץ יון).
וכן מפורש בשמות רבה טו טז, שם מובאים דברי הירושלמי הנ"ל, ונוסף שם: "ביון לא כתבו על קרן השור שאין להם חלק באלקי ישראל". נראה בעליל שמדובר בגלות יון.
וביפה מראה לירושלמי תענית שם מובא שאין הכוונה לגלות ממש, שהרי לא גלו מארץ ישראל, אלא נקטו 'גלו ליון' "משום ריהטא דלשון גלות דנקט בכולהו".

ייש"כ. מסתמא כן הוא, ואכן נאמר "יונים נקבצו עלי" ולא שהגלו את ישראל אליהם, כי ככל הידוע לא היו ישראל אף פעם ביון.

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' אפריל 13, 2017 6:35 pm

אנא עבדא כתב:כי ככל הידוע לא היו ישראל אף פעם ביון.

מן הענין להבהיר את מה שידוע, שאנטיוכס לא היה מלך יון האירופית, כי אם מלך הממלכה הסלאוקית במזרח התיכון (במחוז מסופוטומיה וסוריה; מדינה הלניסטית שהושפעה מתרבות יונית). לפי זה אין כאן שאלה אם ישראל גלו ל'יון', שהרי לא מדובר אודות אדמת יון.

אנא עבדא
הודעות: 380
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ו' אפריל 14, 2017 3:37 am

צודק. הרי גם אלכסנדריה של מצרים היתה תחת תרבות יון, והיה בה יישוב יהודי גדול


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים

cron