מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי הגרח » ד' אפריל 05, 2017 3:34 pm

כה אמר ר נתן היום בדרוש לפסח: יש לתמוה על חגיגת החיפזון לא מיבעי לראבע שמדובר על חפזון דמצרים אלא אפי לרע מה יש לחגוג ואם תאמר שחוגגים את הגאולה אכ זא חיפזון דכבר פירש אונקלוס דחיפזון היינו בהילו וכמש הרמבם בנוסח ההגדה בבהילו יצאו אבותינו ממצרים.
וביאר ההסטוריה מוכיחה שעמים שהשתחררו משעבוד עולם המושגים שלהם כלומר שאיפות החירות שלהם הם להעלות את מצבם לאיכות ההחיים של המשעבד ולו מכוח העובדה שזהו עולם המושגים שלהם
ולכך רגע השחרור הוא סכנה גדולה לכיוון שאיליו הולך המשוחרר
ולכך קבעה תורה ששחרור בני ישראל יעשה באופן אחר כלומר בגירוש בחיפזון בבהלה עמ להמנע מהרצון של המשוחרר להידמות למשחרר ואפי האוכל יהיה לחם עוני כלומר אותו אוכל של עבדים וזוהי המצה הקדושה
כי בעבדותינו לא חל שינוי במעביד חל שינוי
הללו עבדי ה ולא עבדי פרעה אכי"ר

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי דודי צח » ה' אפריל 06, 2017 10:34 am

לחובבי הפשט, אצטט מהגדה של פסח בן מלך לרבי לייבל מינצברג:


... ולא נתבאר בגמרא מקור הדין דהסיבה, ובדברי רש"י משמע... אמנם בדעת הרמב"ם משמע... ונראה שלמדו זאת חז"ל ממה שנאמר בתורה בדין אכילת פסח מצרים: 'וככה תאכלו אותו, מתניכם חגורים נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם, ואכלתם אותו בחפזון פסח הוא לה'' (שמות יב, יא). והנה כבר נתבאר במשנה כי דין זה נוהג רק בפסח מצרים ולא בפסח דורות, ואמרו בגמרא (פסחים צו.): מנא לן, דאמר קרא 'ואכלתם אותו בחפזון', אותו נאכל בחפזון, ואין אחר נאכל בחפזון'.
אמנם לא נתבאר טעמם של דינים אלו שציוותה התורה 'מתניכם חגורים, נעליכם ברגליכם, ומקלכם בידכם', ומה טעם נתחייבו בזה רק בפסח מצרים ולא בפסח דורות.
אכילת פסח מצרים ערוכים כעומדים לצאת
והנראה לבאר, כי גדר מצוה זו היינו שיהא הפסח נאכל בצורה של חירות. ולימדתנו תורה כיצד יתבטא הדבר של אכילת קרבן הפסח בדרך חירות, לכן נאמר כי באכילת הפסח בארץ מצרים אשר עד אז היו ישראל משועבדים לפרעה, אזי מתבטא מצב החירות באופן כזה אשר יהיו כולם ערוכים ולבושים כעומדים לצאת, אשר זוהי דרך ביטוי החירות בהתאם למצבם במצרים.
אמנם בפסח דורות אין מקום להביע 'דרך חירות' ע"י כך שיראה עצמו כמזומן לצאת לדרך. ולכן מיעטה תורה את פסח דורות ממצות אכילת 'חיפזון', כי אין החיפזון מורה עכשיו על החירות. והיינו דילפינן 'אותו נאכל בחפזון ואין אחר נאכל בחפזון'. אכן מכל מקום עיקר הדין של אכילה דרך חירות שפיר ילפי חכמים מכאן, גם בפסח דורות.
וזהו מה שקבעו כי פסח דורות יש לאכול 'בהסיבה'. ולמדוהו ממצות החיפזון שהיה במצרים, אלא דעכשיו אדרבה, דרך החירות היא לאכול ברוגע ובישוב הדעת, בלי חיפזון, רק מוסבים בביתנו כמלכים ושרים השמחים בחירותם ופדות נפשם. ומכאן נובעת תקנת הסיבה בליל פסח.
הנה כי כן, דווקא מדין זה של 'אכילה בחיפזון' ילפינן כי בפסח דורות בעינן 'הסיבה'. אלא שבמצרים מבטא אופן אכילה של חיפזון, מציאות של חירות. אבל בפסח דורות דרך חירות הוא אכילה בהסיבה, בנחת והרחבה בלא מרוצה וחיפזון, כדרך אכילתם של מלכים וגדולים.


ובמקום אחר:

ומה שחיפזון מזכיר את החירות, הוא לא רק משום שכך היתה המציאות שיצאו בני ישראל ממצרים בחיפזון. אלא שעצם היציאה בחיפזון מורה על חירות, כי כשאדם יוצא ממקום למקום בנחת, אי אתה יודע מה כוונת יציאתו, אם היא יציאה לטיול או למסחר וכל כיוצ"ב, אבל כשרואים שיוצא בחיפזון, מבינים בזה שסיבת היציאה היא הבריחה מן המקום שהוא לו לרועץ, אשר ע"כ נחפז לעזוב את המקום. הרי שהחיפזון מצד עצמו מורה על גאולה וחירות.

גלאגוזים
הודעות: 1119
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי גלאגוזים » ה' אפריל 06, 2017 2:41 pm

הרעיון של הרב רוטמן בביאור עניין החפזון
קרוב לביאורו של מרן הרב קוק זצ"ל בעולת ראיה.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=51

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 06, 2017 3:44 pm

החפזון מורה על הבריחה מן הרע, וזה כל ענינה של יציאת מצרים ואיסור החמץ.

להבדיל מהגאולה העתידה שתהיה גאולה שלימה, ואז יתוקן הרע ויבוער, ולא יהיה צורך במנוסה ובחפזון, וכדכתיב כי לא בחפזון תצאו ובמנוסה לא תלכון כי הולך לפניכם ה'.

אהרן פרידמן
הודעות: 21
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 12:20 pm

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי אהרן פרידמן » ה' אפריל 06, 2017 5:04 pm

הספר 'בן מלך' אין הגדרתו פשט, אלא פשטנות. ודו"ק.

קראתי את הביאור שלו על גדר איסור חמץ, שהוא בעצם 'דין בגברא' בלבד, היינו שזה מנגד ל'מצה', זו סוג של פשטנות נחמדה, ולא 'פשט'. יתכן ור' שמעון שקופ הוא ה'פשט'. כי פשט לא אומר שטחיות,

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אפריל 09, 2017 1:37 pm

הגרח כתב:כה אמר ר נתן היום בדרוש לפסח: יש לתמוה על חגיגת החיפזון לא מיבעי לראבע שמדובר על חפזון דמצרים אלא אפי לרע מה יש לחגוג ואם תאמר שחוגגים את הגאולה אכ זא חיפזון דכבר פירש אונקלוס דחיפזון היינו בהילו וכמש הרמבם בנוסח ההגדה בבהילו יצאו אבותינו ממצרים.
וביאר ההסטוריה מוכיחה שעמים שהשתחררו משעבוד עולם המושגים שלהם כלומר שאיפות החירות שלהם הם להעלות את מצבם לאיכות ההחיים של המשעבד ולו מכוח העובדה שזהו עולם המושגים שלהם
ולכך רגע השחרור הוא סכנה גדולה לכיוון שאיליו הולך המשוחרר
ולכך קבעה תורה ששחרור בני ישראל יעשה באופן אחר כלומר בגירוש בחיפזון בבהלה עמ להמנע מהרצון של המשוחרר להידמות למשחרר ואפי האוכל יהיה לחם עוני כלומר אותו אוכל של עבדים וזוהי המצה הקדושה
כי בעבדותינו לא חל שינוי במעביד חל שינוי
הללו עבדי ה ולא עבדי פרעה אכי"ר



ראה כאן בדברי הגר"ש פישר שליט"א
viewtopic.php?f=27&t=4466&p=34841&hilit=%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%91+%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%A0%D7%95%D7%AA+%D7%A9%D7%9C+%D7%A2%D7%91%D7%93#p34841

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מצה זכר לחיפזון ר נתן רוטמן בהבחנה חדשה

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אפריל 09, 2017 1:39 pm

היא שיחתי כתב:
הגרח כתב:כה אמר ר נתן היום בדרוש לפסח: יש לתמוה על חגיגת החיפזון לא מיבעי לראבע שמדובר על חפזון דמצרים אלא אפי לרע מה יש לחגוג ואם תאמר שחוגגים את הגאולה אכ זא חיפזון דכבר פירש אונקלוס דחיפזון היינו בהילו וכמש הרמבם בנוסח ההגדה בבהילו יצאו אבותינו ממצרים.
וביאר ההסטוריה מוכיחה שעמים שהשתחררו משעבוד עולם המושגים שלהם כלומר שאיפות החירות שלהם הם להעלות את מצבם לאיכות ההחיים של המשעבד ולו מכוח העובדה שזהו עולם המושגים שלהם
ולכך רגע השחרור הוא סכנה גדולה לכיוון שאיליו הולך המשוחרר
ולכך קבעה תורה ששחרור בני ישראל יעשה באופן אחר כלומר בגירוש בחיפזון בבהלה עמ להמנע מהרצון של המשוחרר להידמות למשחרר ואפי האוכל יהיה לחם עוני כלומר אותו אוכל של עבדים וזוהי המצה הקדושה
כי בעבדותינו לא חל שינוי במעביד חל שינוי
הללו עבדי ה ולא עבדי פרעה אכי"ר



ראה כאן בדברי הגר"ש פישר שליט"א
viewtopic.php?f=27&t=4466&p=34841&hilit=%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%91+%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%A0%D7%95%D7%AA+%D7%A9%D7%9C+%D7%A2%D7%91%D7%93#p34841


ושם הזכיר הרואה את דברי הגר"נ רוטמן


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים