אוצר החכמה כתב:אני לא מסכים עם כל דברי אביגדור.
ביחס לסגנון אכן הסגנון אינו ראוי וגם האג'נדה בדברי הסיכום אינה ראויה ויש עוד להעיר על כמה דברים.
אבל הטענה שלה שמתשובת הרא"ש כפי שהיא בכת"י אפשר להבין את דבריו באופן שונה זה בהחלט טענה. וצרת הטענה כן היא. שכוונת הרא"ש היתה שבמשתטה ואלים עלינו לדון באומדן הדעת אם צריך לגרש ואם סברה וקיבלה, וכאן אין זה הנושא שהרי יכולה להתגרש אם תשיב את הספרים. כך שכוונת הרא"ש במה שאמר אין לנו אלא מה שמנו חכמים מתפרשת כך: איני רואה מתוך טענותם דבר שראוי לכוף לגרשו, היינו מתוך טענותם בעניין, כי אילו היו מהדברים שמנו חכמים אז אין לנו שיקול דעת לאמוד את העניין וממילא אע"פ שמטרתה להחזיק בספרים טענתה על הגט היא מוחלטת, אבל כיוון שזה מקרה אחר והיא רוצה שנאמוד את העניין בין טענותיה לטענות אביו, על זה אומר הרא"ש אין לכופו אלא תפייסנו. כי אין כאן מה להכנס לאומד.
את הפירוש הזה אפשר לפרש גם בתשובה כפי שהיא לפנינו באותה מידה, ולכן אין טענה שמסדר התשובות הביא את התשובה בצורה לא נכונה, רק כשקוראים את כל הסיפור והאריכות בכתב יד זה נראה יותר אפשרי, כי עיקר הויכוח הוא על הספרים שחטפה.
כמובן שמה שעומד נגד זה הוא דברי הטור שהביא את הדברים באופן אחר וכמובן שצריך לקבל את פירושו. אבל אם הולכים כמו הגרמ"פ שמחמת שלא היה נראה לו לומר כן בשוטה ממש (והוא, להבדיל מאיתנו, חיליה רב ותקיף לטעון כזו טענה) צמצם את דברי הטור. אפשר לטעון שטענתה מהלשון בכתב יד מסייעת את דבריו וכמו שביארתי.
לא ראיתי את דברי הגר"א בפנים ובלי זה קשה לדעת אם היא צודקת בקשר לדעתו.
שו"ת הרא"ש כלל מג סימן ג
ועוד שנינו התם: האיש שנולדו בו מומין, אין כופין אותו להוציא.
לדברי אצוה"ח זה מיותר
אך ישנם כמה הערות בדברי הרא"ש
א' אין האישה נאמנת אלא בדבר שהוא יודע האמת ואז אינה מעיזה פניה אך בכאן לכאורה אין זה אלא פרשנות למצבו וא"כ אינו אמורה להאמן על כפיית הגט.
ב' שמלשון האישה נראה שרק כשמרגזים אותו הוא מכה וא"כ עליה מוטל לא להרגיזו.
ג' יתכן שכל דברי הרא"ש הינם רק באופן שכבר היה בתחילה כך וסבורה הייתה שיכולה לקבל ובזה אין כופין אלא במקמץ ובורסי וכדומה שאינה יכולה כלל אבל בטירוף כזה סברה וקבלה .
אולם לשון הרא"ש שהבאנו למעלה שוללת לכאורה טענה ג' שהרי הוא בנולדו לו ממומין ולא שהיו לו מומין.
ד' בפשיטות הרא"ש עוסק האם אותו הטירוף הוא סיבה מספקת שיהיה כבורסקי וכל טענתה היא שיראה שבכעסו יהרגנה אך כעת עדיין אין כלום ותשובת הרא"ש עוסקת רק לגבי הטירוף עצמו אבל בבעל מכה ודאי שיכולה לטעון איני דרה עם נחש בכפיפה אחת שכל שפועל נגדה באופן אישי אין פסולו מחמת מום אלא מחמת שהוא כנחש ולא גרע מהאומר איני זנה שלרב כופין אותו שאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת.