נוטר הכרמים כתב:בפיוט אחד מי יודע: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה.
וצ"ב, מה נכנס כאן באמצע תשעה ירחי לידה כאשר שאר הדברים המנויים כאן הם ענינים מיסודות היהדות כמו שני לוחות הברית וחמשה חומשי תורה.
ישבב הסופר כתב:אכן נאים הדברים, אך הדיוק מירחי לידה ליתא. אין בזה שום משמעות כדבריך שהכוונה לחודש הלידה כשלעצמה, ולשון רבים נקט כנגד כל העולם שנולד לתשיעי. כי בכל הפיוט יש סגנון אחיד, ולשון רבים הוא מפני שסופר מחודש ראשון עד ט'. כמו שבשני לוחות הברית ברור שלשון רבים הוא מחמת מנין שני הלוחות, ושלשה אבות ג"כ, וארבע אמהות כנ"ל.[/b].
ישבב הסופר כתב:גם מה שהבאת להקשות מה טעם יש בספירת החדשים הקודמים לחודש הלידה, מכיוון שרק התשיעי הוא הנכבד בעיניך, גם זה אינו קשה. כי בפיוט עצמו ראינו שני סוגי דברים שבמנין: ברוב המספרים כל המנין חשוב ונכבד בשוויון כב' לוחות הברית ושלשה אבות וכו' אבל בשבעה שמונה ותשעה אין הייחס אלא על האחרון. דוק ותשכח. [/b].
גוראריה כתב:בספרי חסידות אי' דווקא להיפך. ששבעה ימי שבתא מורה ע"כ שהם חטיבה א' ובטלים להשבת וכמאמר השפ"א ש'ששת ימים תעשה מלאכתך' הם הכנה ל'וביום השביעי שבת'
וכן שמונה ימי מילה חטיבה א' של הכנה לקראת המילה.
איש חסיד כתב:ישבב הסופר כתב:אכן נאים הדברים, אך הדיוק מירחי לידה ליתא. אין בזה שום משמעות כדבריך שהכוונה לחודש הלידה כשלעצמה, ולשון רבים נקט כנגד כל העולם שנולד לתשיעי. כי בכל הפיוט יש סגנון אחיד, ולשון רבים הוא מפני שסופר מחודש ראשון עד ט'. כמו שבשני לוחות הברית ברור שלשון רבים הוא מחמת מנין שני הלוחות, ושלשה אבות ג"כ, וארבע אמהות כנ"ל.[/b].
יקירי הבאתי ראיה ברורה משבעה ימי שבתא ומשמונה ימי מילה שלא אמר בלשון יום השביעי שבת, יום השמיני למילה, ובע''כ הכונה שם לנולדים או לימי השבתות עצמם וה''נ בתשעה ירחי לידה, ועדיף לפרש כך מאשר לפרש בשלושת הנ''ל שזה אגב שלשה אבות וארבע אמהות. והראיה לדברי היא מהמשך דבריך הבאים:ישבב הסופר כתב:גם מה שהבאת להקשות מה טעם יש בספירת החדשים הקודמים לחודש הלידה, מכיוון שרק התשיעי הוא הנכבד בעיניך, גם זה אינו קשה. כי בפיוט עצמו ראינו שני סוגי דברים שבמנין: ברוב המספרים כל המנין חשוב ונכבד בשוויון כב' לוחות הברית ושלשה אבות וכו' אבל בשבעה שמונה ותשעה אין הייחס אלא על האחרון. דוק ותשכח. [/b].
וזה בדיוק מה שכתבתי שבשבעה ימי שבתא ובשמונה ימי מילה הכונה היא באמת רק לשבעה=לימי השבת ורק לשמונה=לנימולים בשמונה ורק לתשעה=לנולדים בתשעה, ועכשיו כל הפיוט מתוק מדבש.
חכם באשי כתב:סתם כך, שאלת תם:
איזו ברירה הייתה לפייטן למספר תשע? יש לכם איזה דבר שיש בו 'יחוס' הקשור למספר זה?
לי לא עולה כלום בראש בענין.
ישבב הסופר כתב:חכם באשי כתב:סתם כך, שאלת תם:
איזו ברירה הייתה לפייטן למספר תשע? יש לכם איזה דבר שיש בו 'יחוס' הקשור למספר זה?
לי לא עולה כלום בראש בענין.
תשע חניות
כותב כתב:ישבב הסופר כתב:חכם באשי כתב:סתם כך, שאלת תם:
איזו ברירה הייתה לפייטן למספר תשע? יש לכם איזה דבר שיש בו 'יחוס' הקשור למספר זה?
לי לא עולה כלום בראש בענין.
תשע חניות
אם כבר תשע חניות, למה לא תשעה קבין...
כותב כתב:ישבב הסופר כתב:חכם באשי כתב:סתם כך, שאלת תם:
איזו ברירה הייתה לפייטן למספר תשע? יש לכם איזה דבר שיש בו 'יחוס' הקשור למספר זה?
לי לא עולה כלום בראש בענין.
תשע חניות
אם כבר תשע חניות, למה לא תשעה קבין...
גוראריה כתב:כותב כתב:
אם כבר תשע חניות, למה לא תשעה קבין...
אתה מתכוין לט' קבין שאובין.
כי כל הט' קבין האחרים לא מופיעים בחז"ל בלשון תשעה קבין כי אם 'תשעה נטלו'...
ישבב הסופר כתב:גוראריה כתב:כותב כתב:
אם כבר תשע חניות, למה לא תשעה קבין...
אתה מתכוין לט' קבין שאובין.
כי כל הט' קבין האחרים לא מופיעים בחז"ל בלשון תשעה קבין כי אם 'תשעה נטלו'...
לדברי "איש חסיד" אף אם כתוב 'תשעה נטלו נשים' הכוונה שנטלו רק הקב התשיעי ולא השמונה הקודמים לו...
איש חסיד כתב:מה כל כך כואב לך שהגעת למסקנא כזאת משובשת תוך רמיסת כבודך האבוד בלאו הכי
ישבב הסופר כתב:איש חסיד כתב:מה כל כך כואב לך שהגעת למסקנא כזאת משובשת תוך רמיסת כבודך האבוד בלאו הכי
לא ברור מדוע אתה בא אלי בקובלנא, בסה"כ אמרתי שאע"פ שיפה דרשת, המשמעות עדיין לא מתיישב כמוך.
ובזה חלקת לומר שהמשמעות ג"כ יכול להתפרש כדבריך, מה שאינני מסוגל להסכים אתך בשום פנים.
ואח"כ כתבתי בדרך הלצה על תשעה קבין לפרש טענתי נגד דבריך, ומיד השכמת להרגני,
חכם באשי כתב:סתם כך, שאלת תם:
איזו ברירה הייתה לפייטן למספר תשע? יש לכם איזה דבר שיש בו 'יחוס' הקשור למספר זה?
לי לא עולה כלום בראש בענין.
קלונימוס כתב:הרי המקור הקדום ביותר הוא מ'הגדה שלמה' דהינו הגדה של פסח ורק לאחמ''כ בד' אמסטרדם התחדש שזה שייך גם לשבע ברכות וא''כ עדין לא עלה לנו 'תירוץ פלא' [מלבד התירוץ היפה של 'חכם באשי'], ובפרט שמסתבר שבמקור שציינת זה מופיע גם בהגש''פ וגם לשבע ברכות, ועכ''פ לא מצינו מקור מפורש שיסוד הזמר הזה הוא משמחת חתן וכלה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים