הגיונות כתב:בהמשך להודעה הקודמת -
מצורף כאן מתוך מוסף 'שבת קודש' של יתד נאמן תשס"ו גילי' 5.
מה שנכון נכון כתב:לתיאור פחות דרמטי יעויין בח"ח חייו ופעלו ח"א פרק מב.
המהדורה הראשונה של המ"ב שי"ל בתרס"ז נמצאת בידנו, ודברי רמ"ש מובאים שם (לא שבאמת היה ס"ד אחרת...).
אפשר כתב:מה שנכון נכון כתב:לתיאור פחות דרמטי יעויין בח"ח חייו ופעלו ח"א פרק מב.
המהדורה הראשונה של המ"ב שי"ל בתרס"ז נמצאת בידנו, ודברי רמ"ש מובאים שם (לא שבאמת היה ס"ד אחרת...).
לא פחות דרמטי, אלא בדיוק ההיפך ממה ששמעתי. [פרט למש"כ שהיה שנת תר"ע וכמו שכתבתי לעיל].
הוא כותב שם שרמ"ש אמר שיהודי נמוך קומה מעיירה קטנה וכו', בדברים פשוטים מרעיש יותר מרבנים גדולים וכו', ובשאר הפרטים הוא דווקא יותר דרמטי, 'בכה' 'התחנן' כו' כו'.
אבל אני שמעתי מהגראיס הלוי בשם הגריד בשם הגריז בשם הגרח בדיוק ההיפך, שרמ"ש הטיח נוסח זה בח"ח עצמו ואמר לו מה לו ליהודי קטן מעיירה קטנה כו' להתערב בין רבנים גדולים מעיירות גדולות. וזה היה החריפות של רמ"ש.
והח"ח השיבו בחריפות שהוא יודע יותר טוב ממנו הדור, ושיש לו ישיבה וכו', הכל כמו שכתוב בספר הנ"ל אבל בצורה הפוכה.
יתכן מאוד מאוד, שבאמת שניהם חוזרים על אותו סיפור בדיוק, ורק שבעל ח"ח ופועלו שמע את הסיפור ממי שהבינו כך, והגראיס הלוי חוזר על הסיפור כמו שר' חיים בריסקר האט עס אפגעלערנט. וממילא הבוחר יבחר באיזה נוסח רוצה לשמוע.
מה שנכון נכון כתב:אין בספר הח"ח חייו ופועלו שום דבר על ויכוח פומבי, ולא על והטחת דברים חריפים זה בזה, לא ישר ולא הפוך.
כתוב שם שלאחר האסיפה בבקור במלונו של הרמ"ש, אחר חלופי דברים בענין הנ"ל שנאמרו בשלוה ובבדיחות הדעת יצא רמ"ש מהחדר, והח"ח הסביר אח"כ שעשה כן כדי שלא יבוא לידי ויכוח סוער/קפידא (ובהיותו כהן החשש קרוב).
מה שנכון נכון כתב:הח"ח מביא כמ"פ בח"ו את הפתחי עולם שנפטר שנים ספורות לפני תרס"ז.
מה שנכון נכון כתב:מה שנכון נכון כתב:הח"ח מביא כמ"פ בח"ו את הפתחי עולם שנפטר שנים ספורות לפני תרס"ז.
לפחות בשנת תרס"א היה בחיים, כי אז נדפס ספר פתחי עולם והוא מוזכר בברכת החיים.
ויש לזכור שהח"ח עבד על כל חלק של המ"ב כמה שנים, וסיימו בתחלת תרס"ז, ואת הפת"ע הוא מביא בתחלת החלק בהל' ת"ב.
כל האגדה שאינו מביא מחכמי דורו משונה, כי הוא מביא בד"כ רק נו"כ על שו"ע או"ח, וכמה כאלו נדפסו בימיו?
ספרי שו"ת הוא מביא מעט מאד, בעיקר בשאלות חדשות, וגם מנין שהיו מצויים אצלו.
מהקרובים לזמנו כשואל ומשיב ור"ש קלוגר ובנין ציון והנצי"ב (בהעמ"ש) הוא מביא.
שברי לוחות כתב:היכן בארצות הברית אפשר להשיג את המאסף וגם את כל הגליונות הקודמים
חד ברנש כתב:שברי לוחות כתב:היכן בארצות הברית אפשר להשיג את המאסף וגם את כל הגליונות הקודמים
תשאל את העורך.
הנה האימייל שלו
[email protected]
צולניק כתב:..
אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.
הגיונות כתב:אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.
לא ממש שאלות מתחדשות, יותר שאלות מציאותיות - אך אציין שראיתי באחד המקומות בביאור הלכה שכתב בעניין מטריה בשבת. ובמקום אחר כתב לאסור יציאה לרה"ר בשעון כיס, כנגד דבריו של השו"ת שואל ומשיב.
הגיונות כתב:בנוסף לאחרונים שצוינו לעיל, כמדומני שהמ"ב מביא גם את 'רוח חיים' ו'ראשית ביכורים' (אחרונים) -
כך שנראה שאין שחר לכל האגדות הללו.
אפשר כתב:הגיונות כתב:אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.
לא ממש שאלות מתחדשות, יותר שאלות מציאותיות - אך אציין שראיתי באחד המקומות בביאור הלכה שכתב בעניין מטריה בשבת. ובמקום אחר כתב לאסור יציאה לרה"ר בשעון כיס, כנגד דבריו של השו"ת שואל ומשיב.
איני זוכר כל דבריהם, אבל הם מביאים מדברי רא"ל בן הח"ח בקיצור תולדות [לא בדקתי שם אם כך הוא באמת אומר], שהח"ח לא נכנס לשאלת מצה מכונה משום שזה סתם ויכוחים, ושנא התווכחויות, ולא נכנס לעניני טכנלוגיה היות ואין לשאלות כאלו מקור בגמ', והיה מפנה שואליו לרבני זמנו, [כידוע הפנה להמהרש"ם].
אוצר החכמה כתב:מה הטעם שהמ"ב יביא רק מספרים שמחבריהם מתו? לו היה מביא רק מתקופה קודמת זה אפשר להבין. אבל אם מביא בני זמנו מאי נפ"מ אם הם חיים או שחל"ח.
וונדרבר כתב:הראו לי את מש"כ בס' "שמושה של תורה" עמ' קנח-קנט, (לא בדקתי מקורות אחרים), ולפי מש"כ שם, רוב מה שהתפלפלו הכותבים לעיל לכאורה מיותר לחלוטין, ואין מקום לכל הקושיות.
ר"א ברגמן מביא שם (בשם זקנו הגרא"מ שך זצ"ל) שידוע שהחפץ חיים היה לו קשר חזק מאוד עם הגר"ח סולובייצ'יק מבריסק, והיה מדבר אתו הרבה בהלכה, וא"כ תמה למה לא הביא הכרעות בשמו ומשאר גדולי דורו, (והגרא"מ שך היה לו סברא על זה ולא רצה לגלות אותה).
ועל זה כתב שם שהציטוט בעל פה בשם האור שמח הנ"ל הוא יוצא דופן, והסיבה היא משום מעשה הנ"ל. [והעיר שם שגם כאן לא חרג מגדרו, ולא הביא ממנו דבר הלכה, אלא טעמו של מנהג].
לפי הנוסח שכתוב שם, לא נאמר כלל שהחפץ חיים לא הביא מספרים נדפסים ע"י גדולי דורו, ומדובר אך ורק על הכרעות בעל פה ששמע מגדולי דורו. [וכמו שכתב מדיליה לעיל "הרע במיעוטו"].
ולפ"ז לא קשה מידי מה שכתבו לעיל שבמשנה ברורה מובאים הרבה ספרי זמנו, (והזכירו כתשע עשרה שמות), כי השמועה היתה אך ורק על תורה שבעל פה.
הרע במיעוטו כתב:בספר סערת אש מובא נוסח נוסף ממרן הרב שך:
הרבה פעמים היה מתפלא, למה הח"ח זצ"ל בספריו על עניני קדשים אינו מביא דבר בשם הגר"ח זצ"ל אע"פ שנפגשו הרבה פעמים ובוודאי דיברו בלימוד.
אפשר כתב:איני זוכר כל דבריהם, אבל הם מביאים מדברי רא"ל בן הח"ח בקיצור תולדות [לא בדקתי שם אם כך הוא באמת אומר], שהח"ח לא נכנס לשאלת מצה מכונה משום שזה סתם ויכוחים, ושנא התווכחויות.
הוגה ומעיין כתב:בעלון של הרב דינר כתב שטעמו של הח"ח לא להביא מאנשים חיים בשמם הוא מחשש שמא יקדיחו תבשילם (או יצטרפו למפלגה פלונית וכדו') אחרי הדפסת המשנ"ב, ואנשים יתייחסו למובאה בשמם במשנ"ב כהסכמה לאישיותם המאוחרת.
אינני יודע אם קיבל כך או שיער. אך אפילו אם שיער, יש בכך יישוב להערות שהעירו כאן.
מעניין אם הר' דנדרוביץ מביא משהו כזה.
איש_ספר כתב:הוגה ומעיין כתב:בעלון של הרב דינר כתב שטעמו של הח"ח לא להביא מאנשים חיים בשמם הוא מחשש שמא יקדיחו תבשילם (או יצטרפו למפלגה פלונית וכדו') אחרי הדפסת המשנ"ב, ואנשים יתייחסו למובאה בשמם במשנ"ב כהסכמה לאישיותם המאוחרת.
אינני יודע אם קיבל כך או שיער. אך אפילו אם שיער, יש בכך יישוב להערות שהעירו כאן.
מעניין אם הר' דנדרוביץ מביא משהו כזה.
מרח"י גינזבורג שמעתי בשם אביו הגאון ר' אפרים מרדכי, ששמע מהגרב"ב, שהקפיד שלא לקבוע בספרו שמות של תלמידיו שמא ברבות הימים יסרחו!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 636 אורחים