אורייתא! כתב:זכור לי שהגאון רבינו יוסף חיים זיע"א מבגדאד בהקדמתו לספרו "רב פעלים" כותב דברי שבח הרבה להגאון בעל שואל ומשיב יעוי"ש.
כבר הובא לעיל, חזור לאחוריך.
viewtopic.php?f=19&t=4114#p31775
אורייתא! כתב:זכור לי שהגאון רבינו יוסף חיים זיע"א מבגדאד בהקדמתו לספרו "רב פעלים" כותב דברי שבח הרבה להגאון בעל שואל ומשיב יעוי"ש.
נוטר הכרמים כתב:אורייתא! כתב:זכור לי שהגאון רבינו יוסף חיים זיע"א מבגדאד בהקדמתו לספרו "רב פעלים" כותב דברי שבח הרבה להגאון בעל שואל ומשיב יעוי"ש.
כבר הובא לעיל, חזור לאחוריך.
viewtopic.php?f=19&t=4114#p31775
מורה צדק כתב:שמעתי מעשה באחד שזילזל בשואל ומשיב, ולא זכה להיפקד או שהייתה לו צרה אחרת, ואמר לו א' מגדולי הדור שידפיס את הספר שואל ומשיב, וכך הוא נושע.
נוטר הכרמים כתב:יש להוסיף ולציין במיוחד כמה עובדות נפלאות של מו"מ בתורה עם אדמור"י בעלזא, ישנם שני 'תורות' בבעלזא הקשורים לחג המצות, ונציינם בקצרה.
האחד, על האמור בהגש"פ 'זכר למקדש כהלל לקיים מה שנאמר על מצות ומרורים יאכלוהו', והקשה השר שלום הרי פס' זה נאמר בפסח שני, ולמה שביק קרא דפסח ראשון – 'ומצות על מרורים יאכלוהו. וענה על כך, שזה לשון בקשה, שהננו מחכים לגאולה וישועת ה' כי קרובה לבוא ויבנה בית המקדש עוד לפני הקרבת פסח שני, ומבקשים שנקיים מה שנאמר בו על מצות ומרורים יאכלוהו.
ומפי השמועה נמסר כי איש אחד מלבוב נכנס אצל השו"מ טרם נסיעתו לבעלזא לחג הפסח, ואמר לו הגרי"ש שישאל נא את האדמו"ר שאלה זו, וכאשר שב ובפיו התשובה הנ"ל, אמר לתמוה ע"ז, שהרי אין ציבור עושין פסח שני. ועל כך השיב השר שלום ע"פ דברי הירושלמי בפסחים ריש פרק מי שהיה: התם ניתן לישראל לבנות בית הבחירה, ר' יהודה אומר צבור ועושין פסח שני, עיי"ש. הרי משמע שכאשר יבנה בית המקדש בין שני הפסחים, אז יביאו כל הקהל פ"ש.
[ידוע מה שמציינים בזה לדברי המנ"ח מצוה ש"פ (ר"ת פסח שני) באמצע הסימן שדן בזה והעלה ככל הנ"ל, ושוב כתב, וז"ל: ואני כותב זה בין שני הפסחים, יה"ר שיבנה מהרה קודם פסח שני ונזכה ונעשה הפסח שני אמן ואמן, שוב ראיתי בירושלמי וכו', ומביא דברי הירושלמי הנ"ל. ועי' בזה בהרחבה בקובצי כתר תורה ראדומסק א' וב'].
מיללער כתב:בזווגו הראשון היה השואל ומשיב חתנו של הגאון ר' יצחק אהרן איטינגא (הפרטים על משפחת אורנשטיין-איטינגא נמצאים באשכול מיוחד) להזווג לא היו ילדים ולא זכו להבנות.
עכשיו מצאתי בארכיווני גשר גליציה רישום כדלהלן:Joseph Schaul NATHANSOHN
son of Leib NATHANSOHN
& Schifre BURSTIN
Marriage record 1858
Year of Registration of Marriage: 1858
Town of Record: Lviv (now Lviv, L’vivs’ka oblast, Ukraine)
House Number: 185 2/4
Groom's Congregational Family Number: 2985
Groom's Age: 51
Bride's Age: 26
Bride's Town: Zloczow
Comments about the Bride: widow
(תרגום חפשי)
יוסף שאול נטנזוהן בנו של לייב נטנזוהן
שפרה בורשטין
רשימת נישואיהם 1858 - תרי"ח
עיר: לבוב
בית מס. 185 2/4
מס. קהילתי של החתן 2985
גיל החתן: 51
גיל הכלה: 26
מוצא הכלה: זלאטשוב
הערה על הכלה: אלמנה
שנראה מזה שהגרי"ש נשא שנית עם אשה אלמנה צעירה בתקוה להבנות ממנה, האם ידוע על פרטים אודות זווגו השני?
Joseph Saul NATHANSOHN
& Sara Adel ETTINGER
Marriage record
1826
Date of Registration of Marriage: 12-Jul-1826
Town of Record: Brody
מיללער כתב:תודה רבה הרב איש הספר, מעניין מאד (כידוע אותו הרב מפרעמישלא מילא מקומו אח"כ כאב"ד לבוב)
בור ועם הארץ כתב:מיללער כתב:תודה רבה הרב איש הספר, מעניין מאד (כידוע אותו הרב מפרעמישלא מילא מקומו אח"כ כאב"ד לבוב)
כמדו' שביניהם היה רי"א איטינגא.
י. אברהם כתב:
י. אברהם כתב:אוצר החכמה.
(אשלח לך בפרטי בל"נ)
איש_ספר כתב:יש"כ לרב נוטר על נטיעת כרם נאה זה.
ואתרום את חלקי הדל:11. בהיותו בן שבע נזדמן עם אביו לווילנא לרגל שמחה משפחתית נזדמן לבית מדרשו של הגר"א והיה אז הגר"א בעת תפילתו ומתוך סקרנות הביט בו הילד ובראותו בן הגר"א את הילד שאל אודותיו ולכשוספר לו עוצם בקיאותו וחריפותו, שאל אותו בן הגר"א כמה פעמים תנא פלוני מוזכר במסכת פלוני והילד הפעוט השיב כהוגן ואז ניגש הגר"א ושאלו כמה פעמים מוזכר תנא אחר באותה המסכת והשמיט הילד מקום אחד ואמר לו הגר"א א"כ עם הארץ אתה…. וכל ימיו היה מתגאה ר' אריה ליבוש שזכה לכנוי עם הארץ מהגר"א
ח''ל קאליסק כתב:קודם כל תתקן את התואר ''פוסק הדור'' מרן רבי יוסף שאול.
גאליצייאנער גאליציינער אובער א ביסל דרך ארץ.
כמו''כ ציינו בעבר עובדה מעניינת שהשואל ומשיב כתב הסכמה לסה''ק תפארת איתמר להרה''ק מקנאסקעווילי זיע''א ותאריך ההסכמה לא פחות מאשר חוה''מ פסח, ומדגיש בהסכמה שזה דבר האבד ע''מ שהספר יודפס תיכף לאחר חוה''מ.
” פוסק הדור
אגב, אכתוב מה ששמעתי מפ"ק מו"ר הגאון מטשעבין בעה"מ ספרי דובב מישרים זצל"ה ששמע מפ"ק הגאון בעל אמרי יושר זצ"ל שאמר שבדור הנוב"י הי' הנוב"י פוסק הדור, ואחר כך הי' הגאון בעל החת"ס פוסק הדור, ואחר כך הי' בעל בית שלמה פוסק הדור, וכעת אמר בעל אמרי יושר שהערך ש"י הוא פוסק הדור. כך שמעתי מפ"ק “
– הרב שרגא פייבל שנעבאלג, שו"ת שרגא המאיר בהלכה, ח"ב סי' ע"ו
בקרו טלה כתב:יומא דהילולא של בעל השואל ומשיב הוא בכ"ז אדר
מאיר נפתלי כתב:איש_ספר כתב:יש"כ לרב נוטר על נטיעת כרם נאה זה.
ואתרום את חלקי הדל:11. בהיותו בן שבע נזדמן עם אביו לווילנא לרגל שמחה משפחתית נזדמן לבית מדרשו של הגר"א והיה אז הגר"א בעת תפילתו ומתוך סקרנות הביט בו הילד ובראותו בן הגר"א את הילד שאל אודותיו ולכשוספר לו עוצם בקיאותו וחריפותו, שאל אותו בן הגר"א כמה פעמים תנא פלוני מוזכר במסכת פלוני והילד הפעוט השיב כהוגן ואז ניגש הגר"א ושאלו כמה פעמים מוזכר תנא אחר באותה המסכת והשמיט הילד מקום אחד ואמר לו הגר"א א"כ עם הארץ אתה…. וכל ימיו היה מתגאה ר' אריה ליבוש שזכה לכנוי עם הארץ מהגר"א
הסיפור הוא על אביו של השואל ומשיב?
(כי השואל ומשיב עצמו נולד אחרי פטירת הגר״א).
דרך אגב מה הכוונה בן הגר״א, האם זה טעות והכוונה לגר״א? או שקודם בן הגר״א שאלו, ואחר כך הגר״א ניגש ושאל אותו?
נוטר הכרמים כתב:ביום חמישי הקרוב יחול יום השנה לפטירת גאון הגאונים וגדול המשיבים, רשכבה"ג רבי יוסף שאול נאטנזאהן זי"ע מלבוב שנלב"ע ביום כ"ג אד"א תרל"ה.
ח''ל קאליסק כתב:והנה ההסכמה
כד הוינא טליא שמעתי מפי מו"ר זצוקלה"ה שהגאון בעל שו"מ בעת יריד פתח החלון והביט ברחוב וראה אדם אחד בשוק וקראו שיכנס לפניו ושאלו מאיזה מקום הוא והשיב לו מקראקא, שאל אותו האתה מכיר את הרב מקראקא אמר כן, א"ל אם אני אמסור לך מכתב שתמסרהו להרב מקרקא תעשה לי אמר בתש"ח וא"ל עוד אבל בתנאי שלא תפתח המכתב הבטיח לו הוא אך יצא יצא וחבריו שאלוהו מה זה מה יש לך שייכות עם השו"מ והוא מן הפחותים שבהם והשיב להם מה אני אדם חשוב ואני יוצא ונכנס אצל השו"מ ולא עוד ששלח אתי מכתב להרב מקרקא וגם שם אני יוצא ונכנס חבריו קנאו בו והוא הלך ובגאותו שחקים בא לקראקא ונכנס להרב ואומר רבי יש לי מכתב לכם מהשו"מ הרב מקראקא בהכירו תמה וכי אין לו להשו"מ לשלוח מכתב רק ע"י זה וחשב אולי מחמת דחיפות הענין ולכן מיד שנתן המכתב פתחו הרב מקרקא והנה התוכן למע"כ ידידי הגאון מקראקא, להסיר מכשול, הנני בכתב להעיד על מוכ"ז שראיתיו ברחוב אוכל בשוק ולכן הוא פסול לעדות וחתם.
י. אברהם כתב:כי אתי ע"א מצטרף בהדיה
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים