עתניאל בן קנז כתב:הרבי מסטרופקוב זצ"ל (חבר ביד"ץ העדה החרדית הספרדית), אכן הקפיד על כך. ולא רצה 'למכור' מצות מכונה ליחידים, רק לבעלי עסק.
חוקרנוביץ כתב:ישנם דעות הפוכות נדמה של הרב פראנק שאמר עדיף לאכול מצה שלא לשמה מחמץ לשמה.
דרומי כתב:יישר כח על העדות בנוגע להגרש"ז, אכן חידוש גדול הוא כי כמדומני פשוט בתפוצות ישראל לקחת בליל הסדר דוקא מצות יד, ובאמת יש לברר מה מקור דבר פשוט זה ומה מקורו של הגרש"ז בענין זה
[אגב, העדות מתקבלת בשיא הרצינות גם אם נסתפק בתוארים הרגילים על הגרש"ז ללא תוספות שהוא בודאי היה מוחה כנגדם...]
דרומי כתב:כמדומני פשוט בתפוצות ישראל לקחת בליל הסדר דוקא מצות יד, ובאמת יש לברר מה מקור דבר פשוט זה
סגי נהור כתב:דרומי כתב:כמדומני פשוט בתפוצות ישראל לקחת בליל הסדר דוקא מצות יד, ובאמת יש לברר מה מקור דבר פשוט זה
מה הכוונה שיש לברר? הלכה פסוקה היא שבליל הסדר בעינן שמירה לשמה (הוא כמובן דין בשמירה, אין במצה דין עשיה לשמה), ובמצות מכונה צריך לסמוך על קולות שגם זה נקרא שמירה לשמה. משא"כ בשאר ימי הפסח.
דרומי כתב:יישר כח על העדות בנוגע להגרש"ז, אכן חידוש גדול הוא כי כמדומני פשוט בתפוצות ישראל לקחת בליל הסדר דוקא מצות יד, ובאמת יש לברר מה מקור דבר פשוט זה ומה מקורו של הגרש"ז בענין זה
[אגב, העדות מתקבלת בשיא הרצינות גם אם נסתפק בתוארים הרגילים על הגרש"ז ללא תוספות שהוא בודאי היה מוחה כנגדם...]
משה ובני ישראל כתב:ולעומת זה ה"דברי חיים" אמר שהוא מרחם על מי שטורח לנקות את הבית מחמץ ובערב פסח מביא חבילה של לחמים דקים לביתו.
פרנקל תאומים כתב:משה ובני ישראל כתב:ולעומת זה ה"דברי חיים" אמר שהוא מרחם על מי שטורח לנקות את הבית מחמץ ובערב פסח מביא חבילה של לחמים דקים לביתו.
טעמו של הדברי חיים זי"ע לאסור מכונה בכל ימי הפסח לא התפרש באופן ברור והוא לכאו' צע"ג. יש שרצו לפרש שהכריע כן כדי למגדר מילתא וכדו'. בפשטות לא נראה שישנה איזה סברא שמי שאינו נמנה על חסידיו יצטרך לחשוש לדבריו בזה.
אורי אגסי כתב:חידה:
על מי מסופר כאן שאמר שמצות מכונה הם חמץ?
משולש כתב:לפי הידוע לי כעת, באשכנז אכלו רק מכונה גם בליל הסדר.
לעומקו של דבר כתב:לחשוש על המסוע, אולי יש חשש ואולי אין, אבל לא חסרות חששות על מצות יד. הרי ביד הכל הוא חשש, הכל תלוי בהרבה אנשים שינהגו כשורה.
ובכלל יש הרבה דברים שבאמת תלוי. ובאמת יש הרבה שמתנהגים באופן פרקטי.
למשל הגריש"א, כפי הזכור לי, בתחילה אכל מצות יד (פרט זה נשמע כעת משונה ואולי יש טעות), אחרי שראה אלו שאלות מגיעות אליו מהמאפיות של יד והוא נחרד מזה, ועבר למכונה, אח"כ חתניו (כנראה הגרח"ק ועוד אחריו) באו והביאו לו מצות מהחבורות שלהם, חזר לאכול מצות יד.
למצוא חששות במצות מכונה זה לא חכמה, כמו שלמצוא חששות במצות יד זה לא חכמה.
למשל, זיעה. גם כשיש מיזוג, כשעובדים חזק באפיה, מזיעים, וכאשר זיעה מתערבת עם מים היא מחמיצה תיכף.
קראקובער כתב:עתניאל בן קנז כתב:הרבי מסטרופקוב זצ"ל (חבר ביד"ץ העדה החרדית הספרדית), אכן הקפיד על כך. ולא רצה 'למכור' מצות מכונה ליחידים, רק לבעלי עסק.
מן הסתם מדובר במצה של כל ימות השנה שכתוב על הקופסא "חמץ" (אם כי מן הסתם הם כשרים חוץ לכזית ראשון) אחרת מה למצות מכונה בבית של חסיד צאנז לפני פסח?!
וכנראה שפותח האשכול רצה להתלוצץ על אלו שבאמת מאמינים בכך.
משולש כתב:לפי הידוע לי כעת, באשכנז אכלו רק מכונה גם בליל הסדר.
שבטיישראל כתב:משולש כתב:לפי הידוע לי כעת, באשכנז אכלו רק מכונה גם בליל הסדר.
"באשכנז" ?
הרוקח או המהרי"ל או אפ' החות יאיר אכלו אי פעם קרקרי מכונה בליל הסדר ?!
או שכוונתך להחצי-אורטודקוסים מהאוניברסיטאות בפרנקפורט והסביבה שבכלל הוצרכו לזכור להוציא את הכיפה מהכיס לפני שברכו על המזון ...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים