חד וחלק כתב:אם לשפוט לפי הציור, החמור פותח את הדלת...
ואם הצייר היה כזה אידיוט שלא שם לב שהמשיח נכנס ולא יוצא, למה אתה בונה בכלל על הציור שלו.
חד וחלק כתב:אם לשפוט לפי הציור, החמור פותח את הדלת...
ואם הצייר היה כזה אידיוט שלא שם לב שהמשיח נכנס ולא יוצא, למה אתה בונה בכלל על הציור שלו.
מחשבתישראל כתב: (מאימתי נער מהווה תחליף לשמש?).
מחשבתישראל כתב: ומחליטים שזה גוי. ושגוי כתב נער והתכוון לשמש (מאימתי נער מהווה תחליף לשמש?). מביאים כאן ראי' נחמדה ומגיבים עליו בדברי הבל ממש!
מחשבתישראל כתב:האם אנשים יצאו מדעתם כאן ובאשכולת אחרים? מביאים הגדה מהמאה ה15 מנירנבורג עוד טרם שחלמו משכילים לבוא לעולם (באיטליה בתקופת הרנסנס, אולי, אך באשכנז?).
איש אשכולות כתב:עי' עירובין כ ע"ב הגהות הב"ח אות ב'.
(בילדותי שמעתי מעשה שהראגאטשאבער שלח לאחד ששאלו שאלה 'עי' עירובין וכו' [כנ"ל]', אבל כבר פיקפקו הואיל ולראגאטשאבער לא היה ש"ס וילנא)
אוצר החכמה כתב:מסברא נ"ל שהדקדוק בפרטי הציור מוטעה
אני לא חושב שהצייר ראה בתמונה איזשהו "תצלום" שאמור לייצג את המציאות (כך נראה נער עברי בן המאה ה 15!, כך נראה חמורו של המשיח!)
כדרך האמנים צייר משהו סימלי שמייצג את הנושא.
איש חסיד כתב:המסקנא העולה מכל הנ''ל:
ציור כזה של נער מנוער מדעת הנמצא מחוץ לבית ובא להיכנס ושל חמור היוצא מהבית לחוץ [אילו נתכוין לחמורו של משיח למה לא צייר את המשיח שזה העיקר ולמה צייר שהחמור יוצא מהבית]
איש חסיד כתב:אדג היקר מה בדיוק כואב לך שנאלצת לכתוב פלפול כה מתוסבך שאף אתה לא מבינו???
שמא אתה הוא 'מחשבת' 'באשי' או סתם שנאת חסידים. עלה והצלח.
חכם באשי כתב:
תראו מי שמדבר על שנאה!
ההודעה הראשונה שלך באשכול הנוכחי (ראיתי גם את הנוסח הראשון שלה!...) נכתבה מתוך אהבה או מתוך נקמה (ואתה יודע בדיוק על מה הינך רוצה לנקום).
המלצתי לך, לשנות את ניקך ל'חסיד שוטה'. הוא היאה לך!
ומה שהביא ראיה מן התוס' במסכת ע"ז דף ל"ג שהביא ראיה מן המדרש דסגי בהדחה ג"פ. אני תמה עליו, ולדבריו קשה יותר וכי זה היא דברי בעל המדרש, והלא זה הוא דברי המן, והמדרש מספר מה שאמר המן, וא"כ אתמהה וכי מהמן נלמד פסקי הלכות, אלא שכיון שזה סיפור דברי המן שאמר לאחשורוש מנהגן של ישראל, אנו למדים ממנהגן של ישראל שהוא תורה
ישבב הסופר כתב:איש חסיד: ההתפרצות כאן באשכול איננה מוצדקת, ואין בידינו להשכיל מה חרי האף הגדול הזה. חכם באשי העלה תמונה יפה והערה משובחת עליה. ואתה חרפת וגידפת את הצייר העלוב אשר בנקיון כפים צייר זאת בסלונו בנירנבורג כדי לפרנס את ביתו. אם נקח בידינו את כל הציורים המופיעים במחזורים העתיקים לאורך הגלות המר, ונדונם בכף מאזניים על ידי השקפת עולמינו כיום, סופך לבנות מדורה גדולה ולשרפם כליל, אחד מהם לא יותר.
הבונה כתב:מה שתמהו כולם מדוע המשיח יוצא חוצה, והלא צריך להכנס פנימה.
יש ליישב שאין זה חוץ לבית, אלא איירי כאן באיור, בחצר שיש לה בית שער הפטור ממזוזה כדאי' ביומא יא,ב. והוא עובר כעת בתוך הבית שער ליכנס לפנים החצר, כי ודאי אינו נכנס לבית עם החמור, וא"ש הכל ודוק וד"ל.
אליהוא כתב:עי' בויגד משה סי' ל' סק"ז כל ה'מנהגים' בזה.
ודבר נחמד בהגדת הגריש"א שניתן לפתוח גם את המרפסת שאליהו לא צריך מדרגות.
תולעת ספרים07 כתב:כפי שכבר כתבתי לעיל מקור הדבר לפתוח את הדלת הוא ברמ"א סוף סימן ת"פ ולפתוח הפתח כדי לזכור שהוא ליל שימורים ובזכות אמונה זו יבוא משיח וישפוך חמתו על המכחשים בה' (מהרי"ב) ובמ"ב שם ס"ק כדי לזכור שהוא ליל שימורים ואין מתייראין משום דבר.
המבואר להדיא שצריך להראות שאין אנו מתייראין משום דבר והגע בעצמך היושב בקומה 20 לדוגמא פתיחת הדלת אינו מראה על כלום - אין שום סיבה להתירא לפתוח בקומה 20 את הדלת.
והוא הדין שאין כל סיבה להתיירא לפתוח את דלת המרפסת המוקף בסורגים. - מדברי הרמ"א והמ"ב שם ברור הדבר שצריך בפתיחת הדלת להראות שאינו מתיירא והוא מאמין שלילה זה ליל שימורים עד עצם היום הזה ודבר זה אינו מתקיים אלא אם יפתח דלת הפונה לרחוב שיש לו טעם להתיירא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 258 אורחים