הא לחמא עניא כתב:ידוע הווארט של אחד מאדמו"רי בעלזא [איני יודע מי אומרו] על הפיוט "ושקל אשא בבית נכון ונשא", דהרי כל אחד תרם מחצית השקל ולא שקל, ולמה כתיב "ושקל אשא", אך הסביר רעיון נורא שהרי במצות שקלים נאמר העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל, וליהודים היה השתוקקות ורצון חזק לתרום יותר, מה עשו, הביאו לגזבר שקל שלם, והדין הוא שאם הגזבר צריך לפרוט את השקל יש להוסיף ע"כ קלבון, ועכשיו כשהביאו שקל אזי היהודים יכלו להוסיף קלבון, וזהו מה שאומרים "ושקל אשא".
ממש א מויראדיגע ווארט. השי"ת יעזור לנו שגם אנחנו נזכה לתשוקה בעבודת השם.
הא לחמא עניא כתב: ידוע הווארט של אחד מאדמו"רי בעלזא [איני יודע מי אומרו] על הפיוט "ושקל אשא בבית נכון ונשא", דהרי כל אחד תרם מחצית השקל ולא שקל, ולמה כתיב "ושקל אשא", אך הסביר רעיון נורא שהרי במצות שקלים נאמר העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל, וליהודים היה השתוקקות ורצון חזק לתרום יותר, מה עשו, הביאו לגזבר שקל שלם, והדין הוא שאם הגזבר צריך לפרוט את השקל יש להוסיף ע"כ קלבון, ועכשיו כשהביאו שקל אזי היהודים יכלו להוסיף קלבון, וזהו מה שאומרים "ושקל אשא".
ממש א מויראדיגע ווארט. השי"ת יעזור לנו שגם אנחנו נזכה לתשוקה בעבודת השם.
פלגינן כתב:דומני קישרו זאת גם לתחילת הבית: 'אור פניך עלינו אדון נשא / ושקל אשא / בבית נכון ונישא', שמאחר ומדקדקים על עצמם יותר מהחיוב, הר"ז כדרשת רב עוירא איך לא אשא להם פנים שמדקדקים על עצמם עד כזית וכביצה ומדקדקים על עצמם יותר מהחיוב, ואף כאן מבקשים שאדון ישא פניו כי 'ושקל אשא' וכו'.
לעומקו של דבר כתב:(דווקא השאלה למה נאמר שקל, לכאו' כן הדרך לקרוא לכל מטבע גם של מחצה"ש בשם "שקל, וע"כ נקראה המסכת "שקלים" והפרשה "שקלים").
בקרו טלה כתב:בשער יששכר [מונקאטש - מאמר השקלים אות כ"ט] כתב לבאר בשם חכ"א על פי מה דאי' ברמב"ן פר' כי תשא (ל, יג) וז"ל "ויתכן שעשו בזמן בית שני מטבע של כסף של ב' דינרים כדי שיהא מצוי לתת לגזבר ההקדש ולא יצטרכו לקלבון, וקראו לזה המטבע שקל".
הכהן כתב:אדאתינן ליוצרות שקלים, למרות שזה כבר מאחורינו:
"אור פניך עלינו אדון נשא" או "נסה"?
הכהן כתב:לכאו' באמת צ"ל נסה כלשה"כ "נסה עלינו אור פניך" ולא כהכלאה של "יאר/ישא ה' פניו".
לעומקו של דבר כתב:ז' פירושים על "שקל אשא":
חד ברנש כתב:הא לחמא עניא כתב:ידוע הווארט של אחד מאדמו"רי בעלזא [איני יודע מי אומרו] על הפיוט "ושקל אשא בבית נכון ונשא", דהרי כל אחד תרם מחצית השקל ולא שקל, ולמה כתיב "ושקל אשא", אך הסביר רעיון נורא שהרי במצות שקלים נאמר העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל, וליהודים היה השתוקקות ורצון חזק לתרום יותר, מה עשו, הביאו לגזבר שקל שלם, והדין הוא שאם הגזבר צריך לפרוט את השקל יש להוסיף ע"כ קלבון, ועכשיו כשהביאו שקל אזי היהודים יכלו להוסיף קלבון, וזהו מה שאומרים "ושקל אשא".
ממש א מויראדיגע ווארט. השי"ת יעזור לנו שגם אנחנו נזכה לתשוקה בעבודת השם.
כשאני רואה כזה ווארט, עולה בי מחשבה: היה או לא היה.
האם באמת האומר ראה ברוח קדשו, שכן היה במציאות, או שהוא אמר זאת ב"דרך אפשר", ובעיקר כדי לעורר את ישראל ליראת שמים.
מה אתם חושבים?
כדכד כתב:איני כדאי לחלוק על אף אחד ובפרט לא על אדמו"ר מבעלזא, איברא שבפשט י"ל שכיון ששקל הקדש כפול היה ממילא מחצית השקל בשקל הקדשש הוא "שקל" בשקל הרגיל ושפיר שייך לומר "ושקל אשא".
דמשק כתב:בגוף השאלה מהו ושקל אשא, שמעתי דבר נחמד משמיה דהגאון ר' יצחק דוד אלטר שליט"א, דאם יבא משיח עתה, הרי יצטרכו להביא פעמיים מחצית השקל, א' לחודש אדר שאנו עומדים בו, שהוא עוד שייך לשנה זו שאנו עומדים בה, והשני להשנה הבאה שמתחיל מניסן, וע"ז מבקשין שנגאל עתה ואזי ושקל אשא ודפח"ח
כדכד כתב:איני כדאי לחלוק על אף אחד ובפרט לא על אדמו"ר מבעלזא, איברא שבפשט י"ל שכיון ששקל הקדש כפול היה ממילא מחצית השקל בשקל הקדשש הוא "שקל" בשקל הרגיל ושפיר שייך לומר "ושקל אשא".
בקרו טלה כתב:בשער יששכר [מונקאטש - מאמר השקלים אות כ"ט] כתב לבאר בשם חכ"א על פי מה דאי' ברמב"ן פר' כי תשא (ל, יג) וז"ל "ויתכן שעשו בזמן בית שני מטבע של כסף של ב' דינרים כדי שיהא מצוי לתת לגזבר ההקדש ולא יצטרכו לקלבון, וקראו לזה המטבע שקל".
שברי לוחות כתב:עוד שמעתי, שאחר שקראו פרשת שקלים הרי קיימו בזה ונשלמה פרים שפתינו ונחשב כמו שהביאו מחצית השקל, ואם יבוא משיח ונביא גם בפועל מחצית השקל, נמצא שבסך הכל הבאנו שקל שלם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים