ואף על פי שראיתי מפרשים שזו פרפרת היא. וקיימא לן ברך על הפת פטר את הפרפרת. מדעתי שאין דברים אלו נכונים כלל. שלא אמרו אלא בפרפרת שהיא נאכלת על הפת כלפתן. ומשום דבירך על העיקר פטר את הטפילה הא לאו הכי לא. דהיינו דאמר רב פפא (ברכות פרק ו' דף מ"ב) דברים הבאים בתוך הסעודה שלא מחמת הסעודה טעונ' ברכה לפניהם ואין טעונ' ברכה לאחריהם. ושלא מחמת הסעודה היינו כל שלא בא ללפת את הפת ושאינו בא להשביע כפת. ומרור אינו בא ללפת ואדרבה צריך הוא לאכלו בפני עצמו. וכן אינו בא להשביע כפת. ואם כן מי פטרו לזה מברכת הנהנין?
ארזי ביתר כתב:מלבד זאת, כבר נתקשו גדולי הפוסקים, אין פוטרים את ברכת המרור בברכת הכרפס. והלוא, לא מצינו בשום מקום, שיעור זמן לאמירת ההגדה, כדי שהברכה על הכרפס עדיין תוכל לחול על המרור. ומסתמא כבר האריכו בנושא זה, באתרא קדישא הדין.
סגי נהור כתב:לא זכיתי להבין את הקושיא. הרשב"א עצמו כותב שהמרור אינו בא בסעודה זו ללפת את הפת, אלא צריך לאוכלו בפני עצמו. ודבר זה לא השתנה בימינו כמובן. וגם התוס' החולקים, טעמם שדין המרור כדברים הנאכלים מחמת הסעודה הוא מפני שנאכל תכף לאחר המצה, ולא מפני שהדרך ללפת בו את הפת בסעודות אחרות.
סגי נהור כתב:ארזי ביתר כתב:מלבד זאת, כבר נתקשו גדולי הפוסקים, אין פוטרים את ברכת המרור בברכת הכרפס. והלוא, לא מצינו בשום מקום, שיעור זמן לאמירת ההגדה, כדי שהברכה על הכרפס עדיין תוכל לחול על המרור. ומסתמא כבר האריכו בנושא זה, באתרא קדישא הדין.
כבר כתב הרא"ש שההגדה אינה נחשבת הפסק, כי אין בזה היסח הדעת. ראה ריש סי' תעד בטושו"ע, במג"א ובשו"ע הרב.
ומטעם זה הספרדים אין מברכים בפה"ג על כוס ב'.
ארזי ביתר כתב:אין השאלה מדוע ההגדה אינה הפסק, כי אם מדוע הזמן הארוך מאבד את משמעותו. והלוא לא מצינו בהלכה, שמי שאמירת ההגדה נמשכה לו שלוש שעות, יצטרך לברך על המרור.
סגי נהור כתב:ההפסק שמחייב לברך שוב ברכה ראשונה הוא בשתיים: הפסק בזמן והיסח הדעת
לגבי קידוש מבו' בדבריו ג' טעמים, א. דלא מוזכר בברכה היין. ב. דמהני גם קידוש על פת. ג. משום היין שבתוך הסעודה. ולכאו' טעם א' ודאי נכון וראיה מהבדלה דליכא לשאר הטעמים.עושה חדשות כתב:אגב,
ראיתי עכשיו סברא מחודשת מאד, בס' "סדר היום", אולי תמצאו לזה מקבילות.
...ונ"ל שאם אכל שיעור (מהכרפס) שיברך בורא נפשות רבות כיון שהוא קודם אכילה ואי משום דצריך לברך על המרור בפה"א לאו טענה היא זו דכיון שתקנו לו ברכה מיוחדת והיא על אכילת מרור א"צ לברך עליו ברכה אחרת ולא דמי למוציא ומצה שאנו מברכין בברכת הנהנין תחלה ואח"כ ברכת המצוה דענין המוציא א"א בלאו הכי משום אכילת סעודתו דבלאו חיוב פסח צריך לאכול משום שמחת י"ט ומשום הכי צריך לברך על ענין הסעודה תחלה כדרך כל הסעודות ואח"כ יברך ברכה אשר ניתוספה בלילה הזה בהיות אוכלין מצה ולא חמץ ולענין זה בכזית סגי אבל בענין מרור אין לנו עסק עם המרור בלילה הזה אלא משום חיוב פסח וסגי בברכת המצוה לבד. וכן לא דמי לקדוש היום שאנו מברכין על היין ברכתו הראויה לו ואח"כ ברכת היום דע"כ צריכין אנו לומר (בפה"א) [בפה"ג] כדי ליחד ברכה על הפרי עצמו ובברכת היום אין לו זכר. זאת ועוד שאין הקדוש מוכרח להיותו תלוי ביין אפשר בפת אלא דאסמכו ברכת היום לברכה אחרת קבועה בפת ויין אבל לא שייך זה עם זה. זאת ועוד שאנו מברכין בפה"ג כדי לפטור כל היין שבתוך הסעודה דאין קדוש אלא במקום סעודה ומכל אלו הטעמים אין למנוע מלברך בפה"ג משא"כ בברכת המרור שאנו מזכירין בו ענין המרור שאינה באה כי אם לחיוב היום בלבד.
יל"ע האם כוונת ההשלמה משום האיסור לאכול קודם מצוה שמא ישכח, (אך יל"ע דמהיכ"ת דאסור לאכול ירק בתוך סעודת פת קודם מצוה, ואף כשירק אינו בא מחמת הסעודה), ואף דבציקות של גויים ממלא כריסו מהם, היינו משום דאף אם ימשך באכילת מצה, אינו מונעו לאכול מצה שמורה, אך כשימשך בסעודה יתכן דלא יאכל מרור. אך צ"ע דההיא דבציקות של גויים לכאו' איירי נמי כשלא אכל עדיין המרור דמצה קודמת למרור וליתסר משום המרור. וי"ל דהרי החשש קיים גם במצה שמורה, ולכן אין לאסור לאכול מצה פסולה, ומשא"כ לאכול את שאר 'ירקות' של הסעודה.עושה חדשות כתב:סברא אחרת, מחודשת גם היא, למה מרור נחשב בא מחמת הסעודה, בספר ההשלמה פסחים דק"ט -
ויש טעם אחר בבורא פרי האדמה של טבול שני שברכת המוציא פוטרתה, וכי תימא והא אינו בא ללפת וברכת המוציא אינה פוטרת אלא דברים הבאין מחמת הסעודה, איברא דברים הבאים מחמת סעודה היא, שאינו רשאי לאכול סעודתו אם לא אכל המרור אחר המצה
סגי נהור כתב:לא זכיתי להבין את הקושיא. הרשב"א עצמו כותב שהמרור אינו בא בסעודה זו ללפת את הפת, אלא צריך לאוכלו בפני עצמו. ודבר זה לא השתנה בימינו כמובן. וגם התוס' החולקים, טעמם שדין המרור כדברים הנאכלים מחמת הסעודה הוא מפני שנאכל תכף לאחר המצה, ולא מפני שהדרך ללפת בו את הפת בסעודות אחרות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים