עושה חדשות כתב:עוד לא קיבלתי את העזרה אליה נצרכתי.
אפרט את השאלה, כמה דוגמאות של משפטים, ותאמרו מה ראוי ומה לא רצוי.
1. "אם ח"ו תהיה תאונה בדרך, אז..."
2. "לא רוצה לפתוח פה לשטן אבל אם תהיה תאונה בדרך, אז..."
3. "נתאר לעצמינו שבדרך תהיה תאונה, אז..."
4. "צריך להיות ערוכים גם לתרחיש של תאונה בדרך..."
ועוד כיו"ב.
מאיר נפתלי כתב:עושה חדשות כתב:עוד לא קיבלתי את העזרה אליה נצרכתי.
אפרט את השאלה, כמה דוגמאות של משפטים, ותאמרו מה ראוי ומה לא רצוי.
1. "אם ח"ו תהיה תאונה בדרך, אז..."
2. "לא רוצה לפתוח פה לשטן אבל אם תהיה תאונה בדרך, אז..."
3. "נתאר לעצמינו שבדרך תהיה תאונה, אז..."
4. "צריך להיות ערוכים גם לתרחיש של תאונה בדרך..."
ועוד כיו"ב.
לפחות ביחס לספק 1 מתבאר בברכות ס. שגם כשאומרים ׳אם׳ יש חשש של פתיחת פה כו׳, דאיתא התם - ואם יארע כו׳ דבר קלקלה ועוון תהא כו׳ אמר אביי לא לימא אינש הכי דלא לפתח פומיה כו׳.
עושה חדשות כתב:עוד לא קיבלתי את העזרה אליה נצרכתי.
אפרט את השאלה, כמה דוגמאות של משפטים, ותאמרו מה ראוי ומה לא רצוי.
1. "אם ח"ו תהיה תאונה בדרך, אז..."
2. "לא רוצה לפתוח פה לשטן אבל אם תהיה תאונה בדרך, אז..."
3. "נתאר לעצמינו שבדרך תהיה תאונה, אז..."
4. "צריך להיות ערוכים גם לתרחיש של תאונה בדרך..."
ועוד כיו"ב.
אחד בא לחבירו בשבת בבוקר ואומר לו "חוץ מכבוד השבת..אני מוכר את הרכב"...עושה חדשות כתב:"לא רוצה לפתוח פה לשטן אבל אם תהיה תאונה בדרך, אז..."
אליהו בן עמרם כתב:מהרש"א (חידושי אגדות תענית ח ע"א): "ונראה לפרש ע"פ גירסת הילקוט דה"ג כל המצדיק עליו הדין מלמטה מצדיקין כו', וע"פ מ"ש פ"ק דכתובות רבים שתו לימא רבים ישתו לא לימא משתה אחרונים לא לימא משום דאל יפתח אדם פיו לשטן, וכמפורש שם שהדבור גם בדרך הדמיון מעורר את מדת הדין על האדם עד שהשטן מקטרג להיות החוטא מודה בדבר שראוי לכך כו' עיין שם, והא ודאי שעל העונש העבר ובא על האדם ודאי יהיה האדם מצדיק עליו הדין, אבל להבא שראוי לבא עליו עונש אל יהא האדם מצדיק עליו הדין שהוא ראוי לעונש כזה, שזהו פותח פיו לשטן, אלא יבקש רחמים אולי יתעשת לו הקב"ה, ולזה אמר כאן המצדיק עליו הדין להבא הרי מושך ומעורר מדת הדין עליו מלמעלה להצדיק עליו הדין מלמעלה".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים