נוטר הכרמים כתב:משמיה דמרן גאב"ד דפוניבז' מובא דכיון שליל פסח הוא ליל האמונה בו אבות לבנים יספרו יחוד ה' ונפלאותיו, וכנגד אותם מינים אשר חידשו אמונת אותו האיש יש"ו, ובדו מלבם שאינו ילוד אשה, אמר בעל הפייט תשעה ירחי לידה, כאומר: כל באי עולםפ נולדים באופן זה בלבד ושיקרא לא קאי. [הגדת פוניבז' עמ' רנב, דברי הרב ח"ג עמ' קיג].
תולעת ספרים07 כתב:נוטר הכרמים כתב:משמיה דמרן גאב"ד דפוניבז' מובא דכיון שליל פסח הוא ליל האמונה בו אבות לבנים יספרו יחוד ה' ונפלאותיו, וכנגד אותם מינים אשר חידשו אמונת אותו האיש יש"ו, ובדו מלבם שאינו ילוד אשה, אמר בעל הפייט תשעה ירחי לידה, כאומר: כל באי עולםפ נולדים באופן זה בלבד ושיקרא לא קאי. [הגדת פוניבז' עמ' רנב, דברי הרב ח"ג עמ' קיג].
לכאו' אין צריך לזה - עד כמה שידוע לי הוא נצלב בפסח ומזה נובע עלילות הדם שהיו פורעים ביהודים בפסח. - ככלל לא הייתי סומך כל כך על כל הווארטים מהרב מפוניבז' כאשר שמעתי מפי אחד הראשי ישיבות מפוניבז' שבזמנו לא רשמו ממנו כלום והוסיף ואמר לי שהיחידי שניתן לסמוך עליו בנוגע לתורתו של הרב מפוניבז' הוא רבי דוד פוברסקי ז"ל.
נוטר הכרמים כתב:בפיוט אחד מי יודע: תשעה מי יודע? תשעה ירחי לידה.
וצ"ב, מה נכנס כאן באמצע תשעה ירחי לידה כאשר שאר הדברים המנויים כאן הם ענינים מיסודות היהדות כמו שני לוחות הברית וחמשה חומשי תורה.
תולעת ספרים07 כתב:ובענין מה שכתבו למעלה בנוגע לילוד אשה ידוע דבריו של הבעל התניא בליקוטי תורה שאילמלא מקרא מלא הוא לא היה לנו לומר שמשה רבינו ילוד אשה היה. ובגלל זה היו הרבה שהתנגדו לצייר את משה רבינו ע"ה על החומשים. - וגם דוד המלך מקונן הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי וכו' משמע שיש גם איש שאינו ילוד אשה.
תולעת ספרים07 כתב:בכל מקרה קשה וצורם עד למאוד מאוד לומר על האר"י הקדוש הגר"א והבעש"ט שלא לדבר על הנביאים ועוד כאלו שהיו ילוד אשה [במובן הפשוט] ובעוון חולל בידי אביהם ואמם, וידוע דברי הנועם אלימלך בזה ואשר הפטיר וכתב סוד ה' ליראיו.
תולעת ספרים07 כתב:לנוטר הכרמים ומי קבע זאת שצריך תשעה חדשים כדי ללמוד את התורה וראה אצל משה רבינו ככלותו שהכניס לו הקב"ה את התורה ככלה.
ואולי הכוונה בזה תשעה ולא יותר כמו בהמה עשרים וארבע חודש ונחש שבע שנים וכו'. ויש להוסיף בזה שידוע דברי רש"י שארבעים יום היה מבול כנגד יצירת הוולד - צא ולמד שכל המבול מתחילה עד סופו היה תשע חודש ואפשר שגם זה היה נס דאפשר שאילו היה המבול ממשיך לא היה נשאר זכר ופליטה רח"ל.
ובענין מה שכתבו למעלה בנוגע לילוד אשה ידוע דבריו של הבעל התניא בליקוטי תורה שאילמלא מקרא מלא הוא לא היה לנו לומר שמשה רבינו ילוד אשה היה. ובגלל זה היו הרבה שהתנגדו לצייר את משה רבינו ע"ה על החומשים. - וגם דוד המלך מקונן הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי וכו' משמע שיש גם איש שאינו ילוד אשה.
בכל מקרה קשה וצורם עד למאוד מאוד לומר על האר"י הקדוש הגר"א והבעש"ט שלא לדבר על הנביאים ועוד כאלו שהיו ילוד אשה [במובן הפשוט] ובעוון חולל בידי אביהם ואמם, וידוע דברי הנועם אלימלך בזה ואשר הפטיר וכתב סוד ה' ליראיו.
בכל מקרה קשה וצורם עד למאוד מאוד לומר על האר"י הקדוש הגר"א והבעש"ט שלא לדבר על הנביאים ועוד כאלו שהיו ילוד אשה [במובן הפשוט] ובעוון חולל בידי אביהם ואמם, וידוע דברי הנועם אלימלך בזה ואשר הפטיר וכתב סוד ה' ליראיו.
אוצר החכמה כתב:בכל מקרה קשה וצורם עד למאוד מאוד לומר על האר"י הקדוש הגר"א והבעש"ט שלא לדבר על הנביאים ועוד כאלו שהיו ילוד אשה [במובן הפשוט] ובעוון חולל בידי אביהם ואמם, וידוע דברי הנועם אלימלך בזה ואשר הפטיר וכתב סוד ה' ליראיו.
יצאת מדעתך ידידי היקר?
תולעת ספרים07 כתב:[
ולעצם הנידון קשה לי לעכל את הדבר המוזר הזה שכל הקדושים אשר בארץ המה החל מהנביאים עד האר"י הבעש"ט הגר"א הולידו בתאוות המשגל. - הוא מעבר להשגה שלנו.
תולעת ספרים07 כתב:נוטר הכרמים כתב:משמיה דמרן גאב"ד דפוניבז' מובא דכיון שליל פסח הוא ליל האמונה בו אבות לבנים יספרו יחוד ה' ונפלאותיו, וכנגד אותם מינים אשר חידשו אמונת אותו האיש יש"ו, ובדו מלבם שאינו ילוד אשה, אמר בעל הפייט תשעה ירחי לידה, כאומר: כל באי עולםפ נולדים באופן זה בלבד ושיקרא לא קאי. [הגדת פוניבז' עמ' רנב, דברי הרב ח"ג עמ' קיג].
לכאו' אין צריך לזה - עד כמה שידוע לי הוא נצלב בפסח ומזה נובע עלילות הדם שהיו פורעים ביהודים בפסח. - ככלל לא הייתי סומך כל כך על כל הווארטים מהרב מפוניבז' כאשר שמעתי מפי אחד הראשי ישיבות מפוניבז' שבזמנו לא רשמו ממנו כלום והוסיף ואמר לי שהיחידי שניתן לסמוך עליו בנוגע לתורתו של הרב מפוניבז' הוא רבי דוד פוברסקי ז"ל.
נוטר הכרמים כתב:ד. איני רוצה להכנס לנושא זה, אבל תחילת דברי שטות אלו מקורן בשבחי הבעש"ט, ואכ"מ.
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: כאשר נשכיל הבין איך זה שהאר"י הקדוש טבל את עצמו במקווה לאחר פטירתו או אז נוכל להבין איך גם נולד.
אורי אגסי כתב:בשם עדת החסידים
הנני למחות בזה על דברי השטות כאילו זה פחיתות לומר על צדיקים שנולדו ע"י אשה ותאות המשגל וכו'.
האם הרבש"ע ברא טבע זה שע"י מולידים התאמר ע"ז שזה דבר מגונה, עי' בספרים הק' ותחכים,
אבל דברי שטות כאלו מ-ז-מ-ן מ-ז-מ-ן כבר לא ראיתי.
אני רואה חובה למחות בשם כל החסידים, שלא יאמרו שכולנו סוברים ומאמינים כמו תולעת השבע.
אמר רבי אחא, וילדה זכר, וכי כיון דמזרעת יולדת, דכתיב וילדה, (אלא) האי קרא הכי מבעי ליה, אשה כי תהר וילדה זכר, (ס"א תזריע ויהיה זכר), מהו כי תזריע וילדה, אמר רבי יוסי, אתתא מן יומא דאתעברת עד יומא דיולדת, לית לה בפומא אלא ילידו דילה אי להוי דכר, ועל דא אשה כי תזריע וילדה זכר:
אורי אגסי כתב:בשם עדת החסידים
הנני למחות בזה על דברי השטות כאילו זה פחיתות לומר על צדיקים שנולדו ע"י אשה ותאות המשגל וכו'.
האם הרבש"ע ברא טבע זה שע"י מולידים התאמר ע"ז שזה דבר מגונה, עי' בספרים הק' ותחכים,
אבל דברי שטות כאלו מ-ז-מ-ן מ-ז-מ-ן כבר לא ראיתי.
אני רואה חובה למחות בשם כל החסידים, שלא יאמרו שכולנו סוברים ומאמינים כמו תולעת השבע.
אמרו במדרש שאחד מטענותיו של יוסף הצדיק בהתחמקו מאשת פוטיפר היה, שהקב"ה רגיל להגלות על האבות בלילה, ואיך אראה אם יתגלה עלי וימצאני טמא ולא ראוי לנבואה. והקשה המג"א בזית רענן על הילקוט, אם כן באשתו מי התיר לו, והיאך שמשו האבות מטותיהם. ותירץ שבהכרח שבלילה שנתחייבו בעונה לא נתגלה עליהם נבואה.
והיוצא מזה לפי קוצר דעתי, הרי מה נדחה גדול מפני מה, הוי אומר דבר קטן נדחה מפני גדול, ומזה יוצא שגדלה מעלת עונתם של האבות, יותר מגילוי נבואה, כי בזיווגם תיקנו למעלה בלי ערך. (ומזה ניקח מוסר השכל כל אחד בדיליה, שלפי מדריגתו גם כן הוא כך, שיכול לפעול בכוונה לש"ש יותר מאם הגיע לנבואה).
אך חוששני להעלות דברים מעין אלו על האינטרנט.
ואולי להסתפק בדברי היעב"ץ בסידורו בליל שבת, שהתבטא על הפילוסופים שאמרו שחוש המישוש חרפה לנו, כי לפי נפשם דיברו, לא כאלה חלק יעקב.
הקושיא מישי אבי דוד, מקורו מספר סור מרע ועשה טוב, ובה מדייק שמזה מוכח שאין בזה חסרון, ואף ישי אבי דוד שמת בעטיו של נחש, אבל מדבר זה אי אפשר להתחמק ממקצת תאוה גשמית (כלומר היפוך ממטרתו של התולעת). לעומת זאת הבני יששכר בהגהות שם, וכן בדרך פיקודיך מצוה א', דוחה ראיה זו, שהרי דוד המלך נולד מביאה שבא ישי בחושבו שבא על שפחתו בכוונה כדי להכשיר זרעו, נמצא שהיה בזה סרך עון בביאה על שפחתו לדעתו.
ועיין בספר נועם אלימלך באגרת הקודש, שהצדיק הפרוש מעוה"ז, ניתן לו משמים כח תאוה גשמית כדי שיוכל לקיים מצות עונה.
ובחומש היכל הברכה פרשת כי תצא (כמדומה על פסוק לא יחבול ריחים ורכב) כתב שכשהצדיק מקיים מצות עונה בלי תאוה גשמית, יוליד רק נשמות אבל לא גוף.
עכ"פ, הדבר ברור יוצא מכתבי גדולי החסידות, שדברי התולעת בטילים ומבוטלים לא שרירים ולא קיימים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים