לעומקו של דבר כתב:היה פעם אשכול בשם השפ"א (?) שמה שלומדים בשבת לא נשכח.
בקרו טלה כתב:לעומקו של דבר כתב:היה פעם אשכול בשם השפ"א (?) שמה שלומדים בשבת לא נשכח.
viewtopic.php?f=7&t=13402&p=126080#p125113
דעת_האברך כתב:שמעתי לאחרונה שמועה מוסמכת בשם הגר"ח קנייבסקי שבשבת אין בעיה באכילת זיתים מחשש שגורמים לשכחה [למרות שלדידיה יש איסור לעשות דברים הגורמים לשכחה משום לא תסיר], כי בשבת אין השכחה שולטת, שהרי כתוב יום שבתון אין לשכוח. היה קשה לי להאמין לזה, אבל מישהו שאני מכיר בירר את העניין על ידי מכתב לרבי חיים, האם נכון שאמר כן, והשיב שנכון הדבר.
ולכאורה הדברים תמוהים עד מאד. וכי כל הדברים הגורמים לשכחה, אינם פועלים בשבת, ואיך לא אישתמיט לאף אחד לומר כן? ועוד, כל הסמיכה שלו היא על מזמור לשבת, שברור שכוונתו לעניין אחר שאסור לשכוח את יום השבת?
שוב חשבתי, כדי לא להשאיר דברי גדול דורנו בתימהון לבב כל כך, שכוונתו היא, דהנה הגורם לשכחה באכילת זתים הוא רק אם רגיל בזיתים, וכבר העלה הגרח"ק עצמו בספרו על דברים הגורמים לשכחה, שרגילות היא יותר מפעם אחת בשלושים יום. על כל פנים, בעינן רגילות בזיתים כדי שיגרמו לשכחה. ומעתה ניתן לומר שמה שאדם אוכל בשבת לכבוד שבת לא שייך לרגילות שלו, שהרי באמת אין זה רגילות מצד האדם לאכול כאלה דברים, אלא שרק לכבוד שבת עושה כן, וכיוון שכן, אפילו שאכילה זו מתבצעת בפועל אחת לשבוע, אין היא נכללת בכלל רגילותו. ומה שאמר הגרח"ק סמך לדבריו מהפיוט יום שבתון אין לשכוח, ודאי אינו אלא למליצה בעלמא.
לפי זה לא נאמרו דברי הגרח"ק ביחס לכל הדברים הגורמים לשכחה, אלא רק לגבי הדברים עליהם נאמר שהרגילות באכילתם גורמת.
ועל זה נאמר כי לא דבר ריק הוא מכם, ואם ריק הוא מכם הוא ריק!
דעת_האברך כתב:רציני לגמרי!
אוצר החכמה כתב:דברי דעת_האברך הם ביאור נאה.
ועיינו כאן
וונדרבר כתב:באשכול אחר הובאו דברי אחד מבני ביתו של הגרח"ק שליט"א, שהכחיש בשמו את הדברים הנ"ל על יום שבתון אין לשכוח וכו', ולהד"ם.
viewtopic.php?f=7&t=13402&p=126080#p126122
איש_ספר כתב:הסיפור עם הזיתים בכלל יצא מכל פרופורציה.
בעיני ראיתי אברך מנקר לילדיו את הזיתים ממשולש פיצה שבידם.
בגמ' מבואר במקומות הרבה שמאכלם היה זיתים, ומן הסתם התשובה תהיה שהם כיוונו כוונת זית, שבכה"ג אין שכחה.
עד מתי נהיה לבוז.
איש_ספר כתב:הסיפור עם הזיתים בכלל יצא מכל פרופורציה.
בעיני ראיתי אברך מנקר לילדיו את הזיתים ממשולש פיצה שבידם.
בגמ' מבואר במקומות הרבה שמאכלם היה זיתים, ומן הסתם התשובה תהיה שהם כיוונו כוונת זית, שבכה"ג אין שכחה.
עד מתי נהיה לבוז.
אמיר כרמי כתב:הדיון קצת מצחיק אבל דרך אגב אקשה אם זיתים גורמים שכחה איך התורה משתבחת בהם וכ"ש מי שאומר שיש בזה איסור ממש הרי למדים מארץ זבת חלב להתיר חלב ואם כן גם גבי זיתים נימא הכי.
לעומקו של דבר כתב:אמיר כרמי כתב:הדיון קצת מצחיק אבל דרך אגב אקשה אם זיתים גורמים שכחה איך התורה משתבחת בהם.
עיקר כוונת הפסוק לשמן זיתים.
זֵית שמן - זית אגורי ששמנו אגור בתוכו.
מעט דבש כתב:רש"י דברים כו, בזֵית שמן - זית אגורי ששמנו אגור בתוכו.
רש"י דברים ח ח כתב:זית שמן. זיתים העושים שמן:
איש_ספר כתב:הסיפור עם הזיתים בכלל יצא מכל פרופורציה.
בעיני ראיתי אברך מנקר לילדיו את הזיתים ממשולש פיצה שבידם.
בגמ' מבואר במקומות הרבה שמאכלם היה זיתים, ומן הסתם התשובה תהיה שהם כיוונו כוונת זית, שבכה"ג אין שכחה.
עד מתי נהיה לבוז.
איש גלילי כתב:הגרמ"ז לוריא זצ"ל היה מורה, שכונת הגמ' רק על זיתים חיים, ולא על זית מליח.
שברי לוחות כתב:ובהאי עניינא, האם מותר לשפוך שמן על הזיתים בשבת כדי שלא יהיה קשה לשכחה, והאם יש בזה משום מתקן מנא...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים