שומע ומוסיף כתב:
פעם הגיע לבקר בישיבת 'בית התלמוד', כאשר ראה את קצב הלימוד הישיבתי, אמר, עכשיו הבנתי מה שקשה לי מזה עידן ועדנים, כתיב ואת יהודה שלח לפניו גשנה, ומפרש רש"י להורות לפניו בית התלמוד, והקשה לי למה דוקא בית התלמוד, ולמה לא איזה ישיבה אחר? ועכשיו התיישב לי, כאשר שלח יוסף לפני אביו את העגלים, לרמז הסוגיא דעגלה ערופה שבו עסקו בעת עזבו אותו, הבין יעקב שכבר עשרים ושתים שנה עוסק בעגלה ערופה והבין שהוא צריך דוקא ישיבת בית התלמוד...
פשיסחא כתב:אמר הבית ישראל ז"ל כתי' 'ותען להם מרים' ולכאורא היה צ"ל ותען להן, אלא שהמכוון לבחורים מ'חברון' שבאו לשמוע...
שומע ומוסיף כתב:פנינים מהגר"ה זקס זצ"ל (מלוקט מהפורום):
"ראה הקב"ה שהמשתגעים מתרבים הלך וקבצם לעיירה אחת קטנה וחמה".
היה אוהב לומר שחסד גדול עשה החזו"א עם כלל ישראל, שלקח את כל הבני ברקים ושם אותם בעיירה אחת.
יושב סתר כתב:שומע ומוסיף כתב:פנינים מהגר"ה זקס זצ"ל (מלוקט מהפורום):
"ראה הקב"ה שהמשתגעים מתרבים הלך וקבצם לעיירה אחת קטנה וחמה".
היה אוהב לומר שחסד גדול עשה החזו"א עם כלל ישראל, שלקח את כל הבני ברקים ושם אותם בעיירה אחת.
שני פנינים אלו שמעתי דווקא בשם הג"מ שפירא.
עוד על אותה עיירה קטנה, היה קורא עליה את המשנה: הניחה בחמה - יצאה והזיקה
שאלת תם כתב:סיפור מעניין באחד הקמפים של ישיבת סלבודקה פנו הבחורים ואמרו לו שיגיד להם ווארט חסידי וציוה הגרד''ל להביא לו חומש ואמר היכן שיפתח יגיד ווארט ונפתח בפרשת אמור עה''פ "מכה בהמה ישלמנה מכה אדם יומת", ואמר רבי דב: מכה נפש הבהמית, ישלמנה - יהי' אדם השלם, מכה אדם דהיינו נפש אלקית, יומת - יגדע חלקו בזה ובבא,
והאמת שווארט זה מופיע בשלמותו בסה''ק תורת אמת של הלעכאוויטשער זיע''א שמוסיף ע''ז שווארט זה עלה לו בהרבה דם
'תורת אבות' כתב:הרה"ק מקוברין ז"ל אמר בשם מו"ר הס"ק מלכוביץ ז"ל: מכה נפש בהמה, דער וואס צוברעכט דעם נפש הבהמיות, ישלמה, קען קומען צו שלימות. וסיים, המאמר הזה עלה לי במדה גדולה של דם.
ארזי ביתר כתב:שאלת תם כתב:סיפור מעניין באחד הקמפים של ישיבת סלבודקה פנו הבחורים ואמרו לו שיגיד להם ווארט חסידי וציוה הגרד''ל להביא לו חומש ואמר היכן שיפתח יגיד ווארט ונפתח בפרשת אמור עה''פ "מכה בהמה ישלמנה מכה אדם יומת", ואמר רבי דב: מכה נפש הבהמית, ישלמנה - יהי' אדם השלם, מכה אדם דהיינו נפש אלקית, יומת - יגדע חלקו בזה ובבא,
והאמת שווארט זה מופיע בשלמותו בסה''ק תורת אמת של הלעכאוויטשער זיע''א שמוסיף ע''ז שווארט זה עלה לו בהרבה דם
א. לא בשלמותו - רק החצי הראשון.
ב. לא בסה"ק תורת אמת, כי אם בספה"ק תורת אבות.
ג. הספר אינו של הלעכאוויטשער, כי אם של בעל נתיבות שלום זיע"א, שליקט מדברי ארבעה ראשי שושילתא דדהבא: הס"ק מלכוביץ', בנו רבי נח, תלמידו הר"מ מקוברין, תלמידו בעל יסוד העבודה.
ד. הווארט הזה מופיע בתורת אבות כך:'תורת אבות' כתב:הרה"ק מקוברין ז"ל אמר בשם מו"ר הס"ק מלכוביץ ז"ל: מכה נפש בהמה, דער וואס צוברעכט דעם נפש הבהמיות, ישלמה, קען קומען צו שלימות. וסיים, המאמר הזה עלה לי במדה גדולה של דם.
שאלת תם כתב:"הפורים - רב" של ישיבת וולוז'ין היה נוהג לחקות בשעת חדווה דרכי לימודו, מנהגיו ותנועותיו של ראש-הישיבה. והיה מעשה והגדיש את הסאה והעליב בחיקוייו את רבי יצחק. ולמחר, כשפג יינו של "הרב", בא אצל רבי יצחק והתחטא לפניו, שאין אדם נתפס על יינו. אמר לו רבי יצחק: משל הדיוט אומר: "כל מה שיש לפיכח בריאתו, יש כנגדו לשיכוֹר בלשונו". וקשה: טבח הלוקח שור לשחיטה וחושש, שמא תמצא לו סירכה בריאתו, יקדים וישקה אותו יין, ויסתכל בלשונו ויראה מה שיש לו בריאתו? אלא – אין מביאים ראיה מן השור...
שומע ומוסיף כתב:פנינים מהגר"ה זקס זצ"ל (מלוקט מהפורום):
שומע ומוסיף כתב:"משנכנס אדר מרבים בשמחה"
פעם כל הישיבה עלתה לגג כדי לעשות קידוש לבנה. השמים היו מעוננים מאד. כזכור לי, בחוץ הייתה טמפרטורה של מינוס והיה שלג. חיכינו כרבע שעה. איזשהו בחור אמר שהבבא סאלי היה יודע להזיז עננים עם הידיים. אז דרך ליצנות גם אני ניסיתי להזיזם. ואז הרב אמר לי: "איתן, אל תדאג, גם הבבא סאלי לא הצליח".
.
שערי חכמה כתב:שומע ומוסיף כתב:"משנכנס אדר מרבים בשמחה"
פעם כל הישיבה עלתה לגג כדי לעשות קידוש לבנה. השמים היו מעוננים מאד. כזכור לי, בחוץ הייתה טמפרטורה של מינוס והיה שלג. חיכינו כרבע שעה. איזשהו בחור אמר שהבבא סאלי היה יודע להזיז עננים עם הידיים. אז דרך ליצנות גם אני ניסיתי להזיזם. ואז הרב אמר לי: "איתן, אל תדאג, גם הבבא סאלי לא הצליח".
.
זה לא מילתא דבדיחותא כי זה לא מצחיק, וגם לא דבר חכמה כי כל טיפש יכול לומר אותו.
לגופו של ענין, הסיפור על בבא סאלי הוא מעשה שהיה בזמן שהתארח בבית בתו הרבנית בוסו תליט"א בפריז, ומעידים עליו האנשים שהיו שם, חתנו הגה"צ רבי דוד בוסו שליט"א, ונכדו הרה"ג משה אליהו בוסו שליט"א.
שברי לוחות כתב:סיפור זה (עם הגרמ"ש שאמר על העננים) לא היה ולא נברא
ודרך אגב, למה צריך לעלות על גג לעשות קידוש לבנה, ומי יוצא לעשות קידוש לבנה כשמעונן ויורד שלג?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 470 אורחים