- ישורון 1.JPG (18.37 KiB) נצפה 13680 פעמים
- ישורון 2.JPG (113.99 KiB) נצפה 13680 פעמים
- ישורון 3.JPG (47.14 KiB) נצפה 13680 פעמים
כדכד כתב:לפני למעלה מעשרים שנה כשעוד היה ישוב יהודי בשכם (כלומר לא גרו שם אבל היתה ישיבה שהיתה מגיעה ללמוד שם כל בוקר) שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א לגבי קריאת המגלה שם מדין עיירות המסופקות (כי כך נוקט הגרימ"ט בלוח) וענה לי במכתב שיקראו בב' הימים אם הם יהיו בעה"ש של ט"ו בשכם
כדכד כתב:לפני למעלה מעשרים שנה כשעוד היה ישוב יהודי בשכם (כלומר לא גרו שם אבל היתה ישיבה שהיתה מגיעה ללמוד שם כל בוקר) שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א לגבי קריאת המגלה שם מדין עיירות המסופקות (כי כך נוקט הגרימ"ט בלוח) וענה לי במכתב שיקראו בב' הימים אם הם יהיו בעה"ש של ט"ו בשכם
אפשר כתב:כדכד כתב:לפני למעלה מעשרים שנה כשעוד היה ישוב יהודי בשכם (כלומר לא גרו שם אבל היתה ישיבה שהיתה מגיעה ללמוד שם כל בוקר) שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א לגבי קריאת המגלה שם מדין עיירות המסופקות (כי כך נוקט הגרימ"ט בלוח) וענה לי במכתב שיקראו בב' הימים אם הם יהיו בעה"ש של ט"ו בשכם
איני מבין, הרי שכם הוא עיר מקלט, וא"כ בודאי אינו מוקף חומה, וכמבואר להדיא במכות י ע"א, ומה הצד לקרוא שם בט"ו. אמנם בחברון קוראים שני ימים, וכבר הקשו הפוסקים עי' רדב"ז ושע"ת, אבל בגלל קושיא בחברון ניקום וניקרי גם בשכם?
בברכה המשולשת כתב:אפשר כתב:כדכד כתב:לפני למעלה מעשרים שנה כשעוד היה ישוב יהודי בשכם (כלומר לא גרו שם אבל היתה ישיבה שהיתה מגיעה ללמוד שם כל בוקר) שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א לגבי קריאת המגלה שם מדין עיירות המסופקות (כי כך נוקט הגרימ"ט בלוח) וענה לי במכתב שיקראו בב' הימים אם הם יהיו בעה"ש של ט"ו בשכם
איני מבין, הרי שכם הוא עיר מקלט, וא"כ בודאי אינו מוקף חומה, וכמבואר להדיא במכות י ע"א, ומה הצד לקרוא שם בט"ו. אמנם בחברון קוראים שני ימים, וכבר הקשו הפוסקים עי' רדב"ז ושע"ת, אבל בגלל קושיא בחברון ניקום וניקרי גם בשכם?
דין שכם כדין חברון, ובחברון עצמה היה המנהג איתן מאוד כל הדורות וכפי שהעיד ג"ע החיד"א (ויעויין בספרו של הרב זולדן שהועלה לכאן באשכול אחר)
בברכה המשולשת כתב:שכם וחברון שתיהן ערים עתיקות עוד מלפני יהושע בן נון ושתיהן ערי מקלט כך שזו אותה שאלה הלכתית
אפשר כתב:ח. תמיה לי טובא מה שהביא הרב מחולת ושאר היהודים בענין סאטמאר וכו', וכן הדלתיים סגורות של הגרי"ז. הרי אכן יש גר"א שסובר לקרוא בט"ו, אבל יש ברכי יוסף שחולק. והביה"ל מכריע י"ד, ואינו מביא הגר"א בכלל!!, וא"כ וכי אפשר שהגר"פ עפשטיין יחרים מי שיעשה כביאור הלכה וברכי יוסף ודלא כהגר"א, וזה פלא.
אפשר כתב:בברכה המשולשת כתב:שכם וחברון שתיהן ערים עתיקות עוד מלפני יהושע בן נון ושתיהן ערי מקלט כך שזו אותה שאלה הלכתית
לזה הסברנו, שאין כאן שאלה הלכתית, כי להלכה יש ללכת אחרי דברי הגמ' מפורשים.
וחברון הוא מנהג, ודווקא המנהג מבוסס לענ"ד משום שחברון מחולקת לד' חלקים, ורק ב' חלקים היו ללוים והיה מקלט, אבל השאר היה לכלב, וכן בחזקוני ריש חיי שרה דן בזה, ולכן בחלק כלב אפשר שהיה מקלט.
אבל שכם מהיכי תיתי, הרי זה נגד הדעת לעשות נגד גמ' מפורשת.
ועל הראשונות אנו מצטערים.
יוצא פוניבז' כתב:
דברי הרדב"ז צ"ע כפי שהעירו כמה אחרונים, דעי' תוס' ערכין לד ע"א דדברי הגמ' (דאחרי הריסת החומה פקע דין בתי ע"ח) הם רק למ"ד קדושה ראשונה לא קדשה לעת"ל, ולפי"ז לדידן (ולגבי מגילה לכו"ע) דין חברון ושכם כבתי ע"ח גם אחר הריסת החומה. וגם לתי' השני בתוס' (עי' במהד' עו"ה החדשה דהם ב' תירוצים) יש מקום לחלוק על הרדב"ז, וכפי שהעירו האחרונים דיש לחלק בין מגילה לקדושת בתי ע"ח, כך שאדרבה עיקר הדין נוטה לקרוא בט"ו, אלא שהחמירו דסו"ס מידי ספיקא לא נפקא וקראו גם בי"ד.
יוצא פוניבז' כתב:אפשר כתב:ח. תמיה לי טובא מה שהביא הרב מחולת ושאר היהודים בענין סאטמאר וכו', וכן הדלתיים סגורות של הגרי"ז. הרי אכן יש גר"א שסובר לקרוא בט"ו, אבל יש ברכי יוסף שחולק. והביה"ל מכריע י"ד, ואינו מביא הגר"א בכלל!!, וא"כ וכי אפשר שהגר"פ עפשטיין יחרים מי שיעשה כביאור הלכה וברכי יוסף ודלא כהגר"א, וזה פלא.
דברי הברכ"י נכתבו כשלא היה לפניו לא הרמב"ן ולא הריטב"א כמש"כ החזו"א, (ולכאו' גם הנוסח בר"ן שעמד לפניו לא היה מדוייק).
דברי המשנ"ב סתרי אהדדי, דאף שבסמוך לכרך שחרב כתב לקרוא בי"ד, מ"מ בנעשה הכרך של עכו"ם כתב שישראל הנכנס לשם קורא בט"ו. (הגרצפ"פ כתב לחלק בין חרב לנעשה של עכו"ם, ולפי"ז בסמוך לכרך של עכו"ם קורין בט"ו, אך חילוק זה צ"ע דהירושלמי איירי בתרוייהו).
פרי יהושע כתב:מה באשר לטענת "קרית אריאל", על יפו "כקשת", ראיתי מקופיא ולא הספקותי לעי' ואין הספר תח"י כעת, הוא טוען כך מבחינת המציאות [שאיני יודע כרגע], וטוען שיש להעתיק מהל' תחומין כי אינו דין ריבוע וכדו' אלא משהו בעצם שאמרינן שהוא כמלי, אלא שלדידי יש לעי' אם אמרינן כן אף כשאינה עיר אחת ממש שאינה שותפה לכל ענינה, וגם לעניין תחומין יש לדון כן וצ"ת בסוג' דשלושה כפרים, אולם הכא בוודאי יש לדון כן.
האם שמעו כאן משהו על כך לאחרונה?.
אפשר כתב:יוצא פוניבז' כתב:
דברי הרדב"ז צ"ע כפי שהעירו כמה אחרונים, דעי' תוס' ערכין לד ע"א דדברי הגמ' (דאחרי הריסת החומה פקע דין בתי ע"ח) הם רק למ"ד קדושה ראשונה לא קדשה לעת"ל, ולפי"ז לדידן (ולגבי מגילה לכו"ע) דין חברון ושכם כבתי ע"ח גם אחר הריסת החומה. וגם לתי' השני בתוס' (עי' במהד' עו"ה החדשה דהם ב' תירוצים) יש מקום לחלוק על הרדב"ז, וכפי שהעירו האחרונים דיש לחלק בין מגילה לקדושת בתי ע"ח, כך שאדרבה עיקר הדין נוטה לקרוא בט"ו, אלא שהחמירו דסו"ס מידי ספיקא לא נפקא וקראו גם בי"ד.
הבעיה שלחברון וגם לשכם מעולם לא היה חומה, וממילא שלא נחרב ג"כ.
בברכה המשולשת כתב:אפשר כתב:יוצא פוניבז' כתב:
דברי הרדב"ז צ"ע כפי שהעירו כמה אחרונים, דעי' תוס' ערכין לד ע"א דדברי הגמ' (דאחרי הריסת החומה פקע דין בתי ע"ח) הם רק למ"ד קדושה ראשונה לא קדשה לעת"ל, ולפי"ז לדידן (ולגבי מגילה לכו"ע) דין חברון ושכם כבתי ע"ח גם אחר הריסת החומה. וגם לתי' השני בתוס' (עי' במהד' עו"ה החדשה דהם ב' תירוצים) יש מקום לחלוק על הרדב"ז, וכפי שהעירו האחרונים דיש לחלק בין מגילה לקדושת בתי ע"ח, כך שאדרבה עיקר הדין נוטה לקרוא בט"ו, אלא שהחמירו דסו"ס מידי ספיקא לא נפקא וקראו גם בי"ד.
הבעיה שלחברון וגם לשכם מעולם לא היה חומה, וממילא שלא נחרב ג"כ.
וזאת מנין?
בברכה המשולשת כתב:על הגמ' בערכין כבר השיבו לכתר"ה לעיל.
ומהגמ' במכות אין ראיה כי מדובר על הדין הכללי כך ששפיר אפשר לומר שהיתה להן חומה מעיקרא
(ומנהג חברון כל הדורות יוכיח)
אפשר כתב:בברכה המשולשת כתב:על הגמ' בערכין כבר השיבו לכתר"ה לעיל.
ומהגמ' במכות אין ראיה כי מדובר על הדין הכללי כך ששפיר אפשר לומר שהיתה להן חומה מעיקרא
(ומנהג חברון כל הדורות יוכיח)
הוא לא השיב כלום, הוא חשב שחברון היה לו חומה, אבל הגמ' שם ושם היא אותה גמ', ואומרות שלא היו חומה.
ועכשיו כתבת דבר חדש, שאולי היה חומה ואח"כ חרב.
ז"א אתה מיישב שאע"פ שיש גמ' שאומרת שערי מקלט אין להם חומה, א"כ ע"כ כשהקב"ה אמר ליהושע להפריש ג' עיירות אלו, אז הוא הלך וסתר את החומה שלהם, להכשירם לערי מקלט?!?
ועוד על סמך זה אתה גם אומר שאם היה כן בחברון, כי כך יש מנהג, אז מסתמא גם בשכם היה חומה ויהושע וכל העם באו עם גרזנים וסתרו את החומה?!?
ועוד, אתה צריך ע"כ לומר שבין הזמן שכבשו את העיירות עד שהקב"ה אמר להפרישם לערי מקלט [בהנחה שבכלל היה זמן כזה], אז גם דרו בו בני ישראל, כי אם היו שם גוים ואח"כ כבשו ואח"כ החריבו החומות ובינתיים לא היו בו ישראל, א"כ מעולם לא נתיישבה.
תגיד לי כל זה נשמע לך נורמלי?!?
וכ"ז מלבד אשר כהיום הזה הוא מלא ערבים ואין שם ישיבת ישראל, וא"כ הו"ל ככרך שחרב ולדעת הברכי יוסף בכלל אין בו דין קריאת ט"ו.
ועל סמך כ"ז ועוד אמר ר' שריה דבליצקי לקרוא שם שני ימים?!?
[למען ה'].
אה, ועוד דבר, הרדב"ז הנזכר גם לא חלם את החלום הזה, שהרי הוא הביא הראיה מערכין ומכות, ולא חשב לומר שיהושע והעם סתרו את חומות העיר.
אלא בתי ערי חומה ללוים מי אית להו, והתניא ערים הללו אין עושין אותן לא כפרים קטנים ולא כרכים גדולים אלא עיירות בינוניות... תרגמה רב יוסף בריה דרב סלא חסידא קמיה דרב פפא כגון שנפלו להן הן ומגרשיהן. הן ומגרשיהן למיסתרינהו קיימי, אמר רב אשי איצטריך סד"א אדמסתתרי מסתתרי אי מיזדבני ליחלטו, קמ"ל.
תרגמה רב סלא. לעולם כשהוקף ולבסוף ישב ודקשיא לך עיירות הללו אין עושין אותן כו':
כגון שנפלו להן. בגורל בימי יהושע:
הן ומגרשיהן. כשהן מוקפות חומה:
והא למיסתרינהו קיימי. כדאמר אין עושין אותן טירין וכרכים:
סד"א אדמסתתרי. כל זמן שלא נסתרו אם מכרום קודם סתירתן ליחלטו קמ"ל:
פרי יהושע כתב:פרי יהושע כתב:מה באשר לטענת "קרית אריאל", על יפו "כקשת", ראיתי מקופיא ולא הספקותי לעי' ואין הספר תח"י כעת, הוא טוען כך מבחינת המציאות [שאיני יודע כרגע], וטוען שיש להעתיק מהל' תחומין כי אינו דין ריבוע וכדו' אלא משהו בעצם שאמרינן שהוא כמלי, אלא שלדידי יש לעי' אם אמרינן כן אף כשאינה עיר אחת ממש שאינה שותפה לכל ענינה, וגם לעניין תחומין יש לדון כן וצ"ת בסוג' דשלושה כפרים, אולם הכא בוודאי יש לדון כן.
האם שמעו כאן משהו על כך לאחרונה?.
כעת ראיתי דבריו, הקשת שלו היא בתל אביב גופא, רק טוען שיש הפסק של קמ"א של בניני תעשיה, וע"כ אין ת"א אלא סמוך ולא העיר עצמה, וא"כ גם אם נחשיב קשת את כל בני ברק וכו' עד פתח תקווה עכ"פ לברכי יוסף יהיה פטור, אבל לא לברכי יוסף לדבריו יש מקום להחמיר לכא'.
אפשר כתב:בברכה המשולשת כתב:על הגמ' בערכין כבר השיבו לכתר"ה לעיל.
ומהגמ' במכות אין ראיה כי מדובר על הדין הכללי כך ששפיר אפשר לומר שהיתה להן חומה מעיקרא
(ומנהג חברון כל הדורות יוכיח)
הוא לא השיב כלום, הוא חשב שחברון היה לו חומה, אבל הגמ' שם ושם היא אותה גמ', ואומרות שלא היו חומה.
ועכשיו כתבת דבר חדש, שאולי היה חומה ואח"כ חרב.
ז"א אתה מיישב שאע"פ שיש גמ' שאומרת שערי מקלט אין להם חומה, א"כ ע"כ כשהקב"ה אמר ליהושע להפריש ג' עיירות אלו, אז הוא הלך וסתר את החומה שלהם, להכשירם לערי מקלט?!?
ועוד על סמך זה אתה גם אומר שאם היה כן בחברון, כי כך יש מנהג, אז מסתמא גם בשכם היה חומה ויהושע וכל העם באו עם גרזנים וסתרו את החומה?!?
ועוד, אתה צריך ע"כ לומר שבין הזמן שכבשו את העיירות עד שהקב"ה אמר להפרישם לערי מקלט [בהנחה שבכלל היה זמן כזה], אז גם דרו בו בני ישראל, כי אם היו שם גוים ואח"כ כבשו ואח"כ החריבו החומות ובינתיים לא היו בו ישראל, א"כ מעולם לא נתיישבה.
תגיד לי כל זה נשמע לך נורמלי?!?
וכ"ז מלבד אשר כהיום הזה הוא מלא ערבים ואין שם ישיבת ישראל, וא"כ הו"ל ככרך שחרב ולדעת הברכי יוסף בכלל אין בו דין קריאת ט"ו.
ועל סמך כ"ז ועוד אמר ר' שריה דבליצקי לקרוא שם שני ימים?!?
[למען ה'].
אה, ועוד דבר, הרדב"ז הנזכר גם לא חלם את החלום הזה, שהרי הוא הביא הראיה מערכין ומכות, ולא חשב לומר שיהושע והעם סתרו את חומות העיר.
פרי יהושע כתב:אמנם עיקר השאלה לפי דעתי היא שמהכי תיתי לדון שחומה שהייתה ונסתרה ואף עמדה להיסתר דינה כדין עיר מוק"ח מימות יהושע בין נון, והלא אין לה חשיבות של כרך לעניין השייך לישיבת עם ישראל בארצו, ולא מסתברא שיהיה תלוי סתם במציאות הפשוטה אם הייתה חומה בדיוק כשנכנסו לארץ או לאו.
יוצא פוניבז' כתב:פרי יהושע כתב:אמנם עיקר השאלה לפי דעתי היא שמהכי תיתי לדון שחומה שהייתה ונסתרה ואף עמדה להיסתר דינה כדין עיר מוק"ח מימות יהושע בין נון, והלא אין לה חשיבות של כרך לעניין השייך לישיבת עם ישראל בארצו, ולא מסתברא שיהיה תלוי סתם במציאות הפשוטה אם הייתה חומה בדיוק כשנכנסו לארץ או לאו.
כך מפורש להדיא בגמ' בערכין, שכל זמן שלא נסתרה החומה (עכ"פ) יש לעיר דין בתי ערי חומה, ולהכי איצטריך קרא ע"ש.
פרי יהושע כתב:יוצא פוניבז' כתב:פרי יהושע כתב:אמנם עיקר השאלה לפי דעתי היא שמהכי תיתי לדון שחומה שהייתה ונסתרה ואף עמדה להיסתר דינה כדין עיר מוק"ח מימות יהושע בין נון, והלא אין לה חשיבות של כרך לעניין השייך לישיבת עם ישראל בארצו, ולא מסתברא שיהיה תלוי סתם במציאות הפשוטה אם הייתה חומה בדיוק כשנכנסו לארץ או לאו.
כך מפורש להדיא בגמ' בערכין, שכל זמן שלא נסתרה החומה (עכ"פ) יש לעיר דין בתי ערי חומה, ולהכי איצטריך קרא ע"ש.
לא עיינתי עוד כדבעי, אבל האם זו ראיה לעניין ק"מ בט"ו שהוא כדי להזכיר א"י וכו', מה שהייתה מוק"ח בשעה שבאו לארץ, האם גם יריחו נחשבת מוק"ח?
בברכה המשולשת כתב:(ויעויין בספרו של הרב זולדן שהועלה לכאן באשכול אחר)
יוצא פוניבז' כתב:לגבי יריחו עי' בשו"ת משנת יוסף ח"א סי' נג שדן בארוכה בנושא זה. שם הכריע שדין יריחו כמוק"ח, ורק מפני הספק על מקומה יש לנהוג ב' ימים. ע"ש.
. הנה דברי הגמ' ברורים, דקדש לא היה לו חומה כלל מעולם, דהרי הגמ' מביאה שבשעת שכבשם יהושע כתיב שהיו ערי מבצר, ואילו אח"כ נעשו למקלט, וע"ז משיבה הגמ' תרי קדש, ועתה לפי דברי הרב יוצא ודברי הרב ברכה נשאלת השאלה, למה הוצרכה הגמ' לברוא עיר חדש, שאולי לא היה ולא נברא, הרי אפשר ליישב בפשיטות שהיה להם חומה בשעה שכבשוה, ואח"כ סתרו את החומה, ש"מ שהגמ' סברה עכ"פ כמו הרדב"ז שאין אנו מחדשים חומות וסותרים אותם, וכ"ז פשיטא ואי"צ לפנים.וקדש עיר מקלט הואי והכתיב וערי מבצר הצדים צר וחמת רקת וכנרת [וגו'] וקדש ואדרעי ועין חצור ותניא ערים הללו אין עושין אותן לא טירין קטנים ולא כרכים גדולים אלא עיירות בינוניות אמר רב יוסף תרתי קדש הואי
שבטיישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:(ויעויין בספרו של הרב זולדן שהועלה לכאן באשכול אחר)
אפשר כתב:כדכד כתב:לפני למעלה מעשרים שנה כשעוד היה ישוב יהודי בשכם (כלומר לא גרו שם אבל היתה ישיבה שהיתה מגיעה ללמוד שם כל בוקר) שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א לגבי קריאת המגלה שם מדין עיירות המסופקות (כי כך נוקט הגרימ"ט בלוח) וענה לי במכתב שיקראו בב' הימים אם הם יהיו בעה"ש של ט"ו בשכם
איני מבין, הרי שכם הוא עיר מקלט, וא"כ בודאי אינו מוקף חומה, וכמבואר להדיא במכות י ע"א, ומה הצד לקרוא שם בט"ו. אמנם בחברון קוראים שני ימים, וכבר הקשו הפוסקים עי' רדב"ז ושע"ת, אבל בגלל קושיא בחברון ניקום וניקרי גם בשכם?
פרי יהושע כתב:יוצא פוניבז' כתב:לגבי יריחו עי' בשו"ת משנת יוסף ח"א סי' נג שדן בארוכה בנושא זה. שם הכריע שדין יריחו כמוק"ח, ורק מפני הספק על מקומה יש לנהוג ב' ימים. ע"ש.
הראיה מערכין לא הבנתי, הלא משם מוכח אם כבר להפך, שאם למיסתרינהו קאי לא הוי בכלל בע"ח, ועפ"י התי' השני בתוס' שם, היינו אפי' למ"ד קידשה לע"ל כיון וקאי למיסתרה לא קידשה, וכל הטעם דבעי למיעוטי אינו אלא עד שסתרו כדאמר ר"א שם, ואפי' לתי' הראשון דקאי לר"א בר"יוסי דסבר דלא קידשה לע"ל א"א להשוות בע"ח שתלוי בחומה ובקידוש, למ"מ שתלוי רק בחשיבות, והראיה מטבריה, שאינה בכלל בע"ח דלא הוי בכלל "סביב" בגלל ימה ולעניין מ"מ הוא ספק.
יוצא פוניבז' כתב:לגבי חברון ושכם
עי' שו"ת משנת יוסף ח"א סי' נד דפשטות הפסוקים משמע דחברון היתה מוק"ח בימות יהושע. (יהושע יד, יב: "וְעַתָּה תְּנָה לִּי אֶת הָהָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר יי' בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אַתָּה שָׁמַעְתָּ בַּיּוֹם הַהוּא כִּי עֲנָקִים שָׁם וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת אוּלַי יי' אוֹתִי וְהוֹרַשְׁתִּים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יי': וַיְבָרְכֵהוּ יְהוֹשֻׁעַ וַיִּתֵּן אֶת חֶבְרוֹן לְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה לְנַחֲלָה"). וזו מלבד העובדה שבחברון היה מלך וההסתברות נותנת שהיה מוק"ח. (ויל"ע מ"ט הגמ' במכות לא הקשתה משם).
מה שהגמ' במכות לא תירצה דסתרו החומה אינני יודע איך מיושב לדברי הרב אפשר, ואם משום שלא שמענו שהחריבו את החומה הרי יכול להיות שזה נעשה ממילא בכיבוש, וגם לחדש דתרי קדש הוו אף שלא שמענו כן הוא גם חידוש. עכ"פ בשו"ת דברי יוסף שוורץ (סי' ב) מאריך הרבה בענין דברי הרדב"ז וכתב שאה"נ דיכל לתרץ כן אלא שלדעתו תירוצו הוא יותר פשוט, וע"ש מה שהוכיח נגד דעת רדב"ז מהעיר גמלא ע"ש. (ואגב, המנהג לקרוא יומיים גם בשכם מוזכר כבר בדברי יוסף שם ואין זו המצאה של הגרימ"ט או של מישהו מזמנינו).
(ואגב ראיתי למי שהעיר דבשופטים (ט, לד) משמע דבזמנם בעיר שכם היתה עדיין חומה, שנזכר שם פתח שער העיר, ואם אין חומה לא שייך פתח, וע"ש עוד בפסוקים שבאו לצור על העיר, ולכאו' שייך יותר בעיר מוק"ח, וצ"ע).
יוצא פוניבז' כתב:לגבי חברון ושכם
(ואגב ראיתי למי שהעיר דבשופטים (ט, לד) משמע דבזמנם בעיר שכם היתה עדיין חומה, שנזכר שם פתח שער העיר, ואם אין חומה לא שייך פתח, וע"ש עוד בפסוקים שבאו לצור על העיר, ולכאו' שייך יותר בעיר מוק"ח, וצ"ע).
אפשר כתב:יוצא פוניבז' כתב:לגבי חברון ושכם
(ואגב ראיתי למי שהעיר דבשופטים (ט, לד) משמע דבזמנם בעיר שכם היתה עדיין חומה, שנזכר שם פתח שער העיר, ואם אין חומה לא שייך פתח, וע"ש עוד בפסוקים שבאו לצור על העיר, ולכאו' שייך יותר בעיר מוק"ח, וצ"ע).
לגבי ה'אגב', להזכירך דברי רש"י בשופטים יא, כו, דאבימלך היה רל"ח שנה אחרי כיבוש א"י. ברל"ח שנה אפשר לעשות הרבה. לפני מאה שנה לא היה בני ברק וכו'.
יוצא פוניבז' כתב:אפשר כתב:יוצא פוניבז' כתב:לגבי חברון ושכם
(ואגב ראיתי למי שהעיר דבשופטים (ט, לד) משמע דבזמנם בעיר שכם היתה עדיין חומה, שנזכר שם פתח שער העיר, ואם אין חומה לא שייך פתח, וע"ש עוד בפסוקים שבאו לצור על העיר, ולכאו' שייך יותר בעיר מוק"ח, וצ"ע).
לגבי ה'אגב', להזכירך דברי רש"י בשופטים יא, כו, דאבימלך היה רל"ח שנה אחרי כיבוש א"י. ברל"ח שנה אפשר לעשות הרבה. לפני מאה שנה לא היה בני ברק וכו'.
אם כוונתך שהחומה נבנתה לאחר זמן, כ"ש דקשה שהרי היא עיר מקלט. (אא"כ נימא דבאמת עשו שלא כדין).
פרי יהושע כתב:
אולם יתכן שכיון ומלכתחילה אתו למיסתרה בטל חשיבותה משעה ראשונה של הכיבוש, ורק לעניין בע"ח, מבואר דאכתי קדושוה מלכתחילה קידוש חלקי עד שיסתרו אותה.
ומעתה לעניין מקרא מגילה כיון ונראה שתלוי בחשיבות ולא בחומה שלכן טבריה יתכן שבכלל, כיון ואתו למיתסרא לאו כלום היא [אף לתי' ראשון של התוס'].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים