זיל בתר רובא כתב:קו ירוק.
רק בני ברקי יכול לחשוב שיש פירמידה ורק הרב שך הוא בראש הפירמידה. הפורום הזה מלא באנשים מהארץ ומחו"ל שרבותיהם לא כפופים בכלל לרב שך וודאי לא ראו אותו בראש הפירמידה.
להגיד שמה שאמר גדול בישראל (הגריח"ז) זה לא מה שהוא חשב באמת זה מזרחניקי.
הרואה
יש לך פסוק ופירוש מסויים שאתה חושב אותו לנכון בלי להסביר אפילו ע"פ מה, ולפי"ז אתה קובע איך העולם מתנהל?
ובכלל בשנת תש"ו אולי חשב הגריח"ז שכל החלוצים יחזרו בתשובה ואולי לא. אבל היום אנחנו יודעים שהם לא חזרו בתשובה ומתו עוברי עבירה אז מה הטעם להביא את הדברים.
איתן כתב:מוקדש לקו ירוק.
יש מחלוקת בגמרא בחולין האם מה שר' יהודה אמר הוא דעת תורה או דעת נוטה. האם יש עוד מקור למושג "דעת תורה"?
שמעתי שכשהציעו לר' שלמה זלמן להצטרף למועצת גדולי התורה - הוא סירב ואמר: אני אגיד משהו וזה יהפוך לגעת תורה, למחרת ארצה לחזור בי, ולא אוכל, כי דעת תורה אינה יכולה להשתנות.
ממתי כל היהדות מוכרעת אך ורק ע"פ רב אחד גדול ככל שיהיה, או על פי כמה רבנים בעלי אותה דעה? ואילו כל השאר דעות נמחקות כלא היו?
כל השקפה שבזמנינו אינה אלא לרעה.
(הערת אגב: על פי הפשט משמעות של שרש "ש.ק.ף." - הוא להסתכל מלמעלה למטה).
קו ירוק כתב:אציין לדוגמא איך נראה משפט של הגרי"ח (שגם אותו אינני יודע אם אמר, ובאיזה הקשר, ובאיזו נימה..) המצוטט (באידיש ובעברית) בספר האיש על החומה: "זה לא יעזור להם", כשהמו"ל מביא שם תמונה של הכותל עם דגלי מדינת ישראל הגדולים המתנוססים ברחבת הכותל ..... אין ספק ממש לכך התכוין הגרי"ח.. האמת שקראתי את הספר לפני שנים רבות ממש, עוד לא הייתי בר מצווה, וכבר אז הפליאה אותי הוצאת הדברים מהקשרם
קו ירוק כתב:הנה הציטוט המשקף את הטישטוש במיטבו"כתוב בפסוק ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב. קודם תהיה גאולת ציון, אחר כך תבוא תשובת חוטאי יעקב. אני מאמין שכל החלוצים שהשתתפו בבניין ארץ ישראל ועובדים - עתידים לחזור בתשובה שלימה. הרי גם אלו שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים מופלגים. רואים בתנ"ך שחיללו שבתות וימים טובים, נשאו נשים נכריות, ובכל זאת יצאו מהם המכבים והתנאים והאמוראים"
כן, זה כולל את כל אוכלי ה'שפנים והחזירים' מקיבוצי העמק... את כל עוכרי הדת, שבחלוציותם באו להקים את האדמה החדשה שלהם גם אם היתה באוגנדה.. לאומיות זו שורשה לא בא מרגשות מפעפעים של מצוות ישוב הארץ. הכל תלוי בכוונה. הם עתידים לחזור בתשובה? מתי אחרי שעצמותם נרקבו?
מה שנכון נכון כתב:קו ירוק כתב:אציין לדוגמא איך נראה משפט של הגרי"ח (שגם אותו אינני יודע אם אמר, ובאיזה הקשר, ובאיזו נימה..) המצוטט (באידיש ובעברית) בספר האיש על החומה: "זה לא יעזור להם", כשהמו"ל מביא שם תמונה של הכותל עם דגלי מדינת ישראל הגדולים המתנוססים ברחבת הכותל ..... אין ספק ממש לכך התכוין הגרי"ח.. האמת שקראתי את הספר לפני שנים רבות ממש, עוד לא הייתי בר מצווה, וכבר אז הפליאה אותי הוצאת הדברים מהקשרם
הכוונה שם אחרת לגמרי. והתמונה די קשורה ל'נבואה' (שנאמרה ע"י הריח"ז ע"פ עדות אוסישקין). ע"ש.
הרואה כתב:עוד כמה ציטוטים כפרניים:
"יש לי כמה ראיות מפשוטי הכתובים כפי פירושי, כי הגאולה תצמח לאט לאט כשחר נכון מוצאו הולך ואור עד נכון היום, ושתחילה יתיישבו אנשים מבני ישראל בארץ ישראל ברשיון מלכי הארץ הישרים והחסידים, ויהיה ישוב ארץ ישראל קודם ביאת משיח"
מי הכופר?
"ובאמת כעת סביבות יפו עיר הקודש אשר התחילו בזמנינו אלה להתיישב שמה עובדי אדמה ונוטעי כרמים ממדינות אחרות, עטרוה ופארוה בגנות נחמדים וכרמים טובים מכל עץ עושה פרי במרחק כמה מילין מסביב לעיר ומגרשיה". ומסיים: "ותהי לנס ולתפארת ולתקוה טובה לכל דורשי ציון, ואולי צמיחת קרן היא ואתחלתא דגאולה וגאולה תהיה לארץ"
מי הכופר?
"הבה נתבונן ונכיר את התפקיד הגדול המוטל עלינו לעת כזאת, אשר זכינו – אחרי כאלפיים שנות גלות מרה – לחזות בשיבת בנים בונים לגבולם בממדים ענקיים, והתגשמות יעודי הנביא "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל"
מי הכופר?
יש תח"י עוד הרבה ציטוטים כפרניים רח"ל.
אך כמובן שאנו אין לנו אלא מה ששמענו מסבתותינו הקדושות איש מפי איש עד הרגא"מ שך זיע"א... וחס ושלום לא יתברר אחרת מעתה ועד עולם, ואם כן נעצום עינינו וליבנו עד ביאת משיח צדקנו.... שאז יתברר שטעינו.
רון כתב:לכבוד הרב הרואה שליט"א
אחרי דרך מבא השלו'
ראשית חשוב לנו להדגיש כי אנו מכבדים כל ת"ח באשר הוא!!!
באמת שאין אנו מבינים מה רצונכם, ובמה אתם באים בטענה עלינו?
הלא יפה ענה לכם הרב קו ירוק שליט"א כי אין ויכוח על העובדות, שיש כאן מעשה אלוקי ממש בקיבוץ נדחי ישראל וכל המחזה הנאדר בקודש של שיבת ציון הוא לפלא בעיני כל רואיו.
השאלה מה נגזר מאותו מחזה.
אנו טוענים,
כי דבר אלוקינו קיים לעד,
ואם אסור להתחבר עם רשעים האיסור בתוקפו, ובכלל זה התנועה הציונית לגרורותיה וכל שום וחניכא דאית להו.
א. אם מי שמחלל שבת דינו סקילה ויינו יין נסך, הרי שזו ההלכה עם כל המשתמע מזה, יהא נשיא המדינה או ראש הממשלה או ראש מחלקת האשפה העירונית, אין לו שום מעלה בכך שהוא "מנהיג". יהא זקנו ארוך ככל שיהיה ויצפה מעל הסיפון להיכן שיצפה, מכלל מחלל שבת לא יצא ויינו יין נסך, ואיך אפשר להניח אותו על השולחן עבודה?
ב. איך אנו אמורים לפרש את זה שלאותו אפיקורוס עם הזקן הארוך יש חלק בביאת הארץ? אין אנו יודעים, ולא תפקידנו לדעת חשבונות שמים, תפקידנו הוא אחד לעבוד את ד' ית' כמה שיותר קרוב לרצון האלוקי.
ג. כל יהודי שמח ומודה לד' על הזכות שנתן לנו בדורנו לגור בארץ חמדת אבות, אין ויכוח, ובאמת שאנו לא מספיק יודעים להעריך את המתנה הנפלאה. ואין בעל הנס מכיר בניסו!
ד. ההכרה במדינה כיישות עצמאית היא הכרה דה פקטו, יש מדינה וזה מה יש. להתעלם מקיומה הוא שטות במקרה הטוב, וכעת צריך לראות איך אנחנו מצליחים לגדל דור של חפצים בקירבת ד', על אף המדינה. וכל חיבור עם מוסדותיה, יהיה על מנת להגשים את הרצון האלוקי שהוא היפך רצון מנהיגיה והוזיה
לאיזה מהסעיפים הנ"ל אינכם מודים?
רון כתב:תוכ"ד נזכרתי, שודאי על סעיף ד' אתם חולקים, שהרי לשיטתכם המדינה היא הדום לרגלי השכינה.
טוב,
תודו מן הסתם שלחלוק על זה אין זה גאונות גדולה, הרי אתם המחדשים, וזו מנין לכם, כלום בת קול יצאה ואמרה מהו "הדום רגלי"?
רון כתב:איזה כלאיים, איזה שעטנז ירחם ד'!
ימחל לי כבודו אבל סלט יותר גדול ממה שנכתב לעיל לא ראיתי הרבה זמן!
אתה צועד בדרכו של הרב שך וכהנא? סליחה אבל עם כל הכבוד לכל כותב בפורום הזה ויש כבוד, איך אפשר לעבור בשתיקה על עירוב בשר בקר בחלב [בקר אסור מן התורה]! מרן האבי עזרי יחד עם כהנא? אתה שומע מה אתה סח? מרן ז"ל שכל ימיו וכל דיבוריו נחצבו מתוך התורה הקדושה וממה שקיבל מרבותיו, יחד עם כהנא שכל תפיסותיו מנוגדות לדעת רבותינו ובראשם - כן בראשם - האבי עזרי? לאומיות, מלכות יהודה, שלטון יהודי ועוד כל מיני ירקות בהם דגל כהנא, כגון - אנחנו לא בגלות, להכנס בערבים בכל הכח, להראות להם מה כוחנו, באגרוף המפורסם וכו' והם כולם זמורת זרה בכרם בית ישראל מדור דור, וכעת הכל נהיה סלט אחד גדול.
ועוד סלט בלתי אכיל,
העצניקים, תלמידי מרכז הרב, ונטורי קרתא - כך מנית את כולם כבעלי דעה אחת.
סליחה אבל כבודו חי כאן בשנים האחרונות?
וכי יש ויכוח ביחס למדינה בין העצניקים לשאר הציבור החרדי? רק כעת שנהיה נידון של גזירת הגיוס, יש ויכוח על דרכי המלחמה, אבל וכי מרן הגרי"ל שטיינמן לא אוחז שהמדינה - כמוסד היא חנ"ן וכולו נטל"פ? וכי מישהו מהחרדים לא אוחז כך? אלא אם כן אתה מבעלי הגליון של קדושת ציון ודומיו שמדמים לעשות מעשה מדעתם ולומר דיעות בענינים שאין להם שום רשות לעסוק בהם.
מה לתלמידי מרכז הרב לכאן? שרואים בנשיא מש. פ. עד ר. ר. - מחללי שבת ואוכלי טריפות ומחטיאי הרבים - אנשים בעלי מעמד אמיתי מתוקף היותם נשיאים, והלל גמור בגרונם ביום חגם של הציונים, ולשאר הציבור החרדי?
לצערי נדמה לי שהדברים המנשבים כאן הם מהרוח של החרדים החדשים שעליית הר הבית בזמננו למצוה תיחשב להם, ועוד כהנה וכהנה.
ימחל כבודו אם יצאתי מן השורה אך הדברים שכתבת מחייבים תגובה ומחאה נמרצת
וכיון שאין זמני כעת בידי יעמוד קנה במקומו אלא שלא יכלתי עצור במילין
רון כתב:ימחל כבודו אם יצאתי מן השורה אך הדברים שכתבת מחייבים תגובה ומחאה נמרצת
הרואה כתב:"יש לי כמה ראיות מפשוטי הכתובים כפי פירושי, כי הגאולה תצמח לאט לאט כשחר נכון מוצאו הולך ואור עד נכון היום, ושתחילה יתיישבו אנשים מבני ישראל בארץ ישראל ברשיון מלכי הארץ הישרים והחסידים, ויהיה ישוב ארץ ישראל קודם ביאת משיח"
מי הכופר?
"ובאמת כעת סביבות יפו עיר הקודש אשר התחילו בזמנינו אלה להתיישב שמה עובדי אדמה ונוטעי כרמים ממדינות אחרות, עטרוה ופארוה בגנות נחמדים וכרמים טובים מכל עץ עושה פרי במרחק כמה מילין מסביב לעיר ומגרשיה". ומסיים: "ותהי לנס ולתפארת ולתקוה טובה לכל דורשי ציון, ואולי צמיחת קרן היא ואתחלתא דגאולה וגאולה תהיה לארץ"
מי הכופר?
"הבה נתבונן ונכיר את התפקיד הגדול המוטל עלינו לעת כזאת, אשר זכינו – אחרי כאלפיים שנות גלות מרה – לחזות בשיבת בנים בונים לגבולם בממדים ענקיים, והתגשמות יעודי הנביא "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל"
מי הכופר?
רון כתב:אתה צועד בדרכו של הרב שך וכהנא? סליחה אבל עם כל הכבוד לכל כותב בפורום הזה ויש כבוד, איך אפשר לעבור בשתיקה על עירוב בשר בקר בחלב [בקר אסור מן התורה]! מרן האבי עזרי יחד עם כהנא? אתה שומע מה אתה סח? מרן ז"ל שכל ימיו וכל דיבוריו נחצבו מתוך התורה הקדושה וממה שקיבל מרבותיו, יחד עם כהנא שכל תפיסותיו מנוגדות לדעת רבותינו ובראשם - כן בראשם - האבי עזרי? לאומיות, מלכות יהודה, שלטון יהודי ועוד כל מיני ירקות בהם דגל כהנא, כגון - אנחנו לא בגלות, להכנס בערבים בכל הכח, להראות להם מה כוחנו, באגרוף המפורסם וכו' והם כולם זמורת זרה בכרם בית ישראל מדור דור, וכעת הכל נהיה סלט אחד גדול.מכחיש את המציאות אין מילה אחרת.
מי לא זוכר את מכתבו של מרן ז"ל בשעה שרצו להתחבר עם ההסתדרות אנשים יר"ש, וכמובן בשביל להשפיע ולתועלת, ומרן כתב בנהמת ליבו כי זה הרמת יד בתורת משה, כל חיבור עימם, ואין אנו אלא כמצילים מן הארי ומן הדוב ותו לא מידי.
איש גלילי כתב:גם אני מצטרף למחאה.
כבודו של הגראמ"מ שך זצללה"ה במקומו מונח, אבל בעיני ובעיני רבים מבאי הפורום - הוא איננו פוסק הדור היחיד, ועאכו"כ שלא פוסק הדורות היחיד. ראוי היה לתלמיד חכם נכבד כהרב רון שליט"א, שיקשיב גם לדעות אחרות (או שלא יקשיב ולא יתייחס, זה גם בסדר), ולהתייחס אליהם בענייניות, בלא לנופף כל הזמן בדעת חכם יחיד בנושא (אין כוונתי שהגראממ"ש הוא יחיד בשיטתו, אלא שהניפוף הוא בדעה של חכם אחד בלבד, בלא להתייחס לראיות כבדות המשקל).
רון כתב:וכיון שלדעתי גם עליך מקובל המשפטים הנ"ל, לכן ביקשתי שתאמר לי מי אוחז בשיטת ר' מאיר כהנא מהגדולים, יהיו אשר יהיו.
ע. התשבי כתב:רון כתב:וכיון שלדעתי גם עליך מקובל המשפטים הנ"ל, לכן ביקשתי שתאמר לי מי אוחז בשיטת ר' מאיר כהנא מהגדולים, יהיו אשר יהיו.
הרוצה לשקר ירחיק עדותו.
כדי להימנע מהתייחסות לאי אלו גדולי ישראל שאינם מקובלים עליך, אתה מוחק את כל השיטות מימין ומשמאל ומדלג עד לשיטת הרב כהנא. במילא היות שלא מצאת גדולים התומכים בשיטתו מוכח שהצדק הוא אך ורק עם השיטה שמקובלת עליך, וכל השיטות האחרות אינן אלא הבלים לאומיים.
עצה לסיום: כאשר יביאו גדולים שכן תמכו בשיטת הרב כהנא, אל תילחץ... יש שיטות עוד יותר קיצוניות שישמשו לך כמגן בפני ההגיון והסברא...
ולדוגמא, בהפיכת בסטות של ערבים ימ"ש בשביל ללמד לקח, בלי לשקול מה ההשלכות של זה.
רון כתב:אדרבא תביא גדולים - בתורה - שמגבים את שיטות ההתגרות בגוים, ותומכים באגרוף הברזל, ולדוגמא, בהפיכת בסטות של ערבים ימ"ש בשביל ללמד לקח, בלי לשקול מה ההשלכות של זה.
רון כתב:איני מוחק גדולים בתורה אחרים ח"ו, וכבודם חשוב ויקר בעיני, - מכל סוג שהוא - ובתנאי שגדלותם תהא בתורה ללא ספק - אלא שהדרך של "כל העדה כולם קדושים" היא דרכו של קרח. ויש דעה אחת שהיא הצודקת, אלא שכעת מתחיל הויכוח של מי היא הצודקת, ובזה חלוקות דעתנו כנ"ל.
ע. התשבי כתב:רון כתב:אדרבא תביא גדולים - בתורה - שמגבים את שיטות ההתגרות בגוים, ותומכים באגרוף הברזל, ולדוגמא, בהפיכת בסטות של ערבים ימ"ש בשביל ללמד לקח, בלי לשקול מה ההשלכות של זה.
שוב חזרת לשיטת הרב כהנא. ומה עם כל גדולי ישראל שמתנגדים למסירת שטחים אך אינם תומכים בהפיכת בסטות? הם לא ראויים ליחס? ומה עם אלו שלא מתנגדים לכך באותו התוקף אך תומכים בהסדרת התיישבויות (ע"ע הוראת הגראי"ל שטיינמן לח"כי דגל)?
אוצר החכמה כתב:ולדוגמא, בהפיכת בסטות של ערבים ימ"ש בשביל ללמד לקח, בלי לשקול מה ההשלכות של זה.
יש משהו לא הוגן מבחינת הויכוח בהוספת המילים בלי לשקול מה ההשלכות של זה. ברור שאף אחד לא תומך בפעולות בלי לשקול מה ההשלכות שלהם. הויכוח בדרך כלל הוא מה הן ההשלכות, ויחסי העלות תועלת שלהם.
אדרבא תביא גדולים - בתורה - שמגבים את שיטות ההתגרות בגוים, ותומכים באגרוף הברזל, ולדוגמא, בהפיכת בסטות של ערבים ימ"ש בשביל ללמד לקח, בלי לשקול מה ההשלכות של זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים