לייטנר כתב:השרוש שק"ף בא בתורה מספר פעמים, ועליו אמרו חז"ל: "כל השקפה לרעה".
איתן כתב:לייטנר כתב:השרוש שק"ף בא בתורה מספר פעמים, ועליו אמרו חז"ל: "כל השקפה לרעה".
ועל פי הפשט - להשקיף - פירושו להסתכל מלמעלה למטה, או אולי ליתר דיוק - להסתכל ממקום גבוהה למקום נמוך.
פלתי כתב:איתן כתב:לייטנר כתב:השרוש שק"ף בא בתורה מספר פעמים, ועליו אמרו חז"ל: "כל השקפה לרעה".
ועל פי הפשט - להשקיף - פירושו להסתכל מלמעלה למטה, או אולי ליתר דיוק - להסתכל ממקום גבוהה למקום נמוך.
יש לך מקור לכך שהשקפה היא מלמעלה למטה ולא להיפך? (וישקף ה' אל מחנה מצרים).
רש"י מפרש וישקף: ויבט.
אוצר החכמה כתב:למה אתה אומר כך. יש שמונה מתוך 22.
(ז) כִּי בְּחַלּוֹן בֵּיתִי בְּעַד אֶשְׁנַבִּי נִשְׁקָפְתִּי:
(יב) אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף:
(כח) בְּעַד הַחַלּוֹן נִשְׁקְפָה וַתְּיַבֵּב אֵם סִיסְרָא בְּעַד הָאֶשְׁנָב מַדּוּעַ בֹּשֵׁשׁ רִכְבּוֹ לָבוֹא מַדּוּעַ אֶחֱרוּ פַּעֲמֵי מַרְכְּבוֹתָיו:
(טז) וְהָיָה אֲרוֹן ה' בָּא עִיר דָּוִד וּמִיכַל בַּת שָׁאוּל נִשְׁקְפָה בְּעַד הַחַלּוֹן וַתֵּרֶא אֶת הַמֶּלֶךְ דָּוִד מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי ה' וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ:
(א) הָעִזוּ בְּנֵי בִנְיָמִן מִקֶּרֶב יְרוּשָׁלִַם וּבִתְקוֹעַ תִּקְעוּ שׁוֹפָר וְעַל בֵּית הַכֶּרֶם שְׂאוּ מַשְׂאֵת כִּי רָעָה נִשְׁקְפָה מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל:
(כט) וַיְהִי אֲרוֹן בְּרִית ה' בָּא עַד עִיר דָּוִיד וּמִיכַל בַּת שָׁאוּל נִשְׁקְפָה בְּעַד הַחַלּוֹן וַתֵּרֶא אֶת הַמֶּלֶךְ דָּוִיד מְרַקֵּד וּמְשַׂחֵק וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ:
(כ) וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן:
(כח) וַיִּקַּח בָּלָק אֶת בִּלְעָם רֹאשׁ הַפְּעוֹר הַנִּשְׁקָף עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן:
(יח) וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל גֵּי הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה:
(י) מִי זֹאת הַנִּשְׁקָפָה כְּמוֹ שָׁחַר יָפָה כַלְּבָנָה בָּרָה כַּחַמָּה אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת:
(ב) ה' מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:
(ג) אֱ-לֹהִים מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:
(כ) כִּי הִשְׁקִיף מִמְּרוֹם קָדְשׁוֹ ה' מִשָּׁמַיִם אֶל אֶרֶץ הִבִּיט:
(נ) עַד יַשְׁקִיף וְיֵרֶא ה' מִשָּׁמָיִם:
(כח) וַיַּשְׁקֵף עַל פְּנֵי סְדֹם וַעֲמֹרָה וְעַל כָּל פְּנֵי אֶרֶץ הַכִּכָּר וַיַּרְא וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ כְּקִיטֹר הַכִּבְשָׁן:
(ח) וַיְהִי כִּי אָרְכוּ לוֹ שָׁם הַיָּמִים וַיַּשְׁקֵף אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים בְּעַד הַחַלּוֹן וַיַּרְא וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק אֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ:
(כד) וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם:
(כ) וַיַּשְׁקֵף אֲרַוְנָה וַיַּרְא אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת עֲבָדָיו עֹבְרִים עָלָיו וַיֵּצֵא אֲרַוְנָה וַיִּשְׁתַּחוּ לַמֶּלֶךְ אַפָּיו אָרְצָה:
(ל) וַיָּבוֹא יֵהוּא יִזְרְעֶאלָה וְאִיזֶבֶל שָׁמְעָה וַתָּשֶׂם בַּפּוּךְ עֵינֶיהָ וַתֵּיטֶב אֶת רֹאשָׁהּ וַתַּשְׁקֵף בְּעַד הַחַלּוֹן:
(טז) וַיָּקֻמוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיַּשְׁקִפוּ עַל פְּנֵי סְדֹם וְאַבְרָהָם הֹלֵךְ עִמָּם לְשַׁלְּחָם:
(לב) וַיִּשָּׂא פָנָיו אֶל הַחַלּוֹן וַיֹּאמֶר מִי אִתִּי מִי וַיַּשְׁקִיפוּ אֵלָיו שְׁנַיִם שְׁלֹשָׁה סָרִיסִים:
(טו) הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ:
סגי נהור כתב:לא ברור. אם הדבר הנשקף נמצא למעלה, הרי שהמשקיף נמצא למטה. לא כך?
אוצר החכמה כתב:הרב איתן למה חלון הוא מקום גבוה?
ברור שאם כל מקום שכתוב בו השקפה תגיד שהמקום הוא גבוה ייצא לך שהשקפה היא ממקום גבוה.
ארונה היה באותו גובה של דוד לפי המפרשים הוא השקיף ממקום מחבואו.
ועכשיו תספור שוב ותמצא 8.
אוצר החכמה כתב:בקיצור כמו שכתבתי.
השקפה היא ממקום גבוה כי הרי כולם הסתכלו ממקום גבוה, כי מה הם יסתכלו ממקום נמוך? וממילא כל השקפה שבמקרא היא ממקום גבוה. מש"ל.
לזה קוראים מנין שיעקב אבינו הלך עם כיפה.
אוצר החכמה כתב:לעצם העניין הרד"ק שהביאו לעיל מסביר את המושג. השקפה היא הסתכלות ממקום שבו בד"כ המביט אינו נראה (לפחות לא בשווה למה שהוא מביט עליו) כמו הצצה ולכן זה מצוי שיהיה מקום גבוה או בעד החלון או ממחבוא. וכשהוא כן נראה קוראים לזה נשקף כמו צדק משמים נשקף.
אוצר החכמה כתב:הרב איתן למה חלון הוא מקום גבוה?
ברור שאם כל מקום שכתוב בו השקפה תגיד שהמקום הוא גבוה ייצא לך שהשקפה היא ממקום גבוה.
ארונה היה באותו גובה של דוד לפי המפרשים הוא השקיף ממקום מחבואו.
ועכשיו תספור שוב ותמצא 8.
חייפענער כתב:השקפה היינו משקפיים.
כלומר:
הן ידוע שכל אדם רואה את העולם דרך המשקפיים שלו. ושמעתי סיפור נחמד, שפעם דרש רבי אהרן קוטלר זצ"ל דרשת מוסר בפני בעליבתים אמריקאים, ודיבר בחדות ובמוסר נוקב על העניינים הצריכים תיקון. באמצע הדרשה לחש אחד מהם באזני מלוו של רבי אהרן ושאלו: תגיד לי, כמה הראביי הזה מרוויח לשנה? המלווה תמה, אבל ענה שהוא חושב שרבי אהרן מרוויח שבעת אלפי דולר לשנה. הזדעק אותו בור ואמר, מה? אדם שמרוויח כזה סכום לשנה אינו מתבייש לומר מוסר בפני אנשים שמרוויחים עשרים ושלושים אלף דולר לשנה...
ולכאורה מה עניין שמיטה אצל הר סיני, מה בין המאזן השנתי לבין דברי מוסר?
אלא שזה בדיוק נקרא השקפה. אדם זה רואה את כל העולם במשקפיים של כסף, ובעיניו הגסות זהו המדד היחיד שיש בעולם.
אנחנו גם בערך כמוהו, אלא שהמשקפיים שלנו מקבלות את הגוונים שלנו מעוד דברים, למשל הסביבה שלנו שמשפיעה על סולם הערכים, העיתונים שמאלפים אותנו בינה בים של "דעת תורה", קווי נייעס, מקווה נייעס, וסתם כך הקנאה והתאווה והכבוד שמכסים לנו את כל המשקפיים, ודרכם אנו מביטים על כל הנעשה והנשמע.
לעומת זאת אנשים שהמשקפיים שלהם נקיות, כיון שהערך היחיד שיש בעולמם הוא, רצון ה', הם רואים את העולם בצורה אחרת לגמרי מאתנו, וכך אמר פעם רבי משה פיינשטיין זצ"ל, דעתי ודאי זכה יותר, שכן מעודי לא קראתי בעיתונים.
הנקיון של המשקפיים נרכש בעמל מפרך של שנים ארוכות בעמל תורה עצום, בקדושה ובטהרה, ובשקיעות מוחלטת רק במה שהקב"ה רוצה.
אותם גדולים וצדיקים, כאשר היו בחורים ואברכים, טרם התפנו לעסוק ב'דעת תורה' וב'השקפה'. הם פשוט עסקו בנקיון הלב והמח שלהם, מה שלבסוף הביא אותם לראיה נקיה ואיכותית, שאנחנו פשוטי העם בעולם הרדוד והשטוח שיש לנו במוחנו ובלבנו, יכולים רק לנסות טיפה לדמיין איך נראה העולם מבעד למשקפיים הקדושות שלהם.
אז מי שרוצה לזכות ל'השקפה הצרופה', בבקשה שיפסיק לחפש אותה בעיתונים ובקרנות השטיבלאך, שפשוט יתנתק עכשיו לאיזה שלושים ארבעים שנה מה"עשיה הפוליטית" שלו, ושיפסיק לנסות לעזור לעולם התורה להתנהל, רק פשוט יפרוש מה"חיים הציבוריים" השוקקים ברחבת איצקוביץ ודומיה, ויתחיל לנקות את המשקפיים...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים