מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי יעל » ש' פברואר 25, 2017 7:40 pm

נוסח ה"מי שברך" לבר מצווה (ויש גם נוסחאות קרובות עם כמה חילופים) כולל פיסקה בעניין שבח והודיה לה' על הטובה:

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת (פב"פ) שֶׁמָּלְאוּ לוֹ שְׁלשׁ עֶשְֹרֵה שָׁנָה וְהִגִּיעַ לְמִצְוֹת, וְעָלָה לַתּוֹרָה, לָתֵת שֶׁבַח וְהוֹדָיָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל כָּל הַטּוֹבָה שֶׁגָּמַל אִתּוֹ (ויש המוסיפים כאן: מיום היוולדו ועד היום הזה). יִשְׁמְרֵהוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וִיחַיֵּהוּ, וִיכוֹנֵן אֶת לבּוֹ לִהְיוֹת שָׁלֵם עִם יְדֹוָד וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו כָּל הַיָּמִים, וְנֹאמַר אָמֵן.

עולה השאלה מדוע לא מברכים גם על הרעה, ולא אומרים "על כל הטובה וגם על כל הרעה".

דרומי
הודעות: 9429
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי דרומי » ש' פברואר 25, 2017 7:53 pm

מתי ראיתם נוסח שבו מברכים 'על הרעה'?...

כתוב רק שעל שמועות רעות מברכים 'דיין האמת', אבל גם בברכה שם לא אומרים שזה 'רע', ועומק הברכה הוא שבאמת זה טוב...

עזריאל ברגר
הודעות: 13966
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 25, 2017 11:10 pm

בכלל, מי חידש את הנוסח הזה?
ולמה פותחים ב"השם" וממשיכים בשם-השם במפורש כקריאתו?

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי הגיונות » א' פברואר 26, 2017 2:04 am

הזמנות לבר-מצוה הן תופעה חדשה באופן יחסי, כפי שחגיגת הבר-מצווה עצמה היא תופעה שלא הייתה נהוגה בדורות הקודמים.

יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי יעל » א' פברואר 26, 2017 9:27 am

הנוסח הזה הועתק ברשותכם מהתקליטור התורני DBS

יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי יעל » א' פברואר 26, 2017 9:27 am

עזריאל ברגר כתב:בכלל, מי חידש את הנוסח הזה?
ולמה פותחים ב"השם" וממשיכים בשם-השם במפורש כקריאתו?


הנוסח הזה הועתק ברשותכם מהתקליטור התורני DBS

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 26, 2017 10:26 am

כשראה הגרי"י פישר שכתוב על בקבוקי טמפו אסור לפתוח את הפקק בשבת, אמר
"הטמפו גם נעשה כאן פוסק!"

התקליטור התורני DBS עם כל ההערכה שיש לרב סופר המו"ל אינו מקור תורני בפני עצמו, כפי שהעובדה שספר מובא באוצר החכמה אינה אומרת מאומה על היותו מקור. השאלה היא מאיזה ספר נלקח המי שבירך.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי צולניק » א' פברואר 26, 2017 11:35 am

גם אני כשראתי את המי שבירך הנ"ל תמהתי מה מקורו אחר שלא שמעתיו עד היום הזה, חיפוש באוצר העלה שהמקור הוא בסידור אשכנז של מכון מורשת אשכנז.
האם כך נהגו באשכנז?

יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: נוסח מ"ש לבר מצווה - "... על כל הטובה שגמל אתו" - מדוע לא מברכים גם על הרעה?

הודעהעל ידי יעל » א' פברואר 26, 2017 11:38 am

אוצר החכמה כתב:כשראה הגרי"י פישר שכתוב על בקבוקי טמפו אסור לפתוח את הפקק בשבת, אמר
"הטמפו גם נעשה כאן פוסק!"

התקליטור התורני DBS עם כל ההערכה שיש לרב סופר המו"ל אינו מקור תורני בפני עצמו, כפי שהעובדה שספר מובא באוצר החכמה אינה אומרת מאומה על היותו מקור. השאלה היא מאיזה ספר נלקח המי שבירך.


התפילה מוזכרת בנוסח מעט שונה בכתב יד מוינה באוסף בית הספרים הלאומי, כתב יד שהועתק בשנת תקפ"ט.
זה מצוטט במאמרו של דניאל י. כהן, "הערות ומילואים למחקרו של א. יערי על תפלות 'מי שברך'", שהתפרסם בכתב העת קרית ספר.
ככל הידוע לי זה גם מופיע בספר "לקוטי אברהם", שהוא קונטרס לחזנים שנדפס בקרוטושין תרל"ט בידי אברהם שנפלד, שכולל גם תפילות מי שברך שונות. יש עותק בספריה הלאומית, אך לא ב"אוצר".


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים