כדכד כתב:כתב המגיד מקוזניץ בספרו "עבודת ישראל" לפרשת זכור בתוך דבריו על המדרש: "... אכן מחמת שהיה בזמן החורבן ולא היה יכול להתגלות בפרהסיא על כן היה כל הנס בדרך הסתר ולכן לא נזכר במגלת אסתר השם במפורש כי אם בראשי תבות וסופי תבות ולא היה הנס כי אם על ידי שמות אהי"ה כי פרוש אהיה היה ויהיה כי מחמת ההתגלות שהיה בזמן שהיה בית המקדש וההתגלות שיהיה אח"כ לעתיד - עי"כ היו יכולים להמשיך הנס ע"י שמות אהי"ה והוא גימטריא ,כנף' עם הכולל כשנתמלא בה"הין והוא נקרא אה"ה כי כן היתה כוונת המן הרשע, ומרדכי ואסתר בבחינתם שהוא "ורב חסד ונצר חסד לאלפים' להמתיק האל"פין בצדקתם פעלו שיתמלא באל"פין והוא לשון ה,א השהוא לשון זה הדבר והיינו שישראל ראויין לעשות להם הנס"...
האם המן ידע שאם השם יתמלא בההין הוא יוכל להרע לישראל?
איך הוא חשב לגרום שיתמלא שם ה' בההין ואיך מרדכי ואסתר פעלו שיתמלא באלפין וכך ניצלנו?
ל"שומר מצוה" איני יודע אם הבנתי נכון את כל השאר (מנין מתחיל השאר?) אבל נראה שענית לפחות חלקית. שאלתי אם המן ידע והתכוון למלא שם ה' בה"הין ואתה אומר שהוא לא ידע ולא הכיר את כונת מילויי השמות אלא שניסה ליצור חסרון בהארה של השם כך שההנהגה תהיה לא לטובת ישראל ומ "ש "כי כן היתה כוונת המן הרשע" אין כוונתו לכוונה בצ רוף השמות אלא כוונתו שיגיע לאותה תוצאה אשר בספרי פנימיות מכונה מילוי השם בה"הין.
מרדכי ואסתר, לעומת זאת אולי כן ידעו את הכוונה והביאו לכך שהשם יתמלא באלפין כך שההנהגה תהיה לטובת ישראל.
יתכן אולי לבאר זאת ע"פ מ"ש המגיד הק' מקוזניץ בהמשך דבריו שהמן רצה שהנהגת ה' תהיה שלא ע"י עם ישראל ומה שההנהגה היא ע"י עם ישראל היא תלויה ברצון העליון שלא שייך לשאול לגביו כלום ועליו נאמר "במופלא ממך אל תדרוש" ואולי זהו המילוי באל"פים (הוא מזכיר את המילוי באל"פים גם בהקשר הזה) והנס הוא עי"ז שהבחירה בישראל היא למעלה מטע ודעת ואינה תלויה במעשיהם.