אוצר החכמה כתב:האם אתה יכול להסביר מה הכוונה בעל דין יעלה טענה במקום להביא עדים ולתת דוגמה.
טענינן ליתמי פירושו שאנו טוענים טענה שאינם יכולים לטעון אותה כי אינם יודעים את המציאות. למשל שאבינו פרע. אבל את זה בעל דין לא יכול לטעון בעלמא הוא צריך לומר את האמת אם הוא פרע או לא.
עזריאל ברגר כתב:הרמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ו ה"א כותב שבעל הדין חייב לפרש דבריו בצורה ברורה.
ואם אינו יודע - פעמים רבות כתב הרמב"ם "ישבע היסת/בגלגול שאינו יודע".
אחד התלמידים כתב:עזריאל ברגר כתב:הרמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ו ה"א כותב שבעל הדין חייב לפרש דבריו בצורה ברורה.
ואם אינו יודע - פעמים רבות כתב הרמב"ם "ישבע היסת/בגלגול שאינו יודע".
אם אין שטר ואין עדים, אבל הנתבע מודה שהייתה הלוואה, והמלווה טוען "שמא לא פרעת", והלווה טוען בפניו "שמא כן פרעתי", ואף אחד משניהם אינו רוצה להישבע, אז מה לדעתך יהיה הדין לפי הרמב"ם?
עזריאל ברגר כתב:אחד התלמידים כתב:עזריאל ברגר כתב:הרמב"ם הלכות טוען ונטען פ"ו ה"א כותב שבעל הדין חייב לפרש דבריו בצורה ברורה.
ואם אינו יודע - פעמים רבות כתב הרמב"ם "ישבע היסת/בגלגול שאינו יודע".
אם אין שטר ואין עדים, אבל הנתבע מודה שהייתה הלוואה, והמלווה טוען "שמא לא פרעת", והלווה טוען בפניו "שמא כן פרעתי", ואף אחד משניהם אינו רוצה להישבע, אז מה לדעתך יהיה הדין לפי הרמב"ם?
יחרים המלווה על מי שיודע שהוא חייב לי ואינו מודה בבית דין.
(כך כותב הרמב"ם בריבוי מקומות)
אחד התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:האם אתה יכול להסביר מה הכוונה בעל דין יעלה טענה במקום להביא עדים ולתת דוגמה.
טענינן ליתמי פירושו שאנו טוענים טענה שאינם יכולים לטעון אותה כי אינם יודעים את המציאות. למשל שאבינו פרע. אבל את זה בעל דין לא יכול לטעון בעלמא הוא צריך לומר את האמת אם הוא פרע או לא.
רק כדי לשבר את האוזן, הנה מקרה יותר מוחשי: התובע טוען שהילווה לנתבע בעל פה בלי עדים, והלווה מודה בכך בפני הדיינים. לשאלתם, מודה המלווה שאינו זוכר האם הלווה פרע. כעת, אם הלווה מודה שלא פרע, אז יצטרך לשלם, אבל אם יטען (לא יעיד) "שמא פרעתי", אז יפטר. לא צריך להעיד כלום, מספיק לטעון.
אוצר החכמה כתב:אחד התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:האם אתה יכול להסביר מה הכוונה בעל דין יעלה טענה במקום להביא עדים ולתת דוגמה.
טענינן ליתמי פירושו שאנו טוענים טענה שאינם יכולים לטעון אותה כי אינם יודעים את המציאות. למשל שאבינו פרע. אבל את זה בעל דין לא יכול לטעון בעלמא הוא צריך לומר את האמת אם הוא פרע או לא.
רק כדי לשבר את האוזן, הנה מקרה יותר מוחשי: התובע טוען שהילווה לנתבע בעל פה בלי עדים, והלווה מודה בכך בפני הדיינים. לשאלתם, מודה המלווה שאינו זוכר האם הלווה פרע. כעת, אם הלווה מודה שלא פרע, אז יצטרך לשלם, אבל אם יטען (לא יעיד) "שמא פרעתי", אז יפטר. לא צריך להעיד כלום, מספיק לטעון.
אני לא מבין מה אתה רוצה. הוא באמת מסתפק אם פרע או לא.
אם מסתפק שיאמר את זה.
אם לא שיגיד את האמת וישלם.
התורה לא מתירה לגנוב או לשקר כדי להוציא ממון שלא כדין.
אוצר החכמה כתב:כל הסגנון הוא בית משפט ולא ולא בית דין. בעל דין לא יכול להעיד בכלל, הוא נוגע.
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מילה אחת ממה שאתה כותב.
אוצר החכמה כתב:כל מה שהוא עושה [זה] לטעון שפירושו להגיד את העובדות כפי שהוא יודע אותם ולדרוש מה שהוא חושב שמגיע לו.
אוצר החכמה כתב:הוא צריך להגיד מה הוא טוען שהיה...אף אחד לא שואל אותו מה יש אפשרות סבירה ומה לא. שואלים אותו מה היה והוא צריך לענות מה שהוא יודע.
אוצר החכמה כתב:אף אחד לא יכול להגיד בבית דין אני לא אומר מה קרה באמת אני רק רוצה לטעון שזה מה שקרה.
אוצר החכמה כתב:ואם הוא משקר אז הוא גנב.
אחד התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:כל הסגנון הוא בית משפט ולא ולא בית דין. בעל דין לא יכול להעיד בכלל, הוא נוגע.
כמובן הוא נוגע, אני בסך הכל נמשכתי אחרי לשונו של הרב עושה חדשות (פותח האשכול), שכתב בשאלתו שבעל הדין אומר "שאין רצוני להעיד אלא לטעון". ופשוט שכוונת הרב עושה חדשות הייתה לומר, שבעל הדין אינו רוצה להזמין עדים אלא להציג טענה, אלא שהרב עושה חדשות קיצר בלשונו. ואף אני כתבתי זאת במפורש בהודעתי הראשונה, שכוונת בעל הדין אינה להזמין עדים אלא לטעון טענות, אלא שבתגובתי הקודמת אליך קיצרתי בלשוני, מעין מה שעשה הרב עושה חדשות בשאלתו.אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מילה אחת ממה שאתה כותב.
בתגובתי הקודמת אליך, אני בסך הכל שאלתי שאלה, שהייתה מאד ברורה לענ"ד, ותמהני מה יש "להבין" שם.אוצר החכמה כתב:כל מה שהוא עושה [זה] לטעון שפירושו להגיד את העובדות כפי שהוא יודע אותם ולדרוש מה שהוא חושב שמגיע לו.
אבל שאלתי אותך (באופן מאד ברור לענ"ד), מה הדין אם, במקום להגיד את העובדות כפי שהוא יודע אותן, הוא טוען טענות (על "אפשרות סבירה") מבלי להציג שום עובדות כפי שהוא יודע אותן.אוצר החכמה כתב:הוא צריך להגיד מה הוא טוען שהיה...אף אחד לא שואל אותו מה יש אפשרות סבירה ומה לא. שואלים אותו מה היה והוא צריך לענות מה שהוא יודע.
ואם במקום לעשות זאת הוא טוען "שמא פרעתי" או טוען "יש אפשרות סבירה שפרעתי", אז מה יגידו לו הדיינים? יחייבו אותו לשלם? מה יעשו? זאת השאלה (המאד ברורה לענ"ד) ששאלתי, ושעליה טרם קיבלתי תשובה.אוצר החכמה כתב:אף אחד לא יכול להגיד בבית דין אני לא אומר מה קרה באמת אני רק רוצה לטעון שזה מה שקרה.
מה פירוש "אף אחד לא יכול להגיד"? הרי זה מה שהוא מגיד! הוא טוען "שמא פרעתי"! האמנם יסתמו לו את הפה? יחיייבו אותו לשלם? מה יעשו?
אוצר החכמה כתב:ואם הוא משקר אז הוא גנב.
אבל הדיון, הוא לא בשאלה האם מי שטען כך עובר על לא תגנוב, אלא בשאלה האם בית הדין יחייב אותו לשלם נוכח טענתו הנ"ל.
אוצר החכמה כתב:כלומר לווה שבא לבית הדין ושואלים אותו פרעת והוא סוגר את הפה ולא רוצה לענות. שאלה בדיני חושן משפט ותו לא. אין כאן שום שאלה עקרונית.
עזריאל ברגר כתב: בד"כ נוטים להחשיב שתיקה כהודאה.
עזריאל ברגר כתב: בד"כ נוטים להחשיב שתיקה...כהעזת פנים בבית הדין שלכאורה אפשר לנדות עליה.
אחד התלמידים כתב:עזריאל ברגר כתב: בד"כ נוטים להחשיב שתיקה כהודאה.
לענ"ד זה רק אם השתיקה היא כלפי טענת ברי של התובע, אבל הדיון כאן הוא כשגם התובע רק טוען "שמא לא פרעת" (כמובן במקרה שאין שטר ואין עדים אלא רק הודאה של הלוה על עצם ההלוואה).עזריאל ברגר כתב: בד"כ נוטים להחשיב שתיקה...כהעזת פנים בבית הדין שלכאורה אפשר לנדות עליה.
אבל הדיון הוא בשאלה האם הנתבע יצטרך לשלם.
עושה חדשות כתב:ר' אחד התלמידים, לא זו שאלתי.
השאלה היתה האם יש מושג להגביל את הטענה עצמה שתשמש רק כטענה ולא כעדות.
לדוגמא: ראובן תובע משמעון על כך שהזיק אותו כאשר רמס את חפציו, אומר שמעון ככל שזכרוני אינו בוגד בי, המעשה היה כאשר לוי דחף אותי והייתי נתון לדחיפתו כגרזן ביד החוצב. אלא שאני זוכר הדברים באופן די ברור אבל לא החלטי כ"כ, ולכן אני מבקש להתייחס לדברים כ"טענה" ולא כעדות לחייב את לוי.
עכשיו הובנתי?
העמק דבר פ' משפטים כתב:ולמדנו שלא נתחייב שבועה על שלא פשע אלא בטענת ברי, ולא ברי ממש אלא קרוב לזה, וכדאי' בגיטין דנ"א שני כיסין קשורים מצאת והלה אומר לא מצאתי אלא אחד ה"ז נשבע, ואף על גב שאינו ברי כל כך שלא נתעכל הקשר, וכדאיתא ביצה דף י' דזמנין דמתעכיל קיטרייהו, מכ"מ מיקרי טענת ברי לחייב שבועה מן התורה במודה במקצת, וכל זה למדנו מהאי קרא דעל טענת המפקיד שמא פשעת אין צריך לשבע מספק, אלא אם כן שהנפקד טוען אבידה שהוא קרוב לפשיעה וגם הוא מודה שפשע במקצת, אז צריך לשבע שלא פשע בכולה, וממילא למדנו עיקר דין מודה במקצת בכל הטענות של ברי או קרוב לברי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 237 אורחים