נשר כתב:כמדומני שדנו בזה האחרונים מצד דבר שיש לו מתירין.
אמיר כרמי כתב: עתניאל לא הבינותי מה שייך סברת הצל"ח אם נדון על מאכל ספציפי- אשמח לביאור
עתניאל בן קנז כתב:אמיר כרמי כתב: עתניאל לא הבינותי מה שייך סברת הצל"ח אם נדון על מאכל ספציפי- אשמח לביאור
כאשר הספק הוא על מאכל מסוים, האם מותר לאכלו. הרי יש אפשרות לאכלו רק פעם אחת בלבד. ולכן מובן שאם 'יש לו מתירין' ולעתיד אפשר לאכלו בהיתר, אזי אין להתירו במצב הספק, ולהכנס לחשש איסור, ויש להעדיף לאכלו רק בזמן שאין ספק איסור.
אבל כאן הספק הוא על האדם - הרוצה לאכול מאכלי חלב - האם הוא 'התבשר', או שמא אכל מאכל פרווה. הרי הוא יכול לאכול עכשיו מאכלי חלב, וגם בעוד 6 שעות. ומה שייך לומר 'עד שתאכלנו באיסור תאכלנו בהיתר' הוא יאכל גם עכשיו וגם אז. - בעין סברת הצל"ח הידועה.
אמיר כרמי כתב:עתניאל בן קנז כתב:אמיר כרמי כתב: עתניאל לא הבינותי מה שייך סברת הצל"ח אם נדון על מאכל ספציפי- אשמח לביאור
כאשר הספק הוא על מאכל מסוים, האם מותר לאכלו. הרי יש אפשרות לאכלו רק פעם אחת בלבד. ולכן מובן שאם 'יש לו מתירין' ולעתיד אפשר לאכלו בהיתר, אזי אין להתירו במצב הספק, ולהכנס לחשש איסור, ויש להעדיף לאכלו רק בזמן שאין ספק איסור.
אבל כאן הספק הוא על האדם - הרוצה לאכול מאכלי חלב - האם הוא 'התבשר', או שמא אכל מאכל פרווה. הרי הוא יכול לאכול עכשיו מאכלי חלב, וגם בעוד 6 שעות. ומה שייך לומר 'עד שתאכלנו באיסור תאכלנו בהיתר' הוא יאכל גם עכשיו וגם אז. - בעין סברת הצל"ח הידועה.
לכאורה הדבר תלוי בהבנת הגזירה, בפשטות אם נאמר שחכמים גזרו על המאכליים החלביים שלא יאכלו תוך ו שעות אי אפשר לומר כדבריך.
כלומר האם חכמים יצרו איסור גברא שיהיה אסור לו לאכול חלב או איסור חפצא על המאכלי חלב ואם כן אז הגענו למחלוקת הידועה של איסורי דרבנן אם הם איסורי חפצא או גברא.
אבןטובה כתב:בספק בחפיפה אע"ג דל"ה אלא מתקנת עזרא ל"א להקל משום דהוי דשיל"מ כמ"ש הנו"ב מהדו"ק יו"ד סי' נג שיש לה היתר ע"י חפיפה וטבילה מחדש
וצ"ע מנו"ב מהד"ת אבה"ע סי' לח דבטלטול ל"א דשיל"מ לא בטיל כיון שיכול לטלטל עכשיו ולאחר זמן וא"כ ה"נ אצל חפיפה ל"ה דשיל"מ.....
וע"כ צריך לחלק דהיכי שיהיה ההיתר בזמן קצר כמו הכא שיעור שעת טבילה מחדש שפיר אמרי' בזה דהוי דשיל"מ...
וא"כ ה"נ אצל ספק א"ה שעה ה' או שעה ו' מאכיל בשר יש לו להמתין עד שיצא הספק מלבו דהוי דשיל"מ
נשר כתב:ראיתי סברא יפה במגילת ספר להגר"א אייזנטל,
לגבי אדם שמסתפק אם המאכל שאכל הוא בשרי או פרווה. דאם נאמר שאסור לו לאכול אחריו גבינה, יוצא דבר משונה, שאת המאכל עצמו יהיה מותר לערב ביחד עם חלב, ולאכול דהרי אכילת בב"ח זה דרבנן, ולא מיקרי דשיל"מ מה שיכול לאכול לבד, כמוש"כ הפוסקים להלכה, ואם אכלו לבד, יצטרך להמתין.
אמיר כרמי כתב:נשר כתב:ראיתי סברא יפה במגילת ספר להגר"א אייזנטל,
לגבי אדם שמסתפק אם המאכל שאכל הוא בשרי או פרווה. דאם נאמר שאסור לו לאכול אחריו גבינה, יוצא דבר משונה, שאת המאכל עצמו יהיה מותר לערב ביחד עם חלב, ולאכול דהרי אכילת בב"ח זה דרבנן, ולא מיקרי דשיל"מ מה שיכול לאכול לבד, כמוש"כ הפוסקים להלכה, ואם אכלו לבד, יצטרך להמתין.
סברא יפה אבל היא נכונה רק לגבי המקרה הספציפי הזה אבל אם ידע מה אכל ושכח לא שייכת הסברא הנ"ל וכמו כן אם הוא מסופק מתי אכל...
נשר כתב:אמיר כרמי כתב:נשר כתב:ראיתי סברא יפה במגילת ספר להגר"א אייזנטל,
לגבי אדם שמסתפק אם המאכל שאכל הוא בשרי או פרווה. דאם נאמר שאסור לו לאכול אחריו גבינה, יוצא דבר משונה, שאת המאכל עצמו יהיה מותר לערב ביחד עם חלב, ולאכול דהרי אכילת בב"ח זה דרבנן, ולא מיקרי דשיל"מ מה שיכול לאכול לבד, כמוש"כ הפוסקים להלכה, ואם אכלו לבד, יצטרך להמתין.
סברא יפה אבל היא נכונה רק לגבי המקרה הספציפי הזה אבל אם ידע מה אכל ושכח לא שייכת הסברא הנ"ל וכמו כן אם הוא מסופק מתי אכל...
מסכים.
אגב, כשיש לו מאכל שהוא מסופק אם הוא פרווה או בשרי, לכאורה מהני טעימה, וגם לדידן דלא מהני טעימת ישראל, לענין המתנה כתב היד"י דמהני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים