מעט דבש כתב:ראה עוד דוגמא לנושא זה, כאן:
viewtopic.php?p=325347#p325347
וכאן:
viewtopic.php?f=46&t=29916
מוישי כתב:הזדמן לידי ספר 'היא שיחתי' של רבני ישיבת הר עציון, שהתחבר ממש על הנושא הזה, ומייצג את השקפת עולמם בגישה ללימוד התנ"ך, (ושולל את הגישה שנקראת לימוד תנ"ך בגובה העיניים) אך מציב שורה של טענות על הגישה החרדית,
שאלתי ובקשתי, האם נתחבר ספר דומה מצד החרדים, העונה או מתייחס לדברים אלו או דומים להם.
הגיונות כתב:מוישי כתב:הזדמן לידי ספר 'היא שיחתי' של רבני ישיבת הר עציון, שהתחבר ממש על הנושא הזה, ומייצג את השקפת עולמם בגישה ללימוד התנ"ך, (ושולל את הגישה שנקראת לימוד תנ"ך בגובה העיניים) אך מציב שורה של טענות על הגישה החרדית,
שאלתי ובקשתי, האם נתחבר ספר דומה מצד החרדים, העונה או מתייחס לדברים אלו או דומים להם.
בספר 'כשהיהדות פוגשת מדינה' בפרק שהוקדש לציונות הדתית הובאו הרבה מקורות למאמרים שהתפרסמו על סוגיא זו.
בן מלך כתב:מעט דבש כתב:ראה עוד דוגמא לנושא זה, כאן:
viewtopic.php?p=325347#p325347
וכאן:
viewtopic.php?f=46&t=29916
עושים ערבוב גדול בין שני נושאים.
האחד הוא האם ללמוד מקרא ללא חז"ל, שאז עלולים להגיע לטעויות.
השני הוא האם לפני שלומדים את חז"ל יש ללמוד את המקרא כפי שהוא, ואז להבין מדוע חז"ל אמרו את מה שאמרו.
במחוזותינו מקובל לא ללמוד את המקרא כפי שהוא, אלא מיד לרוץ למדרשים.
וכבר צווח רבינו הגר"א (אד"א ריש משפטים): ע"כ צריך שידע פשוטו של תורה. עי"ש בדבריו המאירים.
"או אל המזוזה". פשטא דקרא גם המזוזה כשרה, אבל הלכה עוקרת את המקרא, וכן ברובה של פרשה זו, וכן בכמה פרשיות שבתורה. והן מגדולת תורתנו שבעל פה שהיא הלכה למשה מסיני, והיא מתהפכת כחומר חותם, חוץ המצות שבאו במנצפ"ך שהם מישרים. וכמו שאמרו (מכות כב, ב). כמה טפשאי אינשי דקיימי מקמי ספר תורה [ולא קיימי מקמי גברא רבה דאילו בספר תורה כתיב 'ארבעים' ואתו רבנן בצרו חדא]. וכן בפיגול ורוב התורה. על כן צריך שידע פשוטו של תורה, שידע החותם. וכן "במרצע", ואמרו דהוא הדין לכל דבר כמו שאמר ר' יוסי (בקידושין כא, ב). ורצע אדוניו את אזנו במרצע ועבדו לעולם. "לעולם" משמע לעולם ממש, רק שבפרשת היובל (ויקרא כה, מ) אמרה תורה שהיא מוציאה כל הנמכר לעולם, וביארה תורה פרשת היובל בפרשה מיוחדת על הכל.
...והעקר שתדייק במקום שצריך להבין פשוטו של מקרא. את זה תשים בזכרונך לזכור ושים בדעתך, כי רצונך ללמוד מקרא ולא מדרש, ואם אתה רוצה ללמוד מדרש, למוד בפני עצמו, ומה למדרש אל פשוט המקרא? ובזה נואלו בני עמנו, שעל ידי המדרשות אינם יודעים המקרא ואינם בקיאים בו, ויותר קרוב אם תשאלהו איזה פסוק יאמר לך הדרש ולא ידע ולא יבין הפשט, גם לא ידע באיזה נביא הוא ולמי דיבר הנביא ועל מה דיבר הנביא ועל מה דיבר ובאיזה עניין ובאיזה זמן או על איזה גלות או על איזה נחמה.
קו ירוק כתב:יש איזה שמועה מהרב מבריסק על אחד ששאל/ ביקר מדוע לא לומדים נ"ך,
ובתוכד"ד הפטיר הרב לעברו: לא מפני שלא חשוב, אלא מפני שלא יודעים איך'...
הגיונות כתב:יעויין באתר 'שבת' של עיתון 'מקור ראשון' ריבוי מאמרים שעסקו ב'פולמוס התנ"ך' (בשורת החיפוש לכתוב: 'פולמוס התנ"ך').
קראקובער כתב:קו ירוק כתב:יש איזה שמועה מהרב מבריסק על אחד ששאל/ ביקר מדוע לא לומדים נ"ך,
ובתוכד"ד הפטיר הרב לעברו: לא מפני שלא חשוב, אלא מפני שלא יודעים איך'...
מתי בדיוק נשתכח ובשביל מי חיברו המפרשים את פירושם?!
הגרח כתב:א.בבריסק אחזו מידיעת התנך לפשוטו של מקרא
הגרח כתב:זיל קרי בי רב אצל לומדי בריסק כך שמעתי מידידי הרב רודמן בנו של מח"ס שיעורי הגריד שרבו הגריד היתה תקופה שהקדיש את כל עיתותיו ללימוד נך ב[list=][/list]הסכמת אביו הגריז
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים