ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני קריתי הרבה ספרים, חלקן ממשכילים שלא אהבו את המצב וחלקם מאדוקים שנהנו ממנה,
אין אדם משים עצמו רשע.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני קריתי הרבה ספרים, חלקן ממשכילים שלא אהבו את המצב וחלקם מאדוקים שנהנו ממנה,
משה נטע כתב:עניין הכוללים, ובכלל שורש המקור לקרא להם 'כוללים', לענ"ד הוא מקופות הכוללים שתרמו לבני א"י שרובא דרובא מהם היו יושבי אוהל, מחמת מחסור בעבודה בזמנים מסוימים, ועניין תורת א"י וכיוצא באלו.
חפץ דעת כתב:בענין זה ההבנה הפשוטה היא כי לא פליגי, מר כאתריה ומר כאתריה.
ועינינו הרואות תגדנה, כי בעוד המשתייכים לקהילות החסידיות יציאתם לעבודה אינה משפיעה על רמת הירא"ש שלהם, בתומתם נשארים מתחילתם ועד סופם.בוגרי ישיבות ליטאיים כמעט ומן הנמנע ירידתם בירא"ש,הם ומשפחתם.
חפץ דעת כתב:בענין זה ההבנה הפשוטה היא כי לא פליגי, מר כאתריה ומר כאתריה.
ועינינו הרואות תגדנה, כי בעוד המשתייכים לקהילות החסידיות יציאתם לעבודה אינה משפיעה על רמת הירא"ש שלהם, בתומתם נשארים מתחילתם ועד סופם.בוגרי ישיבות ליטאיים כמעט ומן הנמנע ירידתם בירא"ש,הם ומשפחתם.
נשר כתב:על הכפשת הליטאים אני לא מוחה, כי יש לי נגיעות.
חפץ דעת כתב:נשר כתב:על הכפשת הליטאים אני לא מוחה, כי יש לי נגיעות.
כמובן כי הדברים נאמרו על דרך הכלל ויש יוצא מן הכלל. ובאם היתה בדברים משמעות שונה אבקש המחילה.
כמו"כ יש לציין כי אצל החסידים שאינם מתפללים בקהילתם כמדומה שהמצב שווה לליטאים.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
ברור שליטאי שיוצא לעבוד הרבה מאד פעמים הוא יורד במדריגת בעבודת ה', מחמת שהוא מאבד את אחד המקורות הרוחניים כי הוא מנתק את הקשר עם הביהמ"ד בו הוא גדל והרבה פעמים אפילו אם הבית כנסת השכונתי (אם מדובר באיזה חניכי כבד). ומאידך החסיד נשאר קשור לחסידות שהיא מהוה מקור מזון רוחני (אינו דומה ליטאי עובד שבשבת קורה עיתונים וכדו' לחסיד שהולך להתפלל תפילה רצינית ויושב בטיש ושומע דברי אמונה ועבודת ה', וכו' וכו'). וברור שיש צורך לבנות מסגרות רציניות לאלו שצריכים לעסוק לפרנסתם, אבל כרגע אין עדין משהו כזה. (ולכן גם אלו שששייכים לקבוצות מסוימות כמו נדל או זילברמן יכולים לצאת עם פחות סיכוי לירידה רוחנית כי יש להם חיבור מסוים, מלבד סיבות נוספות וחשובות בהבדלים בין קבוצות אלו לכלל הציבור החרדי).
נשר כתב:ואני יכול לספר לך, על חסידות שאני מכיר שיש לא מעט חבר'ה(20- 30) שבאים לשול בליל שבת, ויושבים משך כל התפילה בחדר צדדי ומפצחים גרעינים, ועוד כל מיני עבירות חמורות. אני לא יודע מה גרם למה, מצבם ברוחני ליציאתם לעבוד, או יציאתם לעבוד למצבם הרוחני, אבל אין שם אחד שהוא אברך כולל, ואילו האברכים, גם האברכים הגרועים ביותר, כל עוד הם אברכים, לא תראה אותם מתקרבים לד' אמות של הנ"ל. אין לי ענין לתקוף, אבל אני לא יכול לשראות שכותבים דברים נגד מה שאני רואה כל שבת לנגד עיני ערבית ושחרית.
נשר כתב:ואילו האברכים, גם האברכים הגרועים ביותר, כל עוד הם אברכים, לא תראה אותם מתקרבים לד' אמות של הנ"ל.
נשר כתב:ואני יכול לספר לך, על חסידות שאני מכיר שיש לא מעט חבר'ה(20- 30) שבאים לשול בליל שבת, ויושבים משך כל התפילה בחדר צדדי ומפצחים גרעינים, ועוד כל מיני עבירות חמורות. אני לא יודע מה גרם למה, מצבם ברוחני ליציאתם לעבוד, או יציאתם לעבוד למצבם הרוחני, אבל אין שם אחד שהוא אברך כולל, ואילו האברכים, גם האברכים הגרועים ביותר, כל עוד הם אברכים, לא תראה אותם מתקרבים לד' אמות של הנ"ל. אין לי ענין לתקוף, אבל אני לא יכול לשראות שכותבים דברים נגד מה שאני רואה כל שבת לנגד עיני ערבית ושחרית.
וכבר יכול להיות חסיד גמור איש שמפני צורכו הוא בעל מלאכה פחותה, כמו מי אשר לא יפסק מפיו הלימוד.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בליטא רצו ושאפו כולם לזה, מנין לך? אבותיך סיפרו לך כן?
יעקב_ב. כתב:ישנם שסבורים שהמצב הזה שהאשה עובדת ומפרנסת את הבית, ואילו הבעל כל היום יושב ולומד, הוא מצב שנוצר רק בדור האחרון עם ריבוי הכוללים.
אמנם היא טעות גמורה, והוא המשך ישיר של מה שהיה מקובל באירופה. וכך כותב המשכיל אב''ג בספרו 'זכרונות ומסעות':
בימים ההם יתנו השדכנים עיניהם בנער הלומד תורה ולו שם בבני העליה, וכל אחד ירשום בפינקסו ועלמות עין מספר סביבו, אלה יפה-פיות, ואלה בנות עשירים, ואלה ממשפחות מפורסמות, ובכל יום ויום ידברו באוזני אביו (והוא שומע), כי כבר הגיעה העת לשדך את בנו, וכי בת נדיב זה יאתה לו ושאין כיופיה בכל הארץ ושהיא מדברת בלשון פולניה כמים (זי רעדט פוליש ווי א וואסער); כי היתה לשון פולניה בעת ההיא, גם אחר אשר פרש נשר רוסיה כנפיו בכל הארץ, לשון המדינה, ויען כי פרנסות היהודים נעשו בימים ההם על-ידי נשותיהם נשי חיל, והאנשים ישבו ספונים בבתיהם או בבית-המדרש על התורה ועל העבודה, היתה מעלה גדולה לנערות ישראל ידיעת לשון פולניה, וגם האנשים אשר עזבו ברוב ימים את לימוד התורה וסרו את הכתר הזה, העטרה שאינה הולמתם מעל ראשם, היו רק כעוזרים לנשיהם בחנות להושיט לה הסחורה, וכבוא שר פולאני לקנות דבר היו האנשים מחשים או נחבים אל הכלים, כי לא ידעו דבר, והיו הנשים לבדן נושאות משרת העסק עליהן. עכ"ל.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: אני לא חושב שיש הרבה שיש להם ידיעות מסבם שבליטא וברוסיה, הן מחמת שרובם נשחטו ונטבחו, ודלא כמדינת הונגריה. ומה גם שרוב יוצאי ליטא אינם 'לן בבית הקברות', ואינם מנסים לחיות את העבר, כך שלא ראו בזה ענין לשחזר את העבר ולהעמיד את הסיפורים כחלק מהחינוך לדורות. על כן אין לנו אלא הסיפורים שנכתבו ע"י הכותבים, חלקם משכילים (אשר פירושו לאו דוקא חילוני, וכידוע) וחלקם שמרניים יותר.
חזון-איש'ניק כתב:יעקב_ב. כתב:ישנם שסבורים שהמצב הזה שהאשה עובדת ומפרנסת את הבית, ואילו הבעל כל היום יושב ולומד, הוא מצב שנוצר רק בדור האחרון עם ריבוי הכוללים.
אמנם היא טעות גמורה, והוא המשך ישיר של מה שהיה מקובל באירופה. וכך כותב המשכיל אב''ג בספרו 'זכרונות ומסעות':
בימים ההם יתנו השדכנים עיניהם בנער הלומד תורה ולו שם בבני העליה, וכל אחד ירשום בפינקסו ועלמות עין מספר סביבו, אלה יפה-פיות, ואלה בנות עשירים, ואלה ממשפחות מפורסמות, ובכל יום ויום ידברו באוזני אביו (והוא שומע), כי כבר הגיעה העת לשדך את בנו, וכי בת נדיב זה יאתה לו ושאין כיופיה בכל הארץ ושהיא מדברת בלשון פולניה כמים (זי רעדט פוליש ווי א וואסער); כי היתה לשון פולניה בעת ההיא, גם אחר אשר פרש נשר רוסיה כנפיו בכל הארץ, לשון המדינה, ויען כי פרנסות היהודים נעשו בימים ההם על-ידי נשותיהם נשי חיל, והאנשים ישבו ספונים בבתיהם או בבית-המדרש על התורה ועל העבודה, היתה מעלה גדולה לנערות ישראל ידיעת לשון פולניה, וגם האנשים אשר עזבו ברוב ימים את לימוד התורה וסרו את הכתר הזה, העטרה שאינה הולמתם מעל ראשם, היו רק כעוזרים לנשיהם בחנות להושיט לה הסחורה, וכבוא שר פולאני לקנות דבר היו האנשים מחשים או נחבים אל הכלים, כי לא ידעו דבר, והיו הנשים לבדן נושאות משרת העסק עליהן. עכ"ל.
כנראה אתה ספרדי, ואתה מהסבורים, אנחנו יודעים שכן היה, אנחנו מצאצאי יהודי איירופה, וברוב המקומות התפרנסו, לא מיבעיא בהונגריה, אלא אפילו בשאר מקומות.
ואין אנו חיים מפיהם של המשכילים, ודרכם היה תמיד להגזים.
יעקב_ב. כתב:חזון-איש'ניק כתב:יעקב_ב. כתב:ישנם שסבורים שהמצב הזה שהאשה עובדת ומפרנסת את הבית, ואילו הבעל כל היום יושב ולומד, הוא מצב שנוצר רק בדור האחרון עם ריבוי הכוללים.
אמנם היא טעות גמורה, והוא המשך ישיר של מה שהיה מקובל באירופה. וכך כותב המשכיל אב''ג בספרו 'זכרונות ומסעות':
בימים ההם יתנו השדכנים עיניהם בנער הלומד תורה ולו שם בבני העליה, וכל אחד ירשום בפינקסו ועלמות עין מספר סביבו, אלה יפה-פיות, ואלה בנות עשירים, ואלה ממשפחות מפורסמות, ובכל יום ויום ידברו באוזני אביו (והוא שומע), כי כבר הגיעה העת לשדך את בנו, וכי בת נדיב זה יאתה לו ושאין כיופיה בכל הארץ ושהיא מדברת בלשון פולניה כמים (זי רעדט פוליש ווי א וואסער); כי היתה לשון פולניה בעת ההיא, גם אחר אשר פרש נשר רוסיה כנפיו בכל הארץ, לשון המדינה, ויען כי פרנסות היהודים נעשו בימים ההם על-ידי נשותיהם נשי חיל, והאנשים ישבו ספונים בבתיהם או בבית-המדרש על התורה ועל העבודה, היתה מעלה גדולה לנערות ישראל ידיעת לשון פולניה, וגם האנשים אשר עזבו ברוב ימים את לימוד התורה וסרו את הכתר הזה, העטרה שאינה הולמתם מעל ראשם, היו רק כעוזרים לנשיהם בחנות להושיט לה הסחורה, וכבוא שר פולאני לקנות דבר היו האנשים מחשים או נחבים אל הכלים, כי לא ידעו דבר, והיו הנשים לבדן נושאות משרת העסק עליהן. עכ"ל.
כנראה אתה ספרדי, ואתה מהסבורים, אנחנו יודעים שכן היה, אנחנו מצאצאי יהודי איירופה, וברוב המקומות התפרנסו, לא מיבעיא בהונגריה, אלא אפילו בשאר מקומות.
ואין אנו חיים מפיהם של המשכילים, ודרכם היה תמיד להגזים.
קודם כל איני ספרדי, ולא הבנתי בדיוק את התחביר שבדבריך, אך נניח לזה. מה האינטרס של משכיל שרוצה לשנות את פני החברה להגזים ולכתוב שרובם לא התפרנסו? והרי אדרבה, המשכילים ניסו להפוך את כולם לעובדים, לא? היה יותר מתאים שיכתוב שרובם עבדו והתפרנסו!
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לכל כפר של עשר משפחות היה רב
חזון-איש'ניק כתב:אם היה, זה היה רק בליטא, בשאר מקומות לא היה כדבר הזה, הגאון מטשעבין זצוק"ל בעצמו היה סוחר, וכמדומני שגם מרן הח"ח עבד בחנות שהיה לו
הגיון ליבי כתב:ברוסיה היתה רדיפה על עצם היהדות כך שודאי לא היתה לימוד התורה בפורמט הנ"ל כתופעה נפוצה.
חזון-איש'ניק כתב:אם היה, זה היה רק בליטא, בשאר מקומות לא היה כדבר הזה, הגאון מטשעבין זצוק"ל בעצמו היה סוחר, וכמדומני שגם מרן הח"ח עבד בחנות שהיה לו
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וזה שלכל כפר של עשר משפחות היה רב, אשר משמעותו בפועל הוא שהיו הרבה יותר רבנים משיש היום, מורה לנו ש׳להשאר בלימוד׳ איננה דבר חדש
חבר פורום אוצר החכמה כתב:ולזה שלכל כפר של עשר משפחות היה רב יש לך גם "מקורות"?
דמשק כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וזה שלכל כפר של עשר משפחות היה רב, אשר משמעותו בפועל הוא שהיו הרבה יותר רבנים משיש היום, מורה לנו ש׳להשאר בלימוד׳ איננה דבר חדש
ענין זה מבואר באגרות חזו"א ח"א פ"ו
לייטנר כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:ולזה שלכל כפר של עשר משפחות היה רב יש לך גם "מקורות"?
אני מחבב משפטים מכלילים, מהסיבה הפשוטה שקל להפריך אותם...
ידוע לי על עיירה בפולין שהיו בה 11 משפחות יהודיות ולא היה בה רב, וכשהיו נצרכים לשאלה, היו מתייעצים עם אחת הנשים שהיתה ידענית (אינני יודע עד כמה).
הגיון ליבי כתב:חזון-איש'ניק כתב:אם היה, זה היה רק בליטא, בשאר מקומות לא היה כדבר הזה, הגאון מטשעבין זצוק"ל בעצמו היה סוחר, וכמדומני שגם מרן הח"ח עבד בחנות שהיה לו
זה היה גם בשאר מזרח אירופה, כגון בוורשא היו בתי תפילה חסידיים מלאים באנשים שהיו עוסקים רק בלימוד התורה וכמו כן בשאר הערים והעיירות. ובדר"כ הם היו חתני עשירים שתמכו בהם מכספם ולא היתה מסגרת עממית של תמיכה ללומדי תורה. ברוסיה היתה רדיפה על עצם היהדות כך שודאי לא היתה לימוד התורה בפורמט הנ"ל כתופעה נפוצה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים